Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
123 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 123:
”
Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang borgeren kompenseres, såfremt AES
forsinker erstatningsudmålingen, fordi man har mistet afgørelsen?
Der henvises til artiklen »Styrelse glemte hundredvis af sager om arbejdsskader:
Borgere måtte vente på erstatning i månedsvis« i A4 Arbejdsliv den 7. januar
2020.
”
Svar:
For mig er det helt afgørende, at borgere med en arbejdsskade kan have tillid til, at
deres arbejdsskadesag bliver behandlet ordentligt, korrekt og så hurtigt som muligt.
Derfor finder jeg det også meget uheldigt, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES) på grund af en it-fejl har overset et stort antal breve fra Ankestyrelsen.
AES’
bestyrelse
har oplyst, at såfremt tilskadekomne henvender sig til AES og
godtgør, at de har lidt et økonomisk tab, vil AES tage stilling til, om AES er erstat-
ningsansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler i det konkrete tilfælde.
Jeg tager oplysningerne til efterretning og forudsætter med dette, at tilskadekomne,
som måtte have lidt et økonomisk tab, som AES er erstatningsretligt ansvarlig for,
vil blive holdt økonomisk skadesløse.
10. februar 2020
J.nr.
20205200029
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard