Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2147143_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 31. januar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 124
Vil ministeren som opfølgning på besvarelsen af samråd K opgøre dimittendledig-
heden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig
periode for de seneste 5 årgange af dimittender? Svaret bedes illustreres grafisk,
så det fremgår måned for måned, hvor meget dimittendledigheden falder fra dimit-
tenderne er uddannede til de har opbrugt dagpengeretten.
Svar
Figur 1-19 viser ledigheden for nyuddannede, for årgangene, der dimitterede fra
2013 til 2017. Uddannelses- og Forskningsministeriets standardmetode for opgø-
relse af ledighed er kvartalsvis, derfor vises ledigheden hvert kvartal, fra fuldførel-
sen af uddannelsen frem til 7. kvartal efter fuldførelsen. Nyuddannede, som har
været ledige siden de gennemførte deres uddannelse, vil som udgangspunkt op-
bruge dagpengeretten i 8. kvartal efter fuldførelsen.
Det skal bemærkes, at
UFM’s standardmetode for opgørelse
af ledigheden ikke
viser, hvornår en person mister dagpengeretten. Det kan ske både før de 7. kvar-
talers målte ledighed og efter, hvilket afhænger af de nyuddannedes tidligere for-
brug af og optjening af dagpenge.
Hver figur viser ledigheden for et specifikt fagområde inden for de forskellige ud-
dannelsestyper. Der vises opgørelser for erhvervsakademi-, professionsbachelor-
og kandidatuddannelserne. De akademiske bacheloruddannelser er ikke med da
størstedelen af de studerende tager en kandidatuddannelse. De øvrige korte og
mellemlange uddannelser samt de udelte kandidatuddannelser er udeladt grundet
få observationer.
For erhvervsakademiuddannelserne stiger ledigheden i 7. kvartal for flere af fag-
områderne. Dette skyldes, at en del studerende fra erhvervsakademierne tager en
top-up uddannelse på 1�½ år. I opgørelsen følger man en person de første 7 kvar-
taler efter fuldført uddannelse. Da man ikke er ledig, når man er under uddan-
nelse, er ledighedsgraden 0 i det første 1�½ år (6 kvartaler), for personer som tager
en top-up uddannelse. Hvis man er ledig i første kvartal efter top-up uddannelsen,
vil man indgå som ledig i 7. kvartal efter færdiggørelsen af erhvervsakademiud-
dannelsen. Da top-up uddannelser er professionsbacheloruddannelser, vil even-
7. februar 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
96521
Side 1/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0002.png
tuel ledighed, efter man har fuldført en top-up uddannelse, også indgå i ledighe-
den for professionsbachelorer. Det er således eksempelvis muligt at indgå både
som ledig i 1. kvartal efter fuldført professionsbachelor og 7. kvartal efter fuldført
erhvervsakademiuddannelse
i UFM’s standardopgørelse.
Ledigheden blandt nyuddannede er opgjort som bruttoledigheden for studerende i
de enkelte kvartaler efter uddannelsens fuldførelse. For at regnes som ledig skal
man være ledig og stå til rådighed for arbejdsmarkedet (personer under uddan-
nelse regnes således ikke som ledige). Ledighedsgraden udtrykker den andel af
tiden i procent, som en person har været ledig i det pågældende kvartal.
Det skal desuden bemærkes, at den ledighedsbaserede dimensionering på de vi-
deregående uddannelser, som trådte i kraft i 2015, endnu ikke påvirker ledigheds-
graden i væsentlig grad. Det skyldes, at hovedparten af de årgange, som er påvir-
ket af dimensioneringen, endnu ikke er færdige med studiet eller ikke har været
færdige længe nok til at indgå i ledighedsstatistikken.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0003.png
Erhvervsakademiuddannelser
Figur 1
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det bio- og la-
boratorietekniske område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 2
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det designfag-
lige område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
30
Ledighedsgrad
30
25
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 3/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0004.png
Figur 3
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det it-faglige
område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
30
Ledighedsgrad
30
25
25
20
20
15
15
10
10
5
5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 4
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det samfunds-
faglige område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
60
Ledighedsgrad
60
50
50
40
40
30
30
20
20
10
10
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 4/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0005.png
Figur 5
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det tekniske
område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 6
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det økono-
misk-merkantile område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 5/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0006.png
Figur 7
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, det sundheds-
faglige område, EA, 2013-2017
Ledighedsgrad
12
Ledighedsgrad
12
10
10
8
8
6
6
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4
4
2
2
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 6/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0007.png
Professionsbacheloruddannelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0008.png
Figur 1
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, økono-
misk/merkantil, PB, 2013-2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 2
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, teknik, PB,
2013-2017
Ledighedsgrad
30
Ledighedsgrad
30
25
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 8/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0009.png
Figur 3
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, medie kom-
munikation, it, mv., PB, 2013-2017
Ledighedsgrad
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 4
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, design, PB,
2013-2017
Ledighedsgrad
60
Ledighedsgrad
60
50
50
40
40
30
30
20
20
10
10
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 9/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0010.png
Figur 5
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, sundhed, PB,
2013-2017
Ledighedsgrad
25
Ledighedsgrad
25
20
20
15
15
10
10
5
5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 6
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, pædagogik,
PB, 2013-2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 10/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0011.png
Figur 7
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, samfund, PB,
2013-2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 11/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0012.png
Kandidatuddannelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 12/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0013.png
Figur 1
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, samfund, KA,
2013-2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 2
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, humaniora,
KA, 2013-2017
Ledighedsgrad
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 13/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0014.png
Figur 3
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, teknik, KA,
2013-2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Figur 4
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, natur, KA,
2013-2017
Ledighedsgrad
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
Ledighedsgrad
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 14/15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om at opgøre dimittendledigheden for de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområder over en 2-årig periode for de seneste 5 årgange af dimittender, til uddannelses- og forskningsministeren
2147143_0015.png
Figur 5
Udviklingen i ledighedsgraden de første 7 kvartaler efter fuldført uddannelse, sundhed, KA,
2013-2017
Ledighedsgrad
30
Ledighedsgrad
30
25
25
20
20
15
15
10
10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
5
5
0
1. kvt
2013
2. kvt
3. kvt
2014
4. kvt
2015
5. kvt
6. kvt
2016
7. kvt
2017
0
Anm.:
Kilde:
Ledighedsgraden er opgjort som den gennemsnitlige bruttoledighed, og ligger mellem 0 og
100 procent. Den udtrykker den andel af tiden, en person har været ledig i kvartalet (baseret
på 37-timers uger).
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Sta-
tistik.
Side 15/15