Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 57
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse for-
mer for beskæftigelse
(Ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning)
§1
I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse
former for beskæftigelse, som ændret ved lov nr. 731 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 1,
udgår »efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1,« og »efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af bestemmelsen om fortsat ophold på Færøerne på baggrund af
arbejdsmarkedstilknytning for visse udlændinge, der har fået inddraget eller nægtet forlænget deres opholds-
tilladelse, med henblik på at bringe bestemmelsen i overensstemmelse med Danmarks internationale forplig-
telser.
2. Ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni 2008, at der efter ansøgning kan gives opholdstilla-
delse til en udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 (flygtninge m.fl.), § 9, stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 (om
familiesammenføring), § 9, stk. 2, nr. 2 (om humanitær opholdstilladelse), eller § 9, stk. 2, nr. 4 (om bl.a.
ganske særlige grunde), i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning nægtes for-
længet efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i kraft
for Færøerne ved kongelig anordning, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed
eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor (bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning).
Det fremgår af anordningens § 11, stk. 1, at opholdstilladelse efter §§ 7 eller 9 gives med henblik på varigt
eller midlertidigt ophold på Færøerne, og at opholdstilladelsen kan tidsbegrænses. Det fremgår af anordnin-
gens § 11, stk. 2, at en tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på varigt ophold forlænges efter
ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage tilladelsen efter § 19. En opholdstilladelse meddelt
med henblik på midlertidigt ophold forlænges efter ansøgning, såfremt betingelserne, der ligger til grund for
tilladelsen, fortsat er opfyldt.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på varigt ophold kan gives opholdstilladelse efter § 2, stk.
1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæfti-
gelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold kan gives opholdstilladelse efter §
2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse inddrages, og udlændingen er i et fast ansættelsesfor-
hold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændingen kan derimod ikke
gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, hvis udlændingens opholdstilladelse nægtes forlænget.
Det er i § 22 i bekendtgørelse om udlændinges adgang til Færøerne, sum broytt við bekendtgørelse nr. 252
frá 17. marts 2014, jf. bekendtgørelse nr. 636 af 7. juni 2010, reguleret, hvornår en udlænding meddeles op-
holdstilladelse med henblik på henholdsvis varigt og midlertidigt ophold.
Det fremgår bl.a. af bekendtgørelsens § 22, stk. 1, at udlændinge med opholdstilladelse efter anordningens §
7 (flygtninge m.fl.) og § 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 (om familiesammenføring), gives opholdstilladelse med
henblik på varigt ophold på Færøerne, medmindre udlændingen kun ansøger om opholdstilladelse med hen-
blik på midlertidigt ophold på Færøerne. Af bekendtgørelsens § 22, stk. 2, fremgår det bl.a., at opholdstilla-
delse efter anordningens § 9, stk. 2, nr. 2 (om humanitær opholdstilladelse) kan gives med henblik på varigt
eller midlertidigt ophold på Færøerne.
Dette indebærer bl.a., at flygtninge med konventionsstatus kan få opholdstilladelse efter bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, og de er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, mens udlændinge
med midlertidig humanitær opholdstilladelse, der er i et fast ansættelsesforhold eller gennem længere tid har
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, kun kan få opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmar-
kedstilknytning, hvis deres opholdstilladelse inddrages, men ikke hvis deres opholdstilladelse nægtes forlæn-
get.
Ved fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås et ansættelsesforhold af
mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver. Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirk-
somhed gennem en længere periode som udgangspunkt, at udlændingen skal have drevet samme virksomhed
uafbrudt gennem mindst 2 år.
Formålet med bestemmelsen er bl.a. at tilgodese erhvervslivets behov for at kunne fastholde udenlandsk
arbejdskraft.
