Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2102241_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Samira Nawa
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sa-
mira Nawa (Radikale Venstre).
Spørgsmål nr. 16:
”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at anvende personfølsomme data,
herunder oplysninger om herkomst til at foretage profilering i
beskæftigelsesøjemed? Er der proportionalitet i det?”
Svar:
Det er vigtigt for mig at slå fast, at profilafklaringsværktøjet ikke er noget nyt
værktøj. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har i en årrække
stillet værktøjet til rådighed. Etableringen af værktøjerne blev aftalt i forbindelse
med henholdsvis kontanthjælpsreformen i 2013 og beskæftigelsesreformen i 2014.
Det er et hjælperedskab for sagsbehandleren og borgeren, og der bliver
ikke
truffet
automatiske afgørelser i de lediges sager på baggrund af resultatet. Derudover er
det frivilligt for den ledige at anvende værktøjet, og værktøjet har ingen direkte
indflydelse på den lediges ydelse.
Værktøjet består af et spørgeskema, som den ledige udfylder, og en statistisk risi-
kovurdering af, om den ledige er i risiko for at blive langtidsledig. Profilafklarings-
værktøjet anvender en række objektive informationer om den ledige, som indhentes
via registre, herunder fx alder, herkomst og ledighedshistorik, og borgerens subjek-
tive vurdering af eksempelvis egne jobmuligheder.
Der indgår ikke personfølsomme oplysninger i den statiske vurdering af borgerens
risiko for langtidsledighed.
STAR har oplyst mig om, at Kammeradvokaten for styrelsen for nyligt har vurde-
ret, at anvendelsen af begrebet ”herkomst”, som det anvendes i profilafklarings-
værktøjet, ikke er identisk med eller omfattet af begrebet ”etnisk oprindelse” i data-
beskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, og det er dermed ikke en følsom person-
oplysning.
Herkomstoplysningen indgår i den statistiske risikovurdering, fordi oplysningen
sammen med fx tidligere ledighedsperioder og tidligere arbejdsmarkedstilknytning,
8. november 2019
J.nr.
2019-6206
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om det er hensigtsmæssigt at anvende personfølsomme data, herunder oplysninger om herkomst til at foretage profilering i beskæftigelsesøjemed, til beskæftigelsesministeren
ud fra en statistisk gennemsnitsbetragtning er særligt god
til at ”forudsige”,
om en
nyledig dagpengemodtagere er i risiko for at blive langtidsledig.
Det kan i denne sammenhæng i øvrigt bemærkes, at Datatilsynet i et supplerende
høringssvar til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende profilafklarings-
værktøjet konkluderet, at behandlingen af oplysninger, (dvs. også oplysningen om
herkomst), i profilafklaringsværktøjet, ligger inden for rammerne af databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven.
STAR har oplyst, at der som udgangspunkt heller ikke indgår følsomme personop-
lysninger i spørgeskemaet, med mindre borgeren aktivt har valgt at dele dem med
sagsbehandleren i sit svar på spørgsmål 10 i forberedelsesskemaet. Her svarer den
ledige på, om der er noget, der gør det svært for den ledige at få et arbejde. Hvis
den ledige i sit svar vælger at dele helbredsoplysninger, eller andre oplysninger
som er defineret som følsomme, vil de indgå i spørgeskemaet, men ikke i den stati-
ske analyse.
Jeg er opmærksom på, at bl.a. Institut for Menneskerettigheder har sået tvivl om
lovligheden af brugen af herkomstbegrebet i profilafklaringsværktøjet ift. diskrimi-
nation. Denne kritik tager jeg og styrelsen selvfølgelig alvorligt, og der er derfor ta-
get initiativ til at få spørgsmålet belyst nærmere.
Som også nævnt i min besvarelse af BEU alm del nr. 14, er der forskningsmæssige
resultater fra både Danmark og Schweiz, som viser, at visitering til indsatser med
input fra sådanne værktøjer har signifikante positive beskæftigelseseffekter sam-
menlignet med visitering på baggrund af en sagsbehandlervurdering alene.
STAR’s
profilafklaringsværktøj er dog ikke blevet effektevalueret.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2