Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 67
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.)
I lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 901 af 19. august
2019, foretages følgende ændringer:
§1
1.
I
§ 14, stk. 1,
udgår: », jf. dog stk. 2«
2.
§ 14, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2 - 6.
3.
I
§ 14, stk. 5,
der bliver stk. 4, ændres »1.250 kr.« til: »2.000 kr.«
4.
§ 14, stk. 6,
der bliver til stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbagebetaling af depositum. Kommunal-
bestyrelsen kan bemyndige den udbyder af danskuddannelse, som kommunalbestyrelsen har indgået
en driftsaftale med, jf. § 10, stk. 3, til at træffe afgørelse om tilbagebetaling af depositum. Udbyder
af danskuddannelse, overfører indbetalte depositummer, der ikke skal tilbagebetales til en S-kursist,
til den henvisende kommunalbestyrelse.«
5.
§ 14, stk. 7,
der bliver til stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om depositum efter
stk. 4 og 5, herunder om opkrævning, tilbagebetaling og afregning med den henvisende
kommunalbestyrelse. «
6.
§ 14, stk. 8,
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Afskaffelse af krav om deltagerbetaling for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
2.1.1
Gældende ret
2.1.2
Ministeriets overvejelser
2.1.3
Den foreslåede ordning
2.2 Forhøjelse af depositum for deltagelse og regler om tilbagebetaling vedr. danskuddannelse
for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
2.3 Gældende ret
2.4 Ministeriets overvejelser
2.5 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
1.
Indledning
Ved Aftale af 2. december 2019 mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om Finansloven for 2020 blev der opnået enighed om, at afskaffe den
nuværende faste deltagerbetaling på 2000 kr. pr. modul for udenlandske arbejdstagere, studerende
m.fl. (såkaldte S-kursister), så danskuddannelsen bliver gratis.
Det fremgår videre af aftalen, at depositummet for deltagelse i danskundervisning fastholdes og
forhøjes fra i dag 1.250 kr. pr. modul til 2.000 kr., samt at reglerne om tilbagebetaling af depositum
skærpes, så uberettiget fravær medfører, at tilbagebetalingen af depositum nedsættes.
Herudover fremgår af aftalen, at ændringerne skal bidrage til, at flere gennemfører
danskundervisningen, hvilket kan medvirke til at fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark og
styrke deres deltagelse i samfundet.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Der er med aftalen afsat en ramme på i alt 75 mio. kr. i 2020 og 145 mio. kr. årligt fra 2021 til at
gennemføre tiltagene.
Nærværende lovforslag gennemfører de ovenfor nævnte aftalepunkter.
2.
2.1
Lovforslagets hovedpunkter
Afskaffelse af krav om deltagerbetaling for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
2.1.1 Gældende ret
Den daværende regering (V, LA og K)
og Dansk Folkeparti indgik den 6. februar 2018 ’Aftale om
lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger’,
hvormed der blev
indført en delvis deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, EU-borgere,
studerende m.fl., der har ret til undervisningen, på 2.000 kr. per påbegyndt modul.
Deltagerbetalingen blev indført ved lov nr. 744 af 8. juni 2018 om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til
voksne udlændinge, studerende m.v.) med ikrafttræden 1. juli 2018.
Loven har virkning for alle S-kursister, der påbegynder et nyt modul efter den 1. juli 2018. S-
kursister er defineret i danskuddannelseslovens § 2 d og omfatter udlændinge, der har fået
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse, studier m.v. efter udlændingelovens regler,
medfølgende familiemedlemmer til sådanne udlændinge, nordiske statsborgere og udlændinge med
opholdsret i medfør af EU-retlige regler. Herudover anses EU-grænsependlere, der tilbydes
danskuddannelse i medfør af danskuddannelseslovens § 2 a, og grønlændere og færinger samt
øvrige danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i medfør af § 2 d, stk. 3,
ligeledes som S-kursister og er dermed omfattet af forpligtelsen til at betale deltagerbetaling.
