Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 56
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som senest ændret ved lov nr. xx, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 9 a
ophæves
stk. 22.
Stk. 23 og 24 bliver herefter stk. 22 og 23.
2.
I
§ 9 i
ophæves
stk. 12.
3.
I
§ 9 j
ophæves
stk. 10.
Stk. 11 bliver herefter stk. 10.
4.
I
§ 9 q
ophæves
stk. 13.
Stk. 14 bliver herefter stk. 13.
5.
I
§ 13, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »§ 14 og § 14 a« til: »stk. 2, § 14 og § 14 a«.
6.
I
§ 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
En udlænding, der har lovligt ophold i medfør af §§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset opholdstilladelse,
kan udføre ulønnet frivilligt arbejde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
I dag afhænger retten til at udføre ulønnet frivilligt arbejde af den enkelte udlændings opholdsgrundlag. Det
kan derfor være vanskeligt for frivilligorganisationer at gennemskue, om en udlænding har ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Regeringen ønsker, at udlændinge nemt og ubureaukratisk skal kunne udføre ulønnet frivilligt arbejde i
Danmark. Med lovforslaget ønsker regeringen derfor at ensrette reglerne for udlændinges ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde, så udlændinge, der allerede har ret til ophold i Danmark, får samme adgang til at
udføre ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge arbejdstilladelse hertil. Der lægges således ikke op til at
lempe adgangen til Danmark men til at give en ekstra ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde for de udlæn-
dinge, der allerede har ret til ophold her i landet. Det ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte lønnet ar-
bejdskraft, og det er en forudsætning, at det er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt.
2. Udvidet adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbejde
2.1. Gældende ret
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet
eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod eller uden vederlag at
udføre tjenesteydelser her i landet.
Det følger af udlændingelovens § 14, stk. 1, at bl.a. udlændinge med tidsubegrænset opholdstilladelse, flygt-
ninge, familiesammenførte udlændinge, medfølgende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og
medfølgende familiemedlemmer til udenlandske studerende er fritaget for krav om arbejdstilladelse. Disse
grupper kan dermed arbejde, herunder ulønnet og frivilligt, uden at skulle søge arbejdstilladelse.
Herudover afhænger udlændinges ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde af, hvilket opholdsgrundlag ud-
lændingen har i Danmark. Udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse har
således adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge arbejdstilladelse, jf. udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 22. Tilsvarende gælder ph.d.-studerende, jf. herved udlændingelovens § 9 i, stk. 12, au pair-
personer, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 10, og udenlandske pensionister, der har haft opholdstilladelse som
ansat ved en herværende international organisation, EU-institution el.lign., jf. udlændingelovens § 9 q, stk.
13.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser med tidsbegrænset opholdstilladelse efter § 1, stk. 1
eller 2, i bekendtgørelse nr. 588 af 7. maj 2019 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende
(studiebekendtgørelsen), får samtidig arbejdstilladelse med ret til at arbejde lønnet såvel som ulønnet op til
20 timer om ugen og fuldtid i månederne juni, juli og august, jf. studiebekendtgørelsens § 16, stk. 1. Denne
gruppe har dermed en begrænset ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 l på baggrund af et working
holiday-ophold er berettiget til et længerevarende ferieophold i Danmark og til at arbejde i et nærmere be-
grænset omfang, som er defineret i hver enkelt working holiday-aftale. Inden for rammerne af hver enkelt
aftale kan udlændinge på baggrund af et working holiday-ophold således udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik på deltagelse i European Spallation Source i
Sverige, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 3, med opholdstilladelse som religiøs forkynder, jf. § 9 f, med op-
holdstilladelse som praktikant eller volontør, jf. § 9 k, og med opholdstilladelse efter § 9 p om beskæftigelse
på baggrund af internationale forpligtelser har ikke ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Udlændinge, der er i Danmark visumfrit eller på visum, har ikke adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbej-
de.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.2. Ministeriets overvejelser
Det foreslås, at udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark får ret til at udføre ulønnet frivil-
ligt arbejde. Der ændres med forslaget ikke på de gældende regler for opnåelse af opholdstilladelse, men
udlændinge, der har eller får opholdstilladelse, vil med forslaget få ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Dette gælder uanset, hvilket opholdsgrundlag den enkelte udlænding har.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der har eller får tidsbegrænset opholdstilladelse som praktikant, volontør
eller religiøs forkynder, fremadrettet vil få adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbejde. Tilsvarende vil gæl-
de udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 p (om beskæftigelse på baggrund af internationale forpligtel-
ser) samt udlændinge med opholdstilladelse med henblik på deltagelse i European Spallation Source i Sveri-
ge.
