Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 63
Offentligt
2143771_0001.png
m søs
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 175 (alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændin-
ge- og lntegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 175:
Vil Udlændlngenævnet, Udlændingestyrelsen eller ministeriet gøre noget aktivt
for at etablere kontakt til familiemedlemmer, der måtte have fået inddraget (eller
være nægtet forlængelse af) opholdst adelsen i Udlændlngenævnet, inden den
somaliske flygtnlng, de er famillesammenført ti, har fået afgjort sin sag i Flygtnin-
genævnet, og hvor sagen fortsat er verserende l Flygtningenævnet, for at gøre
dem opmærksom på, at de fortsat har ret til at opholde sig i Danmark, indtil
Flygtningenævnet har truffet afgørelse?
Svar:
1. Udlændinge- og Integrationsministeriet har tIl brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Udlændlngenævnet, der har oplyst følgende:
"UdIændingenævnet kan [...] oplyse, at Udlændlngenævnet I de til-
fælde, hvor Udlændlngenævnet har truffet afgørelse om at stadfæste
Udlændingestyrelsens afgørelse i fam iesammenføringssagen, førend
Flygtningenævnet har truffet afgørelse i referencens asylsag, og hvor
sagen fortsat verserer i Flygtningenævnet, har rettet skriftlig henven-
delse tIl de pågældende eller de pågældendes partsrepræsentant og
oplyst, at Udlændlngenævnet har besluttet at genoptage disse sager.
Udlændingenævnet har endvidere oplyst, at de pågældende personer
fra famlliesammenføringssagen har ret til at opholde sig i Danmark,
indtil Udlændlngenævnet træffer afgørelse i den genoptagne sag, og
at Udlændlngenævnet agter at træffe afgørelse i sagen i umiddelbar
forlængelse af Flygtningenævnets afgørelse."
21, december 1018
Familiesammenføring
Slnlshulmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-Id
G198 4000
[email protected]
www.u'rn.dk
36977191
2015 - 2057i
590315
Udlændlnga- og Inlagratlonsudvalgat 2015-19
UUI Almdel - endeligt svar på spørgsmål 175
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
aayazsgugmsuoumñaau]
60 -añugpuæuan
5mm.. måcmqm
35.2.26:
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0002.png
Udlændinge- og lntegratlonsudvalget har den 30. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 80 (alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændinge-
og integrationsminlsteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren oplyse, hvilke skridt hun og Udlændingenævnet vil tage for at sikre,
at Udlændingenævnets sagsbehandling og afgørelser i sager om inddragelse og
nægtelse af forlængelse af fam esammenførte somaliske statsborgeres
opholdstilladelser stemmer overens med loven (jf. artiklen "Professor:
Udlændingenævnet handler »klart ulovligt« I sager om somaliske familier",
Information, 30. oktober 2018)?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsm isteriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udiændingenævnet, der har oplyst følgende:
"Udlændingenævnet kan oplyse, at Udlændingenævnets
ormandskab og koordinationsudvalg har besluttet, at
agsbehandlingen i Udlændingenævnet l sager vedrørende somaliske
tatsborgere ændres, sâledes at Udlændingenævnet i
miliesammenførlngssager, hvor referencens opholdsgrundlag ikke
r endeligt afklaret i Flygtningenævnet, vil afvente afgørelsen i
ferencens asylsag l Flygtningenævnet, før Udlændlngenævnet
æffer afgørelse i familiesammenførlngssagen."
vlses l øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 81 (UUI alm.
.muumq me...
27. november 201i!
Familiesammenføring
Slutsholmsgade 1D
1216 København K
Tel. 6198 4000
MaiI u|m@uim dk
Web www.uirn.dk
CVR-nr. 36977191
sags nr. Z018 « 19158
Akbld
565742
Udlændinge- og lntegrallonsudvalgat 2018-19
UUI AIm.deI - endeligt svar på spørgsmål 80
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
xapaxsgugmsuoumöaw]
60 -aBugpuax-:qpn
173031010«
om.. :m:
å..
5mm.. $252«
.simmnmumz
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0003.png
nx :nu
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 81 (aim. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 81:
I artiklen ”Professor. Udiændingenævnet handler »klart ulovligt« i sager om
somaliske familier" (Information, 30. oktober 2018) citeres Udlændinge- og
Integrationsmi isteriets presseafdeling for følgende: "Der er tale om spørgsmål,
som giver anledning til nærmere retlige overvejelser i ministeriet. De relevante
myndigheder er bekendt hermed. Det er forventningen, at overvejelserne snart vil
være tiIendebragt". Hvornår blev ministeren og ministeriet opmærksom på, at
Udiændingenævnet afgør blpersonernes sager, før hovedpersonernes sager er
afgjort i Flygtningenævnet, med den virkning, at bipersonerne fâr besked om at
forlade Danmark, og hvornår blev det klart for ministeren og ministeriet, at denne
praksis giver anledning til retlige overvejelser?
