Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2147460_0001.png
TALE
Samråd O i Beskæftigelsesudvalget om He-
densted Kommunes jobcenters behandling af
borgere
Onsdag den 5. februar
Tak for indkaldelsen til samrådet, som er en god anledning til at drøfte vær-
dighed i sagsbehandlingen.
Jeg forstår til fulde spørgsmålsstillerens ønske om at diskutere sagen om
Brian Larsen fra Hedensted.
Det er en meget trist sag og et bevis på, hvorfor der er borgere, som føler sig
svigtet af systemet.
Statsministeren sagde det meget tydeligt i spørgetimen den 5. december
over for både Enhedslistens Pernille Skipper og Ny Borgerliges Pernille
Vermund:
”Vi
kommer ikke til at stå og forsvare, at man bliver bedt om at redegøre
for, hvordan man går på toilettet i Danmark, fordi man har behov for
hjælp.”
Det vil jeg gerne gentage og tydeligt understrege.
Jeg bliver dog samtidig nødt til at sige, at jeg som minister ikke kan gå nær-
mere ind i den specifikke sag
om hvad der konkret er sket i sagsbehandlin-
gen.
Men jeg har noteret mig, at Hedensteds borgmester har givet Brian en und-
skyldning og taget afstand fra den ydmygende behandling, han åbenlyst fik.
Borgmesteren har også holdt møde med de ansatte i jobcentret, hvor jobcen-
terets værdier i forhold til kommunikationen med borgerne blev præciseret.
Derfor ser jeg ikke en grund til at bede kommunen om en redegørelse for
forløbet eller gøre yderligere i denne sag.
Kommunen har selv taget affære, og på Brians vegne er jeg glad for, at han
fik en undskyldning. Men en undskyldning kan aldrig løse det principielle i
den her problemstilling.
J.nr. 2020 - 371
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra samrådet 5/2-20 om Hedensted kommunes jobcenters behandling af syge borgere, til beskæftigelsesministeren
Og netop det principielle vil jeg gerne sætte nogle flere ord på.
Det skal være sådan, at borgere
mennesker
mødes med værdighed og re-
spekt, når de er i kontakt med kommunen eller har brug for hjælp fra kom-
munen.
For hver dag, hvor jeg har haft fornøjelsen af at være minister og møder og
taler med flere og flere mennesker, står det mere og mere klart for mig, hvor
vigtig en nær og tillidsfuld kontakt med borgerne er.
Et stort forskningsprojekt,
Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP),
bekræf-
ter netop det. I projektet er det blandt andet undersøgt, hvad der rent faktisk
gør, at udsatte borgere kommer i arbejde.
Og resultaterne er slående:
Når sagsbehandleren tror på borgerens jobmuligheder,
øges
borgerens
jobchance med 33 procent.
Når der sker et sagsbehandlerskift,
reduceres
borgerens jobchance til
gengæld med 22 procent.
Jeg hæfter mig også ved, at langt de fleste på offentlig forsørgelse gerne vil i
arbejde.
Det gælder også blandt udsatte borgere, hvor otte ud af ti først og fremmest
gerne vil have en plads på arbejdsmarkedet. De savner at gøre nytte og bi-
drage til fællesskabet, viser en undersøgelse fra VIVE.
Derfor skal borgere mødes med en tro på, at de ønsker hjælp og støtte til at
komme i beskæftigelse. Og ikke det modsatte.
Jeg vil arbejde for, at indsatsen i kommunerne kommer til at bygge på vær-
dighed, respekt og tryghed, så borgerne rent faktisk føler sig hjulpet og ikke
oplever, at systemet hetzer dem væk fra offentlig forsørgelse.
Og det kommer til at præge meget af det, jeg sætter i værk den kommende
tid.
Jeg har netop lanceret et ministermål for beskæftigelsesindsatsen i det kom-
mende år, som handler om værdighed
om at få
mere
værdighed i sagsbe-
handlingen.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra samrådet 5/2-20 om Hedensted kommunes jobcenters behandling af syge borgere, til beskæftigelsesministeren
Med ministermålet sender jeg et tydeligt signal til medarbejdere, ledere og
politikere i kommunerne om, at borgerne skal mødes med respekt og vær-
dighed i beskæftigelsessystemet.
Formålet med ministermålene, som meldes ud en gang om året, er at sætte
en klar retning for kommunernes beskæftigelsesindsats.
Målet om værdig sagsbehandling vil derfor skabe politisk fokus i alle lan-
dets kommuner, så man også uden for Christiansborgs mure forholder sig
konstruktivt
og nok også kritisk
til, hvordan kommunen møder borgerne.
Målet er helt særligt. For det tvinger alle kommuners kommunalbestyrelser
til at forholde sig til, hvordan de vil sikre, at sagsbehandlingen bliver vær-
dig. Vejen derhen er op til kommunerne.
