Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 55
Offentligt
2137476_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Udlændinge- og Integrationsud-
valg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-718/19,
Ordre des barreaux francophones et germanophone, m.fl.
1. Indledning
En belgisk ret (Cour Constitutionelle) har forelagt EU-Domstolen to præjudi-
cielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af artikel 20 og 21 i Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og opholdsdirektivet
1
.
Sagen vedrører overordnet spørgsmålet, om EU-retten er til hinder for, at
medlemsstaterne i forhold til
unionsborgere og deres familiemedlemmer
an-
vender nationale regler om håndhævelse af udvisningsafgørelser– som er be-
grundet i
hensynet til den offentlige orden eller sikkerhed
som indholds-
mæssigt svarer til eller er identiske med de regler, der anvendes i forhold til
tredjelandsstatsborgere,
bl.a. på baggrund af udsendelsesdirektivet
2
.
Det første præjudicielle spørgsmål angår medlemsstatens mulighed for at
have nationale regler, der gør det muligt
inden udrejsefristen er udløbet
at pålægge unionsborgere og deres familiemedlemmer
forebyggende foran-
staltninger
for at undgå, at de pågældende forsvinder. Det andet spørgsmål
angår medlemsstatens mulighed for at have nationale regler vedrørende
fri-
hedsberøvelse
af unionsborgere og deres familiemedlemmer,
som ikke er ud-
rejst inden for udrejsefristen,
der er identiske med bestemmelser, der anven-
des på tredjelandsstatsborgere i en sammenlignelig situation.
2. De faktiske omstændigheder og retlige problemstillinger
Sagsøgerne i den verserende belgiske retssag påstår ophævelse af en belgisk
lov, der bl.a. fastsætter udsendelsesforanstaltninger for udviste unionsborgere
15. januar 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-opholdskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles standarder og
procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
Side
1/4
1
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-718/19, fra udlændinge- og integrationsministeren
2137476_0002.png
og deres familiemedlemmer, som er pålagt at udrejse af hensyn til den offent-
lige orden eller sikkerhed. Reglerne er til dels inspireret af udsendelsesdirek-
tivet, som finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
De nationale regler vedrører dels forebyggende foranstaltninger for at undgå
enhver risiko for, at en unionsborger eller dennes familiemedlem vil forsvinde
inden for den udrejsefrist,
der er fastsat ved en udvisningsafgørelse begrundet
i hensynet til den offentlige orden, dels frihedsberøvelse af unionsborgere og
deres familiemedlemmer,
som ikke har efterkommet en sådan afgørelse.
3. EU-retsgrundlaget og EU-Domstolens praksis
En unionsborger og dennes familiemedlemmers ret til at færdes og opholde
sig i andre medlemsstater følger af artikel 21, stk. 1, i TEUF, som er nærmere
udmøntet i opholdsdirektivet. Opholdsdirektivet indeholder i kapitel VI be-
stemmelser, som indebærer, at unionsborgere og deres familiemedlemmer,
som har ophold efter reglerne om fri bevægelighed, efter omstændighederne
kan udvises af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Det
følger af EU-retspraksis, at der skal meget til for at kunne træffe en sådan
udvisningsafgørelse, og at det har
undtagelsens karakter.
Opholdsdirektivet
regulerer imidlertid ikke medlemsstaternes
håndhævelse
af en udvisningsaf-
gørelse, der skal sikre, at den pågældende faktisk forlader medlemsstatens
område.
Udsendelsesdirektivet fastsætter derimod bl.a. regler om udsendelsesforan-
staltninger, men kun for tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. Uni-
onsborgere og disses familiemedlemmer er ikke omfattet, jf. direktivets arti-
kel 2, stk. 3.
Med henvisning til tidligere retspraksis
3
fastslog Domstolen dog i Petrea-
dommen
4
, at medlemsstaterne
kan lade sig inspirere
af bestemmelserne i ud-
sendelsesdirektivet med hensyn til at udpege de kompetente myndigheder og
fastlægge proceduren for vedtagelse af en afgørelse om tilbagesendelse (dvs.
udvisning i udlændingelovens forstand) af en unionsborger,
såfremt ingen
EU-retlig bestemmelse er til hinder herfor.
