Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2147141_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 31. januar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 125
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samråd K oversende statistik, der vi-
ser sammenhængen mellem dimittendledighed og studiejob for personer med
lange videregående uddannelser?
Svar
I tabel 1 opgøres ledigheden for nyuddannede kandidater fordelt efter, om de har
haft et studiejob eller ej. Som det fremgår af opgørelsen, har personer, som har
haft et studiejob, generelt en lavere ledighed efter deres uddannelse. Dette vises
også i en tidligere analyse, UFM har udarbejdet om studiejob og efterfølgende be-
skæftigelse
1
. Det skal bemærkes, at opgørelsen kun viser en sammenhæng og
ikke kausalitet. Sammenhængen kan således bl.a. afspejle, at der er andre for-
hold, der både har betydning for at have et studiejob under uddannelse på den
ene side og ledighed efter uddannelse på den anden side
som eksempelvis
medfødte evner og øvrige kompetencer.
Ledigheden blandt nyuddannede er opgjort som bruttoledigheden for studerende i
perioden 4.-7. kvartal efter uddannelsens fuldførelse. For at regnes som ledig skal
man være ledig
og
stå til rådighed for arbejdsmarkedet (personer under uddan-
nelse regnes således ikke som ledige). Ledighedsgraden udtrykker den andel af
tiden i procent, en person har været ledig i det pågældende kvartal.
Det skal desuden bemærkes, at den ledighedsbaserede dimensionering på de vi-
deregående uddannelser, som trådte i kraft i 2015, endnu ikke påvirker ledigheds-
graden i væsentlig omfang. Hovedparten af de årgange, som er påvirket af dimen-
sioneringen, er endnu ikke færdige med studiet, eller har ikke været færdige
længe nok til at indgå i ledighedsstatistikken.
7. februar 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
96521
1
Se Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af omfang og konsekvenser
af studiejob her:
https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/studiejob.
Side 1/2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om at oversende statistik, der viser sammenhængen mellem dimittendledighed og studiejob for personer med lange videregående uddannelser, til uddannelses- og forskningsministeren
2147141_0002.png
Tabel 1
Ledighedsgrad for nyuddannede kandidater, fordelt på om de har haft studiejob eller ej,
2012 til 2017
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Ledighedsgrad
Ledighedsgrad
Ledighedsgrad
Ledighedsgrad
Ledighedsgrad
Ledighedsgrad
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Ikke haft studiejob
Haft studiejob
Anm.:
17,1
11,7
5.368
9.873
16,5
11,0
5.308
11.138
15,4
9,7
5.338
12.346
14,1
9,5
5.876
13.757
15,3
9,6
7.676
19.154
16,4
9,4
6.672
18.373
Kilde:
Opgørelsen indeholder alle dimittender fra kandidatuddannelserne i studieårene 2012-2017.
Ledigheden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighedsgrad i 4.-7. kvartal efter dimis-
sion, dvs. årsledighedsgraden i andet år efter uddannelsen er afsluttet. Studerende med stu-
diejob er defineret som personer, der sammenlagt har registreret mindst 100 løntimer under
kandidatuddannelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2
Antal