Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 37
Offentligt
2127543_0001.png
Udviklingen i International Rekruttering
2016-2018
-
for tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studieområdet samt EU-opholdsområdet
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0002.png
- for tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og
studieområdet samt EU-opholdsområdet
© 2019 Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Tlf: 72142000
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
December
2019
Alle rettigheder tilhører Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Udgivelsen kan frit hentes på uim.dk
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations udgivelser kan frit
citeres med tydelig kildegengivelse.
02 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0003.png
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
7.0
Indledning
Udenlandske statsborgeres beskæftigelse og lønindkomst i
Danmark
Erhvervsområdet
Studieområdet
Medfølgende familie på erhvervs- og studieområdet
(udlændingeloven)
EU-området
Metode
4
5
7
13
16
19
22
Bilagsliste
Bilag 1: Fast track-ordningen
Bilag 2: Beløbsordningen
Bilag 3: Positivlisten
Bilag 4: Start-up Denmark
Bilag 5: Etableringskort
Bilag 6: Landbrug
Bilag 7: Forskere
Bilag 8: Øvrige erhvervsordninger
Bilag 9: Working holiday
Bilag 10: Volontører og autorisationsophold
Bilag 11: Au pair
Bilag 12: Praktikanter
Bilag 13: Internationale studerende
Bilag 14: Familiemæssig tilknytning til udlændinge med tilladelse
Bilag 15: Samlet lønindkomst for ordninger
Bilag 16: EU-området
24
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
39
40
41
03 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0004.png
1.0 Indledning
Denne rapport har til formål at vise udviklingen på området for international re-
kruttering for tredjelandsstatsborgere, der kommer til Danmark for at studere og
arbejde, samt udviklingen på EU-opholdsområdet for unionsborgere og deres
familiemedlemmer.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har blandt andet til
opgave at understøtte, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan rekrutte-
re velkvalificerede udlændinge som medarbejdere og studerende. Styrelsen be-
handler således sager om meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven
til udlændinge (tredjelandsstatsborgere), der kommer til landet som led i arbejde,
studie eller som medfølgende familie til disse. Styrelsen har desuden siden den 1.
april 2019 overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsdokumenter til unions-
borgere, der udøver den fri bevægelighed efter EU-reglerne, og til deres familie-
medlemmer, samt til familiemedlemmer til danske statsborgere, der kan blive
familiesammenført efter EU-reglerne om fri bevægelighed.
Rapporten er opbygget således, at der først vises det samlede antal udlændinge,
der er beskæftiget i Danmark fordelt på forskellige ordninger (afsnit 2). Herefter
beskrives udviklingen i antallet af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere på
erhvervsområdet (afsnit 3) og studieområdet (afsnit 4). Videre vises en opgørelse
af medfølgende familie på erhvervs- og studieområdet for tredjelandsstatsborgere
(afsnit 5). Endelig vises en opgørelse af registreringsbeviser og opholdskort på EU-
området (afsnit 6). Til slut er der et kort metodeafsnit (afsnit 7).
Som bilag til rapporten vises den statistiske udvikling for alle ordninger, som SIRI
administrerer.
04 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0005.png
Udenlandske statsborgeres beskæftigelse og lønindkomst i Danmark
2.0 Udenlandske statsborgeres beskæftigelse
og lønindkomst i Danmark
Mange udenlandske statsborgere arbejder i Danmark. Mulighederne for at kunne
opholde sig og arbejde i Danmark afhænger bl.a. af ansøgerens nationalitet. Man
kan opnå ophold i Danmark på baggrund af EU-opholdsbekendtgørelsen eller ud-
lændingeloven.
Hvis man som udlænding kommer fra et tredjeland
1
, skal man som udgangspunkt
have ophold- og arbejdstilladelse efter udlændingeloven. Her kan man opnå op-
hold under bl.a. følgende områder:
-
-
-
-
Familiesammenføring med en dansk statsborger (administreres af Udlæn-
dingestyrelsen)
Asyl mv. (administreres af Udlændingestyrelsen)
Ophold til studie (administreres af SIRI)
Ophold til erhvervsområdet (administreres af SIRI)
Hvis man som udlænding kommer fra et EU-land eller er medfølgende familiemed-
lem til en unionsborger, der har gjort brug af sin ret til fri bevægelighed, kan man
opnå ophold under bl.a. følgende områder:
-
-
Ophold til studie (administreres af SIRI)
Ophold til erhverv (administreres af SIRI)
Ovenstående grupper af udlændinge er vist i figur 1 nedenfor. Derudover er der
en stor del af udlændinge, som ligger i gruppen
ӯvrige
med lønindkomst”,
jf. figur
1. Denne gruppe dækker over nordiske statsborgere
2
, personer der har fået op-
hold i Danmark inden 2004, hvor man begyndte at registrere opholdsgrundlag
samt øvrige udenlandske statsborgere, der er undtaget for en ophold- og arbejds-
tilladelse.
Endelig er der en gruppe, der har tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis de som
udgangspunkt har opholdt sig i Danmark i mindst otte år (efter udlændingeloven)
eller fem sammenhængende år (efter EU-opholdsbekendtgørelsen), jf. figur 1.
Afgørelser om tidsubegrænset opholdstilladelse træffes af Udlændingestyrelsen
(efter udlændingeloven) og SIRI (EU-opholdsbekendtgørelsen).
I Danmark arbejdede der ca. 355.000 udenlandske statsborgere i 2018
3
, jf. figur 1.
Der er sket en stigning i antallet af beskæftigede udenlandske statsborgere med
lønindkomst i Danmark uanset opholdsgrundlag fra ca. 322.518 i 2016 til 365.754 i
2018 svarende til en stigning på 14 procent.
1 Tredjelande er defineret som lande der ikke er dækket af EU/EØS-reglerne, og som ønsker at
arbejde eller studere i Danmark
2
Nordiske statsborgere, som også er unionsborgere (dvs. svenske og finske statsborgere), kan
vælge at søge et registreringsbevis efter EU-reglerne
3
Inklusiv pendlere
05 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0006.png
Udenlandske statsborgeres beskæftigelse og lønindkomst i Danmark
Det er primært unionsborgere, som kommer til Danmark for at arbejde, hvor der
har været en stigning, jf. figur 1. Unionsborgere og tredjelandsstatsborgere, hvor
SIRI har udstedt registreringsbevis eller opholdstilladelse, udgør ca. 40 procent af
det samlede antal udlændinge, der er beskæftiget i Danmark. Ophold til studie og
til erhverv (efter udlændingeloven) udgør en mindre del af det samlede antal be-
skæftigede. Der var 23.319 personer beskæftiget i 2018 på baggrund af erhverv og
17.503 personer beskæftiget i 2018 på baggrund af studie.
Figur 1: Beskæftigede udenlandske statsborgere med lønindkomst i Danmark
fordelt på opholdsgrundlag og år
Antal
beskæftigede
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
2016
Ophold til studie (EU-
opholdsbek.)
Ophold til erhverv (EU-
opholdsbek.)
Ophold til studie (3.
lande)
Ophold til erhverv (3.
lande)
Familiesammenføring
Asyl mv.
Tidsubegrænset
opholdstilladelse
Øvrige med
lønindkomst
2017
2018
Anm .: Familiesammenføring dækker over familiesammenføring til flygtninge, indvandrere og dan-
ske/nordiske statsborgere. Medfølgende familiemedlemmer til tredjelandsstatsborgere er placeret under
hhv. ophold til studie (Udl.loven) og ophold til erhverv (Udl.loven).
Øvrige med lønindkomst dækker over personer, der kan have fået et opholdsgrundlag før 2004, nordiske
statsborgere, samt udenlandske statsborgere, der er undtaget for at skulle have en opholds- og arbejdstilla-
delse for at kunne arbejde i Danmark. Endelig vil
eve tuelle perso er ed ”uke dt” opholdsgru dlag
også
indgå, hvis der fx i udlændingesystemerne ikke har været registreret et CPR-nummer, og det derfor ikke har
været teknisk muligt at finde opholdsgrundlaget. Tabellen er eksklusiv Registrerede udlandske tjenesteydere
(RUT).
Der kan være tale om dobbelttællinger, da man som person kan indgå flere gange i opgørelsen. Der er ca. en
difference på 10.000 personer mellem det samlede antal udlændinge og antal i hver af undergrupperne
inkluderer alle, der har haft lønindkomst i Danmark i det pågældende år.
Kilde: Jobindsats, udtrukket den 15. august 2019.
06 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0007.png
Erhvervsområdet
3.0 Erhvervsområdet
Tredjelandsstatsborgere kan ansøge og opnå opholdstilladelse efter udlændinge-
loven til at arbejde i Danmark. Først efter de har fået en tilladelse, må de arbejde i
landet
4
. Der er her en lang række forskellige ordninger, udlændingene kan søge
opholdstilladelse efter. De mest anvendte ordninger er beløbsordningen og fast
track-ordningen, samt opholds- og arbejdstilladelse som forsker eller medarbejder
i landbrugsbranchen (driftsleder og fodermester).
