Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2134537_0001.png
UDKAST TALE
Samråd K d. 8. januar 2019 om dimittender
og unges fodfæste på arbejdsmarkedet
18-12-2019
J.nr. 2019 - 7673
CAP
MFL/NKE/LAI
Spørgsmål K
Vil ministrene redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministrene agter at tage for at
sikre, at flere unge får fodfæste på arbejdsmarkedet, herunder særligt hvad mini-
strene vil gøre for at sikre, at dimittendledigheden nedbringes?
Indledning
Samrådet i dag handler om vores unge mennesker,
og hvad regeringen vil gøre for at sikre, at flere
unge kommer i arbejde.
Jeg har aftalt med uddannelses- og forskningsmi-
nisteren, at jeg starter med at redegøre for indsat-
sen i beskæftigelsessystemet.
Her er det vigtigt, at vi skelner mellem to grupper
af unge. Unge med en videregående uddannelse,
som har svært ved at komme i job, og de op mod
50.000 unge uden en ungdomsuddannelse, som
hverken er i uddannelse eller job.
Jeg vil starte med den første gruppe unge, dimit-
tenderne.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Styrket indsats for dimittender
Først og fremmest er det en stor succes, at vi ud-
danner flere og flere unge i Danmark.
Uddannelse er med til at sikre, at unge kan få et
langt, godt og stabilt arbejdsliv. Og en veluddannet
arbejdsstyrke gør danske virksomheder konkurren-
cedygtige og Danmark rigere.
I 2017 var der ca. 104.000 unge, som fik en er-
hvervskompetencegivende uddannelse. Det bety-
der, at vi i 2017 uddannede ca. 27.500 flere unge
sammenlignet med 2007.
Samtidig har vi også set et stigende antal ledige di-
mittender. Der er i dag ca. 20.500 fuldtidsledige
dimittender, som modtager dimittenddagpenge.
Der er sket en stigning fra 2007, hvor tallet var ca.
8.500.
Når man ser på den samlede ledighed, springer det
da også i øjnene, at hver fjerde dagpengemodtager
er på dimittenddagpenge. Tilbage i 2007 var det
godt 1 ud af 10.
Vi kan se, at størstedelen af dimittenderne, som
starter på dimittenddagpenge, er i arbejde inden
for det første halve år. Det er godt. Men efter ét år
er stadig ca. 13 pct. af de dimittendledige, som
startede et forløb på dagpenge, fortsat ledige.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Uanset hvordan vi vender og drejer tallene, er det
et problem, at så mange unge starter deres arbejds-
liv med at være ledige
og at vi har en gruppe,
som hænger fast i ledighed. Det er hverken godt
for den enkelte, virksomhederne eller samfundet.
Det er en udfordring, som regeringen tager alvor-
ligt, og vi er i gang med at se på, hvordan vi kan
styrke indsatsen for at få dimittenderne hurtigere i
job.
Her vil jeg først og fremmest understrege, at det
ikke er regeringens holdning, at der skal skæres i
dagpengesatsen for dimittenderne.
Jeg er overbevist om, at langt de fleste nyuddan-
nede gerne vil arbejde og forsørge sig selv. En til-
værelse som arbejdsløs er ikke drømmescenariet
for unge efter en afsluttet uddannelse. De drømmer
om at komme i gang med at bruge de kompeten-
cer, som uddannelsen har givet dem.
Når det er sagt, så har jeg også den holdning, at di-
mittender selvfølgelig ikke skal gå og vente på
drømmejobbet.
Det er heller ikke formålet med dimittenddag-
penge. Unge skal hurtigt i gang og få nogle erfa-
ringer
og det skal indsatsen understøtte.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Derfor gælder ret og pligt naturligvis også for di-
mittender. Det betyder, at unge efter afsluttet ud-
dannelse skal søge bredt både i forhold til type af
job og geografi
præcist som alle andre.
Men det er heller ikke et mål i sig selv, at få dimit-
tender i job helt uden for deres felt. Jeg kan godt
forstå, hvis de unge gerne vil i gang med at bruge
de kompetencer, som de har fået på deres uddan-
nelse.
Der skal også være plads til, at man kan søge det
rette job. Men hvis jobbet ikke er der, så gør vi de
unge en bjørnetjeneste ved at lade dem gå i lang
tid uden at komme i gang på arbejdsmarkedet. Der
er ingen tvivl om, at det er en svær balance
og at
der er mange delte meninger om den.
For regeringen er det afgørende, at vi får skabt de
bedste rammer for, at dimittender hurtigere kan få
fodfæste på arbejdsmarkedet. Og allerhelst i job,
hvor de bruger de kompetencer, som vi i samfund
har investeret i.
