Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2149334_0001.png
Orientering om muligt snyd med beløbsordningen samt mulig menneskehandel
til tvangsarbejde i restaurationsbranchen
Problem
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRl) indgår i et myndig-
hedssamarbejde for at afdække, om der sker systematisk snyd med opholdstilla-
delser på beløbsordningen til kinesiske statsborgere i restaurationsbranchen samt
deres medfølgende familiemedlemmer. Der er konstateret overtrædelser, men
der er tvivl om omfanget og om, hvorvidt der kan være tale om menneskehandel
til tvangsarbejde.
Baggrund
I efteråret 2015 startede SIRI og SKAT's "Projekt Menneskehandel" et samarbejde,
da begge myndigheder var blevet opmærksomme på problemstillinger i restaura-
tionsbranchen. SIRI's mistanke om snyd er bl.a. opstået, fordi kinesiske kokke pâ
beløbsordningen ifølge ansættelseskontrakter og oplysninger i elndkomst har en
væsentlig højere løn end sædvanligt for branchen.
Det er en generel betingelse for en opholdst ladelse på beløbsordningen, at ud-
lændingen tjener min. 400.000 kr. årligt svarende til ca. 33.300 kr. pr. md. (for
tilladelser før 10. juni 2016 var kravet min. 375.000 kr.). Ifølge 3F's overenskomst
med HORESTA er den månedlige minimalløn for en kok i Danmark 19.290 kr., og
ifølge lønstatistik.dk er gennemsnitsmânedslønnen for en kok i Danmark 23.822
kr.
SIRI giver årligt ca. 200 opholdstilladelser på beløbsordningen til kinesiske kokke.
SIRl har i april 2016 skønsmæssigt opgjort, at der er ca. 500 gyldige tilladelser til
kinesiske kokke samt 365 gyldige tilladelser til medfølgende familie hertil. Det er
ikke muligt at udtrække statistiske oplysninger herom.
SIRI har begrænsede muligheder for at kunne meddele afslag på ansøgninger efter
beløbsordningen. Formålet med beløbsordningen er at imødekomme virksomhe-
ders behov for at tiltrække udlændinge med særlige efterspurgte kvalifikationer.
Dette sikres alene ved en betingelse om, at virksomheden skal tilbyde udlændin-
gen en ârlig bruttoløn på mindst 400.000 kr., og at løn- og ansættelsesvilkår er
30, november 2016
Styrelsen for International
Rekruttering og Integratian
Økonomi, Kontrol og Tilskud
Postadresse:
Postboks 2000
2300 København S
Besøgsadresse:
Njalsgade 72A
2300 København S
Tel. 7214 2000
Mail ri@sir dk
Web www.uibm.dk
CVR-nr. 36977191
Sagsbehandler
Ita Skaanning Holten Hansen
Tel. 72142156
Maul [email protected]
gayaxsgugwñnog So
-suogxuñanuy hañugpuæmn
mmmmráämn
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om at oversende den tidslinje om dialogen med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om kinesiske arbejdstagere i restaurationsbranchen, til udlændinge- og integrationsministeren
2149334_0002.png
å. å
sædvanlige efter dansk forhold. Der kan gives afslag, hvis det vurderes, at der ikke
er tilstrækkeligt økonomisk grundlag i virksomheden til at kunne aflønne udlæn-
dingen i overensstemmelse med beløbsgrænsen, eller hvis SIRI vurderer, at der er
tale om proforma. Det kan b .a. indgå som elementer i en proforma-vurdering, at
den tilbudte løn er uforholdsmæssig høj, såfremt der er tale om ufaglært arbejds-
kraft, at lønnen lige præcis opfylder kravet på beløbsordningen, at der i virksom-
heden er familiemæssige relationer til udlændingen, og/eller at udlændingen ikke
har relevant uddannelse eller erhvervserfaring.
I oktober 2016 foretog SIRI, SKAT og politiet tre uanmeldte aktionsbesøg på kine-
siske restauranter med ansatte med ophold på beløbsordningen. Her fremgik det
bl.a., at de adspurgte kinesiske kokke ikke havde kendskab til, hvad de fik udbetalt
i løn efter skat, eller hvad elektroniske nøglekort bruges til. Det kan indikere, at de
reelt ikke har råderet over deres lønkonto, og at de reelt ikke er aflønnet efter den
ansættelseskontrakt, der danner grundlag for deres opholdstilladelse. De ad-
spurgte kokke oplyste også, at de ikke modtog lønsedler og/eller ikke selv var i
besiddelse af deres ansættelseskontrakt. I et tilfælde vurderede SKAT, at der kun-
ne være tale om menneskehandel. Derudover blev der truffet flere medfølgende
ægtefæller til de kinesiske kokke ifærd med at arbejde i samme restaurant, men
til en lille månedlig indkomst på omkring 5.000 kr. To ægtepar fortalte, at de var
ansat som et ægtepar til beløbsordningssatsen. Efter aktionen har SIRI og SKAT
anmeldt overtrædelserne til politiet.
len dom afsagt den 4. oktober 2016 er en kinesisk mand, der havde opholdstilla-
delse på beløbsordningen som køkkenchef, tilkendt et større beløb, idet han ikke
havde været aflønnet i overensstemmelse med den ansættelseskontrakt, som
opholdstilladelsen var givet på baggrund af. Manden og dennes ægtefælle var af
Center mod Menneskehandel (CMM) og Udlændingestyrelsen vurderet som ofre
for menneskehandel. Det bemærkes, at dommen er anket.
Løsninger
SIRI fortsætter samarbejdet med SKAT, der udvides til også at omfatte CMM og
Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter. Der er planlagt nye uanmeldte kon-
trolaktioner i restauranter med ansatte med ophold på beløbsordningen - dels for
at kontrollere og følge op i konkrete tilfælde, dels for at afdække omfanget og
karakteren af problemstillingen, herunder om der er tale om mere systematisk
snyd og/eller menneskehandel til tvangsarbejde. Via samarbejde med SKAT er det
muligt at undersøge kontobevægelser og pengestrømme, hvilket kan afdække evt.
snyd med indberetning til elndkomst af løn, der opfylder beløbsordningskravet.
Når der er afholdt flere aktioner, og sagskomplekset er nærmere afdækket, udar-
bejder SIRI en ny orientering, herunder med forslag til eventuelle tiltag.
Indstilling Sagen er forelagt til orientering.
Kommunikation
Da udredningsarbejdet fortsat er i gang, bør kommunikation vedrørende pro-
blemst'l ngen foreløbig begrænses til de involverede myndigheder. Når der på et
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om at oversende den tidslinje om dialogen med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om kinesiske arbejdstagere i restaurationsbranchen, til udlændinge- og integrationsministeren
2149334_0003.png
än å
senere tidspunkt foreligger tilstrækkelig klarhed over mønsteret for misbruget,
skal der tages stilling til en mulig videre kommunikation af problemet.
Bilag > Ingen
Koordination > Ingen pt.