Det bemærkes, at en del af ordningerne, der administreres på erhvervsområdet
blev indført eller revideret i 2015, som en del af en reform af international rekrut-
tering. Her indførtes blandt andet fast track-ordningen, start-up Denmark og etab-
leringskortet, og forskerordningen, greencard-ordningen, praktikantordningen
samt øvrigt lønarbejde blev revideret. Derudover er der løbende sket revideringer
af beløbsordningen, således beløbet, der regulerer beløbsordningen, er steget til
en årlig indkomst på mindst 426.985 (2019-niveau), mens greencard-ordningen
blev afskaffet i 2016, således det ikke længere var muligt at søge om en første-
gangstilladelse under greencard-ordningen.
Beskæftigede tredjelandsborgere med tilladelse på erhvervsområdet
Når man har opnået en tilladelse, er det derefter muligt at rejse til Danmark for at
arbejde i op til fire år, afhængigt af betingelserne i tilladelsen. Antallet af beskæf-
tigede tredjelandsstatsborgere med ophold efter udlændingelovens regler på
erhvervsområdet, og som SIRI administrerer, er steget de seneste tre år, jf. figur 2.
I 2016 var 19.994 tredjelandsstatsborgere beskæftiget med lønindkomst i Dan-
mark, mens tallet i 2018 var steget til 23.320 tredjelandsstatsborgere. Størst er
beløbsordningen og greencard-ordningen
5
. Selvom greencard-ordningen blev
afskaffet i 2016, er der stadig mange, der arbejder i Danmark med en opholds- og
arbejdstilladelse under greencard-ordningen. Der er 5.110 beskæftigede personer
under beløbsordningen, 2.685 beskæftigede under greencard-ordningen og 2.445
beskæftigede medfølgende familiemedlemmer på erhvervsområdet, det vil sige
medfølgende familiemedlemmer til personer med en opholdstilladelse på er-
hvervsområdet.
4
Der er særregler tilknyttet fast track-ordningen, hvor man kan få tilladelse til at arbejde inden
man har fået sin endelige opholdstilladelse.
5
Selvom det ikke længere er muligt at indgive førstegangsansøgning efter greencard-ordningen,
er det muligt at få en allerede eksisterende tilladelse forlænget.
07 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0008.png
Erhvervsområdet
Figur 2: Beskæftigede tredjelandsborgere på erhvervsområdet fordelt på opholds-
grundlag, 2016
2018
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2016
2017
2018
Kilde: Jobindsats.dk, udtrukket den 29.juli 2019
Beløbsordningen
Greencard
Medfølgende familie til
erhverv
beskæftigede i alt (udl.loven)
Fast track-ordningen
Ordningerne positivlisten, fast track og beløbsordningen er nogle af de største
ordninger inden for erhvervsområdet og har typisk den samme gruppe af ansøge-
re. Dette kan også ses på branchefordelingen. De arbejder stort set inden for
samme brancher. Det er dog en forskellig fordeling inden for brancherne, jf. figur
3. På fast track-ordningen er 27 procent beskæftiget i branchen information og
kommunikation og 17 procent indenfor vidensservice, mens de beskæftigede på
beløbsordningen mest arbejder indenfor brancherne information og kommunika-
tion (23 procent) og industri (19 procent). Ligeledes for positivlisten er kommuni-
kation og information den største branche, da 30 procent af de beskæftigede ar-
bejder i den branche. Den næststørste branche for beskæftigede på positivlisten
er vidensservice, hvor 21 procent er beskæftiget.
Figur 3:
Andele af fuldtidsbeskæftigede tredjelandsstatsborgere på beløbsordnin-
gen, fast track-ordningen og positivlisten i 2018 fordelt på brancher
100%
80%
Undervisning
Øvrige
Handel
60%
40%
20%
0%
Beløbsordningen
Fast track-
ordningen
Positivlisten
Hoteller og restauranter
Sundhed og socialvæsen
Industri
Videnservice
Information og
kommunikation
Note: Målingen opgør antal udenlandske statsborgere omregnet til fuldtidspersoner, der har haft lønind-
komst inden for den valgte periode. Personer kan indgå i flere brancher, såfremt de har indkomst fra flere
virksomheder.
Kilde: Jobindsats.dk, udtrukket den 29. juli 2019.
Udviklingen i tilladelser på erhvervsområdet
Antallet af tilladelser på erhvervsområdet har været stabilt stigende i perioden
2016-2018. I 2016 blev der udstedt 12.891 førstegangstilladelser på erhvervsom-
rådet, mens tallet var steget til 14.351 i 2018, jf. tabel 1. Der gives primært tilla-
delse til at arbejde på beløbsordningen og fast track-ordningen. Dette understøt-
08 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0009.png
Erhvervsområdet
ter også den udvikling, der er på beskæftigelsesområdet, altså at der er flere, der
er beskæftiget på baggrund af fast track-ordningen og beløbsordningen.
Tabel 1: Førstegangstilladelser på erhvervsområdet, 2016-2018
Kategori
2016
2017
Antal
Beløbsordningen
Fast track-ordningen
Positivlisten
Forskere og undervisere *
Landbrug **
Start-Up og Selvstændige
Etableringskort
Øvrige ***
Familiemæssig tilknytning til person med
opholdstilladelse på erhvervsområdet
I alt
3.118
1.735
92
572
860
33
334
1802
4.345
12.891
2.586
2.249
177
558
861
22
422
1.231
4.640
12.746
2.571
2.783
327
529
899
44
406
1.601
5.191
14.351
2018
* Kategorien indeholder både forskere og undervisere givet til almindeligt lønarbejde samt forskere (ej ph.d.).
** Kategorien indeholder driftsledere og fodermestre.
*** Kategorien indeholder arbejdsmarkedstilknytning, boreplatform og lignende, trainees, særlige individuelle
kvalifikationer, specialister samt øvrigt lønarbejde - herunder cirkusspecialister, idrætsudøvere og trænere,
kokke, musikere og artister, specialister, som ikke passer i andre kategorier, samt lønarbejde på Grøn-
land/Færøerne og medfølgende familie, koncernordningen, greencard-ordningen og Jobskifte ved uforskyldt
ledighed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
For samtlige ordninger på erhvervsområdet bortset fra beløbsordningen og for-
skere/undervisere er der sket en stigning i antallet af opholdstilladelser. Beløbs-
ordningstilladelser er faldet fra 3.118 tilladelser i 2016 til 2.571 tilladelser i 2018
svarende til et fald på 18 procent. Tilladelse til forskere og undervisere faldt i
samme periode fra 572 tilladelser til 529 tilladelser. For beløbsordningen skal det-
te ses i sammenhæng med stigningen i antal opholdstilladelser efter fast track-
ordningen, hvor mange i stedet anvender fast track-ordningens beløbsspor.
Greencard-ordningen blev afskaffet pr. 10. juni 2016. Det var en ordning, hvor der
blev givet mange opholdstilladelser. Det er grunden til, at der var et lille fald i an-
tallet af tilladelser på erhvervsområdet generelt i 2017 set i forhold til 2016, jf.
tabel 1.
Desuden ses en stigning fra 4.345 i 2016 til 5.191 i 2018 i antallet af medfølgende
familiemedlemmer til personer med en opholdstilladelse på erhvervsområdet, jf.
tabel 1. Det skyldes, at de udlændinge, der ansøger og får tilladelse på fast track-
ordningen også tager deres medfølgende familiemedlemmer med.
Beløbsordningen, fast track-ordningen og positivlisten
Beløbsordningen og fast track-ordningen samt positivlisten tiltrækker ofte de
samme ansøgere, hvilket også ses i forrige afsnit.
09 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0010.png
Erhvervsområdet
Indtil 2018 var beløbsordningen den største ordning på erhvervsområdet. I 2018
overhalede fast track-ordningen beløbsordningen som den største ordning på
erhvervsområdet jf. tabel 1. I 2018 blev der givet 2.783 tilladelser på fast track-
ordningen, mens der blev givet 2.571 tilladelser på beløbsordningen. Denne udvik-
ling skal først og fremmest ses i sammenhæng med det stigende antal tilladelser
efter fast track-ordningens beløbsspor og en række stramninger af beløbsordnin-
gen og fast track-ordningens beløbsspor i 2017, hvor beløbet steg fra 375.000 kr.
til 400.000 kr. Samtidig afspejler det, at virksomhederne kan anvende fast track-
ordningens beløbsspor på samme vilkår som beløbsordningen, men med mulighe-
den for hurtigere jobstart. Positivlisten er stadig en lille ordning, men er dog steget
fra 92 tilladelser i 2016 til 327 tilladelser i 2018.