Svar:
1. Den 25. maj 2018 er Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med
arbejdet i "Arbejdsgruppen til understøttelse af en effektiv proces efter
inddragelse eller afslag på forlængelse af opho|dsti|ladeIser" blevet opmærksomt
pâ, at Udlændingenævnets koordinationsudvalg den 17. maj 2018 tilsluttede sig
Udlændingenævnets formandskabs beslutning om, at Udlændingenævnet -
svarende til nævnets hidti ige praksis l sager omfattet af "Somalia-projektet" -
kan iværksætte behandlingen af og træffe afgørelse l en klagesag om inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring til en herboende flygtning uden at afvente behandlingen af
flygtnlngens eventuelle klage over inddragelse af asy adelsen ved
Flygtningenævnet.
i forlængelse heraf blev Udlændinge- og Integrationsministeriet opmærksomt på,
at inddragelse eller nægtelse af forlængelse af famiiiemedlemmets
opholdstilladelse nâr der verserer en klagesag med opsættende virkning
vedrørende inddrageisen eller nægteisen af foriængeisen af opholdstiiladeisen for
27. november 1015
Familiesammenføring
Slnuhnlmsgade 10
1215 København K
Tel.
Mall
Weh
CVR-nr.
sags nr.
Akt-Id
619! 4000
uim@u m.dk
www.u mdk
36977191
201D - 19156
568690
|5IIlU9üO
og [amsmøds ed JEAS ;Buepua - |sp1u1v mn
5 L-g ;oz IS5|EAPDSUO||EI5BJU| Bo añugpuæunn
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
xayaxsgugwsuogguñaaw
60 -añugpuæmn
.såmnmuma
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0004.png
m :ws
den flygtning, som den pågældende er familiesammenført til, giver anledning til
generelle retlige spørgsmål af betydning for reglernes udformning.
Der er tale om overvejelser af retlig karakter, som udlændinge- og
integrationsmi 'steren først er orienteret om i forbindelse med avisartikler fra
ultimo oktober 2018 om problemstillingen.
2. Rammen for ministeriets overvejelser er, at kompetencen til at behandle sager
om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse på baggrund
af familiesammenføring til en herboende flygtning i første instans er tillagt
Udlændingestyrelsen, og at sagerne er underlagt et særligt lovordnet
rekurssystem, hvor Udlændingestyrelsens afgørelser kan indbringes for
Udlændingenævnet, der er et uafhængigt, domstolslignende organ. Ud fra et
ønske om at styrke retssikkerheden er Udlændingenævnet sammensat, så det
besidder den fornødne sagkundskab, herunder med en landsdommer eller
højesteretsdommer som formand og dommere som næstformænd.
Det indgår i den forbindelse i ministeriets overvejelser, at regeringen efterlever et
armslængdeprincip, der indebærer, at departementet skal undlade at fastsætte
generelle retningslinjer, som direkte eller indirekte kan få indflydelse på bl.a.
sådanne familiesammenføringssagers indholdsmæssige afgørelse.
3. Udlændinge- og Integrationsministeriet indledte på den baggrund i maj/juni
2018 et arbejde med at identificere og afklare de retlige overvejelser, som
ovennævnte i relation til reglernes udformning giver anledning til.
Det bemærkes i den forbindelse, at Udlændingestyrelsen siden den 7. juni 2018 -i
forbindelse med, at der blev indført automatisk påklage til Flygtningenævnet af
afgørelser om inddragelse af asyltilladelser - har anført følgende i afgørelser om
inddragelse af ægtefællens opholdstilladelse:
"Din ægtefælles sag er sendt til Flygtningenævnet. Såfremt
Flygtningenævnet stadfæster afgørelsen om inddragelse i din
ægtefælles sag, skal du udrejse I overensstemmelse med den af
nævnet fastsatte udrejsefrist."
Udlændingestyrelsen har desuden over for politiet oplyst, at der er
udsendelseshindringer - dvs. at tvangsmæssig udsendelse ikke kan ske - i de
sager, hvor der er truffet afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse
af en opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring til en herboende
flygtning, men hvor Flygtningenævnet endnu ikke har behandlet sagen om
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af flygtningens asyltilladelse.
4. Inden for den ovenfor anførte ramme rejser problemstillingen spørgsmål i
relation til bl.a. den nærmere proces for behandlingen af disse sager, herunder
betydningen af, at der pr. 1. maj 2018 er indført automatisk påklage til
Flygtningenævnet af Udlændingestyrelsens afgørelser om inddragelse eller
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0005.png
aps
nægtelse af forlængelse af flygtninges asyltilladelse, og at klagen tillægges
opsættende virkning, jf. lov nr. 318 af 25. april 2018.