Forslaget indebærer også, at udlændinge, der har en begrænset ret til at arbejde i Danmark, fremadrettet vil få
fri adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbejde. Udenlandske studerende vil således
ved siden af deres
begrænsede arbejdstilladelse til at arbejde 20 timer om ugen og fuldtid i sommermånederne
få fri adgang til
at udføre ulønnet frivilligt arbejde, ligesom udlændinge på working holiday-ophold vil få fri adgang til at
udføre ulønnet frivilligt arbejde ved siden af den begrænsede arbejdstilladelse, som udstedes på baggrund af
den konkrete working holiday-aftale.
Det foreslås også, at udlændinge, som er i Danmark i medfør af et visum eller et visumfrit ophold, får ret til
at udføre ulønnet frivilligt arbejde. Det er i den forbindelse Udlændinge- og Integrationsministeriets vurde-
ring, at de fælles EU-retsakter, der regulerer visumområdet, ikke udelukker muligheden for en udvidelse af
adgangen til at udføre ulønnet frivilligt arbejde uden en arbejdstilladelse under et visumophold, og at det
således er en national kompetence.
Der ændres med forslaget ikke ved visumreglerne. Adgangen til at udføre ulønnet frivilligt arbejde vil der-
med være begrænset til de personer, der allerede af anden årsag befinder sig i Danmark i medfør af et visum
eller et visumfrit ophold. Det må således ikke være hovedformålet med visumopholdet at udføre ulønnet
frivilligt arbejde, og ansøgning om visum til Danmark alene eller i hovedsagen med henblik på at udføre
ulønnet frivilligt arbejde vil som det gælder i dag som udgangspunkt føre til afslag. Det vil altid bero på en
konkret vurdering, om der kan meddeles visum. Det oplyste om hovedformålet med visumopholdet, ophol-
dets varighed samt karakteren og varigheden af det arbejde, som ansøgeren eventuelt angiver at ville udføre
under visumopholdet, vil således bl.a. skulle indgå i den samlede vurdering af, om visum kan gives.
Med forslaget vil udlændinge, der allerede har ret til tidsbegrænset ophold i Danmark, få adgang til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge om arbejdstilladelse. Forslaget medfører ikke en lempelse eller
ændring af adgangen til Danmark, men giver en nem og ubureaukratisk adgang til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde for udlændinge, der allerede har ret til tidsbegrænset ophold her i landet.
Der kan således ikke gives visum, hvor formålet alene er at udføre frivilligt ulønnet arbejde.
Der må ikke udføres ulønnet frivilligt arbejde i form af handlinger, der forudsætter arbejdstilladelse i Dan-
mark. Det kan f.eks. være at udføre lønnet beskæftigelse eller at prædike eller at forkynde.
Det bemærkes, at udlændinge med tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark allerede har ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge om arbejdstilladelse, jf. herved udlændingelovens § 14, stk. 1,
nr. 3.