Beløbsordningen anvendes primært at statsborgere fra Indien, Kina og USA. Tilla-
delser til statsborgere fra Indien udgør 35 procent af samtlige tilladelser under
beløbsordningen, jf. tabel 2.
Tabel 2
Antal førstegangstilladelser efter beløbsordningen fordelt på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
Indien
Kina
USA
Ukraine
Tyrkiet
Øvrige nationaliteter
I alt
1.300
450
328
69
60
911
3.118
876
361
235
60
86
968
2.586
901
319
272
98
75
906
2.571
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Da fast track-ordningen blev indført, var det for at gøre det lettere for virksomhe-
der at hente medarbejdere med særlige kompetencer eller kvalifikationer til Dan-
mark ved at kunne tilbyde en hurtig og fleksibel jobstart for højtkvalificeret uden-
landsk arbejdskraft. For at virksomheder kan få tredjelandsborgere til Danmark via
ordningen, skal de først certificeres. Certificeringerne stiller en række betingelser
til virksomhederne vedrørende bl.a. ansættelsesforhold og ordnede forhold i virk-
somheden, f.eks. at de ikke må ramt af lovlig arbejdskonflikt, have minimum 20
ansatte og at løn og ansættelsesvilkår skal være sædvanlige. Fast track-ordningen
kan benyttes af udlændinge, der er tilbudt job i en certificeret virksomhed og en-
ten har en årlig aflønning på beløbsordningsniveau, er ansat som forsker, er ansat
med et uddannelsesophold på et højtkvalificeret niveau eller er i Danmark på et
korttidsophold af max. tre måneders varighed pr. år.
Fast track-ordningen giver mulighed for, at udlændinge, der f.eks. indrejser visum-
frit eller har et gyldigt Schengenvisum, kan få en foreløbig arbejdstilladelse og
begynde at arbejde med det samme. Samtidig behandler SIRI ansøgningen om
opholds- og arbejdstilladelse. Fast track-ordningen giver også mulighed for, at
visumpligtige udlændinge via deres nye danske arbejdsgiver kan ansøge om hurtig
jobstart. SIRI behandler disse sager inden for 10 dage. Er betingelserne opfyldt,
træffer SIRI afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse, og ambassaden bliver her-
efter bedt om at hasteudstede indrejsevisum. For begge ordninger er det et krav,
10 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0011.png
Erhvervsområdet
at der er behov for, at ansøger hurtigt skal påbegynde arbejdet. Er der ikke behov
herfor, behandles ansøgningen efter de almindelige servicemål.
Der bliver givet flest førstegangstilladelser efter beløbssporet, hvor udlændingen
har en årlig aflønning på beløbsordningsniveau. Der er dog også sket en stigning i
antal af tilladelser på hhv. forskersporet og kortidsopholdssporet. På forskersporet
er der sket en stigning på 120 procent i antallet af tilladelser fra 2016 til 2018, jf.
tabel 3. Der er sket en stigning på 1.322 procent på tilladelser til korttidsopholds-
sporet fra 2016 til 2018.
Stigningerne skyldes nok først og fremmest, at flere og flere virksomheder bliver
certificeret til fast track-ordningen og derfor kan gøre brug af fordelene herved. Så
behøver medarbejderne ikke søge på beløbsordningen eller som forsker, hvor
servicemålet er en måned. Det hænger også sammen med, at der ses et fald i
antallet af ansøgninger og tilladelser på beløbsordningen og som forsker (se bilag
2 og 7). Samtidig er antallet af korttidsophold er steget kraftigt, jf. tabel 3. Denne
stigning skyldes, at reglerne vedr. beløbsordningen og fast track-ordningens be-
løbsspor blev strammet i 2016 og dermed gjorde det mere attraktivt at søge fast
track-ordningens korttidsophold.
Tabel 3: Antal førstegangstilladelser fordelt på år og spor på fast track-ordningen
Spor på fast track-ordningen
2016
2017
Antal
Beløbsgrænse
Forsker
Korttidsophold
Uddannelse på højt niveau
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
1.541
167
27
0
1.735
1.739
309
200
1
2.249
1.858
539
384
2
2.783
2018
Antallet af sager om foreløbige tilladelser og hurtig jobstart giver et særskilt bille-
de af virksomhedernes behov for, at deres udenlandske ansatte hurtigt kan påbe-
gynde beskæftigelse her i landet. Det har netop været et af formålene med fast
track-ordningen. Der er sket en stigning i anvendelsen af foreløbige tilladelser
efter fast track-ordningen fra 380 tilladelser i 2016 til 457 tilladelser i 2018, hvilket
også stemmer overens med den generelle stigning i antallet af tilladelser på fast
track-ordningen. Det er især flere og flere IT-medarbejdere, som gør brug af mu-
ligheden for hurtig jobstart (se bilag 1).
Positivlisten har til formål at tiltrække arbejdskraft i Danmark, hvor der ellers er
mangel. Hvis man er tilbudt en stilling, som er på positivlisten, kan man ansøge om
opholds- og arbejdstilladelse herefter. Det er et krav, at man har en uddannelse,
som kvalificerer én til stillingen. Positivlisten bliver opdateret to gange årligt og
indeholder bl.a. jobs som IT-programmør, læge og gymnasielærer. Der har været
en stor stigning i antallet af tilladelser på ordningen. Der har også været et øget
fokus på ordningen samtidig med, at flere og flere jobs er kommet på listen. Sam-
tidig giver det mulighed for, at højtuddannede udlændinge kan få opholds- og
arbejdstilladelse i jobs, hvor lønnen ikke er høj nok til, at man kan få tilladelse
efter beløbsordningen. Antallet af tilladelser på positivlisten er steget de seneste
11 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0012.png
Erhvervsområdet
år fra 92 i 2016 til 327 i 2018. Stigningen skyldes til dels, at der ikke er krav om
dansk bankkonto på positivlisten, hvilket er tilfældet for beløbsordningen og fast
track-ordningens beløbsspor, samt et øget antal stillinger på positivlisten.
12 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0013.png
Studieområdet
4.0 Studieområdet
Det er muligt for tredjelandsstatsborgere at opnå opholdstilladelse efter udlæn-
dingeloven til at studere i Danmark. Studieområdet efter udlændingeloven dækker
over en bred vifte af ordninger, herunder studerende, ph.d.-studerende, au pair,
praktikanter, volontører og working holiday.
Til videregående uddannelser kan udlændingen enten tage en hel uddannelse eller
læse en del af sin uddannelse i Danmark som led i sin uddannelse i hjemlandet.
Sammen med opholdstilladelse som studerende ved en videregående uddannelse
får udlændingen en begrænset arbejdstilladelse til at arbejde 20 timer ugentligt
ved siden af studierne og fuld tid i perioden juni-august.
Det er også muligt at opnå opholdstilladelse til at studere på folkehøjskole, men
dér gives ikke ret til at arbejde ved siden af. Det er ligeledes muligt at få opholds-
tilladelse til at læse et år af en grund- og ungdomsuddannelse i Danmark, hvor der
som udgangspunkt heller ikke er arbejdstilladelse tilknyttet.
Som studerende kan der være tilknyttet en arbejdstilladelse. Hvis man er stude-
rende på et dansk universitet eller øvrig videregående uddannelse må man arbej-
de op til 20 timer om ugen. Derudover er der en række ordninger, hvor man ikke
må tage lønnet beskæftigelse herunder au pair og højskoleophold, og ordninger,
hvor man må arbejde fuldtid men kun over en kortere periode. Figur 4 viser en
oversigt over antal fuldtidsbeskæftigede studerende i 2016-2018. Denne viser, at
studerende typisk arbejder på hoteller og restauranter, landbrug, skovbrug og
fiskeri samt rejsebureau, rengøring og operationel service. Samtidig ses det, at
brancherne følger tilladelserne. Således arbejder mange ph.d.-studerende i bran-
he ”u dervis i g”, e s a ge praktika ter ar ejder
i landbrug, skovbrug og
fiskeri, hvilket skyldes mange er beskæftiget som landbrugspraktikanter, jf. figur 4.
Antallet af beskæftigede studerende er steget i perioden fra ca. 8000 i 2016 til ca.
10.800 i 2018 jf. tal fra jobindsats.dk.
13 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0014.png
Studieområdet
Figur 4:
Top 10 branchefordeling for ophold til studie i fuldtidsbeskæftigede, 2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Øvrig ophold til studie
Kategori
Uddannelse inkl. ph.d.
Au pair
Praktikanter
Volontør og working holiday mv. *
Familiemæssig tilknytning til person med opholdstil-
ladelse på studieområdet mv.
