Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2147812_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh (LA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
120 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex
Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 120:
”Vil
ministeren udarbejde et skøn over, hvordan den samlede langsigtede økonomi
i dagpengesystemet påvirkes, hvis dimittenddagpengesatsen reduceres til 8.500
kroner - både ift. sparede udgifter til ledige dimittender, øget arbejdsudbud og de
anslåede tabte indtægter ved at færre melder sig ind i en a-kasse?”
Svar:
Dimittender, der ikke har forsørgerpligt, får udbetalt 71,5 pct. af den maksimale
dagpengesats. Dimittender med forsørgerpligt får udbetalt 82 pct. af den maksimale
dagpengesats. Dette svarer til en bruttoudbetaling på henholdsvis 13.644 kr. (2020-
pl) og 15.648 kr. (2020-pl) om måneden for fuldtidsforsikrede.
Det vurderes, at en ændring i den månedlige dimittendsats til 8.500 kr. vil øge den
strukturelle beskæftigelse med ca. 4.400 personer. Ændringen skønnes at forbedre
de offentlige finanser med omkring 1,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
7. februar 2020
J.nr.
2020 - 578
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om udarbejde et skøn over, hvordan den samlede langsigtede økonomi i dagpengesystemet påvirkes, hvis dimittenddagpengesatsen reduceres til 8.500 kroner, til beskæftigelsesministeren
2147812_0002.png
Tabel 1
Strukturelle effekter af satsnedsættelsen til 8.500 kr. om måneden for di-
mittendledige.
Merudgifter
(mio. kr.)
Dimittender (ikke-forsørgere)
Dimittender (forsørgere)
I alt
-1.200
-200
-1.400
Beskæftigelsesvirkning
(personer)
3.900
500
4.400
Anm.: I tabellen er tallene afrundet til nærmeste 100. Det bemærkes, at der i beregningerne er taget højde for, at nogle
dimittender kan forventes at overgå til ordinære dagpengeydelser. Denne forudsætninger er ikke anvendt i
tidligere svar til Finansudvalget, hvor der også spørges til virkninger sfa. reduktioner i dimittendsatsen, jf. fx
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 313 (Alm. del) af 23. januar 2019.
Kilde: Dagpengemodellen og egne beregninger.
Provenuet svarer til skønnet i FIU 102, og der henvises hertil for yderligere bereg-
ningsforudsætninger.
Det er ikke praksis at indregne ændringer af forsikringsgraden ved ændringer i dag-
pengesystemet. Undtagelsen til dette er de skønnede konsekvenser ved indførelsen
af opholdskravet for ret til dagpenge, som fjerner incitamentet for forsikring så be-
tydeligt, at denne gruppe i større grad vil fravælge a-kassemedlemskab.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2