Deltagerbetalingen finder ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j, det vil sige udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse som au pair-
personer. Baggrunden herfor er, at værtsfamilier til au pair-personer opkræves et engangsbeløb til
medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 6.
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 2, at udbydere af danskuddannelse opkræver S-
kursister en deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen efter danskuddannelseslovens § 6, stk. 1.
Efter gældende ret er den samlede deltagerbetaling ved en hel danskuddannelse bestående af 6
moduler således på 12.000 kr.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Danskuddannelseslovens § 14, stk. 8, indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om opkrævning og
administration af deltagerbetalingen.
Den nærmere udmøntning af deltagebetalingen er fastsat i bekendtgørelse om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. Det følger således af bekendtgørelsens § 13, stk. 8, at det er udbyder af
danskuddannelse, der opkræver deltagerbetalingen. Det følger videre af bekendtgørelsens § 13, stk.
10, at S-kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før den pågældende har indbetalt
deltagerbetaling til den udbyder af danskuddannelse, som kursisten er henvist til.
2.1.2 Ministeriets overvejelser
Deltagerbetalingen blev indført den 1. juli 2018, det vil sige et år efter indførelse af depositummet.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 744 af 8. juni 2018, at S-kursisternes incitamenter med
indførelsen af deltagerbetalingen blev yderligere styrket, således at kun de S-kursister, der er
motiverede, påbegynder uddannelsen, og således at de tilmeldte kursister deltager aktivt i
uddannelsen.
I perioden efter deltagerbetalingen er indført er antallet af kursister omtrent halveret. Udlændinge-
og Integrationsministeriet vurderer, at gode danskkundskaber er en væsentlig forudsætning for en
god integration. Det danske sprog er således afgørende for at kunne fungere på arbejdspladsen, i
skolen, i sportsklubben og i det sociale og civile generelt. Derfor er det vigtigt, at udlændinge, der
bor og lever i Danmark, mestrer det danske sprog, så de kan blive aktive og bidragsydende
medborgere på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt. Ministeriet lægger derfor vægt på, at flere
gennemfører danskuddannelsen, hvilket kan medvirke til at fastholde udenlandsk arbejdskraft i
Danmark og styrke deres deltagelse i samfundet.
Ministeriet lægger videre vægt på, at implementeringen af danskuddannelserne skal være enkel at
administrere. Efter de gældende regler skal S-kursister forud for start på det enkelte modul betale
såvel deltagerbetaling som depositum.
Med nærværende lovforslag afskaffes deltagerbetalingen. Dermed forenkles incitamentsstrukturen
for S-kursister, idet de fremover alene betaler et depositum forud for start på et modul. Med henblik
på at sikre, at depositummet med den fornødne styrke medfører, at alene motiverede kursister
tilmelder sig danskuddannelsen, hæves depositummet fra 1.250 kr. til 2.000 kr.
2.1.3 Den foreslåede ordning
På den baggrund foreslås det, at deltagerbetalingen for S-kursister afskaffes, således at deltagelse i
danskuddannelse bliver gratis for S-kursister, ligesom det er tilfældet for I-kursister (flygtninge og
familiesammenførte), samt for personer, der ikke er i beskæftigelse, og som på grund af manglende
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
danskkundskaber kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse, og derfor i overensstemmelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats henvises til danskuddannelse.
Forslaget har ikke betydning for det beløb, som værtsfamilier til au pair-personer, jf.
udlændingelovens § 9 j, betaler til au pair-personers deltagelse i danskuddannelse, idet formålet
med denne betaling er at sikre, at tilbuddet om danskundervisning til personer med ophold efter
udlændingelovens § 9 j bliver udgiftsneutralt for det offentlige.
Det foreslås, at ændringen finder anvendelse for kursister, der henvises til et nyt modul efter den 1.
juli 2020.
Der henvises til lovforslagets nr. 1.
2.2
Forhøjelse af depositum for deltagelse og regler om tilbagebetaling vedr. danskuddannelse
for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
2.3 Gældende ret
Som led i aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften indgik den daværende regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti den 17. november 2016
aftale om ”Mere virksomhedsrettet
danskuddannelse til voksne udlændinge”.