Studie på Grønland/Færøerne og medfølgende
familie
I alt
Øvrige
Sundhed og socialvæsen
Undervisning
Rejsebureau, rengøring o.a.
operationel service
Videnservice
Information og
kommunikation
Hoteller og restauranter
Handel
Industri
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
Note: Fuldtidsbeskæftigelse med lønindkomst i Danmark. Studerende dækker over alle ophold til studie, herunder
studerende, phd, medfølgende familiemedlemmer til studerende, voluntører og working holiday samt øvrig studie.
Kilde: Jobindstats.dk. Trukket i oktober 2019
Det største område på studieområdet er uddannelse inkl. ph.d.-studerende, hvor
der blev givet 8.861 tilladelser i 2018, jf. tabel 4. Derudover har der for praktikan-
ter, volontører og working holiday også været en stigning. Antallet af praktikanter
er steget fra 1.272 i 2016 til 2.251 i 2018. Volontører og working holiday er steget
fra 1.422 i 2016 til 2.213 i 2018. Særligt antallet af argentinske statsborgere er
medvirkende til et stigende antal udstedte tilladelser som volontører og working
holiday. Derudover er antallet af tilladelser til medfølgende familie på studieom-
rådet steget fra 912 til 981.
Tabel 4: Førstegangstilladelser på studieområdet, 2016 - 2018
2016
2017
Antal
9.194
1.349
1.272
1.422
912
34
14.291
8.949
1.423
1.899
1.874
1.038
28
15.302
8.861
1.311
2.251
2.213
981
59
15.836
2018
*Kategorien volontør og working holiday
ar ejdsferieaftale v. har tidligere været e æv t ”hu a itært ar ej-
de” og i deholder også sager fra det øvrige studieo råde la dt a det Da ida-Stipendiater
samt opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på at opnå dansk autorisation som læge eller tandlæge.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
14 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
Praktikanter
phd
Uddannelse
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0015.png
Studieområdet
Antallet af tilladelser til uddannelse i Danmark er faldet en smule, jf. tabel 5. I
2016 blev der givet 9.194 tilladelser til uddannelse inkl. som ph.d.-studerende.
Dette faldt til 8.861 tilladelser i 2018. Dette skyldes et fald i antallet af studerende
på øvrige videregående uddannelser, jf. bilag 13.
En udlænding kan opnå opholdstilladelse som ph.d.-studerende i Danmark, når
pågældende er indskrevet på et dansk universitet eller er gæstestuderende på en
ph.d. uddannelse i landet. Antallet har ligget forholdsvis stabilt de seneste år.
For videregående uddannelse ses det, at der er sket en lille stigning hos de to stør-
ste nationaliteter USA og Kina fra 2016 til 2018, jf. tabel 6. Derimod ses der et fald
i antallet af tilladelser givet til statsborgere fra Nepal. Kina og USA ligger også i top
tre i forhold til, hvilke nationaliteter der ansøger og får tilladelse efter ordningen
etableringskort, som har til formål at fastholde udlændinge, der bliver færdigud-
dannet i Danmark (se bilag 5).
Tabel 5: Oversigt over antal førstegangstilladelser til videregående uddannelser og
øvrige videregående uddannelser fra 2016 til 2018
Nationalitet
2016
2017
Antal
USA
Kina
Nepal
Øvrige nationaliteter
I alt
3.095
891
768
2.670
7.424
3.017
874
632
2.672
7.195
3.120
946
355
2.618
7.039
2018
Anm.: Videregående uddannelser dækker over danske universiteter samt øvrige institutioner såsom profes-
sionsbachelorer mv.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
15 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0016.png
Medfølgende familie på erhvervs- og studieområdet (udlændingeloven)
5.0 Medfølgende familie på erhvervs- og stu-
dieområdet (udlændingeloven)
Flere undersøgelser viser, at job til den medfølgende ægtefælle til udlændinge,
der kommer til Danmark, er vigtig i forhold til fastholdelsen af den udenlandske
arbejdskraft
6
. En stigning i antallet af opholdstilladelser efter udlændingeloven til
medfølgende ægtefæller kan derfor understøtte rekrutteringen af udenlandsk
arbejdskraft.
Der kan gives opholds- og arbejdstilladelse til ægtefæller og børn til personer, der
har en tilladelse på erhvervs- eller studieområdet. Opholds- og arbejdstilladelsen
er ikke stedfæstet til det medfølgende familiemedlem, hvilket betyder, at medføl-
gende familiemedlemmer frit kan tage arbejde. Dette gælder både på studieom-
rådet og erhvervsområdet. Desuden kan unionsborgeres ægtefæller også få en
tilladelse efter EU-reglerne som medfølgende familie. Denne gruppe vil dog ikke
blive behandlet i dette afsnit.
Branche og beskæftigelse blandt medfølgende familiemedlemmer
Generelt peger tidligere undersøgelser på, at hvis medfølgende familiemedlem-
mer er i beskæftigelse, stiger sandsynligheden for, at familien bliver i Danmark. I
Danmark er antallet af medfølgende familiemedlemmer i beskæftigelse steget i de
seneste år. Antallet er steget fra 4.473 beskæftigede personer i 2016 til 6.212
personer i 2018. Generelt er deres årlige lønindkomst lavere end beskæftigede på
erhvervsordninger.
Figur 5: Branchefordeling for medfølgen-
de familie til studie i fuldtidsbeskæftige-
de, 2016-2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2016 2017 2018
Handel
Rejsebureau,
rengøring o.a.
operationel
service
Hoteller og
restauranter
Andre
brancher
Figur 6: Branchefordeling for medføl-
gende familie til erhverv i fuldtidsbe-
skæftigede, 2016-2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2016 2017 2018
Landbrug,
skovbrug og
fiskeri
Rejsebureau,
rengøring o.a.
operationel
service
Hoteller og
restauranter
Andre
brancher
Note: Fuldtidsbeskæftigelse med lønindkomst i
Danmark
Kilde: Jobindstats.dk. Trukket i maj 2019.
Note: Fuldtidsbeskæftigelse med lønindkomst i
Danmark
Kilde: Jobindstats.dk. Trukket i maj 2019.
Der er også væsentlig forskel i, hvor de medfølgende familiemedlemmer til ho-
vedpersonen arbejder. Ca. 80 procent af medfølgende familie til en person med
6
”Er højtudda ede i dva drere e god forret i g for Da
Research
”The E pat Stud ”
i 2014.
ark”
af DEA for DI i 2016, Oxford
16 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0017.png
Medfølgende familie på erhvervs- og studieområdet (udlændingeloven)
en opholdstilladelse til studie arbejder i branchen rejsebureau, rengøring og ope-
rationel service, hoteller og restauranter samt handel, jf. figur 5. Heroverfor arbej-
der kun knap 50 procent af medfølgende familiemedlemmer til en person på er-
hvervsområdet i rejsebureau, rengøring og operationel service, hoteller og restau-
ranter samt landbrug, skovbrug og fiskeri, jf. figur 6.
Tilladelser til medfølgende familiemedlemmer
Ligesom beskæftigelsen for medfølgende familie er steget, er også antallet af tilla-
delser for medfølgende familie medlemmer steget. For begge områder (studie- og
erhvervsområdet) er der sket en stigning i antallet af tilladelser til medfølgende
familiemedlemmer. På erhvervsområdet er antallet af tilladelser til medfølgende
familie steget fra 4.349 i 2016 til 5.191 i 2018, jf. tabel 6. På studieområdet er
antallet af tilladelser steget fra 943 tilladelser til 981 tilladelser i samme periode,
jf. tabel 8.
Tabel 6: Opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem til person med op-
holdstilladelse på erhvervsområdet fordelt på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
Indien
Ukraine
Kina
USA
Pakistan
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2018
1.452
590
518
254
289
1.242
4.345
1.516
578
467
272
315
1.492
4.640
1.844
772
474
311
307
1.483
5.191
For erhvervsområdet, gives der primært opholdstilladelser til medfølgende ægte-
fæller fra Indien, hvilket stemmer overens med det generelle billede, idet stats-
borgere fra Indien også udgør den største gruppe på erhvervsområdet. Hovedper-
sonen til medfølgende familiemedlemmer fra Indien har primært en opholdstilla-
delse på beløbsordningen, fast track-ordningen eller greencard-ordningen.
Tabel 7: Opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem til person med op-
holdstilladelse på studieområdet fordelt på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
Nepal
Iran
Pakistan
Indien
Irak
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2018
425
67
30
57
36
328
943
408
91
92
65
63
319
1.038
316
110
81
72
66
336
981
17 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0018.png
Medfølgende familie på erhvervs- og studieområdet (udlændingeloven)
På studieområdet er statsborgere fra Nepal den største gruppe af medfølgende
familiemedlemmer. Dette skyldes, at der er en stor gruppe af statsborgere fra
Nepal, som studerer på øvrige videregående uddannelser.