2.2 Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder et diskriminationsforbud,
hvorefter nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder og friheder skal sikres uden forskel på grund
af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørs-
forhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset derved, at bestemmelsen er accessorisk til konventi-
onens øvrige bestemmelser. Det betyder, at bestemmelsen kun kan anvendes sammen med én eller flere af
disse bestemmelser. Heri ligger ikke et krav om, at en sådan rettighed skal være krænket, men derimod alene
et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden for rettighedens anvendelsesområde (»ambit«).
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden bestemmelses anvendelsesområde, indeholder arti-
kel 14 et forbud mod usaglig forskelsbehandling. Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
indebærer dette, at personer i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at for-
skelsbehandling kun er berettiget, hvis den har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt forhold til
dette formål.
§ 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse giver bl.a. mulighed for, at visse udlændinge efter ansøgning kan få opholdstilladelse, hvis
deres hidtidige opholdstilladelse nægtes forlænget, og de er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed
eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Som nævnt skal der som udgangspunkt være tale om et ansættelsesfor-
hold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver, eller at udlændingen har drevet samme virk-
somhed uafbrudt gennem mindst 2 år.
De udlændinge, som bestemmelsen er relevant for, vil således have opholdt sig på Færøerne i mindst 2 år.
Disse udlændinge vil som udgangspunkt have etableret et privatliv på Færøerne, ligesom de vil kunne have
et familieliv. Spørgsmålet om, hvorvidt de kan få en opholdstilladelse og dermed få lov til at blive på Færø-
erne, falder derfor efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse inden for anvendelsesområdet af
EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at gruppen af udlændinge, der har haft
midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9, stk. 2, nr. 2, om humanitær opholdstilladelse, men
som har fået den nægtet forlænget, er i en sammenlignelig situation med gruppen af udlændinge, der har haft
opholdstilladelse efter anordningens § 7 (flygtninge), og som også har fået opholdstilladelsen nægtet forlæn-
get, i forhold til muligheden for opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning. De to
grupper af udlændinge vil således begge have fået deres oprindelige opholdstilladelse nægtet forlænget og vil
begge have været i et ansættelsesforhold eller have drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år. I en
sådan situation kan det forhold, at den oprindelige
men altså nu ikke forlængede
opholdstilladelse for den
ene gruppes vedkommende var meddelt med henblik på midlertidigt ophold, mens den for den anden grup-
pes vedkommende kan have været meddelt med henblik på varigt ophold, efter Udlændinge- og Integrati-
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
onsministeriets opfattelse ikke føre til, at de to grupper ikke må anses for at være i en sammenlignelig situa-
tion.
En forskelsbehandling af de to grupper vil derfor kun være berettiget efter EMRK artikel 14 sammenholdt
med artikel 8, hvis den har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt forhold til dette formål. Det er i
den forbindelse Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at de beskæftigelsesmæssige hensyn, der
ligger til grund for bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, ikke kan begrunde forskelsbehandlingen.
På den baggrund skal udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter anordningens § 9, stk. 2, nr.
2, i overensstemmelse med EMRK artikel 14, jf. artikel 8, ligestilles med udlændinge, der har haft opholds-
tilladelse efter anordningens § 7, i forhold til muligheden for at opnå opholdstilladelse på baggrund af be-
stemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning. Da bestemmelsen ikke giver hjemmel hertil, vil Udlændingesty-
relsen i dag meddele opholdstilladelse efter anordningens § 9, stk. 2, nr. 4, om ganske særlige grunde, til
udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9, stk. 2, nr. 2, hvis et afslag
på ansøgning om opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, vil indebære ulovlig
forskelsbehandling.
Det bemærkes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ved brev af 20. august 2019 (2018-19, 2. samling,
UUI Alm.del, bilag 18) orienterede Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om, at bestemmelsen
om arbejdsmarkedstilknytning i visse situationer indebærer ulovlig forskelsbehandling.
