Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2157048_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
118 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 118:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad de årlige forventede udgifter er til dagpenge i
perioden 2020-2023? Ministeren bedes derudover opgøre merudgifterne i perioden
2020-2023, hvis mindrereguleringen af dagpengene afskaffes.”
Svar:
De forventede årlige udgifter til dagpenge i perioden 2020-2023 fremgår af
tabel 1.
Udgifterne er opgjort i 2020-pl og fremgår af finansloven for 2020.
Tabel 1
28. februar 2020
J.nr.
2020-578
Forventede udgifter til dagpenge i perioden 2020-2023, mio. kr. 2020-pl
Forventede udgifter til
dagpenge
2020
2021
2022
2023
Anm. Faktisk niveau pba. Økonomisk redegørelse 2019, december.
Kilde: Finansloven for 2020.
16.120
16.919
17.348
17.891
Som følge af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti om en skattereform af juni 2012 foretages der en afdæmpet re-
gulering af forskellige overførselsindkomster, herunder arbejdsløshedsdagpenge i
perioden 2016-2023. Det antages, at det er denne mindreregulering, spørgeren hen-
viser til. Det bemærkes, at denne mindreregulering blev bekræftet med Aftale om
obligatorisk pension, som er indgået mellem VLAK regeringen og Dansk Folke-
parti i 2018, og som Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Alternativet efterfølgende har tilsluttet sig.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvad de årlige forventede udgifter er til dagpenge i perioden 2020-2023 og opgøre merudgifterne i perioden, hvis mindrereguleringen af dagpengene afskaffes, til beskæftigelsesministeren
2157048_0002.png
Fra 2020 reguleres dagpengene med lønudviklingen fratrukket et bidrag på 0,3 pro-
centpoint til obligatorisk pensionsopsparing. Herfra fratrækkes den afdæmpede re-
gulering, som er 0,75 procentpoint årligt fra 2020 til-2023.
Der er spurgt til betydningen af en afskaffelse af den afdæmpede regulering fra
2020.. Afskaffelsen er derfor beregnet som en forøgelse af dagpengesatsen på 0,75
procentpoint i 2021, 1,5 procentpoint i 2022, og 2,25 procentpoint i 2023 i 2020-pl.
At afskaffe den afdæmpede regulering fra 2020 til 2023 skønnes at indebære mer-
udgifter på 345 mio. kr. i 2021 stigende til ca. 1,1 mia. kr. i 2023, opgjort struktu-
relt
jf. tabel 2.
De skønnede virkninger er foretaget på baggrund af Dagpengemo-
dellen, som er udviklet af Dagpengekommissionen (2015).
Tabel 2
Skønnede økonomiske merudgifter i fravær af afdæmpede regulering i pe-
rioden 2020-2023, mio. kr. 2020-pl, strukturelt niveau
Direkte virkning
(efter skat og
tilbageløb)
2020
2021
2022
2023
60
125
195
285
585
895
345
710
1.090
-1.000
-2.000
-3.000
Adfærdsvirkning
(efter skat og
tilbageløb)
I alt
Strukturel
beskæftigelsesvirkning
Anm.: Virkningerne er beregnet i strukturelt niveau.
Kilde: Dagpengemodellen og egne beregninger.
Den direkte virkning i tabel 2 kan ikke præcis sammenholdes med de samlede ud-
gifter i tabel 1, da tabel 1 angiver de forventede faktiske dagpengeudgifter, mens
merudgifterne i tabel 2 er angivet i strukturelt niveau.
Det bemærkes, at der er en række relaterede ydelser, hvor dagpengenes højeste be-
løb danner grundlag for satsen. Fx syge- og barselsdagpenge, efterløn, skattefri ef-
terlønspræmie, fleksydelse, ledighedsydelse, flekslønstilskud, VEU-godtgørelse
m.v. Der er ikke indregnet merudgifter i disse ydelser i fravær af den afdæmpede
regulering.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2