På erhvervsområdet gives der opholdstilladelser både til børn og ægtefæller, mens
der på studieområdet primært gives opholdstilladelse til ægtefæller. Studerende
er typisk yngre end dem, der har fået en tilladelse på erhvervsområdet. Det synes
at kunne forklare, hvorfor der gives et færre antal tilladelser til medfølgende fami-
lie til studerende, herunder børn.
18 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0019.png
EU-området
6.0 EU-området
Efter EU-reglerne om fri bevægelighed har unionsborgere ret til frit at færdes og
opholde sig i andre medlemsstater med de begrænsninger og på de betingelser,
der er fastsat i traktaterne og i gennemførelsesbestemmelserne hertil.
Udtrykket primær fri bevægelighed anvendes i den situation, hvor unionsborgere,
som er statsborgere i et andet EU-land, udøver retten til fri bevægelighed efter
EU-reglerne i Danmark. Udtrykket sekundær fri bevægelighed anvendes i den
situation, hvor danske statsborgere, der har udøvet retten til fri bevægelighed
efter EU-reglerne i et andet EU-land, vender tilbage til Danmark.
En unionsborger, der er i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas, kan ind-
rejse og opholde sig i Danmark op til tre måneder fra indrejsen eller indtil seks
måneder, hvis den pågældende er jobsøgende. Herefter kan jobsøgende opholde
sig så længe, de kan dokumentere, at de stadig søger arbejde og har reelle mulig-
heder for at blive ansat.
Tredjelandsstatsborgere, der er familiemedlemmer til unionsborgere, kan indrejse
og opholde sig her i landet indtil tre måneder. De skal have deres pas eller anden
rejselegitimation viseret før indrejsen, medmindre de er fritaget for visum.
Ved ophold ud over tre måneder, og seks måneder for jobsøgende, skal unions-
borgeren
7
opfylde betingelserne for ret til ophold i EU-bekendtgørelsen, som
f.eks. arbejdstager, selvstændigt erhvervsdrivende eller studerende og søge et
registreringsbevis hos SIRI. Familiemedlemmer til en unionsborger kan have ret til
ophold som familiesammenført til unionsborgeren og skal ved ophold ud over tre
måneder søge om et registreringsbevis eller opholdskort
8
.
En unionsborger, der har haft lovligt ophold, uafbrudt i fem år i Danmark har ret til
tidsubegrænset ophold. Familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, men
som i fem år i træk lovligt har boet sammen med unionsborgeren, har også ret til
tidsubegrænset ophold.
En dansk statsborgers familiemedlem kan blive familiesammenført i Danmark
efter EU-reglerne, hvis den danske statsborger har udøvet retten til fri bevægelig-
hed i et andet EU-land, og herefter vender tilbage til Danmark (sekundær fri be-
vægelighed).
Beskæftigelse blandt unionsborgere i Danmark
Der er ca. 255.000 unionsborgere, nordiske statsborgere samt schweiziske stats-
borgere beskæftiget i Danmark. Tallet er steget de seneste år fra ca. 227.000 bor-
gere i 2016 til de 255.000 borgere i 2018 (se bilag 16).
Antallet af beskæftigede unionsborgere, der har fået registreringsbevis til at ar-
bejde og studere, er steget fra 93.930 i 2016 til 110.611 personer i 2018, hvilket
7
8
I rapporten sidestilles EØS-borgere med unionsborgere.
Unionsborgere får udstedt registreringsbeviser, mens deres familiemedlemmer, skal have
udstedt et opholdskort, såfremt de er tredjelandsborgere
19 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0020.png
EU-området
svarer til en stigning på 18 pct. De tre største brancher EU-borgerne er beskæfti-
get i er industri, rejsebureau, rengøring o.a. operationel service, bygge og anlæg
samt handel.
Figur 7: Top 10 branchefordeling for unionsborgere, der er fuldtidsbeskæftiget i
Danmark i 2016-2018
100%
Øvrige
90%
Videnservice
80%
Undervisning
70%
Transport
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2016
2017
2018
Sundhed og socialvæsen
Hoteller og restauranter
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
Handel
Bygge og anlæg
Rejsebureau, rengøring
o.a. operationel service
Industri
Note: Unionsborgere dækker ikke over borgere fra nordiske lande, dvs. statsborgere i Norge og
Island indgår ikke i tallene. Tallene dækker over unionsborgere med opholdsret til studie og som
arbejdstager. Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket den 10. oktober 2019
Opholdsdokumenter efter EU-reglerne
Der udstedes hvert år mellem 38.000 og 39.000 registreringsbeviser og opholds-
kort til unionsborgere og deres medfølgende familiemedlemmer, der befinder sig i
en primær fri bevægelighedssituation.
I 2018 blev der udstedt 39.079 EU-opholdsdokumenter til personer i en primær fri
bevægelighedssituation, jf. bilag 16. Herudover blev der udstedt 4.431 beviser for
tidsubegrænset ret til ophold. Derudover bliver der årligt udstedt mellem 200 og
300 opholdskort til tredjelandsfamiliemedlemmer, der befinder sig i en sekundær
fri bevægelighedssituation. Senest blev der i 2018 udstedt 289 opholdskort, jf.
tabel 8. Til sammenligning blev der i 2018 udstedt 2.515 tilladelser til familiesam-
menføring med danske statsborgere efter udlændingeloven, der administreres af
Udlændingestyrelsen.
20 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0021.png
EU-området
Tabel 8: Oversigt over EU-områdets afgørelser i 2016-2018
Primær fri bevægelighed
Lønarbejde*
Uddannelse
Tilstrækkelige midler
Medfølgende familiemedlemmer til unionsborgere**
Øvrige***
Tidsubegrænset ret til ophold****
I alt
Sekundær fri bevægelighed
Familiesammenføring efter EU-reglerne
Tidsubegrænset ret til ophold*****
I alt
2016
18.013
9.921
4.659
4.510
63
4.403
41.569
2016
218
213
431
2017
19.283
9.692
4.739
4.477
46
4.794
43.031
2017
209
195
404
2018
20.225
9.150
4.867
4.789
48
4.431
43.510
2018
289
210
499
*Lønarbejde omfatter lønnet beskæftigelse og udstationerede
**Medfølgende familiemedlemmer til unionsborgere omfatter både tredjelande samt unionsborgere
***Omfatter kategorierne selvstændigt erhvervsdrivende samt pensionister
****Tidsubegrænset ret til ophold kan gives til unionsborgere samt deres medfølgende familiemed-
lemmer, såfremt de har opholdt sig og opfyldt betingelserne for deres ophold i 5 år.
*****Tidsubegrænset ret til ophold i en sekundær fri bevægelighedssituation gives til medfølgende
familiemedlemmer til danske statsborgere, der har fået familiesammenføring efter EU-reglerne, og
har opfyldt betingelserne i fem år.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Der kommer primært unionsborgere fra hhv. Rumænien, Polen og Tyskland, jf.
figur 8. Alene i 2018 blev der udstedt 6.763 registreringsbeviser til rumænske
statsborgere, 5.229 registreringsbeviser til polske statsborgere og 3.626 registre-
ringsbeviser til statsborgere fra Tyskland.
Figur 8: Registreringsbeviser udstedt i 2018 fordelt på nationalitet
Anm.: Der er tale om registreringsbeviser udstedt i en primær fri bevægelighedssituation, ekskl.
familiemedlemmer til unionsborgere.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
21 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0022.png
7.0 Metode
Tabellerne over ansøgninger og afgørelser om opholdstilladelse og opholdsdoku-
menter er baseret på data fra SIRI, og de er udarbejdet på baggrund af registrerin-
ger i ESDH-systemet (EstherH), som er udlændingemyndighedernes elektroniske
sagsbehandlingssystem.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger vedr. ansøgninger og afgørelser
er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journa-
liserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
Tabellerne under de enkelte opholdsordninger indeholder kun tal for førstegangs-
ansøgninger
ikke forlængelser. Afgørelserne er baseret på kalenderopgørelser,
og viser hvor mange afgørelser, der er truffet i en given periode. Det betyder, at
ansøgningstal kan afvige fra afgørelsestal, dels fordi et antal ansøgninger frafaldes
og afvises mv., og dels fordi ansøgninger indgivet i et bestemt år kan være be-
handlet i efterfølgende år. Det bemærkes desuden, at der er tale om antal ansøg-
ninger hhv. afgørelser og ikke personer, og der kan være tale om dobbelttællinger,
dvs. at en udlænding kan have fået mere end én afgørelse samme år. Det er såle-
des ikke udtryk for indvandringen i Danmark. For unionsborgerne gælder det des-
uden, at de kan fremgå af opgørelserne med en anden opholdsret end den de har
på nuværende tidspunkt. Dette skyldes, at selvom unionsborgerne har pligt til at
genregistrere sig hos SIRI, er vurderingen, at det langt fra er tilfældet, når perso-
nen skifter opholdsret, end den de først blev registreret med, og der ikke er sank-
tionsmuligheder i forhold til at sikre dette. De kan også sagtens have opnået flere
typer opholdsret på samme tid.
