Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2147109_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Hvornår:
Besvarelse af samrådsspm. M (alm del)
BEU
Onsdag den 22.januar 2020 kl. 11:30
6. januar 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2019 - 18623
1113943
Spørgsmålets ordlyd:
På baggrund af indslaget i 21 Søndag den 8. december 2019 om kinesiske
arbejdstagere under slavelignende vilkår bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål:
A. Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at 582 kinese-
re kommer ind i Danmark under beløbsordningen, for derefter at arbejde
under slavelignende vilkår? Det ønskes herunder oplyst, hvilke redskaber
der findes for at sikre, at udenlandske arbejdstagere, der kommer til Dan-
mark under beløbsordningen reelt arbejder under danske løn- og arbejdsvil-
kår.
B. Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen planlægger at
iværksætte for at sikre, at en lignende sag ikke kan opstå?
C. Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration (SIRI) har været i besiddelse af oplysninger om
løn- og arbejdsvilkår for de 582 kinesere, samt hvornår man orienterede
departementet og ministeren?
D. Vil ministeren redegøre for, hvordan SIRI’s godkendelser af arbejds-
og
opholdstilladelser foregår samt for kontrolpraksis med de arbejdspladser,
der ansætter udenlandske medarbejdere under beløbsordningen? Der ønskes
herunder redegjort for, hvordan SIRI kontrollerer validiteten af oplysninger
om arbejds- og lønvilkår.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Indledning]
Først og fremmest tak for spørgsmålene, som jeg vil be-
svare samlet.
Når virksomheder i Danmark henter arbejdskraft til lan-
det, skal det foregå på ordentlige løn- og ansættelsesvil-
kår svarende til det, som er normalt her i Danmark.
Det er ikke fair over for alle de arbejdsgivere, som godt
kan finde ud af at overholde reglerne, og de lønmodtage-
re, som hver dag står op og passer deres arbejde, at der er
nogle, der forsøger at snyde.
Hammeren skal derfor falde hårdt for alle, der
uanset
fremgangsmåde
forbryder sig mod de fælles spillereg-
ler. Derfor er det en del af finanslovsaftalen, at bødeni-
veauet skal skærpes for virksomheder, som ansætter ille-
gal arbejdskraft.
[SIRI’s
sagsbehandling og kontrol indtil nu]
De sager, som myndighederne i mit ministerium har væ-
ret inde over, er der, hvor der udstedes en opholdstilla-
delse efter fx beløbsordningen, men hvor realiteterne ude
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
3
på arbejdspladsen ikke afspejler de løn- og ansættelses-
vilkår, som opholdstilladelsen forudsætter.
Det kan være, at den reelle arbejdstid er meget højere
end aftalt. Det kan være, at man har en medfølgende æg-
tefælle med til Danmark, som arbejder samme sted til
ingen eller en meget lav løn
altså
”to
for én’s pris”. Det
kan også være, at medarbejderen ikke har adgang til sin
egen bankkonto og dermed slet ikke råder over den løn,
der udbetales.
For at imødegå det, har SIRI igennem en årrække været
særligt opmærksomme på risikoen for snyd i forhold til
ansatte efter beløbsordningen i restaurationsbranchen.
Beløbsgrænsen er i 2020 en årlig løn på 436.000 kr. Det
er 36.300 kr. i måneden. Den gennemsnitlige månedsløn
for kokke i Danmark er
opregnet til 2020-lønninger
ca. 28.500 kr.
Selvfølgelig kan en virkelig god kok i enkelte situationer
måske være en høj løn værd, men med et spring på ca.
8.000 kr. om måneden fra gennemsnitslønnen op til be-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
4
løbsgrænsen skal myndighederne selvfølgelig være sær-
ligt opmærksomme, når de modtager en ansøgning.
SIRI har derfor over de seneste år styrket sagsbehandlin-
gen og skærpet vurderingen af, om betingelserne er op-
fyldt, når det kom til ansatte i restaurationsbranchen.
