Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2144683_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
29. januar 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets samrådsspørgsmål nr. L af 5.
december 2019 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekten af de tiltag, som regeringen har
taget, siden regeringen tiltrådte i sommeren 2019? Og vil ministeren samtidig re-
degøre for, om regeringen agter at fremsætte forslag, der skal kompensere for det
negative arbejdsudbud, som regeringens hidtidige tiltag har medført?
Svar
Det talte ord er gældende
Tak for indkaldelsen til dette samråd, selvom jeg umiddelbart er
lidt overrasket over, at det er Venstre, der har indkaldt til samrådet.
Der knytter sig en række mindre
både positive og negative
ar-
bejdsudbudseffekter til de enkelte initiativer på den samlede finans-
lov for 2020. Det afspejler, at der er taget hensyn til andre mål end
arbejdsudbudsvirkninger alene.
Fx afskaffes uddannelsesloftet, der rammer unge urimeligt hårdt.
Det skønnes at reducere arbejdsudbuddet.
Omvendt skønnes at arbejdsudbuddet øget som følge af højere ci-
garetpriser, selvom målet med tiltaget er at reducere antallet af
unge, der starter med at ryge. Jeg tror, at de færreste partier støtter
forslaget af hensynet til arbejdsudbuddet, men forslaget skønnes
desuagtet at have en positiv effekt.
Samlet set indebærer initiativerne på finansloven at arbejdsudbud-
det reduceres med i størrelsesordenen ca. 900 personer, svarende til
0,03 pct. af den strukturelle beskæftigelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/1-20 om arbejdsudbudseffekten af regeringens politik, til finansministeren
Side 2 af 5
Denne mindre arbejdsudbudsreduktion er håndteret i finanslovsaf-
talen, der er fuldt finansieret inkl. adfærdsvirkninger.
Ser man på de enkelte forslag er det især afskaffer uddannelseslof-
tet, som reducerer arbejdsudbuddet. Og det er derfor jeg egentlig
ikke forstår, at Venstre har indkaldt til samrådet.
For Venstre gik jo til valg på at afskaffe uddannelsesloftet. Nu er
forslaget gennemført
og så spørger man regeringen om, hvilke
initiativer regeringen vil tage for at modgå virkninger på arbejdsud-
buddet af det forslag Venstre gik til valg på.
Ja, undskyld mig - det kan være at jeg ikke lyttede godt nok til Ven-
stre i valgkampen. Men jeg mindes ikke, at Venstres forslag var be-
tinget af andre forslag, der skulle øge arbejdsudbuddet. I Venstres
annonce hed det blot: ”Væk med uddannelsesloftet”
henover et
billede af den daværende Uddannelses- og Forskningsminister
Tommy Ahlers.
Og i fredags valgte Venstre så, at stemme blankt til sit eget forslag
fra valgkampen. Det er da en meget klar besked til de unge og stu-
derende, der var glade for Venstres forslag i valgkampen
og som
med god grund kan undre sig over at Venstre ikke længere støtter
forslag helhjertet.
I relation til finanslovaftalen for 2020 kan jeg sige, at der ikke er af-
talt yderligere initiativer, end hvad der fremgår af aftaleteksten.
Heller ikke i forhold til arbejdsudbuddet. Forslaget er som sagt
fuldt finansieret inden for en ansvarlig ramme.
***
I forhold til arbejdsudbuddet mere generelt vil jeg sige, at det i for-
bindelse med det opdaterede 2025-forløb i oktober 2019 blev vur-
deret at arbejdsudbuddet vil stige med godt 110.000 personer fra
2018 til 2025.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/1-20 om arbejdsudbudseffekten af regeringens politik, til finansministeren
Side 3 af 5
Udgangspunktet er altså, at vi ser ind i årrække frem mod 2025,
hvor vækstpotentielt i økonomien vil blive styrket som følge af et
stigende arbejdsudbud og en højere beskæftigelse.
Der siden
1990’erne er gennemført reformer af stort
set alle over-
førselsindkomster. Mindst en gang, men ofte gentagende gange.