Opgørelserne af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer er baseret på
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR) træk fra bl.a. indkomstregi-
stret (eIndkomst) koblet med afgørelser om opholdstilladelser, en kobling der også
anvendes i jobindsats.dk. Opgørelserne er baseret på indberetninger til eIndkomst
af almindelig lønindkomst, inkl. fri kost og logi, fri bil, fri telefon mv. Pension og
indkomst udbetalt i udlandet indgår ikke. Samme lønbegreb anvendes endvidere
ved opgørelse af lønniveauer og branchefordeling.
En beskæftiget person er en person, for hvem der ifølge e-indkomst er indberettet
lønindkomst inden for året. Det kan være indkomster fra både kortere og længere
ansættelsesforhold. En fuldtidsbeskæftiget person svarer til beskæftigelse i 37
timer om ugen for hele året. Personer, der er beskæftiget i færre timer eller i kor-
tere perioder, summeres op for at få et samlet beskæftigelsesbidrag.
Fra jobindsats.dk er der også hentet data til beregning af andelene af beskæftige-
de personer i forskellige brancher. Fordelingen på brancher er baseret på omreg-
ning til fuldtidsbeskæftigede personer for at undgå dobbelttællinger. I beregnin-
gerne indgår alle med indkomst og ophold efter den enkelte ordning uanset antal-
let af månedsindberetninger, ligesom samme person kan indgå i flere brancher.
Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
22 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0023.png
Metode
SIRI har derudover på baggrund af en særkørsel fra STAR udarbejdet figurer over
lønniveauer, der viser andelen af personer i forskellige lønintervaller. Lønniveau-
erne er opgjort pba. opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor
mange måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønind-
beretninger i mindst tre måneder (og mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan
afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
Opgørelserne af lønniveauer og brancher er af metodiske årsager foretaget på
baggrund af lidt forskellige grupper af personer. Opgørelserne af branchefordeling
omfatter alle beskæftigede personer, omregnet til fuldtidsbeskæftigede personer,
og samme person kan ved beskæftigelse i flere brancher indgå flere steder. Opgø-
relserne af lønniveauer omfatter kun en delmængde af beskæftigede personer, da
kun personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og mindst 10 timer pr.
måned) er medtaget, og indkomsten er herefter opregnet til årsindkomst.
Tabeller og figurer i det følgende er udarbejdet ud fra ovennævnte datagrundlag
og metoder, medmindre andet fremgår.
23 /41 Udviklingen i International Rekruttering 2016-2018
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0024.png
Bilag 1: Fast track-ordningen
Tabel 1.1
Opholdstilladelser og afslag efter fast track-
ordningen
2016
2017
Antal
Tilladelser
1.735
6
2.249
3
2.783
3
2018
Tabel 1.2
Opholdstilladelser efter fast track-ordningen for-
delt på nationalitet
Nationalitet
Indien
USA
Kina
Filippinerne
Brasilien
Øvrige nationaliteter
I alt
2016
954
181
169
36
31
364
1.735
2017
Antal
1.216
220
137
30
41
605
2.249
1.368
239
208
82
79
807
2.783
2018
Afslag
I alt
1.741
2.252
2.786
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 1.3
Certificerede virksomheder i perioden 2016-2018 fordelt på brancher
2016
2017
Antal
Certificeringer
Liberale, videnskabelige og tekniske
tjenesteydelser
Information og kommunikation
Fremstillingsvirksomhed
Engroshandel og detailhandel: repa-
ration af motorkøretøjer og motor-
cykler
Øvrige brancher
I alt
7
17
12
7
19
62
Afslag
0
0
0
0
2
2
Certificeringer
13
13
15
6
21
68
Afslag
0
0
0
0
0
0
Certificeringer
Afslag
2018
12
13
16
16
16
1
0
0
1
1
73
3
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Brancheopdelingen følger Danmarks Statistiks BD07_struktur-2014
Tabel 1.4
Foreløbige tilladelser på fast track-ordningen ved fremmøde i Danmark fordelt på fagområder (hurtig jobstart)*
Fagområder
IT-medarbejdere
Ingeniører
Fast track - forsker
Ledere (Hovedgruppe 1 i DISCO 88)
Samfundsvidenskab og økonomi
Videnmedarbejdere inden for teknologi og naturvidenskab
Undervisning, pædagogisk arbejde mv.
Øvrige på fast track-ordningen
I alt
2016
28
87
57
13
1
10
6
178
380
2017
Antal
43
51
43
12
2
10
11
248
420
2018
82
59
45
9
9
4
1
248
457
*Hurtig jobstart gives dels med foreløbig tilladelse ved fremmøde i Danmark og dels ved hurtig egentlig tilladelse til ansøgere uden mulighed for fremmøde i Dan-
mark (visumpligtige). Tabellen indeholder kun tal for foreløbige tilladelser ved fremmøde i Danmark (xx antal pct. af samlede tilladelser), og et højere antal kan
derfor have benyttet sig af hurtig jobstart
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
24 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0025.png
Bilag 2: Fast track-ordningen
Figur 1.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse efter fast track-ordningen, 2016-2018
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
Fuldtidsbeskæftigede
1.680
1.394
672
2.840
2.328
4.047
Figur 1.2
Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på fast
track-ordningen fordelt på brancher, 2016-2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Øvrige
23%
4%
6%
9%
25%
30%
4%
8%
10%
21%
27%
2017
34%
3%
8%
11%
17%
Videnservice
32%
2016
27%
2018
Information og
kommunikation
Råstofudvinding
Transport
Industri
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 25. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 25. marts 2019
Figur 2.3
Andele af personer med opholdstilladelse efter fast track-ordningen i lønniveauer i 2018
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
25 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0026.png
Bilag 2: Beløbsordningen
Tabel 2.1
Opholdstilladelser og afslag efter beløbsordningen
2016
2017
Antal
Indien
Tilladelser
3.118
2.586
2.571
Kina
USA
Afslag
128
158
397
Ukraine
Tyrkiet
I alt
3.246
2.744
2.968
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 2.2
Opholdstilladelser efter beløbsordningen fordelt
på nationalitet
Nationalitet
2016
1.300
450
328
69
60
911
3.118
2017
Antal
876
361
235
60
86
968
2.586
901
319
272
98
75
906
2.571
2018
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 2.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse efter beløbsordningen, 2016-2018
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
7.026
4.761
6.989
4.962
6.984
5.088
Figur 2.2
Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på be-
løbsordningen fordelt på brancher, 2016-2018
100%
Øvrige
80%
60%
40%
20%
0%
28%
7%
12%
24%
12%
17%
28%
6%
12%
23%
14%
18%
28%
Undervisning
4%
12%
23%
14%
19%
Videnservice
Information og
kommunikation
Hoteller og
restauranter
Industri
Fuldtidsbeskæftigede
2016
2017
2018
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
Figur 2.3
Andele af personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen i lønniveauer i 2018
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Anm.: Der er personer med lønniveauer under beløbsgrænsen, da der dels figurerer personer med opholdstilladelser fra tidligere år, hvor beløbsgrænsen var lavere
end den er i 2019, og dels er personer med opholdstilladelser, hvor lovgivningen muliggjorde løndele i udlandet.
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
26 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0027.png
Bilag 3: Positivlisten
Tabel 3.1
Opholdstilladelser og afslag efter positivlisten
2016
2017
Antal
Indien
Tilladelser
92
177
327
USA
Kina
Afslag
17
44
41
Filippinerne
Rusland
I alt
109
221
368
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 3.2
Opholdstilladelser efter positivlisten fordelt på
nationalitet
Nationalitet
2016
12
6
11
1
3
59
92
2017
Antal
48
19
13
5
6
86
177
130
57
13
12
9
106
327
2018
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 3.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse efter positivlisten, 2016-2018
500
400
300
200
100
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
Fuldtidsbeskæftigede
281
206
339
235
475
Figur 3.2
Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på posi-
tivlisten fordelt på brancher, 2016-2018
100%
16%
12%
14%
17%
21%
Øvrige
80%
301
60%
40%
20%
0%
17%
12%
17%
13%
Sundhed og
socialvæsen
Videnservice
Information og
kommunikation
Handel
Industri
38%
6%
11%
37%
7%
14%
30%
7%
12%
2015
2016
2017
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
Figur 3.3
Andele af personer med opholdstilladelse efter positivlisten i lønniveauer i 2018
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
27 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0028.png
Bilag 4: Start-up Denmark
Tabel 4.1
Opholdstilladelser og afslag efter start-up Denmark
2016
2017
Antal
Indien
Tilladelser
33
22
44
USA
Iran
Afslag
2
6
6
Australien
Egypten
I alt
35
28
50
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 4.2
Opholdstilladelser efter start-up Denmark fordelt
på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
8
4
0
2
1
18
33
4
2
5
0
0
11
22
7
6
5
3
3
20
44
2018
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 4.1
Andele af personer med opholdstilladelse efter Start-up Denmark i lønniveauer i 2018
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
28 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0029.png
Bilag 5: Etableringskort
Tabel 5.1
Opholdstilladelser og afslag på etableringskort
Tabel 5.2
Opholdstilladelser på etableringskort fordelt på
nationalitet
Nationalitet
2016
2017
2018
Kina
Indien
Tilladelser
Afslag
I alt
84
25
21
21
18
165
334
2016
2017
Antal
109
32
40
32
26
183
422
96
47
34
30
18
181
406
2018
Antal
334
12
346
422
9
431
406
3
409
USA
Iran
Nepal
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 5.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse efter etableringskort, 2016-2018
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
Fuldtidsbeskæftigede
144
356
255
311
592
687
Figur 5.2 - Andele af fuldtidsbeskæftigede med opholdstilla-
delse efter etableringskort fordelt på brancher, 2016-2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
17%
14%
12%
11%
10%
16%
17%
10%
11%
10%
14%
18%
12%
11%
11%
Videnservice
Øvrige
36%
35%
34%
Rejsebureau,
rengøring o.a.
