Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2148303_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
121 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 121:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan det kan gå til, at Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring har forsinket erstatningen til skadelidte mennesker, fordi 186 afgørel-
ser potentielt har ligget i en indbakke, som sagsbehandlerne ikke åbnede, i over ti
måneder?
Der henvises til artiklen »Styrelse glemte hundredvis af sager om arbejdsskader:
Borgere måtte vente på erstatning i månedsvis« i A4 Arbejdsliv den 7. januar
2020.”
Svar:
For mig er det helt afgørende, at borgere med en arbejdsskade kan have tillid til, at
deres arbejdsskadesag bliver behandlet ordentligt, korrekt og så hurtigt som muligt.
Derfor finder jeg det også meget uheldigt, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES) på grund af en it-fejl har overset et stort antal breve fra Ankestyrelsen.
Jeg kan forstå på AES, som har ansvaret for sagsbehandlingen, at fejlen desværre
omfatter 582 breve og dermed flere breve end det antal, der nævnes i artiklen.
Der er tale om en alvorlig fejl, som jeg først blev bekendt med, da A4 medier hen-
vendte sig til Beskæftigelsesministeriet.
Det er som sagt AES, der har ansvaret for sagsbehandlingen, herunder at sagsbe-
handlingen administreres hensigtsmæssigt og forsvarligt.
AES’
bestyrelse
har oplyst, at det er dybt beklageligt, at en række sager har været
påvirket af, at breve fra Ankestyrelsen har været strandet i en automatiseret post-
kasse hos AES. I forbindelse med en opdatering af it-infrastrukturen
til AES’ mod-
tagelse af elektroniske breve opstod der en teknisk fejl, som resulterede i, at breve
fra Ankestyrelsen i en periode
ikke automatisk blev videresendt korrekt i AES’
sagsbehandlingssystem og derfor ikke blev behandlet. Så snart AES blev opmærk-
som på fejlen, blev de pågældende breve fra Ankestyrelsen videreekspederet i
AES’ sagsbehandlingssystem,
så de kunne indgå i sagerne til videre behandling.
J.nr.
20205200029
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvilke foranstaltninger, som man vil iværksætte for at sikre, at en lignende situation ikke gentager sig i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, til beskæftigelsesministeren
Det gælder både breve, som indeholdt afgørelser og breve med øvrige henvendel-
ser.
AES’
bestyrelse
har endvidere oplyst, at der nu er indført en manuel overvågning
af den konkrete indbakke, samt andre automatiserede postkasser, for at undgå en
gentagelse. Sideløbende har AES igangsat et arbejde med at udvikle en automatise-
ret overvågning. Den manuelle overvågning vil pågå, indtil en automatiseret løs-
ning er udviklet og implementeret. Dernæst har AES opprioriteret sagsbehandlin-
gen af de berørte sager og i de sager, hvor AES skønner det nødvendigt, tages der
kontakt til tilskadekomne.
AES’ bestyrelse oplyser, at det
er beklageligt over for de tilskadekomne, hvorfor
AES også har stort fokus på at håndtere en sådan hændelse mest hensigtsmæssigt
over for de implicerede. Det er først muligt at ændre de grundlæggende vilkår for
AES’ it-platform,
når det nye sagsbehandlingssystem (ANS) bliver taget i brug,
hvorfor de iværksatte foranstaltninger vil fortsætte, indtil det nye sagsbehandlings-
system er taget i brug.
Jeg henholder mig til oplysningerne fra AES’
bestyrelse
og kan supplerende hen-
vise til, at AES har offentliggjort en nyhed om fejlen på deres hjemmeside.
Dernæst er det helt afgørende for mig, at AES sikrer sig mod lignende situationer
fremover. Jeg noterer mig i den forbindelse, at AES har udbedret fejlen og foreta-
get en række foranstaltninger, der skal sikre, at en lignende fejl ikke opstår. Jeg vil
dog drøfte
AES’ håndtering af fejlen
og konsekvenserne for borgerne på mit kom-
mende møde
med AES’ ledelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2