Problemstillingen rejser l forlængelse heraf endvidere spørgsmål bl.a. om
rækkevidden af adgangen til - forud for Flygtningenævnets behandling af
flygtningens inddragelsessag - at inddrage farniIiesammenføringstilladelsen under
henvisning til, at grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede,
herunder om der er behov for at præcisere udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1.
Desuden kan problemstillingen rejse spørgsmål om behovet for at præcisere
udlændingelovens regler om fastsættelse af en udrejsefrist i sådanne sager.
5. Det indgår bl.a. i ministeriets overvejelser om reglernes udformning, at det af
en nyhed af 23. november 2018 på Udlændingenævnets hjemmeside
www.udln.dk fremgår, at nævnets formandskab og koordinationsudvalg har
besluttet, at sagsbehandlingen i Udlændingenævnet i sager vedrørende somaliske
statsborgere ændres, sâledes at Udlændingenævnet i familiesammenføringssager,
hvor referencens opholdsgrundlag ikke er endeligt afklaret i Flygtningenævnet, vil
afvente afgørelsen I referencens asylsag l Flygtningenævnet, før
Udlændingenævnet træffer afgørelse i familiesammenføringssagen.
6. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endelig oplyse, at Folketingets
Ombudsmand ved brev af 1. november 2018 har anmodet ministeriet om at
underrette ham om, hvad de retlige overvejelser i ministeriet nærmere vedrører,
og om at orientere ham, når de er afsluttede.
Ved brev dateret den 15. november 2018 har Udlændinge- og
Integrationsministeriet orienteret Folketingets Ombudsmand om ministeriets
retlige overvejelser om reglernes udformning. Udlændinge- og
Integrationsministeriet har endvidere oplyst, at ministeriet vil underrette
Folketingets ombudsmand, nâr ministeriets overvejelser er afsluttet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil til Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg oversende en kopi af det brev, som ministeriet sender til
Folketingets ombudsmand, når ministeriets overvejelser er afsluttet.
5mm.. måumqn
.muvmq m2.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0006.png
m um:
Udlændinge- og lntegrationsudvalget har den 1. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 93 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
Integrationsminlsteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 93:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan være i overensstemmelse med EMRK
artikel 8, når Udlændingenævnet træffer afgørelse i sager om
familiesammenføring til somaliske statsborger, inden Flygtningenævnet har
truffet endelig afgørelse om hovedpersonens inddragelsessag vedrørende
asylophold? En afgørelse der betyder, at den ene del af familien bliver bedt om at
forlade Danmark, mens ægtefællen fortsat er i Danmark?
Svar:
1. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Udlændingenævnet, der har oplyst
følgende:
"Udlændingenævnet kan oplyse, at Udlændingenævnets
formandskab og koordinationsudvalg har besluttet, at
sagsbehandlingen i Udlændingenævnet i sager vedrørende somaliske
statsborgere ændres, således at Udlændingenævnet l
familiesammenføringssager, hvor referencens opholdsgrundlag ikke
er endeligt afklaret i Flygtningenævnet, vil afvente afgørelsen i
referencens asylsag l Flygtningenævnet, før Udlændingenævnet
træffer afgørelse i famlliesammenføringssagen."
z. Udlændingenævnet er et uafhængigt sagkyndigt domstolslignende organ og
øverste administrative myndighed for så vidt angår klager over b|.a. Inddragelse
og nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring, der er truffet af Udlændingestyrelsen i første Instans.
Udlændingenævnets afgørelser kan sâledes ikke påklages til Udlændinge- og
Integrationsministeriet, og hverken jeg som minister eller Udlændinge- og
Integrationsministeriet må gå ind i konkrete sager, der er påklaget til eller afgjort
af Udlændingenævnet.
29. november 2015
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1215 København K
Tel.
Mall
Web
CVR-nr.
Saas nr
Akt-id
6198 4000
ulm@uim dk
www uim dk
36977191
2015 - 19265
569984
xönnueuo
95 [ewsmøds gd JEAS ;Buepue - .apww mn
G L-a Loz 1a51eApnsuoue15e1u| 50 »añmpuæmn
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
ISHElSQUQUJSUOREJ53JU|
60 -añugpuæwn
.siwnmums
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0007.png
m am
Udlændingenævnets afgørelser kan l overensstemmelse med de almindelige
regler herom i grundlovens § 63 indbringes for domstolene.
Ud fra et ønske om at styrke retssikkerheden er Udlændingenævnet sammensat,
så det besidder den fornødne sagkundskab, herunder med en landsdommer eller
højesteretsdommer som formand og dommere som næstformænd.