operationel service
Undervisning
Hoteller og
restauranter
2016
2017
2018
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 20. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 20. marts 2019
Figur 5.3
Andele af personer med opholdstilladelse efter etableringskort i lønniveauer i 2018
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
29 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0030.png
Bilag 6: Landbrug
Tabel 6.1
Opholdstilladelser og afslag til landbrug
2016
2017
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
860
26
886
861
12
873
899
9
908
2018
Tabel 6.2
Opholdstilladelser til landbrug fordelt på nationa-
litet
Nationalitet
2016
2017
Antal
Ukraine
Brasilien
Thailand
Øvrige nationaliteter
I alt
836
18
2
4
860
840
10
5
6
861
871
13
3
12
899
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 6.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse til landbrug (fodremestre og driftsledere), 2016-
2018
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2016
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
2.382
2.077
1.778
1.326
1.593
1.816
2017
Fultidsbeskæftigede
2018
Figur 6.2
Andele af personer med opholdstilladelse til landbrug (fodremestre og driftsledere) i lønniveauer i 2018
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
30 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0031.png
Bilag 7: Forskere
Tabel 7.1
Opholdstilladelser og afslag til forskere fra 2016-
2018
2016
2017
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
572
2
574
558
2
560
529
2
531
2018
Kina
Indien
USA
Iran
Brasilien
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 7.2
Opholdstilladelser til forskere fordelt på nationali-
tet
Nationalitet
2016
145
63
65
37
22
240
572
2017
Antal
189
38
49
43
26
213
558
183
50
44
34
33
185
529
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 7.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer med opholdstilladelse som forskere, 2016-2018
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
805
713
517
420
549
842
2016
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 21. marts 2019
2017
Fuldtidsbeskæftigede
2018
Figur 7.2
Andele af personer med opholdstilladelse som forskere i lønniveauer i 2018
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 20. marts 2019
31 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0032.png
Bilag 8: Øvrige erhvervsordninger
Tabel 8.1
Opholdstilladelser og afslag til udvalgte kategorier på erhvervsområdet
2016
2017
2018
Tilladelser i alt
- Heraf særlige individuelle kvalifikationer
- Heraf trainee
- Heraf jobskifte ved uforskyldt ledighed
571
328
190
53
494
303
125
66
629
450
94
85
Afslag i alt
- Heraf særlige individuelle kvalifikationer
- Heraf trainee
- Heraf jobskifte ved uforskyldt ledighed
75
66
3
6
58
48
2
8
106
78
8
20
I alt
- særlige individuelle kvalifikationer i alt
- trainee i alt
- jobskifte ved uforskyldt ledighed i alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
646
394
193
59
552
351
127
74
735
528
102
105
Tabel 8.2
Antal opholdstilladelser til særlige individuelle kva-
lifikationer fordelt på fagområde
2016
Idrætsudøvere og trænere
Musikere, artister og kunstnere
Specialiserede kokke
Øvrige med særlige individuelle
kvalifikationer
I alt
181
55
36
56
328
2017
180
50
25
48
303
2018
227
81
47
95
450
Tabel 8.3
Antal opholdstilladelser til særlige individuelle
kvalifikationer fordelt på nationalitet
Nationalitet
USA
Canada
Japan
Ukraine
Kina
Øvrige
nationaliteter
I alt
2016
105
45
42
22
12
102
328
2017
102
38
39
15
7
102
303
2018
118
53
47
24
23
185
450
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 8.4
Antal opholdstilladelser til trainees fordelt på nati-
onalitet
Nationalitet
USA
Kina
Indien
Brasilien
Japan
Øvrige
nationaliteter
I alt
2016
6
6
10
1
1
166
190
2017
9
34
13
0
4
65
125
2018
21
20
10
7
4
32
94
Tabel 8.5
Antal opholdstilladelser til jobskifte ved uforskyldt
ledighed fordelt på nationalitet
Nationalitet
Kina
Indien
Tyrkiet
USA
Rusland
Øvrige
nationaliteter
I alt
2016
15
6
2
6
0
24
53
2017
9
6
4
11
4
32
66
2018
20
9
7
5
4
40
85
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
32 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0033.png
Bilag 9: Working Holiday
Tabel 9.1
Opholdstilladelser og afslag til working holiday
Tabel 9.2 Opholdstilladelser til working holiday fordelt på
nationalitet
Nationalitet
2016
2017
2018
Argentina
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
1.218
19
1.237
1.533
43
1.576
1.818
47
1.865
Chile
Japan
Sydkorea
Australien
Canada
New Zealand
Øvrige
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2016
566
163
107
125
141
85
30
1
2017
Antal
667
316
128
150
143
105
22
2
2018
911
374
162
123
123
96
27
2
1218
1.533
1.818
Anm.:
”Øvrige”
dække over tilladelser givet til statsborgere, som har fået
tilladelsen under working holiday, men også besidder et andet statsborgerskab.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
33 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0034.png
Bilag 10: Volontører og autorisationsophold
Tabel 10.1
Opholdstilladelser og afslag som på volontører
samt autorisation som læge og tandlæge
2016
2017
2018
Iran
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
204
33
237
341
21
362
395
43
438
Irak
Egypten
Pakistan
Sri Lanka
Øvrige nationaliteter
I alt
Tabel 10.2 Opholdstilladelser som på volontører samt autori-
sation som læge og tandlæge fordelt på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
57
66
25
53
22
118
341
67
64
51
50
29
134
395
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
34 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0035.png
Bilag 11: Au Pair
Tabel 11.1
Opholdstilladelser og afslag som au pair
Tabel 11.2 Opholdstilladelser som au pair fordelt på nationali-
tet
Nationalitet
2016
2017
2018
Filippinerne
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
1.349
293
1.642
1.423
199
1.622
1.311
183
1.494
Kenya
Thailand
Ukraine
Brasilien
Øvrige nationaliteter
I alt
1.074
26
25
34
29
161
1.349
2016
2017
Antal
1.171
34
24
28
29
137
1.423
1.061
34
32
29
25
130
1.311
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
35 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0036.png
Bilag 12: Praktikanter
Tabel 12.1
Opholdstilladelser til praktikant fordelt på
kategorier
2016
Landbrug og gartneri
Arkitekt
Sundhed
Øvrige praktikanter
I alt
926
57
8
281
1.272
2017
1.468
98
13
320
1.899
2018
1.760
105
17
369
2.251
Tabel 12.2
Opholdstilladelser som praktikant fordelt på
nationalitet
Nationalitet
2016
899
68
55
34
17
199
1.272
2017
Antal
Ukraine
USA
Kina
Indien
Brasilien
Øvrige nationaliteter
I alt
1.424
79
68
38
29
251
1.889
1.687
97
78
47
42
300
2.251
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 12.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse som praktikanter, 2016-2018
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
Fuldtidsbeskæftigede
813
938
1.966
2.159
1.367
2.973
Figur 12.2 - Andele af fuldtidsbeskæftigede med opholdstilla-
delse som praktikanter fordelt på brancher, 2016-2018
100%
80%
60%
40%
20%
0%
2016
2017
2018
86%
87%
89%
Landbrug,
skovbrug og
fiskeri
14%
13%
11%
Øvrige
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 20. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 20. marts 2019
Figur 12.3
Andele af personer med opholdstilladelse som praktikanter i lønniveauer i 2018
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
36 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0037.png
Bilag 13: Internationale studerende
Tabel 13.1
Opholdstilladelser og afslag til uddannelse inkl. ph.d.