Ulønnet frivilligt arbejde er arbejde, der udføres frivilligt og vederlagsfrit, og som udføres for en formelt
organiseret organisation, forening eller lignende. Det betyder, at udlændinge med ret til ophold i Danmark vil
kunne være frivillige i frivillige organisationer og foreninger samt offentlige institutioner. Det betyder om-
vendt ikke, at udlændinge med ret til ophold i Danmark ikke må være frivillige i løsere organiserede netværk
såsom eksempelvis Venligboerne.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
En udlænding må således gerne være frivillig til forældredag i eget barns børnehave eller skole, besøgsven
på et plejehjem, frivillig i en frivilligdrevet boghandel eller biograf, frivillig i en IT-café på et bibliotek, fri-
villig i en kommunal netværkscafé for flygtninge eller frivillig i kortere tidsrum, f.eks. ved kulturelle begi-
venheder (f.eks. som frivillig i "Copenhagen Volunteers" eller som frivillig til eksempelvis Roskilde Festi-
val). Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Arbejdet skal have et almennyttigt formål. Det er i den forbindelse ikke tilstrækkeligt, at en organisation
ifølge sine vedtægter har et almennyttigt formål, hvis det ulønnede frivillige arbejde, der skal udføres, har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte, f.eks. hvis organisationen står i spidsen for et kommercielt eller
delvist kommercielt arrangement og i den forbindelse ønsker at benytte ulønnet frivilligt arbejde. Udlændin-
ge vil således ikke have ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde ved eksempelvis større sportsbegivenheder,
der afholdes i Danmark, som EM i fodbold, VM i håndbold el.lign.
At det frivillige arbejde skal være ulønnet betyder, at udlændingen ikke må modtage vederlag for arbejdet,
hverken i form af løn eller andre goder, f.eks. betalt telefon, internetopkobling m.v. Udlændingen må dog
gerne modtage mindre ydelser, som andre ulønnede frivillige tilsvarende får, f.eks. gratis adgang til den fe-
stival, som det frivillige ulønnede arbejde knytter sig til (et såkaldt festival-armbånd), forplejning under ud-
førelsen af det ulønnede frivillige arbejde, herunder eventuel frugtordning, julegave m.v.
At det ulønnede frivillige arbejde skal udføres for en organisation eller forening, der er formelt organiseret,
betyder, at udlændingen skal have en aftale med en formaliseret organisatorisk enhed om at udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Det ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte lønnet arbejdskraft, og det er således en forudsætning, at det
er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet og frivilligt.
Udlændingen kan udføre ulønnet frivilligt arbejde inden for f.eks. sundhedsområdet, det sociale område eller
idræts- og fritidsområdet. Der kan f.eks. være tale om ulønnet frivilligt arbejde i en humanitær hjælpeorgani-
sation, et spejderkorps, en idrætsforening, en misbrugsforebyggelsesforening, en patientforening, en besøgs-
tjeneste, en flygtningeorganisation eller en sogneforening. Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Det ulønnede frivillige arbejde skal være en del af organisationens eller foreningens kerneopgave i bred for-
stand. Udlændingen kan således f.eks. arbejde ulønnet frivilligt i et køkken hos et værested for hjemløse,
mens vedkommende ikke vil kunne arbejde ulønnet frivilligt i køkkenet i organisationens eller foreningens
hovedkontor, medmindre det er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet og frivilligt. Udlæn-
dingen kan engagere sig som frivillig, hvis der er kutyme for, at de samme aktiviteter normalt bliver vareta-
get af frivillige i den pågældende organisation, forening eller lignende. Det kan f.eks. dreje sig om malerar-
bejde i en spejderforenings lokaler, madlavning til en fællesspisning i en idrætsforening, bartenderopgaver til
en frivilligfest i en forening, musikunderholdning til en caféaften på et værested eller cykling med ældre på
et plejehjem ("cykling uden alder"). Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Retten til at udføre ulønnet frivilligt arbejde forudsætter ikke indgivelse af en ansøgning, men vil være inde-
holdt i den opholdstilladelse, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration og Udlændingesty-
relsen udsteder, og i det visum, som Udlændingestyrelsen og de danske repræsentationer udsteder. Herud-
over vil retten til at udføre ulønnet frivilligt arbejde være indeholdt i den arbejdstilladelse, som grænsepend-
lere med arbejdstilladelse efter udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 4, har.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
2139950_0005.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. januar 2020 til den 17. februar 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International, Bedsteforældre for Asyl, Børns Vilkår, Center
for Frivilligt Socialt Arbejde, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau For-
ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK
Dansk Flygtninge-
hjælp Ungdom, Dansk Kunstnerråd, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Erhvervs-
akademier, Danske Professionshøjskoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Dansk Ung-
