Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2144541_0001.png
TALE
Samrådstale, besvarelse af samrådsspørgs-
mål N (BEU alm. del) den 30. januar 2019
15-1-2019
J.nr. 2019 - 8001
CAL
JHPE/KAT
Følgende samrådsspørgsmål N er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF):
A. Vil ministeren i lyset af afsløringen i 21 Søndag om kinesiske ar-
bejdstagere, som trods af være kommet hertil under beløbsordningen
arbejder under slavelignende vilkår, og med henvisning til SF’s be-
slutningsforslag B115 om ændring af straffelovens bestemmelse om
menneskehandel af 28. februar 2019 samt beskæftigelsesministerens
besvarelse BEU alm. del
spørgsmål 111 (folketingsåret 2018-
2019, 2. samling) redegøre for status for det ifølge ministeren nye og
mere ambitiøse tværministerielle arbejde mod udnyttelse af sårbare
arbejdstagere? Der ønskes herunder bl.a. redegjort for, hvilke per-
soner der er udpeget til at sidde i den nye arbejdsgruppe, hvorvidt
der er udarbejdet et kommissorium for den nye arbejdsgruppe samt
dets indhold, hvornår arbejdsgruppen har deadline for afrapporte-
ring.
B. Kan ministeren garantere, at der fremsættes lovforslag om opstram-
ning af lovgivningen for menneskehandel til tvangsarbejde og udnyt-
telse af sårbare arbejdstagere i indeværende samling?
C. Vil ministeren
i lyset af at arbejdsgruppens anbefalinger ikke er i
umiddelbart sigte og sagens alvor
nedsætte en Task Force i samar-
bejde mellem Politi, Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet som øjeblikkelig
kan sendes ud til restauranter, hvor der en potentiel formodning om
uanstændige arbejdsvilkår?
Tak for det og et meget stort tak til både Karsten
Hønge fra SF og Jette Gottlieb fra EL til at indkal-
delse til dagens samråd, som efter min mening er
rasende vigtigt og også rasende vigtigt at få hand-
let på.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne starte med at takke spørgeren for at
tage initiativ til at drøfte, hvordan vi kan få sat en
stopper for de uhyrlige forhold, der desværre fin-
der sted i de mørkeste hjørner af vores arbejdsmar-
ked.
Det er hævet over enhver tvivl, at udnyttelse af ar-
bejdstagere ikke bør finde sted i Danmark anno
2020.
Jeg kan nærmest ikke sætte ord på, hvor grotesk
det er igen og igen at se eksempler på, at uden-
landske arbejdstagere lever under slavelignende
forhold og får alt for lave lønninger
eller slet in-
gen løn - for lange arbejdsdage.
Det er helt uacceptabelt.
Vi som regering tager det selvfølgelig dybt seriøst.
Og det er min og regeringens ambition at sætte
endnu kraftigere ind mod social dumping og ud-
nyttelse af udenlandsk arbejdskraft, end det sker i
dag.
Det er heldigvis en ambition, som regeringen deler
med flere partier i Folketinget, og hvor særligt SF
og Enhedslisten igen og igen tager ansvar for at
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
sætte spot på de her problemer. Det sætter jeg stor
pris på
tak for det!
oooOOOooo
Sagen med de kinesiske kokke, som man så skil-
dret i 21 Søndag, og som også er blevet afdækket
af Fagbladet 3F, er desværre endnu en påmindelse
om, at der foregår ting på arbejdsmarkedet, som er
dybt forkastelige.
Jeg tror, at vi er mange, der spørger os selv om,
hvordan sådan noget overhovedet kan finde sted.
Helt grundlæggende må vi forholde os til, at glo-
baliseringen
der på den ene side bidrager til
vækst og fremskridt i Danmark
også har en bag-
side, som vi ikke må lukke øjnene for. Og den
bagside er risikoen for, at udenlandske arbejdsta-
gere, der befinder sig i en udsat situation, og hvor
de gode forhold i Danmark virker tillokkende, bli-
ver udnyttet af kyniske profitmagere.
Alle virksomheder i Danmark skal overholde lov-
givningen og indordne sig under de vilkår, der
gælder på arbejdsmarkedet. Alle, der arbejder i
Danmark, skal arbejde under ordentlige vilkår. Det
står slet ikke til diskussion.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
Vi skal ikke acceptere, at visse dele af arbejdsmar-
kedet bliver udsat for et kapløb mod bunden, fordi
alt skal gå hurtigere og være billigere. Det er deci-
deret undergravende for vores velfærdsmodel.
