Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 84
Offentligt
2160665_0001.png
Supplerende samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 13. marts 2020
10. marts 2020
S. 2
Punkt 7: Migrationssituationen.
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (RIA) den 13. marts 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Migrationssituationen
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
På baggrund af situationen på grænsen mellem Tyrkiet og Grækenland er migrationssituatio-
nen sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. marts 2020. Punk-
tet skal ses i lyset af det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 4. marts
2020, der var indkaldt af samme årsag. Der forventes på rådsmødet en generel drøftelse af
udviklingen i situationen siden det ekstraordinære rådsmøde, implementeringen af den iværk-
satte støtte til Grækenland samt behovet og mulighederne for at yde yderligere støtte. Drøftel-
sen forventes at tage udgangspunkt i rådsmødeerklæringen, der blev vedtaget på det ekstraor-
dinære rådsmøde den 4. marts 2020. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet. Sagen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon-
sekvenser.
2. Baggrund
Tyrkiet trak i weekenden den 29. februar
1. marts 2020 sin grænse- og kystvagt tilbage fra
grænsen mellem Grækenland og Tyrkiet. Den tyrkiske regering udtalte samtidigt i pressen, at
man fra tyrkisk side ville åbne grænserne mod Grækenland. Dette har forårsaget et markant
migrationspres mod Grækenlands lande- og søgrænse mod Tyrkiet.
Den græske regerings sikkerhedsråd traf på baggrund af dette den 1. marts 2020 beslutning om
en række tiltag, der bl.a. indebærer styrkelse af Grækenlands ydre grænse, anmodning om ak-
tivering af Det Europæiske Grænse- og Kystvagtsagenturs (Frontex) hurtige grænseindsats,
midlertidig suspension den kommende måned af muligheden for at indgive asylansøgninger
samt anmodning til EU's udenrigsministerråd om anvendelse af artikel 78, stk. 3, i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Efter TEUF artikel 78, stk. 3, kan Rådet
på forslag af Kommissionen vedtage midlertidige foranstaltninger til fordel for en eller flere
medlemsstater, som står over for en nødsituation i form af en pludselig tilstrømning af tredje-
landsstatsborgere. Afgørelsen træffes efter høring af Europa-Parlamentet. Det bemærkes, at af-
gørelser efter TEUF artikel 78, stk. 3, ikke er bindende for og ikke finder anvendelse for Dan-
mark på grund af det danske retsforbehold.
Situationen i Grækenland medførte, at der blev afholdt et ekstraordinært rådsmøde (retlige og
indre anliggender) og et ekstraordinært rådsmøde (udenrigsanliggender) den 6. marts 2020.
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) blev vedtaget en rådsmødeer-
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (RIA) den 13. marts 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
klæring, hvori udtrykkes solidaritet med Grækenland, Bulgarien og Cypern samt andre med-
lemsstater, der ligeledes berøres af situationen, og hvori understreges, at EU og dets medlems-
stater er fast besluttede på effektivt at beskytte EU's ydre grænser, idet illegale grænsekryds-
ninger ikke vil blive tolereret. EU og dets medlemsstater er klar til at iværksætte de nødvendige
foranstaltninger i overensstemmelse med EU-lovgivningen og internationale forpligtelser. Af
rådsmødeerklæringen fremgår endvidere, at migranter ikke bør tilskyndes til at risikere deres
liv ved forsøg på illegale krydsninger af lande- eller søgrænsen, og opfordrer alle aktører,
herunder den tyrkiske regering til at sprede dette budskab og imødegå misinformation. Af råds-
mødeerklæringen fremgår endvidere, at EU vil fortsætte bekæmpelsen af menneskesmugling
samt det tætte samarbejde med partnerne på Vestbalkan om håndtering af migrationsstrømme.
Rådsmødeerklæringen byder Kommissionens lovning om økonomisk støtte til Grækenlands
håndtering af migrationsstrømmen velkommen. Samtidigt gives lovning om, at alle medlems-
stater, Kommissionen og EU-agenturerne er klar til at yde støtte til områder under migrations-
pres. Der henvises specifikt til Frontex' iværksættelse af en hurtig grænseindsats i Grækenland.
Rådsmødeerklæringen behandler også forholdet til Tyrkiet. Rådet anerkender den migrations-
byrde, som Tyrkiet bærer, men afviser i stærke vendinger Tyrkiets brug af migrationspres til
politiske formål. Rådet forventer, at Tyrkiet implementerer den fælles erklæring fra 2016 fuldt
ud i forhold til alle medlemsstater, og det understreges i den forbindelse, at implementeringen
er til gavn for alle parter.
Endelig fastslås det i rådsmødeerklæringen, at Rådet og Kommissionen vil fortsætte med at
følge udviklingen i situationen og koordinere EU's indsatser, samt at Rådet (retlige og indre
anliggender) på rådsmødet den 13. marts 2020 vil udbygge EU's initiativer til at dække Græ-
kenlands behov.
EU støtter bl.a. Grækenlands opretholdelse af kontrollen med den ydre grænse mod Tyrkiet.
Den administrerende direktør for Frontex orienterede
således
den 2. marts 2020 EU's medlems-
stater gennem Frontex' bestyrelse om, at man fra Frontex' side ville imødekomme den græske
anmodning om en hurtig grænseindsats.