doms Fællesråd (DUF), Den Danske Filmskole, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den
Danske Scenekunstskole, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billed-
kunstskoler, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Rytmiske
Musikkonservatorium, DGI, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscen-
tret om Racediskrimination, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frise (Frivillig-
centre og Selvhjælp Danmark), Frivilligrådet, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder,
KFUM’s sociale arbejde,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns Byret,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Mellemfolkeligt Samvirke,
Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), Professionshøjskolernes Rektorkollegi-
um, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Retten i Randers, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter,
SOS Racisme, Syddansk Musikkonservatorium, Work-live-stay southern Denmark, Udlændingenævnet,
Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3F.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
2139950_0006.png
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet såvel som ulønnet beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 22, at udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af beskæf-
tigelse efter § 9 a, stk. 2, kan udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13, hvorefter bl.a.
udlænding med opholdstilladelse i Danmark, herunder på baggrund af beskæftigelse, skal kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 6, at ophæ-
ve den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 22.
Til nr. 2
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet såvel som ulønnet beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 i, stk. 12, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på at del-
tage i en ph.d.-uddannelse kan udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13, hvorefter bl.a.
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, herunder på baggrund af deltagelse i en ph.d.-
uddannelse, skal kunne udføre ulønnet frivilligt arbejde.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med henblik på at undgå dobbeltregulering foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 6, at ophæ-
ve den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 i, stk. 12.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage løn-
net såvel som ulønnet beskæftigelse i Danmark.
Det følger af udlændingelovens § 9 j, stk. 10, at udlændinge med opholdstilladelse som au pair-person kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13, hvorefter bl.a.
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, herunder som au pair-person, skal kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 6, at ophæ-
ve den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 j, stk. 10.
Til nr. 4
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet såvel som ulønnet beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 q, stk. 13, at udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 q, stk. 1, som
udenlandsk pensionist, der har haft opholdstilladelse som ansat ved en herværende international organisation,
EU-institution el.lign., kan udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13, hvorefter bl.a.
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, herunder efter udlændingelovens § 9 q, stk. 1,
skal kunne udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 6, at ophæ-
ve den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 q, stk. 13.
Til nr. 5
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod eller uden
vederlag at udføre tjenesteydelser her i landet, og det fremgår af § 13, stk. 1, 2. pkt., at arbejdstilladelse tilli-
ge kræves til beskæftigelse på dansk skib eller luftfartøj, der som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt
ankommer til dansk havn eller lufthavn.
Udlændingelovens § 13, stk. 1, 3. pkt. henviser til lovens § 14 og § 14 a, der indeholder en række undtagelser
til udgangspunktet om, at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet og ulønnet beskæftigelse i
Danmark. Udlændingelovens § 14 indeholder således bl.a. en oplistning af de udlændinge, som er fritaget for
krav om arbejdstilladelse, mens § 14 a indeholder hjemmel til, at Udlændingestyrelsen efter ansøgning kan
træffe afgørelse om, at en udlænding, der har indgivet ansøgning om asyl, under visse betingelser kan tage
beskæftigelse i Danmark uden arbejdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13, hvorefter ud-
lændinge, som er i Danmark i medfør af et visum eller et visumfrit ophold, eller som har tidsbegrænset op-
holdstilladelse i Danmark, skal kunne udføre ulønnet frivilligt arbejde. Retten til at udføre ulønnet frivilligt
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
arbejde forudsætter ikke indgivelse af en ansøgning, men vil være indeholdt i den opholdstilladelse, som
Styrelsen for International Rekruttering og Integration og Udlændingestyrelsen udsteder, og i det visum, som
Udlændingestyrelsen og de danske repræsentationer udsteder.