På baggrund af aftalen blev der med lov nr. 705 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og forskellige andre love (Mere virksomhedsrettet
danskuddannelse til voksne udlændinge, krav om mellemkommunal aftale ved midlertidig
boligplacering af flygtninge i en anden kommune m.v.) indført et depositum for S-kursister med
ikrafttræden den 1. juli 2017.
Forpligtelsen til at betale depositum gælder for S-kursister, der henvises til danskuddannelse for
første gang fra den 1. juli 2017. S-kursister er defineret i danskuddannelseslovens § 2 d og omfatter
udlændinge, der har fået opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse, studier m.v. efter
udlændingelovens regler, medfølgende familiemedlemmer til sådanne udlændinge, nordiske
statsborgere og udlændinge med opholdsret i medfør af EU-retlige regler. Herudover anses EU-
grænsependlere, der tilbydes danskuddannelse i medfør af danskuddannelseslovens § 2 a, og
grønlændere og færinger samt øvrige danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven
i medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister og er dermed omfattet af forpligtelsen til at betale
depositum.
Kravet om betaling af depositum finder ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j, det vil sige udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse som au pair-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
personer. Baggrunden herfor er, at værtsfamilier til au pair-personer opkræves et engangsbeløb til
medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 6.
Kommunalbestyrelsen tilbyder danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 2. Det følger af
danskuddannelseslovens § 14, stk. 5, at udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister et
depositum på 1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på danskuddannelsen, jf.
danskuddannelseslovens § 6, stk. 1. Depositummet opkræves af den udbyder af danskuddannelse,
hvor kursisten påbegynder danskuddannelsen.
Det følger videre af lovens § 14, stk. 6, at kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når kursisten
har afsluttet det modul, kursisten er henvist til.
Danskuddannelseslovens § 14, stk. 7, indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om depositum, herunder om
opkrævning og administration.
Den nærmere udmøntning af depositummet er fastsat i bekendtgørelse om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. Det følger af bekendtgørelsens § 13, stk. 1, at det er udbyderen af
danskuddannelse, der opkræver depositummet hos kursisten. Det følger af samme bestemmelses
stk. 3, at kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før depositummet er betalt. § 13, stk. 5,
indeholder de nærmere regler for, hvornår depositummet kan tilbagebetales. Dette kan ske, når
kursisten har bestået modultesten eller den afsluttende prøve, når kursisten ønsker at ophøre med
danskuddannelse, eller når kursisten ikke længere er berettiget til danskuddannelse.
2.4 Ministeriets overvejelser
Depositummet blev indført med virkning fra den 1. juli 2017 henblik på at sikre, at tilmeldte
kursister til danskuddannelserne har et reelt ønske om at følge undervisningen. I forarbejderne til
lov nr. 705 af 8. juni 2017, henvises der bl.a. til en undersøgelse foretaget i 2013, som viste, at 12
procent af S-kursister i 2013 faldt fra undervisningen allerede i løbet af det første modul eller
udeblev helt fra undervisningen, efter at de havde tilmeldt sig.
Deltagerbetalingen blev indført et år efter indførelsen af depositum med virkning fra den 1. juli
2018. Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 774 af 8. juni 2018, at S-kursisternes incitamenter med
deltagerbetalingen blev yderligere styrket, således at kun de S-kursister, der er motiverede,
påbegynder uddannelsen, og således at de tilmeldte kursister deltager aktivt i uddannelsen.
Med nærværende lovforslag afskaffes deltagerbetalingen. Dermed forenkles incitamentsstrukturen
for S-kursister, idet S-kursister i forbindelse med kommunens henvisning til et modul fremover
alene betaler et depositum.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Med henblik på at sikre, at depositummet fortsat vil medføre, at alene motiverede kursister tilmelder
sig danskuddannelsen, ønsker Udlændinge- og Integrationsministeriet, at dette depositum hæves fra
1.250 kr. til 2.000 kr.
