Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 98
Offentligt
2176465_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del - Bilag 92
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om visse berostillede opgaver på udlændingeområdet
På samme måde som resten af Danmark, må udlændingemyndighederne tage en
del af ansvaret for at begrænse smittespredningen af COVID-19. Udlændinge- og
Integrationsministeriet har derfor foretaget en vurdering af politiets varetagelse
af opgaver på udlændingeområdet.
Ministeriet har ligeledes vurderet relevante tiltag i forhold til udlændinge indsat i
Udlændingecenter Ellebæk og Nykøbing Falster Arrest.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet har meddelt
politiet, at følgende opgaver indtil videre til og med den 13. april 2020 kan sættes
i bero, hvilket herefter som udgangspunkt er sket:
-
-
-
-
-
-
-
Indgående og udgående Dublinoverførsler.
Udrejsekontrol, afklaring af medvirken, motivationsfremmende samtaler.
Meldepligt på udrejsecentre og på politistationer.
Frihedsberøvelse og andre tvangsmæssige indgreb.
Forkyndelse af tilsigelser og afgørelser på det udlændingeretlige område.
Påsete og ledsagede udsendelser til EU- og tredjelande.
Opgaver relateret til asylregistrering, som falder uden for de nedenfor op-
listede samfundskritiske elementer af asylregistrering.
27. marts 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Katrine Maimann
Mail
Sags nr.
Akt-id
[email protected]
2020 - 5281
1217455
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at der pr. 19. marts
2020 er iværksat et midlertidigt ophør af besøg for frihedsberøvede udlændinge i
Udlændingecenter Ellebæk og Nykøbing Falster Arrest, svarende til det midlertidi-
ge ophør af besøg, der er iværksat i Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Det bemærkes, at dette ikke omfatter besøg af den beskikkede advokat, repræ-
sentanter for Dansk Flygtningehjælp og De Forenede Nationers Højkommissær for
Flygtninge (UNHCR). Kriminalforsorgen har oplyst, at der kan gives tilladelse til, at
en tolk deltager i disse besøg.
Der er ved vurderingen af spørgsmålet om besøg særligt lagt vægt på, at det vil
medføre en betydelig sundhedsrisiko for indsatte og personale, såfremt besøg
gennemføres som hidtil. Kriminalforsorgen har sikret, at der er mulighed for kon-
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Orientering om fortsat berostillelse af opgaver på udlændingeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
2176465_0002.png
takt med advokater og andre partsrepræsentanter enten telefonisk eller via vi-
deo-link, og at kontakten til familie kan opretholdes på anden vis.
Det er en række alvorlige, men nødvendige beslutninger. Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet vil i samarbejde med de relevante myndigheder løbende vurdere,
hvornår det er forsvarligt at genoptage de berostillede opgaver og ophæve be-
grænsningen i adgangen til besøg for frihedsberøvede udlændinge.
For så vidt angår kontrolforpligtelser rettet mod afviste asylansøgere, der ikke
medvirker til udsendelsen, kriminelle udviste og udlændinge på tålt ophold, kan
Udlændinge- og Integrationsministeriet uddybende oplyse, at opholdspligt, der
allerede er pålagt, fortsat afvikles, mens allerede pålagt meldepligt er suspende-
ret. Afviklingen af opholdspligt sker via adgangskontrollen på udrejsecentrene,
som dermed er opretholdt. Udlændinge med opholdspligt har således fortsat pligt
til at opholde sig på udrejsecenteret, og overtrædelser af denne pligt kan derfor
straffes. Kun i tilfælde hvor der er behov for karantæne, kan der være tale om, at
opholdspligten i en kort periode suspenderes. Der kan desuden i helt konkrete
tilfælde fortsat meddeles nye pålæg om opholdspligt, hvis det er nødvendigt for
at sikre viden om udlændingens opholdssted.
For så vidt angår berostillelse af frihedsberøvelser, kan Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet oplyse følgende:
Allerede iværksatte varetægtsfængslinger og frihedsberøvelser opretholdes som
udgangspunkt. Dog vil der, jf. almindelig praksis, blive foretaget en løbende og
konkret vurdering af, hvorvidt en varetægtsfængsling eller en frihedsberøvelse
kan opretholdes i hver enkelt sag. Dette gælder således både i tilfælde af vare-
tægtsfængsling efter udlændingelovens § 35 (varetægtsfængsling med henblik på
at sikre udlændingens tilstedeværelse indtil bl.a. en bestemmelse om udvisning
kan fuldbyrdes) og frihedsberøvelse efter udlændingelovens § 36 (administrativ
frihedsberøvelse, herunder motivationsfremmende frihedsberøvelse). Varetægts-
fængslinger og frihedsberøvelser vil dermed som udgangspunkt fortsat søges for-
længet i fire uger, også under henvisning til den aktuelle helt ekstraordinære og
særlige situation.
Tilsvarende gør sig gældende for udlændinge, som er frihedsberøvet efter § 36,
stk. 1, 2. pkt. (Dublin-forordningen). Her opretholdes frihedsberøvelsen som ud-
gangspunkt, såfremt der er en væsentlig risiko for, at udlændingen forsvinder. Det
skal bemærkes, at der i udlændingelovens § 37, stk. 9, er fastsat frister for en fri-
hedsberøvelses opretholdelse for henholdsvis Udlændingestyrelsens anmodning
til en anden medlemsstats om overtagelse eller tilbagetagelse af udlændingen (1
måned fra indgivelse af anmodning om asyl eller myndighedernes kendskab til
udlændingens ophold i landet) samt for politiets efterfølgende effektuering af
udsendelsen (6 uger fra modtagelse af accept fra den anden medlemsstat). Når
fristerne udløber, vil de pågældende i stedet blive pålagt at tage ophold på et
bestemt indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 34, stk. 1, nr. 3.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Orientering om fortsat berostillelse af opgaver på udlændingeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der kan ud fra en konkret vurdering fortsat iværksættes varetægtsfængsling og
frihedsberøvelse efter udlændingeloven. Det vil indgå i vurderingen, om formålet
med varetægtsfængslingen eller frihedsberøvelsen kan opnås gennem mindre
indgribende foranstaltninger som f.eks. en opholdspligt eller deponering af ud-
lændingens pas.
Endelig er der opgaver, som politiet varetager på udlændingeområdet, der ikke
kan stilles i bero, og som derfor fortsat skal udføres, uanset den aktuelle situation.
Det drejer sig om:
-
Forelæggelse af administrative udvisninger. Udlændingestyrelsen har et
beredskab til håndtering af de sager om administrativ udvisning, der af
politiet vurderes at være af samfundskritisk karakter, f.eks. sager om ud-
visning af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed og som
følge af subsistensløshed. Hvis en manglende effektuering af en afgørelse
om udvisning medfører, at en udvist udlænding løslades til gaden, vil en
udsendelse ligeledes konkret kunne anses for at være en samfundskritisk
opgave.
Afvisninger efter udlændingeloven, herunder f.eks. afvisning af tredje-
lands-statsborgere og unionsborgere i de tilfælde, hvor sundhedsmæssige
grunde tilsiger det.
Enkelte elementer inden for asylregistreringen, herunder optagelse af fo-
to af asylansøgeren, registreringen af asylansøgeren og Eurodac-høring,
herunder optagelse af fingeraftryk af asylansøgere til brug for en Eurodac-
høring.
-
-
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3