Da forslaget i § 1, nr. 6, er en undtagelse til udgangspunktet om, at udlændinge skal have arbejdstilladelse for
at tage ulønnet beskæftigelse i Danmark, foreslås det med forslaget i § 1, nr. 5, at indsætte en henvisning til
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 13, stk. 2, i udlændingelovens § 13, stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod eller uden
vederlag at udføre tjenesteydelser her i landet.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 13, stk. 2,
kan en udlænding, der har lovligt ophold i medfør af visum
eller et visumfrit ophold eller en tidsbegrænset opholdstilladelse, udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der har lovligt ophold i Danmark i medfør af et visum eller et visumfrit
ophold eller en tidsbegrænset opholdstilladelse, kan udføre ulønnet frivilligt arbejde uden at indgive særskilt
ansøgning herom til Styrelsen for International Rekruttering og Integration eller Udlændingestyrelsen. Retten
til at udføre ulønnet frivilligt arbejde vil være indeholdt i den opholdstilladelse, som Styrelsen for Internatio-
nal Rekruttering og Integration og Udlændingestyrelsen udsteder eller har udstedt, og i det visum, som Ud-
lændingestyrelsen og de danske repræsentationer udsteder.
Der vil, som efter gældende praksis, skulle gives afslag på visum, hvis det oplyste om formålet med visum-
opholdet indikerer, at formålet med opholdet i hovedsagen er at udføre ulønnet, frivilligt arbejde, idet den
foreslåede ordning er begrænset til personer, hvis formål med visumopholdet hovedsageligt er et andet end at
udføre ulønnet, frivilligt arbejde, såsom eksempelvis besøg hos et herboende familiemedlem eller deltagelse i
en kulturel begivenhed. Der vil ligeledes skulle meddeles afslag på visum i tilfælde, hvor det frivillige, uløn-
nede arbejde, som visumansøgeren oplyser at skulle udføre, ikke sædvanligvis udføres ulønnet og frivilligt,
uanset at arbejdet ikke er hovedformålet med visumopholdet. Der er ikke tale om en udtømmende oprems-
ning.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, om der kan meddeles visum, herunder også i tilfælde af,
at ansøgeren allerede i forbindelse med visumansøgningens indgivelse oplyser, at den pågældende, udover
eksempelvis at skulle besøge et familiemedlem, også gerne vil udføre frivilligt og ulønnet arbejde under en
mindre del af opholdet. Det oplyste om hovedformålet med visumopholdet, opholdets varighed samt karakte-
ren og varigheden af det arbejde, som ansøgeren eventuelt angiver at ville udføre under visumopholdet, vil
således skulle indgå i den samlede vurdering af, om visum kan gives. I den forbindelse vil der også skulle
foretages en vurdering af, om det oplyste ulønnede, frivillige arbejde, som visumansøgeren oplyser at skulle
udføre, også sædvanligvis udføres ulønnet og frivilligt.
Ulønnet frivilligt arbejde er arbejde, der udføres frivilligt og vederlagsfrit, og som udføres for en formelt
organiseret organisation, forening eller lignende. Det betyder, at udlændinge med ret til ophold i Danmark vil
kunne være frivillige i frivillige organisationer og foreninger samt offentlige institutioner. Det betyder om-
vendt ikke, at udlændinge med ret til ophold i Danmark ikke må være frivillige i løsere organiserede netværk
såsom eksempelvis Venligboerne.