Det fremgår af aftaleteksten af 2. december 2019 om Finansloven for 2020, at kravene til
tilbagebetaling af depositummet skal skærpes i forbindelse med uberettiget fravær. På den baggrund
lægges der op til, at kursistens tilstedeværelse til undervisningen får betydning for størrelsen af det
depositum, der betales tilbage, herunder også henset til, at der er tale om en offentligt finansieret
uddannelse. Med hjemmel i forslagets bemyndigelsesbestemmelse, vil der blive indført en adgang
til at reducere eller afskære kursisten fra at få depositummet tilbagebetalt, hvis den pågældende er
mere end 6 måneder om at bestå modultesten på danskuddannelsen og har et højt uberettiget fravær.
Det bemærkes, at en danskuddannelse består af op til 6 moduler.
2.5 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at depositummet forhøjes fra 1.250 kr. til 2.000 kr. Som hidtil vil au pair-personer med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j, ikke skulle betale depositum, da værtsfamilier til au
pair-personer opkræves et engangsbeløb til medfinansiering af det offentliges udgifter til
danskundervisning, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 6.
Det foreslås videre, at det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om tilbagebetaling af
depositum. Kommunalbestyrelsen kan bemyndige den udbyder af danskuddannelse, som
kommunen har indgået en driftsaftale med, jf. danskuddannelseslovens § 10, stk. 3, til at træffe
afgørelse om tilbagebetaling af depositum. Det betyder, at kommunalbestyrelsen kan bemyndige
udbyder af danskuddannelse til at varetage alle eller udvalgte opgaver vedrørende tilbagebetaling.
Kommunalbestyrelsen kan f.eks. vælge at bemyndige udbyder af danskuddannelse til at
tilbagebetale depositummet i tilfælde, hvor en kursist består modultesten inden for 6 måneder, mens
kommunalbestyrelsen selv træffer afgørelse i tilfælde, hvor depositummet nedsættes eller
bortfalder. I de tilfælde, hvor en kommunalbestyrelse har delegeret ansvaret for at træffe afgørelse
om tilbagebetaling af depositum til en udbyder af danskuddannelse
det være sig en privat eller en
kommunal udbyder - vil kursisten kunne påklage den afgørelse om depositum, der træffes af den
pågældende udbyder af danskuddannelse, til den oprindelig kompetence myndighed, det vil sige
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at i de tilfælde hvor der træffes afgørelse om, at et depositum ikke eller kun delvis skal
tilbagebetales, skal udbyder af danskuddannelse overføre depositummet til den henvisende
kommunalbestyrelse.
Det foreslås, at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om depositummet, herunder om opkrævning og tilbagebetaling, og afregning med den henvisende
kommunalbestyrelse.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte den administrative udmøntning af regler om
depositum. Det foreslås således, at det i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. i overensstemmelse med de hidtidige regler fastsættes, at det er udbyder af danskuddannelse,
der opkræver depositummet i forbindelse med kursistens henvisning til danskuddannelse, og at
kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før depositummet er indbetalt.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at udmønte den del af Aftale af 2. december 2019
om Finansloven for 2020, hvorefter reglerne om depositum skal skærpes, så uberettiget fravær
medfører, at størrelsen på det tilbagebetalte depositum nedsættes. Der lægges her op til, at kursister
som i løbet af 6 måneder består modultesten for det modul, de er henvist til, får tilbagebetalt hele
depositummet. Der vil videre blive lagt op til at fastsætte regler for, at tilbagebetaling af depositum
nedsættes eller bortfalder, hvis den pågældende består modultesten senere end 6 måneder efter
påbegyndt danskuddannelsen og har et højt uberettiget fravær. Det sidste modul på
danskuddannelsen afsluttes med en prøve. De afsluttende prøver i danskuddannelse finder sted
halvårligt (juni og december). På denne baggrund lægges der op til, at en kursist på det
prøvebærende modul får hele depositummet tilbagebetalt, hvis vedkommende efter 6 måneders
danskundervisning består den førstkommende prøve. Videre lægges der op til, at depositummet vil
blive nedsat eller bortfalde, hvis den pågældende først består en senere prøve og på
beståelsestidspunktet har et højt uberettiget fravær. Der vil blive fastsat procentvise størrelser for,
hvor meget uberettiget fravær, der medfører nedsættelse af det tilbagebetalte depositum, samt hvor
meget uberettiget fravær, der vil udløse et bortfald af depositummet. Tilsvarende lægges op til at
fastsætte regler for bortfald af depositum ved ophør på uddannelsen uden bestået modultest eller
bestået afsluttende prøve. Det vil i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge blive
fastsat, at tilbagebetaling af depositum sker på kursistens anmodning.
