Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 6
Offentligt
2083709_0001.png
Notat
Orientering af Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg om generaladvokatens forslag til afgørelse i EU-Domstolens præ-
judicielle sag C-70/18, A m.fl.
Generaladvokaten ved EU-Domstolen har den 2. maj 2019 fremsat forslag til afgø-
relse i den præjudicielle sag C-70/18, A. m.fl. Forslaget til afgørelse er ikke bin-
dende for EU-Domstolen.
Sagen rejser spørgsmålet om, hvorvidt stand-still bestemmelserne er til hinder for
udlændingemyndighedernes optagelse, opbevaring og behandling af biometriske
data om tyrkiske statsborgere i et register i forbindelse med deres visumansøg-
ninger med det formål at forhindre og bekæmpe identitets- og dokumentsvig,
samt om disse data i registret derefter må stilles til rådighed for andre myndighe-
der.
Europaudvalget og Udlændinge- og Integrationsudvalget blev ved notat af 14. maj
2018 (2018-18, EUU, Alm.del, Bilag 677 af 18. maj 2018) orienteret om, at man fra
dansk side ville afgive skriftligt indlæg i sagen.
Der blev indgivet dansk indlæg i sagen den 24. maj 2018. Den 26. november 2018
blev det besluttet, at Danmark ikke ønskede at afgive mundtligt indlæg i sagen, da
der ikke var rejst nye centrale spørgsmål eller afgivet forkerte oplysninger, der
skulle afvige fra Danmarks skriftlige bemærkninger.
EU-Domstolen forventes at afsige dom den 3. oktober 2019.
Sagens faktiske og retlige omstændigheder
Den øverste nederlandske domstol i forvaltningsretlige sager, Raad van State, har
anmodet EU-Domstolen om en præjudiciel fortolkning af aftalegrundlaget mellem
EU og Tyrkiet, nærmere bestemt artikel 7 i Associeringsrådets afgørelse nr. 2/76
og artikel 13 i
Asso ieri gsrådets afgørelse r. /8 ”sta d-still
bestemmelser-
e” . Det følger af disse este
elser, at edle sstater e ikke å i dføre ye
begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang til beskæftigelse for tyrkiske
arbejdstagere i EU.
2. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Orientering om generaladvokatens forslag til afgørelse i C-70/18, A m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Hovedsagen angår lovligheden af, at to tyrkiske statsborgere (A og B) i forbindelse
med udstedelse af visum til indrejse i Nederlandene blev mødt med et krav om, at
de skulle afgive biometriske data i form af digital ansigtsoptagelse og ti fingeraf-
tryk). A fik udstedt et visum med henblik på at arbejde i Nederlandene, og B fik
udstedt visum med henblik på familiesammenføring i Nederlandene med C, der
har ederla dsk og tyrkisk stats orgerska og er B’s refere eperso .
Om den nederlandske ordning er det oplyst, at formålet med at optage og opbe-
vare de biometriske data er, at disse efterfølgende kan anvendes til at fastslå,
registrere og efterprøve udlændinges identitet og således forhindre og bekæmpe
identitets- og dokumentsvig. Det er endvidere oplyst, at kravet om afgivelse af
biometri gælder for alle tredjelandsstatsborgere, der, bortset fra asylansøgere,
indgiver en ansøgning om ophold i mere end 90 dage i Nederlandene, eller som
opholder sig ulovligt i Nederlandene.
Det er efter de nederlandske regler muligt at videregive biometriske data til tred-
jemand med henblik på at forhindre, efterforske og undersøge en række nærmere
angivne alvorlige forbrydelser, og de biometriske data opbevares i registeret i 5
år. Hvornår denne tidsfrist regnes fra afhænger af udlændingens situation, og i
visse tilfælde kan opbevaringsperioden blive mere end 5 år.