Jeg kommer til at holde øje med målet, og hvordan kommunerne udmønter
det.
Det leder mig til et andet punkt højt på min og regeringens dagsorden
den
kritiske gennemgang af reformen af førtidspension og fleksjob.
For den handler netop om at rette op på de dele, hvor mennesker er kommet
i klemme i systemet
herunder at sikre at tilbud om ressourceforløb og ind-
holdet i ressourceforløb er et værdigt svar på de udfordringer, som den en-
kelte borger har.
Intentionen med ressourceforløb er på mange måder rigtig. Det handler om
at investere i mennesker og sikre, at alle der kan, får mulighed for at blive
del af fællesskabet på en arbejdsplads.
Men vi må konstatere, at der er brug for at få justeret ressourceforløbet.
Jeg har selv mødt flere borgere, som føler sig uværdigt behandlet i ressour-
ceforløb. Og hvor de oplever, at der reelt ikke er noget indhold i deres for-
løb. At det ikke hjælper dem tættere på arbejdsmarkedet.
Jeg ved, at der også er mange eksempler på ressourceforløb, som er gode,
med fremdrift, og hvor den enkelte borger er i centrum.
Men vi må bare konstatere, at mange borgere ikke får en indsats det første år
i ressourceforløb. Det er ikke godt nok.
Ressourceforløb må ikke være tømt for indhold, og der skal være en mening
med de aktiviteter, som borgerne deltager i. Det kommer vi til at tage fat på
som det første.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra samrådet 5/2-20 om Hedensted kommunes jobcenters behandling af syge borgere, til beskæftigelsesministeren
Det er også en forudsætning for en værdig sagsbehandling.
I samrådsspørgsmålet bliver jeg også bedt om at forholde mig til et uvildigt
klageorgan
et retssikkerhedsråd
og nedsættelse af en retssikkerhedskom-
mission.
Lad mig i den forbindelse starte med at opridse, hvordan sagsbehandlingen i
kommunerne bør foregå.
Selvom meget af det her er svært at sætte direkte på formel, er der en række
regler, sagsbehandlerne skal leve op til
både skrevne og uskrevne.
Retssikkerhedsloven indeholder en række regler om, hvordan myndighe-
derne skal behandle sagerne.
I reglerne er der lagt vægt på borgernes retssikkerhed, og på at de får mulig-
hed for aktivt at medvirke og få indflydelse, når myndighederne behandler
deres sag.
Retssikkerhedsloven supplerer de generelle regler for sagsbehandling og of-
fentlig forvaltning, som findes i blandt andet forvaltningsloven.
De grundlæggende og centrale dele af god forvaltningsskik fremgår af for-
valtningsloven. Det gælder fx retten til partshøring og partsrepræsentation.
God forvaltningsskik handler også normer og principper for, hvordan myn-
dighederne bør opføre sig i forhold til borgerne.
Det betyder, at myndigheder bl.a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og
på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvis borgere føler sig forkert behandlet eller er uenige i en afgørelse, har de
allerede i dag flere klagemuligheder.
Udover at borgere kan klage over selve afgørelsen, har borgeren også mu-
lighed for at klage over kommunens sagsbehandling
fx uhøflig eller nedla-
dende behandling. Her kan man klage til borgmesteren, der er den øverste
ansvarlige for kommunens administration.
Som det fremgår af omtalen i pressen, har borgmesteren i Hedensted tyde-
ligt taget afstand fra behandlingen, som Brian blev udsat for. Og det fremgår
også, at borgmesteren har handlet på episoden.
Det må ses som et udtryk for, at det kan nytte noget at klage til borgmeste-
ren.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra samrådet 5/2-20 om Hedensted kommunes jobcenters behandling af syge borgere, til beskæftigelsesministeren
Derfor mener jeg heller ikke, at denne sag giver anledning til at undersøge
behovet for at oprette nye klageorganer.
Jeg mener, at borgerne med det nuværende klagesystem har gode mulighe-
der for at klage over en uværdig sagsbehandling. I stedet handler det om at
sikre, at kommunerne har fokus på, hvad der er værdig sagsbehandling, så vi
slet ikke ender i den slags situationer.
Lad mig samle op til sidst.
Det er helt afgørende for mig, at borgere bliver mødt med respekt, ordentlig-
hed og værdighed, når de har brug for hjælp fra kommunen. Og det kommer
til at præge flere initiativer, jeg sætter i værk den kommende tid.
Det gælder ikke mindst mit nye ministermål om værdighed, som skal være
med til at skabe endnu større tydelighed om, at borgerne skal behandles or-
dentligt i beskæftigelsessystemet.
Og det kommer til at præge den kritiske gennemgang af ressourceforløb,
som jeg er i fuld gang med.
Tak for ordet.
5