Bemyndigelsen vil videre blive anvendt til at definere berettiget fravær i forhold til krav om
tilbagebetaling af depositum. Det foreslås i den forbindelse at anvende den definition af berettiget
fravær, der i dag gælder vedrørende mulighed for forlængelse af danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1,
nr. 1
4, i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Her omfatter berettiget
fravær 1) sygdom, traumer eller handicap, 2) graviditet, barsel og adoption, i det omfang der efter
bestemmelserne i § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-7, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, i lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel, er eller har været ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, 3)
at udlændingen har været nødt til at passe sine børn, og der ikke har kunnet anvises anden
pasningsmulighed, eller 4) at udlændingen har modtaget støtte efter lov om social service til
pasning af handicappet barn, døende nærtstående, eller nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom, eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn. Der
vil blive stillet krav om, at fraværet dokumenteres.
Herudover vil der med bemyndigelsen blive fastsat regler i forhold til udbyder af danskuddannelses
afregning med kommunen i forhold til depositummer, der ikke skal tilbagebetales til kursister. Ikke
udbetalte depositummer skal således tilbageføres til kommunalbestyrelsen.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Krav på tilbagebetaling af depositum forældes efter forældelseslovens bestemmelser. Det fremgår af
forældelsesloven, at en forældelsesfrist regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kan
kræve at få fordringen opfyldt.
Der henvises til lovforslagets nr. 2.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed samlet set at medføre offentlige merudgifter på 61 mio.
kr. i 2020, 102 mio. kr. i 2021 årligt og frem, jf. tabel 1. Merudgifterne kan henføres til færre
indtægter fra deltagerbetaling, meraktivitet som følge heraf og administrationsomkostninger. I
modgående retning trækker nye indtægter fra ikke-refunderet depositum samt mindreaktivitet som
følge af de skærpede regler for depositum.
Fra og med 2018 afholder kommunerne den fulde udgift til danskuddannelse for målgruppen.
Udgifterne er omfattet af den kommunale budgetgaranti, hvorfor kommunerne under ét fuldt ud
kompenseres fuldt ud for udviklingen i udgifterne via det statslige bloktilskud.
Skønnene over de økonomiske konsekvenser er bl.a. baseret på prognose for den fremadrettede
fordeling af gennemførselstid, fravær og start på modulforløb.
Afskaffelse af deltagerbetaling skønnes at medføre merudgifter vedrørende de eksisterende
danskuddannelser på i alt 119 mio. kr. i 2020, 238 mio. kr. i 2021 årligt herefter (inkl. forudsat
meraktivitet, som følge af at uddannelsen bliver gratis med enkelte undtagelser, jf. nedenfor).
Herfra skal fratrækkes forventede afledte mindreudgifter til forberedende voksenuddannelse (FVU-
start), som er et gratis tilbud om danskundervisning til voksne tosprogede, på 47 mio. kr. i 2020, 93
mio. kr. i 2021 årligt og herefter.
De ændrede regler for refundering af det fulde depositum vil medføre merindtægter, da depositum
fremover ikke tilbagebetales ved afbrydelse af undervisning, og kun tilbagebetales delvist eller
bortfalder for de kursister, der afslutter efter seks måneder, afhængigt af omfanget af uberettiget
fravær. Der er i dag ingen opgørelse eller sondring af, om kursisters fravær er berettiget eller ej.