Sigtet har været at øge beskæftigelsen og styrke de offentlige finan-
ser.
Bl.a. er vi i en bred kreds af partier blevet enige om at tilbagetræk-
ningsalderen skal hæves i takt med at levetiden stiger. Det sikrer
sunde offentlige finanser i de kommende år, selvom vi bliver rela-
tivt flere ældre, samtidig med at indtægterne fra Nordsøen svinder
ind.
De gennemførte reformer har på lange stræk været fornuftige og
skabt et stærkt fundament for dansk økonomi.
Men
de lavt-hæn-
gende frugter er plukket. Potentialet for de traditionelle arbejdsud-
budsreformer er, hvis ikke udtømt, så yderst beskedent sammen-
holdt med tidligere.
Denne vurdering står regeringen i øvrigt ikke alene med. Flere
fremtrædende økonomiprofessorer og tidligere økonomiske vis-
mænd: Torben M. Andersen, Nina Smith og Hans Jørgen Whitta-
Jacobsen har givet udtryk for samme vurdering, selvom om de har
været stærke fortalere for de reformer, der allerede er gennemført.
Disse vurderinger er bl.a. kommet til udtryk i en artikel 5. januar
2017 i Information, hvor fx Torben M. Andersen udtaler (jeg cite-
rer):
”Pointen er, at der ikke er nogle lavt-hængende
frugter tilbage. Dem, der er på
overførsler, er det enten, fordi vi har ønsket at udvide vores velfærdsordninger
som fx barsel, eller fordi de er i en vanskelig situation, har sociale problemer,
har været længe væk fra arbejdsmarkedet
og så videre”.
***
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/1-20 om arbejdsudbudseffekten af regeringens politik, til finansministeren
Side 4 af 5
Afsluttende vil jeg blot sige, at denne regering vil en ny retning for
Danmark. Vi vil gøre gode tider bedre
for alle. Vi vil ikke lade
vores tilslutning til et fornuftigt forslag som fx afskaffelsen af ud-
dannelsesloftet alene afhænge af, hvordan det påvirker arbejdsud-
buddet.
Der er ingen grund til at lægge skjul på, at vi synes, at den tidligere
regering prioriterede skattelettelser frem for at styre det fælles, vo-
res uddannelser, sundhedsvæsnet og den offentlige service i almin-
delighed
og den grønne omstilling.
Vi vil en ansvarlig og retfærdig politik, der ikke øge forskellene i
samfundet. Og så er der behov for en ny reformpolitik.
Derfor vil vi nu tager fat på arbejdet med
andengenerationsrefor-
mer.
For det er også tydeligt, at vi står med en række udfordringer, som
arbejdsudbudsreformerne ikke har været i stand til at tage tilstræk-
kelig hånd om.
Lad mig nævne nogle eksempler:
For mange unge er hverken i gang med en uddannelse eller i
job.
For mange ikke-vestlige indvandrere står fortsat uden for ar-
bejdsmarkedet
Uddannelserne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet erhvervsli-
vets behov. Det betyder blandt andet, at for mange dimittender
er ledige.
Derfor er der brug for en ny type reformer, der har fokus på nye
løsninger i den danske velfærdsmodel
blandt andet gennem ud-
dannelse og opkvalificering.
Det bliver en af de vigtigste opgaver for regeringen i de kommende
år.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/1-20 om arbejdsudbudseffekten af regeringens politik, til finansministeren
Side 5 af 5
Langt hen af vejen burde opposition
og navnlig Venstre
egent-
lig også dele regeringens vurdering af de traditionelle arbejdsud-
budsreformer.
Den tidligere regerings initiativer øgede samlet set arbejdsudbuddet
med 4-5.000 personer
selvom målet var mindst 10 gange så højt.
Målet var jo 55-60.000 personer.
Det er sådan set en god illustration af, at vi i meget stort omfang er
nået til vejs ende med hensyn til traditionelle arbejdsudbudsrefor-
mer.
Tak for ordet.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov