Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2160085_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
150 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 150:
I forlængelse af besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 123 bedes ministeren be-
svare følgende spørgsmål:
A. Vil ministeren oplyse, hvorvidt AES af egen drift oplyser og vejleder tilskade-
komne om muligheden for at søge økonomisk godtgørelse ved sager, hvor der har
været fejl eller forsinkelse i sagsbehandlingen fra AES' side?
B. Såfremt AES ikke af egen drift oplyser og vejleder tilskadekomne om mulighe-
den for at søge økonomisk godtgørelse ved sager, hvor der har været fejl eller for-
sinkelse i sagsbehandlingen fra AES' side, bedes ministeren oplyse, hvilke initiati-
ver man påtænker at iværksætte for at sikre, at tilskadekomne der har oplevet fejl
eller forsinkelse i deres sagsbehandling og potentielt lidt et økonomisk tab, oplyses
og vejledes på en gennemsigtig og letforståelig måde i forhold til at søge godtgø-
relse?
Svar:
For mig er det helt afgørende, at borgere med en arbejdsskade kan have tillid til, at
deres arbejdsskadesag bliver behandlet ordentligt, korrekt og så hurtigt som muligt.
Jeg synes derfor også, at det er meget uheldigt, at fejlen
i AES’ it-system
er op-
stået. Og det er klart, at når der sker fejl, så skal borgerne kompenseres, hvis de har
krav på det.
Det er AES som selvejende institution, der har ansvaret for at administrere området
forsvarligt og i overensstemmelse med reglerne. Det er derfor min klare forvent-
ning, at AES opfylder de forpligtelser, som en myndighed har over for borgerne.
AES har i den sammenhæng oplyst følgende:
”AES
har i de sager, der har været berørt af fejlen, opprioriteret den videre sagsbe-
handling for at minimere eventuelle gener for de tilskadekomne. AES har taget te-
lefonisk kontakt til de tilskadekomne, hvor det er skønnet nødvendigt. Det drejer
sig om knap 50 tilskadekomne. Yderligere gennemgang af de berørte sager har
ikke givet anledning til, at AES har kontaktet yderligere tilskadekomne.
10. marts 2020
J.nr.
20205200076
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om muligheden for at søge økonomisk godtgørelse ved sager, hvor der har været fejl eller forsinkelse i sagsbehandlingen fra AES' side, til beskæftigelsesministeren
Herudover har AES lagt en nyhed på aes.dk med opfordring om, at tilskadekomne
med spørgsmål i forbindelse med fejlen kan henvende sig direkte til AES. Dette
også hvis tilskadekomne har været berørt af fejlen og mener at have lidt et tab i for-
bindelse med fejlen.
AES har ikke umiddelbart oplevet en stigning i telefonhenvendelser på baggrund af
nyheden.
AES har, i de tilfælde, hvor fejlen har betydet, at udbetaling af erstatning eller
godtgørelse er blevet forsinket, af egen drift beregnet renter i henhold til reglerne i
arbejdsskadesikringsloven om kompensation, når lovens udbetalingsfrist ikke over-
holdes. AES bemærker, at der er tale om 11 sager, hvor der er beregnet og udbetalt
ekstra morarenter grundet forsinket udbetaling af erstatning eller godtgørelser på
grund af den konkrete fejl. I alle sagerne er det AES selv, der er blevet opmærk-
somme på fejlen, hvorfor tilskadekomne ikke tidligere i forbindelse med fejlen har
kontaktet AES.”
Jeg har også på møde med AES drøftet it-fejlen, hvor AES har orienteret mig om,
at de har håndteret de berørte sager.
Afslutningsvist vil jeg oplyse om, at AES den 9. marts 2020 har gjort mig bekendt
med, at der er sket en ny fejl i forbindelse med udsendelse af breve, som har bety-
det, at en række breve til borgere er blevet forsinket i op til fire dage.
Jeg vil på mit næste møde med AES følge op på sagen, herunder oplysningerne om
forsinket udsendelse af breve.
Jeg vil holde udvalget løbende orienteret.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2