Kommunerne eller sprogskolerne foretager ikke en sådan opgørelse. Skønnene over bortfald af
depositum grundet blandt andet høj fravær er derfor baseret på det samlede fravær korrigeret for at
en andel af fraværet, der antages at være uberettiget svarende til 20 pct.
Tiltaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre mindreudgifter vedrørende de eksisterende
danskuddannelser på 27 mio. kr. i 2020 og 77 mio. kr. årligt fra 2021 og frem (inkl. forudsat mindre
aktivitet som følge af ikke-refunderede deposita). Hertil kommer merudgifter til FVU-start på 15
mio. kr. i 2020 og 30 mio. kr. årligt fra 2021 og frem.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
2145665_0010.png
Endelig skønnes tiltaget at medføre årlige kommunale merudgifter til administration på 3 mio. kr. i
2021 og frem. Af regnskabstekniske årsager forventes det ikke, at kommunerne kan nå at bogføre
på depositum grundet studieophør i ikrafttrædelseshalvåret 2020, hvorfor de administrative
merudgifter først er indregnet fra 2021.
Det er forudsat, at forhøjelsen af depositum fra 1.250 kr. pr. modul til 2.000 kr. ikke isoleret set har
udgiftsmæssige konsekvenser.
Tabel 1.:Økonomiske konsekvenser som følge af forslaget
Mio. kr. (i 2020 pris- og lønregulering)
Kommuner
Afskaffelse af deltagerbetaling
- heraf merudgifter til danskuddannelserne
- heraf fra mindreudgifter til FVU mv. sfa. mindre aktivitet
Ændrede regler for tilbagebetaling af depositum
- heraf mindreudgifter til danskuddannelserne
- heraf merudgifter til FVU mv. sfa. meraktivitet
- heraf fra administration
Samlet offentlige udgifter
2020
73
119
-47
-12
-27
15
-
61
2021
145
238
-93
-44
-77
30
3
102
2022
145
238
-93
-44
-77
30
3
102
2023
145
238
-93
-44
-77
30
3
102
Anm.: De offentlige udgifter er uafhængige af skat og tilbageløb. Der regnes med at forslaget træder i kraft pr. 1. juli
2020 og det antages som følge af indfasningen, at netto indtægter/udgifter fra depositum først kan bogføres af
kommunerne i det efterfølgende regnskabsår. Summerne kan afvige grundet afrundinger.
4.
Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en vis øget administration i landets kommuner i forbindelse med
afgørelser om nedsættelse eller bortfald af depositum. Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
2145665_0011.png
8.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
[…] været sendt i høring
hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
[….]
10.
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Lovforslaget
medfører
samlet set merudgifter for
det offentlige på i alt 61
mio. kr. i 2020 og 102 mio.
kr. i 2021 årligt og frem.
Merudgifterne
til
danskuddannelse afholdes
indledningsvist
af
kommunerne, som under et
modregnes i det statslige
bloktilskud.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
[Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering] /[Går videre end
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
2145665_0012.png
minimumskrav
i
regulering] (sæt X)
EU-
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter danskuddannelseslovens § 14, stk. 1, er uddannelsen er vederlagsfri for udlændinge omfattet
af denne lov, jf. dog stk. 2. Det fremgår af stk. 2, at udbyder af danskuddannelse afkræver S-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
kursister en deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen. Det fremgår videre af stk. 2, at bestemmelsen ikke finder anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au pair-personer).
Med nærværende lovforslag afskaffes deltagerbetalingen for S-kursister. Det foreslås derfor, at
henvisningen i
§ 14, stk. 1
til stk. 2, udgår.
Til nr. 2.
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 2, at udbyder på danskuddannelse afkræver S-
kursister en deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen. Det fremgår videre af stk. 2, at bestemmelsen ikke finder anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au pair-personer).
Det foreslås, at
§ 14, stk. 2,
ophæves.
§ 14, stk. 3- 7 bliver derefter § 14, stk. 2-6.