3
4
Domstolens kendelse af 10. februar 2004 i sagen C-85/03, Mavrona, EU:C:2004:83, præmis 20.
Dom af 14. september 2017 i sagen Petrea, C-184/16, EU:C:2017:684, præmis 52-53.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-718/19, fra udlændinge- og integrationsministeren
2137476_0003.png
4. Dansk ret
Opholdsdirektivet er implementeret ved EU-opholdsbekendtgørelsen
5
. Be-
kendtgørelsen indeholder ikke regler om processen for fysisk udsendelse af
unionsborgere og deres familiemedlemmer, som ikke udrejser frivilligt i for-
længelse af en afgørelse om udvisning. Regler herom findes i udlændingelo-
ven, som til dels gennemfører udsendelsesdirektivet.
Udlændingelovens regler om bl.a. udsendelse finder kun anvendelse på ud-
lændinge, der er omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med
EU-retten, jf. lovens § 2, stk. 3. I dansk ret er unionsborgere og deres fami-
liemedlemmer, som befinder sig i en udsendelsessituation, dog i meget vidt
omfang ligestillet med tredjelandsstatsborgere.
De danske regler har på den baggrund visse fællestræk med de regler, som
anfægtes i den forelagte belgiske sag.
5. Regeringens interesse i sagen
Regeringens interesse i sagen angår den overordnede problemstilling, om en
medlemsstat generelt kan anvende håndhævelsesregler med den konsekvens,
at unionsborgere, som er udvist af hensyn til den offentlige orden eller sik-
kerhed, og som har overskredet udrejsefristen, helt eller delvist behandles på
samme måde som tredjelandsstatsborgere i en sammenlignelig udsendelses-
situation.
Den danske regering vil på den baggrund afgive indlæg i sagen.
Der vil i indlægget blive argumenteret for, at da spørgsmålet om fastsættelse
af foranstaltninger til håndhævelse af ovennævnte afgørelser om udvisning af
unionsborgere og deres familiemedlemmer ikke udtrykkeligt er reguleret af
opholdsdirektivet, og da udsendelsesdirektivet ikke finder anvendelse på uni-
onsborgere og deres familiemedlemmer, må fastsættelse af sådanne foran-
staltninger anses for omfattet af medlemsstaternes
nationale kompetence.
Dette inden for rammerne af bl.a. proportionalitetsprincippet, Den Europæi-
ske Unions Charter om grundlæggende rettigheder, Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention og andre relevante internationale forpligtelser, og
forudsat at unionsborgere og deres familiemedlemmer ikke stilles ringere end
5
Bekendtgørelse nr. 318 af 27. marts 2019 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af
Den Europæiske Unions regler
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-718/19, fra udlændinge- og integrationsministeren
tredjelandsstatsborgere, der befinder sig i en sammenlignelig udsendelsessi-
tuation.
Det vil i den forbindelse blive nævnt, at medlemsstaterne i øvrigt både af
håndhævelses-, retssikkerheds- og forudsigelighedshensyn har en
berettiget
interesse i og et behov
for at fastsætte nationale regler om håndhævelse af
udvisningsafgørelser, som er meddelt unionsborgere og deres familiemed-
lemmer begrundet i hensynet til den offentlige orden eller sikkerhed.
Der vil i overensstemmelse med ovenstående blive argumenteret for, at EU-
retten ikke er til hinder for, at en medlemsstat inden for den ovenfor nævnte
ramme og af de ovenfor nævnte hensyn fastsætter nationale regler om hånd-
hævelse af udvisningsafgørelser, som indebærer, at unionsborgere og deres
familiemedlemmer helt eller delvist behandles på samme måde som tredje-
landsstatsborgere i en sammenlignelig udsendelsessituation.
Regeringen finder, at dette synspunkt har støtte i EU-retspraksis, bl.a. Petrea-
dommen. Denne sag vedrørte ikke nationale bestemmelser om håndhævelse
af udvisningsafgørelser, men EU-Domstolen tilkendegav, at EU-retten ikke
var til hinder for, at en afgørelse om tilbagesendelse af en unionsborger
kan
træffes af de samme myndigheder og efter den samme procedure
som en af-
gørelse om tilbagesendelse (dvs. bl.a. udvisning i udlændingelovens forstand)
af en tredjelandsstatsborger med ulovligt ophold.
Side
4/4