Jeg kan forstå, at Beskæftigelsesudvalget på et
samråd i sidste uge havde lejlighed til at drøfte den
konkrete problemstilling med de kinesiske kokke
med udlændinge- og integrationsministeren. Jeg
kan også forstå, at udlændinge- og integrationsmi-
nisteren har varslet nye initiativer, som skal adres-
sere netop de udfordringer, der er forbundet med
beløbsordningen.
Det betyder bl.a., at myndighedernes mulighed for
fremadrettet at meddele afslag skal styrkes i de si-
tuationer, hvor det samlet vurderes, at forholdet
omkring ansættelsen, virksomheden og ansøger
må formodes ikke at være reelt. Der skal også ses
på mulighederne for at myndigheden på området
SIRI - selvstændigt kan udføre udgående
kontroller.
Jeg vil i dag holde mig til den generelle indsats
mod social dumping, herunder det tværministeri-
elle arbejde, som der refereres til i spørgsmålene.
Jeg vil gerne starte med at ridse baggrunden op for
det tværministerielle arbejde.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
I foråret 2019, på baggrund af det samråd som
Karsten Hønge havde med den daværende beskæf-
tigelsesminister, nedsatte den tidligere regering en
arbejdsgruppe som opfølgning på en række kon-
krete sager om grov udnyttelse af udenlandsk ar-
bejdskraft.
Helt konkret var det blandt andet Padborg-sagen
og en DR-dokumentar om udnyttelse af rumænske
bygningsarbejdere, som gav anledning til initiati-
vet. Det var særligt den manglende retsforfølgning
af bagmænd bag tvangsarbejde, herunder menne-
skehandel til tvangsarbejde, der var i fokus.
Der kom, så vidt jeg er orienteret, ikke noget kon-
kret ud af den tidligere arbejdsgruppe, hvis arbejde
blev sat i bero i forbindelse med udskrivelsen af
folketingsvalg i maj 2019.
Efter min tiltræden som beskæftigelsesminister har
det for mig været oplagt at se på et fortsat tværmi-
nisterielt arbejde, oveni de første og vigtige skridt,
som regeringen allerede har taget i forhold til be-
kæmpelsen af social dumping.
For regeringen har heldigvis allerede kunnet samle
politisk flertal bag nogle oplagte og tiltrængte ini-
tiativer.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
For det første har vi, blandt andet sammen med SF
og Enhedslisten, med finanslovsaftalen for 2020,
indgået en aftale, der ikke bare sikrer den højeste
bevilling til den fælles myndighedsindsats nogen-
sinde, men som også igangsætter nogle helt nye
initiativer om blandt andet ID-kort og kontrol af
arbejdsklausuler. Initiativer, som jeg ser meget
frem til at følge.
Derudover aftalte vi med finansloven for 2020 at
gøre det markant dyrere for landets virksomheder
at fuske med ulovlige ansatte. Bødestraffen for
brug af illegal arbejdskraft bliver således skærpet.
Endelig har vi som bekendt for nylig indgået en
meget bred politisk aftale, der skal forhindre løn-
dumping på landevejene. En aftale, der bygger på
fælles anbefalinger fra DA og FH, og derfor var
det set fra min stol også et helt oplagt sted at starte
for den her regering, når det kommer til indsatsen
mod social dumping.
Uanset hvor tilfreds jeg er med, hvordan vi er
kommet ud af starthullerne på den her dagsorden,
så er der selvfølgeligt fortsat meget at gøre. Og det
er her den tværministerielle arbejdsgruppe kom-
mer ind i billedet som et næste skridt i vores sam-
lede indsats.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil ikke stikke nogen blår i øjnene og give lov-
ning på, at vi i løbet af få måneder har fået skovlen
under alle de problemer, der er med udnyttelse af
sårbare udenlandske arbejdstagere. Jeg tør der-
imod godt love jer, at det bliver et langt sejt træk
med en meget kompleks problemstilling.
Men det er også en opgave, som jeg gerne tager på
mig, og hvor jeg forventer og regner med, at den
gode start for regeringens samarbejde med Folke-
tingets partier om at finde brede løsninger kan
fortsætte.
[Arbejdsgruppens sammensætning]
Til spørgsmål A kan jeg oplyse, at arbejdsgruppen
er sammensat af medlemmer fra:
- Ligestillingsafdelingen i Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet,
- Justitsministeriet,
- Udlændinge- og Integrationsministeriet,
- Udenrigsministeriet
- Finansministeriet og
- Beskæftigelsesministeriet.
Beskæftigelsesministeriet er formand for arbejds-
gruppen.
