Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2156762_0001.png
TALE
Samrådstale, besvarelse af samrådsspørgs-
mål Q (BEU alm. del) den 19. februar 2020.
Spørgsmålet besvares af SKM og BM
11-02-2020
J.nr. 2020 - 1010
CAL
KWO
Samrådsspørgsmål Q stillet efter ønske fra Bent Bøgsted (DF):
”Hvad
kan og vil ministrene gøre for at sikre, at borgere, der bestiller en
entreprenør/håndværksvirksomhed til byggeri, ombygning eller renovering,
får bedre mulighed for at kunne kontrollere, at det ikke er underbetalt og
ulovlig udenlandsk arbejdskraft, som arbejdsgiver sender ud til deres bolig,
som det senest er set i sagen om renovering af Skatteministeriets departe-
mentschefs sommerhus?”
[Indledning]
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag.
Som altid kan jeg ikke gå ind i den konkrete sag,
som spørgeren henviser til.
Men det generelle i samrådsspørgsmålet rummer
en række interessante aspekter, som jeg ser frem
til, at vi blandt andet drøfter i dag.
Nemlig hvordan vi som samfund får indrettet os
og bedst understøtter, at danske love og regler bli-
ver overholdt og respekteret, når der bliver udført
et stykke arbejde et sted i Danmark.
Det gælder uanset, om arbejdet bliver udført
af danske eller udenlandske virksomheder,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
af danske eller udenlandske ansatte, og
uanset om arbejdet foregår som en kæmpe en-
treprise på Metrobyggeriet til flere milliarder
kr. eller for den sags skyld
på villavejen med en mindre entreprise på
200.000 kr. til et nyt tag på huset.
Regeringens holdning til social dumping er heldig-
vis velkendt:
Alle virksomheder i Danmark skal overholde
lovgivningen og indordne sig under de vilkår,
der gælder på arbejdsmarkedet.
Alle der arbejder i Danmark, skal arbejde un-
der ordentlige vilkår. Det står slet ikke til dis-
kussion.
Og vi skal ikke acceptere, at visse dele af ar-
bejdsmarkedet bliver udsat for et kapløb mod
bunden, fordi alt skal gå hurtigere og være
billigere.
Social dumping
regeringens indsats
Regeringen prioriterer indsatsen mod social dum-
ping højt og har allerede kunnet samle politisk
flertal bag nogle oplagte og tiltrængte initiativer.
For det første har vi med finanslovsaftalen for
2020 indgået en aftale, der ikke bare sikrer den hø-
jeste bevilling til den fælles myndighedsindsats
nogensinde, men som også igangsætter nogle helt
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
nye initiativer om blandt andet ID-kort og kontrol
af arbejdsklausuler.
Initiativer, som jeg ser meget frem til at følge.
Derudover aftalte vi med finansloven for 2020 at
gøre det markant dyrere for landets virksomheder
at fuske med ulovlige ansatte.
Bødestraffen for brug af illegal arbejdskraft bliver
således skærpet.
Endelig har vi som bekendt for nylig indgået en
meget bred politisk aftale, der skal forhindre løn-
dumping på landevejene.
Jeg vil også gerne kvittere for, at spørger og Dansk
Folkeparti er en del af denne vigtige aftale. Der
er som bekendt et meget bredt flertal bag aftalen,
og jeg vil gerne kvittere over for alle partier bag.
En aftale, der bygger på fælles anbefalinger fra
DA og FH, og derfor var det set fra min stol også
et helt oplagt sted at starte for denne regering, når
det kommer til indsatsen mod social dumping.
Aftalen er nu ved at blive omsat til lovgivning,
som vi forhåbentligt kan få igennem Folketinget
inden sommerferien.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Uanset hvor tilfreds jeg er med, hvordan vi er
kommet ud af starthullerne på den her dagsorden,
så er der selvfølgeligt fortsat meget at gøre.
Fx i forhold til de mest udsatte udenlandske ar-
bejdstagere, som også er en del af det danske ar-
bejdsmarked, og hvor vi de senere år har set nogle
helt grelle eksempler, som ikke hører hjemme på
det danske arbejdsmarked anno 2020.