SIRI vurderer altid, om løn- og ansættelsesforhold er
sædvanlige efter danske forhold. For at forbedre oplys-
ningsgrundlaget har styrelsen i samarbejde med ambas-
saderne siden 2009 som udgangspunkt foretaget inter-
view i alle sager vedrørende kokke fra Kina, der indgiver
ansøgning på baggrund af beløbsordningen fra deres
hjemland.
Derudover har SIRI siden 2017 foretaget systematiske
kontroller af kinesiske kokkecertifikater ved alle ansøg-
ninger om opholdstilladelse efter beløbsordningen.
Men er betingelserne opfyldt, og er der ikke et sikkert
grundlag for at antage, at der er tale om en proforma-
ansættelse, så skal myndighederne udstede en opholdstil-
ladelse. Sådan er reglerne i hvert fald i dag.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Styrelsen har også fulgt op på tilladelser med en tæt og
løbende kontrolindsats. Der er gennemført løbende kon-
troller på baggrund af registersamkøring med oplysnin-
ger i bl.a. eIndkomst. Her kan man tjekke, at den udbe-
talte løn svarer til det, en ansat efter fx beløbsordningen
skal have ifølge kontrakten.
De halvårlige registersamkøringer følges op med inddra-
gelse af opholdstilladelse og politianmeldelse af arbejds-
giver, hvis der fx ikke indberettes den løn, som opholds-
tilladelsen er baseret på.
SIRI deltager også løbende i myndighedssamarbejde
med politiet, Skattestyrelsen og Arbejdstilsynet. Der
gennemføres udgående kontrolaktioner, bl.a. med fokus
på restauranter. I 2018 deltog styrelsen i alt i 32 udgåen-
de kontrolaktioner i samarbejde med politiet.
SIRI har herudover iværksat en særlig kontrolindsats ret-
tet mod kinesiske ansatte i hotel- og restaurationsbran-
chen, som har ophold i Danmark efter beløbsordningen.
Fx er der siden 2018 foretaget kontrol af de kokkecertifi-
kater, som har været fremlagt i sager, før den nye praksis
med systematiske kontroller blev indført.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Styrelsen har i november 2016, maj 2017 og januar 2018
orienteret departementet om udviklingen på området og
de tiltag, man ville gennemføre for at imødegå risikoen
for snyd. Og det er nu besluttet, at SIRI som et yderligere
tiltag i 2020 nu vil gå alle sager, hvor der er givet ophold
til relevante ansatte i restaurationsbranchen, igennem en
ekstra gang og efterfølgende udvælge og gennemføre
nærmere kontrol, herunder interviews med den enkelte
udlænding, i omkring 100 sager.
[Fremadrettede tiltag og fokus for den nye regering]
Efter at emnet blev bragt op i forskellige medier i starten
af december 2019, har vi altså taget yderligere skridt.
Men noget tyder desværre på, at nogle går meget langt
for at fuske og udnytte de danske systemer. Og der er
langt imellem de udlændinge, som ønsker at samarbejde
med myndighederne om at komme til bunds i sagerne.
Det er derfor min vurdering, at vi har brug for endnu fle-
re redskaber i forhold til at vurdere ansøgninger og gen-
nemføre efterfølgende kontrol. For selvom der altså er
gjort en del fra myndighedernes side inden for de nuvæ-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
7
rende regler, så er der jo med de historier, vi har set,
åbenlyst behov for mere.
Derfor bad jeg først SIRI udarbejde en gennemgang af
forløbet indtil nu. Den har jeg fået, og den afspejler helt
overordnet det forløb, jeg netop har skitseret.
Derudover går SIRI som nævnt nu alle sager på området
igennem og udtager de sager, hvor der er mistanke om
uregelmæssigheder, til en nærmere kontrol.
Det er også besluttet, at styrelsen i højere grad, end de
gør i dag, skal indkalde til interviews i Danmark, når an-
søgeren ønsker at skifte opholdsgrundlag eller søger om
forlængelse.
Jeg er samtidig ved at forberede en række tiltag, som skal
give SIRI endnu flere redskaber, som de kan gøre brug af
i indsatsen mod snyd på det her område.