Andre ministerier vil blive inddraget i arbejdet, i
det omfang det viser sig relevant undervejs.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgruppen er på nuværende tidspunkt i ana-
lysefasen, hvor fokus er på at tilvejebringe mere
viden om sårbare udenlandske arbejdstagere og
deres arbejdsvilkår. Derudover er der behov for et
styrket vidensgrundlag om redskaberne for be-
kæmpelse af grov udnyttelse af denne gruppe.
Når vidensgrundlaget er på plads, sætter arbejds-
gruppen gang i udviklingen af konkrete initiativer.
I den sammenhæng er det helt naturligt, at arbejds-
markedets parter kommer på banen og inddrages,
og her må vi
som der er praksis for
afvente, at
overenskomstforhandlingerne på det private ar-
bejdsmarked forhåbentlig er vel overstået i løbet af
foråret.
Jeg vil også gerne give tilsagn om, at Beskæftigel-
sesudvalget bliver inddraget i udviklingen af initi-
ativer. Som sagt ser jeg det her som en fælles op-
gave, hvor partiernes indspil og viden på området
er meget værdsat.
Arbejdsgruppen har fået til opgave at fremlægge
en initiativplan for regeringen til sommer, og uden
at jeg vil foruddiskontere resultaterne af arbejds-
gruppens overvejelser, er der selvfølgelig nogle
oplagte hovedtemaer, som bør overvejes:
Det drejer sig først og fremmest om
retsforfølg-
ning af bagmænd.
Om
bistand og støtte til ofre.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
Og så skal vi selvfølgelig have set på både
ar-
bejdsgiveres og hvervgiveres rolle og forpligtelser.
Derudover skal vi have lavet et servicetjek af
sam-
arbejdet mellem myndighederne
her har vi alle-
rede et rigtig godt fundament og nogle velfunge-
rende samarbejder på kryds og tværs. Men jeg me-
ner det er vigtigt, at myndighederne også kigger
indad på det punkt og ser, om der ikke er rum for
forbedring.
Jeg forstår og deler spørgerens utålmodighed. Og
jeg ville ønske, at jeg kunne trække en kanin op af
hatten, der med et snuptag fik sat en stopper for de
her groteske historier én gang for alle.
Det kan jeg desværre ikke. Vi har et arbejdsmar-
ked, hvor frivillighed og tillid er nøglebegreber
det skal vi bevare.
Omvendt giver det nogle særlige udfordringer i
forhold til de
heldigvis få i det store billede– der
er fuldstændig ligeglade med tillid, respekt og or-
dentlighed, men hvor hurtig profit er det mål, man
styrer efter.
Det skal vi sætte ind over for på en klog måde, og
jeg ser frem til oplægget fra arbejdsgruppen, som
skal præsenteres for regeringen til sommer.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
I spørgsmål B bliver jeg spurgt, om jeg kan garan-
tere, at der fremsættes lovforslag om opstramning
af lovgivningen om menneskehandel til tvangsar-
bejde i indeværende samling?
Til det må jeg svare, at nej
det kan jeg ikke ga-
rantere. For det første hører den relevante lovgiv-
ning, der er på området, under justitsministeren. Så
jeg må henvise til ham for spørgsmål om eventu-
elle lovændringer.
For det andet skal arbejdsgruppen netop se på mu-
lighederne for opstramning af lovgivningen, og jeg
vil i forhold til mit eget ressort gerne afvente ar-
bejdsgruppens overvejelser.
I spørgsmål C bliver jeg spurgt, om jeg vil ned-
sætte en task force bestående af politiet, Skattesty-
relsen, Arbejdstilsynet som øjeblikkelig kan sen-
des ud til restauranter, hvor der en potentiel for-
modning om uanstændige arbejdsvilkår.
Jeg vil ikke tage forskud på de konklusioner, som
arbejdsgruppen måtte nå frem til, men jeg vil
gerne fremhæve, at vi allerede i dag har et stærkt
og velfungerende samarbejde mellem de tre myn-
digheder i den fælles myndighedsindsats mod so-
cial dumping. Der er blandt andet forløbet om-
kring Padborg-sagen et rigtig godt eksempel på,
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om udenlandsk arbejdskraft, som kommer til Danmark under beløbsordningen, til beskæftigelsesministeren
hvor myndighederne med meget kort varsel kunne
rykke ud sammen i en konkret sag.
Jeg vil gerne runde af med igen at kvittere for ini-
tiativet til en drøftelse om regeringens indsats på
det her område.
Jeg vil tage initiativ til at få vendt arbejdsgruppens
overvejelser med jer mere i detaljer og høre jeres
input, når vi er kommet lidt længere frem.
Tak for ordet.
11