Det fremgår bl.a. af brevet, at Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration
ikke har kunnet identificere sager, hvor der er truffet afgørelse efter bestemmelsen. Herudover fremgår det,
at skulle der opstå en situation, hvor et afslag på opholdstilladelse ville indebære ulovlig forskelsbehandling,
vil der, som en midlertidig løsning, frem til lovbestemmelsen bringes i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, kunne meddeles opholdstilladelse efter den færøske anordning nr. 182 af 22.
marts 2001 § 9, stk. 2, nr. 4, om ganske særlige grunde.
2.3. Ministeriets overvejelser
Som det fremgår af afsnit 2.1., kan en udlænding med opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold få
opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen er i et fast ansættelsesforhold eller gennem længere tid har
drevet selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændinge med opholdstilladelse med henblik på midlertidigt
ophold kan derimod kun få opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis den
oprindelige opholdstilladelse inddrages, og udlændingen er i et fast ansættelsesforhold eller gennem længere
tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.
Med henblik på at bringe bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser foreslås det, at bestemmelsen ændres, så udlændinge, der er meddelt opholdstilla-
delse med henblik på midlertidigt ophold, også får adgang til opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmar-
kedstilknytning, hvis deres oprindelige opholdstilladelse nægtes forlænget. Hermed får udlændinge, hvis
oprindelige opholdstilladelse er nægtet forlænget, samme adgang til at benytte bestemmelsen om arbejds-
markedstilknytning uanset om den oprindelige opholdstilladelse er meddelt med mulighed for varigt eller
med henblik på midlertidigt ophold.
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
2138326_0005.png
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. januar til den 17. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Amnesty International, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Kommunernes Landsforening KL, Rådet for Etniske Minoriteter, Advokatrådet (Advo-
katsamfundet), Bedsteforældre for Asyl, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kir-
ke i Danmark, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Race-
diskrimination, Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvoka-
ter, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk kli-
nik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Inte-
grationstjeneste, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed,
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfon-
den), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Retten i Randers, Røde Kors, SOS Racisme, Udlændingenævnet, Work-live-stay sou-
thern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3 F.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
2138326_0006.png
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni 2008, at der efter ansøgning kan gives opholdstilla-
delse til en udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 (flygtninge m.fl.), § 9, stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 (om
familiesammenføring), § 9, stk. 2, nr. 2 (om humanitær opholdstilladelse), eller § 9, stk. 2, nr. 4 (om bl.a.
ganske særlige grunde), i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning nægtes for-
længet efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i kraft
for Færøerne ved kongelig anordning, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed
eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor (bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning).
Det fremgår af anordningens § 11, stk. 1, at opholdstilladelse efter §§ 7 eller 9 gives med henblik på varigt
eller midlertidigt ophold på Færøerne, og at opholdstilladelsen kan tidsbegrænses. Det fremgår af anordnin-
gens § 11, stk. 2, at en tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på varigt ophold forlænges efter
ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage tilladelsen efter § 19. En opholdstilladelse meddelt
med henblik på midlertidigt ophold forlænges efter ansøgning, såfremt betingelserne, der ligger til grund for
tilladelsen, fortsat er opfyldt.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på varigt ophold kan gives opholdstilladelse efter § 2, stk.
1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæfti-
gelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold kan gives opholdstilladelse efter §
2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse inddrages, og udlændingen er i et fast ansættelsesfor-
hold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændingen kan derimod ikke
gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, hvis udlændingens opholdstilladelse nægtes forlænget.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at lade henvisningen til anordningens § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, om
nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse udgå af § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
fremadrettet på lige fod med udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på varigt ophold,
også får adgang til at benytte bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres oprindelige opholds-
tilladelse nægtes forlænget.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Til orientering vedr. ekstern høring over forslag til ændring af lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse (ændring af bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning), fra udlændinge- og integrationsministeren
For at sikre konsistens i bestemmelsen foreslås det samtidig med lovforslagets § 1, nr. 1, at henvisningen til
anordningens § 19, stk. 1, om inddragelse af opholdstilladelse, udgår af § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse.
§2
[Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.]