Derfor ser jeg frem til arbejdet i arbejdsgruppen
om de sårbare udenlandske arbejdstagere, som er
næste skridt i regeringens indsats på det her om-
råde.
Arbejdsgruppen har bl.a. fået til opgave at se på
mulige initiativer i forhold til arbejdsgiverens og
hvervgiverens/opdragsgiverens forpligtelser samt
styrket håndhævelse af arbejdstagernes rettigheder.
Generelle perspektiver - social dumping
Vi skal gøre os klart, at social dumping kan foregå
forskellige steder og i forskellige sammenhænge.
Ikke kun på store byggerier eller anlægsprojekter.
Det kan også forekomme på helt almindelige villa-
veje.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Når udestuen skal restaureres, eller når der skal
lægges sten i indkørslen.
Eller på den lokale restaurant, når man henter take-
away efter en lang arbejdsdag.
Danmark er et land baseret på tillid.
Tillid til, at vi vil hinanden det bedste og til at love
og regler selvfølgelig bliver overholdt.
Men det er vigtigt, at vi hver især bliver mere be-
vidste om de faldgruber, der findes, når vi er ud-
fordret af globaliseringens bagside og den mang-
lende forståelse for den danske arbejdsmarkeds-
model og nødvendigheden af, at alle bidrager til
fælleskassen.
Hvem påhviler ansvaret
kan vi gøre mere
Vi skal gøre os klart, hvilke pligter, der gælder for
en virksomhed - både når virksomheden er ar-
bejdsgiver og hovedleverandør i forhold til en op-
gave. Og når virksomheden giver opgaven videre
til en underleverandør
fx en udenlandsk underle-
verandør.
Vi skal gøre os det klart, hvilke pligter der gælder
for bestilleren / hvervgiveren af en opgave.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Både når der er tale om en hvervgiver, som er er-
hvervsdrivende og dermed er en professionel ak-
tør.
Og når der er tale om en privat hvervgiver, som fx
indgår aftale med en udenlandsk virksomhed om at
få lagt nyt tag på sit hus eller få lagt nye sten i ind-
kørslen.
Endelig kan vi også overveje, hvilket ansvar vi
selv har
eller kan påtage os
som forbrugere.
Som reglerne er i dag, så har en udenlandsk tjene-
steyder det direkte ansvar for at være korrekt an-
meldt i RUT-registeret.
Og tjenesteyderen har pligt til at dokumentere over
for den danske bestiller/hvervgiver af arbejdet, at
der er sket en anmeldelse i RUT.
Hvis den danske hvervgiver ikke har fået doku-
mentation for anmeldelsen, har hvervgiveren pligt
til at kontakte Arbejdstilsynet indenfor 3 dage.
Hvervgiverpligten gælder i det direkte forhold
mellem den udenlandske tjenesteyder og den dan-
ske bestiller af opgaven.
Der findes forskellig vejledning om reglerne på di-
verse hjemmesider.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Men det er oplagt, at vi får set nærmere på, om den
nuværende vejledning og information er tilstræk-
kelig, og om vi kan gøre mere, for at understøtte
regelefterlevelsen.
Det er også oplagt, at vi ser på, hvordan vi i øvrigt
kan understøtte, at fx private borgere, der får ud-
ført arbejde, har sikkerhed for, at de virksomheder,
som de indgår aftaler med, rent faktisk også har
orden i tingene.
Det er et emne, som jeg vil drøfte med arbejdsmar-
kedets parter efter afslutning af overenskomstfor-
handlingerne.
Endelig vil jeg presse på for, at vi på EU-plan får
fremmet et initiativ om en ”sortliste”. Det spørgs-
mål har jeg blandt andet selv taget op med det
kommende tyske formandskab på et møde i Berlin
i sidste uge
Afslutning
Som jeg har sagt på tidligere samråd, så vil jeg
ikke stikke nogen blår i øjnene og give lovning på,
at vi i løbet af få måneder får skovlen under de for-
skellige former for social dumping på det danske
arbejdsmarked.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om underbetalt og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Men det er en opgave, som jeg i den grad gerne ta-
ger på mig, og hvor jeg forventer og regner med,
at den gode start for regeringens samarbejde med
Folketingets partier om at finde brede løsninger på
området kan fortsætte.
Tak for ordet.
8