En udlænding må således gerne være frivillig til forældredag i eget barns børnehave eller skole, besøgsven
på et plejehjem, frivillig i en frivilligdrevet boghandel eller biograf, frivillig i en IT-café på et bibliotek, fri-
villig i en kommunal netværkscafé for flygtninge eller frivillig i kortere tidsrum, f.eks. ved kulturelle begi-
venheder (f.eks. som frivillig i "Copenhagen Volunteers" eller som frivillig til eksempelvis Roskilde Festi-
val). Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
Arbejdet skal have et almennyttigt formål. Det er i den forbindelse ikke tilstrækkeligt, at en organisation
ifølge sine vedtægter har et almennyttigt formål, hvis det ulønnede frivillige arbejde, der skal udføres, har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte, f.eks. hvis organisationen står i spidsen for et kommercielt eller
delvist kommercielt arrangement og i den forbindelse ønsker at benytte ulønnet frivilligt arbejde. Udlændin-
ge vil således ikke have ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde ved eksempelvis større sportsbegivenheder,
der afholdes i Danmark, som f.eks. EM i fodbold, VM i håndbold el.lign.
At det frivillige arbejde skal være ulønnet betyder, at udlændingen ikke må modtage vederlag for arbejdet,
hverken i form af løn eller andre goder, f.eks. betalt telefon, internetopkobling m.v. Udlændingen må dog
gerne modtage mindre ydelser, som andre ulønnede frivillige tilsvarende får, f.eks. gratis adgang til den fe-
stival, som det frivillige ulønnede arbejde knytter sig til (et såkaldt festival-armbånd), forplejning under ud-
førelsen af det ulønnede frivillige arbejde, herunder eventuel frugtordning, julegave m.v.
At det ulønnede frivillige arbejde skal udføres for en organisation eller forening, der er formelt organiseret,
betyder, at udlændingen skal have en aftale med en formaliseret organisatorisk enhed om at udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Det ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte lønnet arbejdskraft, og det er således en forudsætning, at det
er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet og frivilligt.
Udlændingen kan udføre ulønnet frivilligt arbejde inden for f.eks. sundhedsområdet, det sociale område eller
idræts- og fritidsområdet. Der kan f.eks. være tale om ulønnet frivilligt arbejde i en humanitær hjælpeorgani-
sation, et spejderkorps, en idrætsforening, en misbrugsforebyggelsesforening, en patientforening, en besøgs-
tjeneste, en flygtningeorganisation eller en sogneforening. Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Det ulønnede frivillige arbejde skal være en del af organisationens eller foreningens kerneopgave i bred for-
stand. Udlændingen kan således f.eks. arbejde ulønnet frivilligt i et køkken hos et værested for hjemløse,
mens vedkommende ikke vil kunne arbejde ulønnet frivilligt i køkkenet i organisationens eller foreningens
hovedkontor, medmindre det er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet og frivilligt. Udlæn-
dingen kan engagere sig som frivillig, hvis der er kutyme for, at de samme aktiviteter normalt bliver vareta-
get af frivillige i den pågældende organisation, forening eller lignende. Det kan f.eks. dreje sig om malerar-
bejde i en spejderforenings lokaler, madlavning til en fællesspisning i en idrætsforening, bartenderopgaver til
en frivilligfest i en forening, musikunderholdning til en caféaften på et værested eller cykling med ældre på
et plejehjem ("cykling uden alder"). Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
§2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2020.
Forslaget indebærer, at den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 13, stk. 2, hvorefter en udlænding,
der har lovligt ophold i medfør af §§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset opholdstilladelse, kan udføre ulønnet
frivilligt arbejde, finder anvendelse fra og med den 1. juni 2020. Bestemmelsen omfatter både udlændinge,
der den 1. juni 2020 allerede er i Danmark på visum eller visumfrit ophold, og udlændinge, der den 1. juni
2020 eller senere, indrejser i Danmark på visum eller visumfrit. Tilsvarende omfatter bestemmelsen både
udlændinge, der den 1. juni 2020 allerede har opholdstilladelse i Danmark
uanset opholdsgrundlag
og
udlændinge, der den 1. juni 2020 eller senere, meddeles opholdstilladelse i Danmark.
§3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Lovudkast om ændring af udlændingeloven. Serviceeftersyn af reglerne for ulønnet frivilligt arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter udlændingelovens § 66 gælder udlændingeloven ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens territoriale gyldighedsområde, betyder, at lovens § 1 ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færø-
erne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.