Til nr. 3.
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 5, at udbydere af danskuddannelse opkræver S-
kursister et depositum på 1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 6,
stk. 1. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j.
Det foreslås, at
§ 14, stk. 5,
ændres derved, at størrelsen af depositummet ændres fra 1.250 kr. til
2.000 kr.
Til nr. 4.
Det følger af § 14, stk. 6, at kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet
det modul, kursisten er henvist til.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 6,
der bliver til
stk. 5, 1. pkt.
træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om tilbagebetaling af depositum. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen på baggrund af de regler, der vil blive nærmere udmøntet i bekendtgørelse
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., træffer afgørelse om tilbagebetaling af indbetalte
depositummer.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 6,
der bliver til
stk. 5, 2. pkt.
kan kommunalbestyrelsen
bemyndige den udbyder af danskuddannelse, som kommunalbestyrelsen har indgået en driftsaftale
med, jf. § 10, stk. 3, til at træffe afgørelse om tilbagebetaling af depositum.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
På baggrund af bestemmelsen kan kommunalbestyrelsen bemyndige udbyder af danskuddannelse til
at varetage alle eller udvalgte opgaver vedrørende tilbagebetaling. Kommunalbestyrelsen kan f.eks.
bemyndige udbyder af danskuddannelse til at varetage tilbagebetaling til kursister, der består
modultesten eller den afsluttende prøve, og har krav på tilbagebetaling af det fulde depositum.
Afgørelser om tilbagebetaling af depositum skal ske i overensstemmelse med de almindelige
forvaltningsretlige regler.
I de tilfælde, hvor en kommunalbestyrelse har delegeret ansvaret for at træffe afgørelse om
tilbagebetaling af depositum til en udbyder af danskuddannelse
det være sig en privat eller en
kommunal udbyder - vil kursisten kunne påklage den afgørelse om depositum, der træffes af den
pågældende udbyder af danskuddannelse, til den oprindelig kompetence myndighed, det vil sige
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås i
§ 14, stk. 6,
der bliver til
stk. 5, 3. pkt.,
at udbyder af danskuddannelse, overfører
indbetalte depositummer, der ikke skal tilbagebetales til en S-kursist, til den henvisende
kommunalbestyrelse.
Det påhviler således udbyder af danskuddannelse, der i overensstemmelse med
danskuddannelseslovens § 14, stk. 5, opkræver et depositum fra S-kursister, der henvises til et
modul, at overføre de depositummer, der ikke til tilbagebetales til S-kursister, til den henvisende
kommunalbestyrelse. Forpligtelsen vedrører de depositummer, hvor der er truffet afgørelse om, at
depositummet nedsættes eller bortfalder på grund af højt uberettiget fravær eller ophør på
uddannelsen. Den henvisende kommunalbestyrelse er den kommunalbestyrelse, der har henvist den
enkelte kursist til danskuddannelse efter danskuddannelsesloven, jf. danskuddannelseslovens § 6.
Til nr. 5.
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 7, at udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om depositum efter stk. 5 og 6, herunder om opkrævning og
tilbagebetaling.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. § 13,
stk. 1 -7. Det følger af § 13, stk. 1, at udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister et
depositum på 1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1, og §
14, stk. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Depositummet betales pr. modul.
Udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au-pair personer) betaler ikke
depositum.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
Det følger videre af bestemmelsens stk. 2, at forpligtelsen til at betale depositum efter stk. 1 gælder
for kursister, der henvises til danskuddannelse for første gang fra den 1. juli 2017.
S-kursisten kan ikke påbegynde undervisningen, før den pågældende har indbetalt depositummet til
den udbyder af danskuddannelse, som kursisten er henvist til, jf. § 13, stk. 3.