1.
Som reglerne er i dag, kan SIRI kun give afslag, hvis
de har et sikkert grundlag for at antage, at der ikke er tale
om et reelt ansættelsesforhold
altså proforma.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
2147109_0008.png
8
Vi vil derfor for det første foreslå en formodningsaf-
slagsregel på erhvervsområdet. En regel, som allerede
findes på fx studie-området.
Det vil styrke myndighedernes mulighed for fremadrettet
at meddele afslag, hvis de ud fra en samlet vurdering fin-
der, at forholdet omkring ansættelsen, virksomheden og
ansøger må formodes ikke at være reelt.
2.
Dernæst kan jeg sige, at SIRI i dag som udgangspunkt
kun deltager i udgående kontroller på området som hjælp
til politiet. Og fokus i den udgående kontrol fra politiets
side er primært på, om man har en arbejds- og opholdstil-
ladelse eller ej
altså om man er lovligt her i landet.
Vi vil derfor for det andet nu se på at styrke myndighe-
dens muligheder for selvstændigt at udføre udgående
kontroller. Og her skal fokus ikke bare være på om man
har lovligt ophold, men også på om man arbejder efter de
betingelser opholdstilladelsen er udsted efter. Får man
den rigtige løn? Arbejder man et efter et sædvanligt time
tal? Osv..
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
2147109_0009.png
9
3.
Vi overvejer for det tredje at give SIRI adgang til at
pålægge virksomheder at føre logbog for sine ansatte i en
periode. Det vil medføre, at vi får et ekstra kontrolred-
skab i forhold til virksomheder, hvor SIRI vurderer, at
der er risiko for, at betingelserne for opholdstilladelser
overtrædes.
4.
Og så vil vi for det fjerde se på muligheden for at ind-
føre en regel om særskilt arbejdstilladelse til medfølgen-
de familiemedlemmer, hvis de ønsker at arbejde ved
samme arbejdsgiver som deres ægtefælle. Og her skal
der være krav om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår
også for ægtefællen.
Det vil give myndighederne et grundlag for at gøre op
med to-for-en-modellen. Hvis ægtefællen også står i
køkkenet med forklæde på, vil der således enten være
tale om arbejde uden tilladelse, eller også vil der være en
tilladelse med en kontrakt, som de faktiske forhold kan
holdes op imod.
[Afslutning]
I Danmark har vi en arbejdsmarkedskultur, som bygger
meget på tillid og på, at man som udgangspunkt gerne vil
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
10
opføre sig ordentligt. Men det er vigtigt, at vi passer på
og ikke bliver for naive og tror at vi lever i et Olsen-
Banden-Danmark, hvor svindlerne er nogle hyggelige
typer.
Vi lever i en globaliseret verden. Som jeg ser det, er der
kommet nogle mennesker og nogle virksomhedsejere til
Danmark, som har en tilgang, der harmonerer meget dår-
ligt med den måde, vi typisk gør tingene i Danmark.
Vi skal ikke lade fuskerne ødelægge det for de virksom-
heder, som spiller efter reglerne. Konkurrence skal være
både fair og ordentlig. Derfor skal vi endnu tættere på de
her sager. Og vi er nødt til at styrke kontrollen, uden at vi
ruller endnu mere bureaukrati henover de mange virk-
somheder der opfører sig ordentligt. Der skal ses mere
kritisk på de sager, hvor der er formodning om snyd,
men den ekstra indsats skal også være fokuseret på netop
disse sager.
Det sikrer vi ved at give myndighederne bedre redskaber
i værktøjskassen. Nogle af tiltagene kræver lovændring.
Så det håber jeg selvfølgelig, at vi kan finde flertal for i
Folketinget.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om udenlandske arbejdstagere der kommer til Danmark under beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Vi vil følge området tæt i forlængelse af de initiativer vi
har foreslået.
Nu skal der gøres op med dem som
svindler og forbryder sig mod de fælles spilleregler på
det her område.
Tak for ordet.