Regeringen efterlever et armslængdeprincip, der indebærer, at departementet
skal undlade at fastsætte generelle retningslinjer, som direkte eller indirekte kan
få indflydelse på bl.a. sådanne familiesammenføringssagers indholdsmæssige
afgørelse.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 81 (UUI alm. del) om
ministeriets retlige overvejelser.
5mm.. måcmqm
Kuno.. m2.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0008.png
m -m
Udlændinge- og lntegrationsudvalget har den 29. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 176 (alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændin-
ge- og lntegrationsmlnisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 176:
Er afgørelser, hvor fam medlemmer til en somalisk flygtning har fået inddraget
deres opholdstilladelse i Udlændingenævnet, og hvor Udlændlngenævnet har
undladt at afvente Flygtningenævnets afgørelse vedrørende flygtningen, og hvor
flygtningens sag fortsat er verserende l Flygtningenævnet, juridisk gyldige (jf. svar
på UUI alm. del- spm. 81), eller vil Udlændingenævnet senere skulle genbehandle
de pågældende familiemedlemmers sager, før der evt. er truffet en juridisk gyldig
endelig afgørelse om inddragelse (eller undladelse af forlængelse) af opholdst la-
delsen?
Svar:
1. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Udlændingenævnet, der har oplyst følgende:
"Udlændingenævnet finder, at Udlændingenævnets afgørelser om at
stadfæste Udlændingestyrelsens afgørelse om at inddrage eller næg-
te at forlænge en opholdstilladelse til en farn esammenført somallsk
statsborger, førend Flygtningenævnet har truffet afgørelse vedrøren-
de referencens asylsag, og hvor referencens asylsag fortsat [er] ver-
serende l Flygtningenævnet [efter Udlændingenævnets opfattelsel,
var gyldige på tidspunktet for Udlændlngenævnets afgørelser.
Udlændingenævnet blev slutningen af oktober 2018 opmærksomt
å, at Udlændingestyrelsen havde justeret sin praksis, således at Ud-
ændingestyrelsen i forbindelse med en afgørelse i en familiesam-
enføringssag vedrørende somaliske statsborgere vejleder den på-
Idende om, at hvis Flygtningenævnet stadfæster afgørelsen om
dragelse eller nægter at forlænge I referencens
|[opholdstilladelse], skal den pågældende l famillesammenførings-
21. dczember 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade m
1216 København K
Tel. 6198 4000
Mail [email protected]
Web www.uIm dk
CVRmr. 36977151
Z018 - 20580
590330
Udlændlnge- og lntagratlonsudvalgal 2018-19
UUI Almdel - andallgt svar på spørgsmål 176
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
lxse
puu
g-'o
Zzaunmnm:
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om brev til Folketingets ombudsmand vedr. inddragelse af opholdstilladelse for somaliske familier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2143771_0009.png
u: :ms
sagen udrejse l overensstemmelse med den af Flygtningenævnet
fastsatte udrejsefrist i referencens asylsag.
Som konsekvens heraf besluttede Udlændingenævnet, at Udlændin-
genævnet fremover i familiesammenføringssager, hvor referencens
opholdsgrundlag ikke er endeligt afklaret i Flygtningenævnet, ikke
fastsætter en udrejsefrist.
Som følge af justeringen af praksis vedrørende fastsættelse af udrej-
sefrister besluttede Udlændingenævnets Formandskab og Koordina-
tionsudvalg den 21. november 2018 og 22. november 2018 i de sager,
hvor Udlændingenævnet har stadfæstet Udlændingestyrelsens afgø-
relse om at inddrage eller nægte at forlænge en opholdstilladelse til
en familiesammenført somalisk statsborger, førend Flygtningenæv-
net har truffet afgørelse vedrørende referencens asylsag, og hvor re-
ferencens asylsag fortsat verserer i Flygtningenævnet, at genoptage
de pågældende familiesammenføringssager. Udlændingenævnet har
underrettet de pågældende eller de pågældendes partsrepræsentan-
ter herom. Udlændingenævnet har i den forbindelse oplyst de på-
gældende om, at de vil modtage en ny afgørelse fra Udlændinge-
nævnet i umiddelbar forlængelse af Flygtningenævnets afgørelse
vedrørende referencens asylsag, og at de pågældende har ret til at
opholde sig i Danmark, indtil Udlændingenævnet træffer afgørelse i
den genoptagne sag."
2. Udlændingenævnet er et uafhængigt sagkyndigt domstolslignende organ og
øverste administrative myndighed for så vidt angår klager over bl.a. inddragelse
og nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse på baggrund af familiesammen-
føring, der er truffet af Udlændingestyrelsen i første instans.
Udlændingenævnets afgørelser kan således ikke påklages til Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, og hverken jeg som minister eller Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet må gå ind i konkrete sager, der er pâklaget til eller afgjort af Ud-
Iændingenævnet.
Inger Støjberg
Jesper Gori