Frontex' hurtige grænseindsats består dels af teknisk
udstyr med besætning
i form af mellemstore og større skibe, fly, helikoptere og køretøjer med
termisk udstyr
samt
et mandskabsbidrag i form af
108
grænsevagter
m.v. Danmark bidrager til
Frontex' hurtige grænseindsats med et Challengerfly. Derudover har Danmark tilbudt Frontex
at bidrage til udsendelsen af mandskab med to politifolk som teamledere. Hvorvidt disse ud-
sendes er fortsat under afklaring. Derudover bidrager Danmark med et civilbeskyttelsesbidrag
i form af tæpper og generatorer. Det forventes endvidere, at Danmark vil bidrage med asylek-
sperter til EU's asylstøttekontors (EASO) operation i Grækenland.
Situationen i grænseområdet mellem Grækenland og Tyrkiet er siden afholdelsen af det ekstra-
ordinære rådsmøde den 4. marts 2020 generelt blevet roligere, men der rapporteres fortsat om
irregulære grænsekrydsningsforsøg og uacceptabel adfærd fra de tyrkiske myndigheder. På
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (RIA) den 13. marts 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
søgrænsen kan den roligere situation delvist tilskrives perioder med dårligt vejr, der har be-
sværliggjort overfarten til de græske øer. Migrationspresset på Grækenland må dog fortsat
betegnes som højt.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet forventes at være en drøftelse af den aktuelle situation på grænsen mel-
lem Grækenland og Tyrkiet
og udviklingen i situationen siden det ekstraordinære rådsmøde
den 4. marts 2020,
samt hvordan EU kan
yde yderligere
støtte
til
Grækenlands håndtering af
migrationspresset. Det forventes således, at der vil være en drøftelse af, hvordan EU og EU's
medlemsstater kan styrke Grækenlands ydre grænser, herunder særligt igennem Frontex' ope-
rationer. Det er forventningen, at der
i lighed med på det ekstraordinære rådsmøde den 4. marts
2020
vil være bred opbakning blandt medlemsstaterne til at yde støtte til Grækenland, herunder
til den af Frontex iværksatte hurtige grænseindsats.
Der forventes endvidere en status fra Kommissionen og de relevante EU-agenturer om de ind-
satser, der er iværksat eller er på vej til at blive iværksat til støtte for Grækenland, herunder
hvilke bidrag der er behov for fra medlemsstaternes side. Denne del af drøftelserne forventes
at tage udgangspunkt i Kommissionens handleplan, der udover Frontex's grænserelaterede ak-
tiviteter, civilbeskyttelsesbidrag og finansiel støtte til Grækenland også omfatter indsatser fra
EASO til støtte for Grækenlands asylsystem samt et program til udsendelse af personer, der
ikke har lovligt ophold i Grækenland.
Grækenland er på nuværende tidspunkt ikke fremkommet med anmodning om omfordeling af
migranter og flygtninge begrundet i den nuværende situation med højt migrationspres. Det er
dog forventningen, at spørgsmålet om at hjælpe Grækenland gennem omfordeling vil være et
tema på rådsmødet med væsentligt fokus på, om og i givet fald hvordan omfordeling kan ske,
herunder evt. specifikke persongrupper, uden at det bliver en pull-faktor, der øger migrations-
presset på Grækenland.
Spørgsmålet om Tyrkiet forventes ikke at være et væsentligt tema i drøftelserne, idet de uden-
rigspolitiske aspekter af situationen drøftes af udenrigsministrene i regi af rådet (udenrigsan-
liggender).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (RIA) den 13. marts 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
7. Konsekvenser
Drøftelsen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har grundet den korte tidsperiode mellem fastsættelsen af punktet på dagsordenen for
rådsmødet og rådsmødets afholdelse ikke været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til Grækenland og indsatserne ved de ydre grænser, her-
under til den støtte som iværksættes via Frontex' hurtige grænseindsats.
Der forventes endvidere
bred opbakning til Kommissionens handleplan og til at yde bidrag i form af bl.a. civilbeskyttel-
sesbidrag og asyleksperter til EASO's operation i Grækenland. Et eventuelt spørgsmål om om-
fordeling, herunder af specifikke persongrupper, kan forventes at give anledning til velkendte
skillelinjer mellem medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der bør udtrykkes støtte til Grækenland og landets
indsatser for at kontrollere de ydre grænser. Regeringen finder herunder, at det er væsentligt, at
Grækenland modtager den nødvendige støtte til at håndtere det nuværende migrationspres bl.a.
gennem Frontex' hurtige grænseindsats. Regeringen
støtter og
finder det væsentligt, at Kom-
missionen påtager sig ansvaret for, at der handles koordineret, og at kontrollen med EU's eks-
terne grænser bibeholdes. Regeringen finder i den forbindelse, at Kommissionen bør sikre, at
der iværksættes de nødvendige præventive indsatser for, at migrationspresset ikke stiger på bl.a.
migrationsruten gennem Vestbalkan, samt at det nødvendige beredskab er klart, såfremt dette
skulle være tilfældet. Regeringen finder ikke, at omfordeling af asylansøgere m.v., herunder af
specifikke persongrupper, bør være en del af løsningen på den nuværende situation, idet om-
fordeling af asylansøgere fra f.eks. de græske øer til øvrige EU-medlemsstater blot vil medføre
et endnu større migrationspres på Grækenland.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har den 4. marts 2020 været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for det ekstraor-
dinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 4. marts 2020.
Side
5/5