Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Samira Nawa
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sa-
mira Nawa (Radikale Venstre).
Spørgsmål nr. 15:
”
Vil ministeren redegøre for, hvilken hjemmel kommuner og a-kasser har til at
indsamle og benytte personfølsomme data, herunder oplysninger om herkomst i
forbindelse med den individuelle beskæftigelsesvejledning?
”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der ønskes en redegørelse for, hvilken hjemmel
der ligger til grund for jobcentrene og a-kassernes brug af profilafklaringsværktøjet
og de heri anvendte data.
Nedenfor gennemgås derfor, hvad der er den juridiske hjemmel til, at STAR be-
handler oplysningerne.
Hjemmel i national lov
8. november 2019
J.nr.
2019-6206
Profilafklaringsværktøjet er udviklet og implementeret som led i udmøntning af
kontanthjælps- og beskæftigelsesreformerne.
Profilafklaringsværktøjet og den indeholdte personoplysningsbehandling er forud-
sat i forarbejderne til beskæftigelsesreformen i 2014. Bl.a. fremgår følgende af de
almindelige bemærkningerne til lovforslag L 58 af 12. november 2014:
”Der
udvikles et nyt landsdækkende afklaringsværktøj, der skal understøtte og
guide tilrettelæggelsen af en indsats, der er tilpasset den enkelte lediges konkrete
behov. Værktøjet skal understøtte jobkonsulenternes arbejde i både jobcentrene og
arbejdsløshedskasserne, når de skal vurdere den enkelte lediges muligheder for at
komme i job og i forhold til at tilrettelægge den konkrete indsats ud fra den enkel-
tes forudsætninger. Følgende kriterier er eksempler på forhold, der kan indgå i af-
klaringen: Ledighedshistorik, alder, tidligere beskæftigelse, herkomst, uddannel-
sesmæssig baggrund og årsag til ledighed.
[…].”