I den forelagte sag afgav både A og B biometriske data og begge (samt C) klagede
senere over optagelsen og behandlingen af biometriske data. Det er disse klage-
sager, der danner grundlag for de fem præjudicielle spørgsmål om, hvorvidt den
nederlandske ordning er i strid med stand-still bestemmelserne, herunder om det
omtvistede krav udgør en ny begrænsning i strid med disse bestemmelser.
Med sine spørgsmål ønsker den forelæggende ret i det væsentlige oplyst, om
stand-still bestemmelserne er til hinder for en national ordning om optagelse,
opbevaring og behandling af biometriske data om tyrkiske statsborgere i et regi-
ster med det formål at forhindre og bekæmpe identitets- og dokumentsvig, samt
tilrådighedsstillelse af disse data for tredjemand med henblik på at forhindre,
efterforske og undersøge lovovertrædelser. I den forbindelse ønskes det oplyst,
om det har nogen betydning, dels at varigheden af opbevaringen af de biometri-
ske data er knyttet til varigheden af tyrkiske statsborgeres lovlige og/eller ulovlige
ophold, og dels at tyrkiske statsborgere, der er mistænkt for en lovovertrædelse,
har opholdsdokumentet med deres biometriske data på sig.
Dansk ret
Til brug for identifikation og identitetskontrol optager, registrerer, opbevarer og
behandler de danske udlændingemyndigheder biometriske data fra udlændinge,
der indrejser ulovligt i Danmark og fra udlændinge, der indgiver ansøgning om
visum til/opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens §§ 40 a-40 h. De bio-
metriske data opbevares i et centralt register til brug for identifikation og identi-
tetskontrol. De biometriske data opbevares i 20 år efter optagelsen, eller hvis
udlændingen meddeles opholdstilladelse, eller hvis der er tale om en visumansø-
ger i 10 år efter optagelsen.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Orientering om generaladvokatens forslag til afgørelse i C-70/18, A m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget til afgørelse
Generaladvokaten lægger i sit forslag til afgørelse op til, at stand-still bestemmel-
serne ikke er til hinder for en ordning, hvor det kræves, at tyrkiske arbejdstagere,
der ønsker at indrejse med henblik på lønnet beskæftigelse og familiemedlemmer
til tyrkiske arbejdstagere, der allerede opholder sig på medlemsstaternes område,
som ønsker at slutte sig til dem, for at opnå en midlertidig opholdstilladelse, skal
medvirke ved optagelse af ti fingeraftryk og et ansigtsbillede, der lagres og be-
handles i et udlændingeregister, som konsulære, diplomatiske og værtsstatens
myndigheder kan konsultere med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af
identitets- og dokumentsvig.
Generaladvokaten begrunder blandt andet dette med, at den omhandlende ord-
ning er nødvendig og forholdsmæssig henset til behovet for bekæmpelse af svig-
agtig brug af identitet, jf. forslagets pkt. 27.
O op evari gsperiode e ærker ge eraladvokate , at ”…
en sådan varighed
altid skal opfylde objektive kriterier, som fastlægger et forhold mellem de person-
oplys i ger, der skal op evares, og det forfulgte ål”, jf. forslagets pkt. 3 . Ge e-
raladvokaten bemærker videre, at varigheden i den omhandlende sag, synes at
være blevet fastsat under hensyn til det tilsigtede mål, idet nødvendigheden af at
opnå vished om identiteten af en person, der ansøger om midlertidigt opholdstil-
ladelse, ikke bortfalder så snart den pågældende er indrejst, eller efter at denne
er udrejst af landet.
Generaladvokaten lægger endvidere op til, at ordningen, der tillader, at registre-
rede biometriske data fra tyrkiske arbejdstagere og deres familiemedlemmer be-
nyttes med henblik på forebyggelse, afsløring og efterforskning af lovovertrædel-
ser, ikke udgør en ny begrænsning som omhandlet i artikel 13 (stand-still klausu-
len) i afgørelse nr. 1/80, idet virkningen heraf er for usikker og for indirekte for så
vidt angår de nævnte arbejdstageres adgang til beskæftigelse.
Side
3/3