2016
2017
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2018
9.194
483
9.677
8.949
372
9.321
8.861
275
9.136
Tabel 13.3 Opholdstilladelser til videregående, danske universi-
teter fordelt på nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
USA
Kina
Australien
Canada
Indien
Øvrige
nationaliteter
I alt
3.053
722
308
300
191
1.282
5.856
2.958
675
312
245
204
1.445
5.839
3.060
765
290
280
232
1364
5.991
2018
Tabel 13.4 Opholdstilladelser til ph.d.-uddannelse fordelt på
nationalitet
Nationalitet
2016
2017
Antal
Kina
Iran
Brasilien
Indien
Pakistan
Øvrige
nationaliteter
I alt
282
106
33
57
18
332
828
304
147
50
46
40
327
914
336
141
71
39
38
256
881
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 13.2
Opholdstilladelse til uddannelse fordelt på nationalitet og udvalgte kategorier
Nationalitet
2016
2017
2018
Videregående,
øvrige institutioner
Antal
USA
Kina
Australien
Indien
Nepal
Øvrige nationali-
teter
I alt
3.231
1.236
395
318
830
3.184
9.194
3.142
1.208
400
348
662
3.189
8.949
3.252
1.317
405
372
369
3.146
8.861
60
184
46
87
253
418
1.048
2018
Folkehøjskoler
Antal
41
14
17
6
8
447
533
60
18
43
8
2
277
408
Grund- og ungdoms-
uddannelse
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
37 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0038.png
Bilag 12: Internationale studerende
Figur 13.2 - Andele af fuldtidsbeskæftigede med opholdstilla-
delse til uddannelse herunder ph.d. fordelt på brancher,
2016-2018
100%
80%
1.261
1.402
1.487
60%
40%
20%
2016
Beskæftigede
2017
2018
0%
Fuldtidsbeskæftigede
20%
17%
21%
18%
21%
18%
28%
27%
28%
Undervisning
35%
34%
33%
Hoteller og
restauranter
Rejsebureau,
rengøring o.a.
operationel service
Øvrige
Figur 13.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse til uddannelse, 2016-2018
4.000
3.000
2.000
1.000
0
3.828
4.216
4.330
2016
2017
2018
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 25. marts 2019
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 25. marts 2019
Figur 13.3
Andele af personer med opholdstilladelse til uddannelse i lønniveauer i 2018
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
38 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0039.png
Bilag 14: Familiemæssig tilknytning til udlændinge med tilladelse
Tabel 14.1
Opholdstilladelser og afslag som medfølgende
familiemedlem til person med opholdstilladelse på erhvervs-
området
2016
Tilladelser
- Heraf ægtefæller mv.
- Heraf børn
Afslag
I alt
4.345
2.273
2.072
Tabel 14.2
Opholdstilladelser og afslag som medfølgende
familiemedlem til person med opholdstilladelse på studieom-
rådet
2016
Tilladelser
- Heraf ægtefæller mv.
- Heraf børn
Afslag
I alt
912
673
239
2017
4.640
2.336
2.304
2018
5.191
2.564
2.627
2017
991
723
268
2018
981
674
307
227
4.572
156
4.807
179
5.370
92
1.004
94
1.085
96
1.077
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 14.3 - Opholdstilladelser som medfølgende familiemed-
lem til person med opholdstilladelse på erhvervsområdet for-
delt på nationalitet
Nationalitet
Indien
Ukraine
Kina
USA
Pakistan
Øvrige nationaliteter
I alt
2016
1.452
590
518
254
289
1.242
4.345
2017
Antal
1.516
578
467
272
315
1.492
4.640
1.844
772
474
311
307
1.483
5.191
2018
Tabel 14.4 - Opholdstilladelser som medfølgende familiemed-
lem til person med opholdstilladelse på studieområdet fordelt
på nationalitet
Nationalitet
2016
425
67
30
57
36
328
943
2017
Antal
Nepal
Iran
Pakistan
Indien
Irak
Øvrige nationaliteter
I alt
408
91
92
65
63
319
1.038
316
110
81
72
66
336
981
2018
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 14.1
Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med
opholdstilladelse som medfølgende familie til erhverv og stu-
die, 2016 - 2018
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2016
Beskæftigede
2017
2018
Fuldtidsbeskæftigede
2.729
2.201
4.473
3.363
5.265
Figur 14.2 og 14.3
Andele af personer med ophold som med-
følgende familie til hhv. erhverv og studie i lønniveauer i 2018
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
6.212
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 14. marts 2019
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
39 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0040.png
Bilag 15: Samlet lønindkomst for ordninger
Der følger her en opgørelse af den samlede årsindkomst for alle personer med lønindkomst på opholds-
ordningerne, fordelt på udvalgte erhverv- og studieordninger i 2018. Årsindkomsterne er i 2018-niveau.,
og beregnet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Tabel 15.1
Samlet lønindkomst i mio. kr. for personer med opholdstilladelse på de angivne ordninger
2018
Beløbsordningen
Fast track ordningen
Greencard-ordningen
Landbrug
Praktikanter
Forskere
Positivlisten
Etableringskort
Start-up Denmark
Øvrige erhvervsordninger
I alt
Kilde: Særkørsel fra STAR
3.469,1
1.755,4
1.054,6
627,8
326,6
293,6
162,0
118,0
6,1
186,6
7.999,8
40 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0041.png
Bilag 16: EU-området
Figur 16.1: Oversigt over EU-områdets afgørelser i 2016-2018
Primær fri bevægelighed
Lønarbejde*
Uddannelse
Tilstrækkelige midler
Medfølgende familiemedlemmer til EU/EØS-borgere**
Øvrige***
Tidsubegrænset ret til ophold****
I alt
Sekundær fri bevægelighed
Familiesammenføring efter EU-reglerne
Tidsubegrænset ret til ophold*****
I alt
2016
18.013
9.921
4.659
4.510
63
4.403
41.569
2016
218
213
431
2017
19.283
9.692
4.739
4.477
46
4.794
43.031
2017
209
195
404
2018
20.225
9.150
4.867
4.789
48
4.431
43.510
2018
289
210
499
*Lønarbejde omfatter lønnet beskæftigelse og udstationerede
**Medfølgende familiemedlemmer til EU/EØS-borgere omfatter både 3. lands samt EU-borgere
***Omfatter kategorierne selvstændigt erhvervsdrivende samt pensionister
****Tidsubegrænset ret til ophold kan gives til EU/EØS-borgere samt deres medfølgende familiemedlemmer såfremt de har opholdt sig og op-
fyldt betingelserne for deres ophold i 5 år.
*****Tidsubegrænset ret til ophold i en sekundær fri bevægelighedssituation gives til medfølgende familiemedlemmer til danske statsborgere,
der har fået familiesammenføring efter EU-reglerne og har opfyldt betingelserne i fem år.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 16.2 Registreringsbeviser og opholdskort på førstegangstilladelser fordelt på top 10 nationalitet i 2018
Øvrige
Nederlandene
Frankrig
Spanien
Bulgarien
Storbritannien
Italien
Litauen
Tyskland
Polen
Rumænien
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000 10000
Lønarbejde
Uddannelse
Tilstrækkelige midler
Familiemedlemmer
Øvrige
Note: Lønarbejde omfatter lønnet beskæftigelse og udstationerede
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
41 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0042.png
Bilag 17: EU-Området
Figur 16.3 Top ti nationaliteter i 2018, tidubegrænset tilladelse og familiesammenføring (sekundær bevægelighed)
Øvrige
Kosovo
Kina
Afghanistan
Marokko
Brasilien
Thailand
USA
Filippinerne
Pakistan
Tyrkiet
0
50
100
150
200
250
300
TUB
Familiesammenføring
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 16.4: Oversigt over antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer på hhv. erhverv (øverste) og studie (nederste)
efter EU-bekendtgørelsen
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
2016
Note: Kilde: Jobinsats.dk. Udtrukket den 19.6.2019
Antal beskæftigede udenlandske
statsborgere
Antal fuldtidsbeskæftigede
udenlandske statsborgere
2016
2017
42 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: UUI Rapport om udviklingen i International Rekruttering 2016-2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127543_0043.png
Bilag 17: EU-Området
Figur 16.5: Branchefordeling for EU-borgere, der er beskæftiget i Danmark fra 2016-2018
100%
Vandforsyning og renovation
90%
Energiforsyning
Råstofindvinding
80%
Offentlig administration, forsvar og
politi
Ejendomshandel og udlejning
Kultur og fritid
Andre serviceydelser mv.
60%
Finansiering og forsikring
Sundhed og socialvæsen
50%
Information og kommunikation
Undervisning
40%
Transport
Videnservice
30%
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Hoteller og restauranter
20%
Bygge og anlæg
Handel
10%
Rejsebureau, rengøring o.a. operationel
service
Industri
70%
0%
2016
2017
2018
Note: Der er tale om fuldtidsbeskæftigelse med lønindkomst i Danmark
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket den 18.6.2019
43 /41
November 2019 Udvikling i International Rekruttering