§ 13, stk. 4-7 indeholder reglerne om tilbagebetaling af depositum. Det følger af stk. 4, at S-
kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet det modul, kursisten er
henvist til, jf. § 14, stk. 5, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Tilbagebetaling af depositum sker på S-kursistens anmodning, når 1) kursisten har bestået
modultesten for det modul, kursisten er henvist til, 2) kursisten har bestået den afsluttende prøve for
danskuddannelse, 3) kursisten ønsker at ophøre med danskuddannelse, eller 4) kursisten ikke
længere er berettiget til danskuddannelse. S-kursister, der ønsker at ophøre med danskuddannelse
skal indgive anmodning om tilbagebetaling af depositum skriftligt til udbyder af danskuddannelse.
Depositummet skal tilbagebetales senest en måned efter, at kursisten har anmodet om
tilbagebetaling.
Med den foreslåede bestemmelse, foreslås det i
§ 14, stk. 7,
der bliver til
stk. 5,
at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om depositum efter stk. 4 og 5, herunder om
opkrævning og tilbagebetaling, og afregning med den henvisende kommunalbestyrelse.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte regler om fastsættes, at det er udbyder af
danskuddannelse, der opkræver depositummet i forbindelse med kursistens henvisning til
danskuddannelse, og at kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før depositummet er
indbetalt.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at fastsætte de nærmere regler for tilbagebetaling af
depositummet, herunder bl.a. at tilbagebetaling af depositum sker på kursistens anmodning.
Endvidere vil der blive fastsat bestemmelser, hvorefter kursister, som i løbet af 6 måneder består
modultesten for det modul, de er henvist til, får tilbagebetalt hele depositummet, men at
tilbagebetaling af depositum nedsættes eller bortfalder, hvis den pågældende består modultesten
senere end 6 måneder efter påbegyndt danskuddannelsen og har et højt uberettiget fravær. Det
sidste modul på danskuddannelsen afsluttes med en prøve. De afsluttende prøver i danskuddannelse
finder sted halvårligt (juni og december). På denne baggrund vil bemyndigelsesbestemmelsen blive
anvendt til at fastsætte bestemmelser, hvorefter en kursist på det prøvebærende modul får hele
depositummet tilbagebetalt, hvis vedkommende efter 6 måneders danskundervisning består den
førstkommende prøve. Depositummet blive nedsat eller bortfalde, hvis den pågældende først består
en senere prøve og på beståelsestidspunktet har et højt uberettiget fravær. Bemyndigelsen vil videre
blive anvendt til at definere, hvornår der er tale om et højt uberettiget fravær, herunder krav om
dokumentation for fravær, samt regler for bortfald af depositum ved ophør på uddannelsen uden
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.),
bestået modultest eller bestået afsluttende prøve, herunder hvornår en kursist betragtes som værende
ophørt på danskuddannelsen.
Endelig vil der blive fastsat regler om regler om udbyder af danskuddannelses afregning med
kommunalbestyrelsen. Der vil bl.a. blive fastsat regler, hvorefter det påhviler udbyder af
danskuddannelse, der i overensstemmelse med danskuddannelseslovens § 14, stk. 5, opkræver et
depositum fra S-kursister, der henvises til et modul, at overføre de depositummer, der ikke
tilbagebetales til S-kursister, til den henvisende kommunalbestyrelse. Forpligtelsen vedrører de
depositummer, hvor der er truffet afgørelse om, at depositummet nedsættes eller bortfalder på grund
af højt uberettiget fravær eller ophør på uddannelsen. Den henvisende kommunalbestyrelse er den
kommunalbestyrelse, der har henvist den enkelte kursist til danskuddannelse efter
danskuddannelsesloven, jf. danskuddannelseslovens § 6.
Til nr. 6.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 14, stk. 2, ophæves.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det som konsekvens heraf, at
§ 14, stk. 8,
ophæves.
§2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det indebærer, at alle S-kursister med undtagelse af au-pair personer, som er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j, skal opkræves et depositum på 2.000 kr. i
forbindelse med henvisning til et nyt modul efter lovens ikrafttræden. Depositummet gælder både
S-kursister, som for første gang indplaceres på et danskuddannelsesmodul, og S-kursister, som
allerede har været i gang med en danskuddannelse et stykke tid og påbegynder et nyt modul.