I mine øjne er det paradoksalt, at vi lige nu er i en
situation, hvor virksomheder i den grad efterspør-
ger kvalificeret arbejdskraft samtidig med, at så
mange nyuddannede, kvikke hoveder er på dimit-
tenddagpenge.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Det kan og skal vi inden for beskæftigelsesindsat-
sen kunne gøre bedre. Jeg er særligt optaget af, at
vi understøtter, at jobcentre og a-kasser får skabt
en tidligere og tættere kontakt til virksomhederne
og meningsfuldt hjælper de unge med at oversætte,
hvordan deres kompetencer matcher virksomhe-
dernes behov.
Derfor har vi netop forlænget trainee-ordningen
med 12 millioner kroner i 2020, så flere ledige di-
mittender kan få hjælp til at komme ud på en ar-
bejdsplads. Som led i indsatsen får dimittenderne
en virksomhedsrettet indsats, som kan kombineres
med et opkvalificeringsforløb, hvis der er brug for
det.
Men vi kan ikke alene løfte det i beskæftigelsessy-
stemet. Skal vi for alvor gøre en forskel for de
unge, skal vi tænke bredere.
Derfor har jeg sammen med uddannelses- og
forskningsministeren planer om at nedsætte et
partnerskab, der netop skal have den opgave.
Vi mener, at udfordringerne bedst løses i et bredt
samarbejde på tværs af beskæftigelses- og uddan-
nelsesområdet og på tværs af det offentlige og pri-
vate.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Partnerskabet er fortsat på tegnebrættet. Men for-
målet er helt klart.
Vi skal gøre, hvad vi kan for at få nedbragt ledig-
heden blandt vores nyuddannede akademikere.
Her er det vigtigt at få input fra alle sider, så vi i
fællesskab kan blive skarpe på, hvordan vi kan ju-
stere indsatsen på både beskæftigelsesområdet og
på uddannelsesområdet.
Fokus vil være på at få indsatsen til at virke bedre i
a-kasser, jobcentre og på uddannelsesinstitutio-
nerne. Og på at få virksomhederne til at åbne dø-
rene mere op for dimittenderne.
Det er ikke ambitionen at komme med forslag til
nye, store reformer. Strukturelt har vi allerede
gjort meget, og det vil uddannelses- og forsknings-
minister fortælle mere om. Men vi skal have ind-
satsen til at fungere bedre
og vi skal have flere til
at tage et ansvar for at hjælpe dimittenderne i
gang.
Unge på kontanthjælp
Inden jeg giver ordet videre til uddannelses- og
forskningsminister, vil jeg knytte et par ord til den
anden gruppe unge, som jeg henviste til i starten:
Nemlig de mange unge, som hverken er i uddan-
nelse eller job.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Op mod 50.000 unge under 25 år har ikke en ung-
domsuddannelse, og de er ikke i uddannelse eller
job.
Det er alt, alt for mange
ikke mindst i en tid,
hvor det faktisk går rigtigt godt på arbejdsmarke-
det.
Det er en bunden opgave at få endnu flere unge i
gang med en uddannelse eller ud på arbejdsmarke-
det. Derfor skal vi geare både uddannelsessystemet
og beskæftigelsessystemet til at understøtte, at
flere får en uddannelse.
Vi svigter vores unge mennesker, hvis vi ikke ud-
nytter, at virksomheder for tiden har brug for ar-
bejdskraft. Her spiller beskæftigelsesindsatsen en
væsentlig rolle, fordi nogle af de unge allerede er i
kontakt med beskæftigelsessystemet.
For nogle unge kan tilknytningen til arbejdsmarke-
det bidrage til, at de unge bliver mere sikre i deres
uddannelsesvalg, at de opnår en læreplads og i det
hele taget bidrage til, at de også senere i livet op-
når en stærk tilknytning til arbejdsmarkedet.
Som et led i aftalen om en forenklet beskæftigel-
sesindsats blev der igangsat en særskilt analyse af
ungeområdet.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/1-20 om nedbringelse af dimittendledigheden, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Analysen er netop blevet offentliggjort
og vil
være med til at danne grundlag for eventuelle ju-
steringer af indsatsen. Det er noget, jeg vil se på
som led i en kommende kritisk gennemgang af un-
geindsatsen fra kontanthjælpsreformen.
Derudover ser jeg frem til at følge, hvordan den
nye kommunale ungeindsats - som trådte i kraft 1.
august 2019
virker i praksis og understøtter en
mere koordineret indsats på tværs af lovgivningen.
Afslutning
Unge mennesker er vores fremtid. Derfor er rege-
ringen stærkt optaget af, at vi får udnyttet de gode
tider til at få flere unge i job
og med i fælleska-
bet på en arbejdsplads.
Meget står og falder med beskæftigelsesindsatsen.
Det er jeg helt med på. Men beskæftigelsesindsat-
sen kan ikke stå alene.
Derfor vil jeg nu give ordet til uddannelses- og
forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.
8