Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 36
Offentligt
2127528_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og In-
tegrationsudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-
Domstolen C-710/19, G.M.A.
1. Indledning
En belgisk ret (den forelæggende ret) har ved kendelse af 25. september 2019
forelagt EU-Domstolen to præjudicielle spørgsmål.
Regeringens interesse angår navnlig sagens første præjudicielle spørgsmål
om fortolkningen af bl.a. artikel 45 i EUF-Traktaten (TEUF) om arbejdskraf-
tens frie bevægelighed med hensyn til
arbejdssøgende
unionsborgeres ret til
ophold i en anden medlemsstat
1
.
Den forelæggende ret spørger dels til,
hvor længe
en unionsborger har ret til
at opholde sig som arbejdssøgende i en anden medlemsstat, dels til, i hvilket
omfang denne medlemsstat
kan iværksætte kontrolforanstaltninger og stille
dokumentationskrav
for at sikre, at unionsborgeren vedvarende søger arbejde
og har reel mulighed for at blive ansat.
2. Hovedsagens faktiske omstændigheder og overordnede retlige pro-
blemstilling
Den belgiske retssag, der har givet anledning til den præjudicielle forelæg-
gelse, vedrører et afslag på meddelelse af opholdsret efter EU-retten til en
unionsborger, der havde ansøgt om registreringsbevis som arbejdssøgende.
Unionsborgeren havde til støtte for sin ansøgning fremlagt sit CV og en række
jobansøgninger. De belgiske myndigheder vurderede dog, at den pågældende
ikke havde dokumenteret en reel mulighed for at opnå ansættelse i Belgien.
Unionsborgeren blev derfor meddelt afslag på ret til ophold med påbud om at
17. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Frederik Sundgaard Land
Tel.
Mail
61 98 34 91
[email protected]
1
Sagens andet præjudicielle spørgsmål drejer sig om, hvorvidt de nationale retter i forbindelse med
prøvelsen af et afslag på ophold i mere end tre måneder, er forpligtet til at tage hensyn til nye om-
stændigheder, som er indtrådt efter myndighedernes meddelelse af afslag.
Side
1/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-710/19, G.M.A, fra udlændinge- og integrationsministeren
udrejse. Der var på afslagstidspunktet forløbet knap fem måneder, siden uni-
onsborgeren indgav sin ansøgning om bevis for registrering som arbejdssø-
gende.
Unionsborgeren blev godt en måned senere tilbudt beskæftigelse i Belgien,
og indgav på den baggrund en ny ansøgning til de belgiske myndigheder om
registreringsbevis som arbejdstager, der blev imødekommet.
Unionsborgeren har under sagen gjort gældende, at han fortsat har en inte-
resse i at få prøvet gyldigheden af afslaget på sin første ansøgning om regi-
strering som arbejdsøgende. Han har i den forbindelse anført, at han, hvis
afslaget omgøres, vil blive anset for at have haft lovligt ophold i Belgien fra
det tidspunkt, hvor han indgav sin første ansøgning, hvilket kan have betyd-
ning for optjeningen af ret til tidsubegrænset ophold.
3. EU-retsgrundlaget og EU-Domstolens praksis
Arbejdskraftens fri bevægelighed følger af artikel 45 i TEUF.
TEUF artikel 45 er for så vidt angår unionsborgeres ret til at færdes og op-
holde sig i andre medlemsstater som arbejdstagere eller arbejdssøgende ud-
møntet i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF).
Efter direktivets artikel 6 har unionsborgere ret til frit at tage ophold på en
anden medlemsstats område for en periode på højst tre måneder uden andre
betingelser eller formaliteter end kravet om at være i besiddelse af et gyldigt
identitetskort eller pas.
Efter direktivets artikel 7, stk. 1, har en unionsborger, der udøver økonomisk
aktivitet i en anden medlemsstat, f.eks. som arbejdstager, eller som råder over
tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, ret til ophold i
denne medlemsstat i mere end de første tre måneder.
Det følger endvidere af direktivets artikel 14, stk. 4, litra b, at en unionsbor-
ger, som er rejst ind på værtslandets område for at søge arbejde,
ikke må ud-
vises (udsendes), så længe det kan dokumenteres, at den pågældende fortsat
søger arbejde og har reelle muligheder for at blive ansat.
Ifølge direktivets artikel 24, stk. 2, er medlemsstaterne ikke forpligtet til at
tillægge ret til sociale ydelser i de første tre måneder af et ophold
eller even-
tuelt i den længere periode, som en arbejdssøgende måtte opholde sig i værts-
medlemsstaten.
Arbejdssøgende unionsborgere har således ikke ret til sociale
ydelser under deres ophold i værtsmedlemsstaten.
Af direktivets præambelbetragtning nr. 9 fremgår det, at unionsborgere bør
have ret til ophold i indtil tre måneder i værtsmedlemsstaten, uden at der stil-
Side
2/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-710/19, G.M.A, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127528_0003.png
les andre betingelser eller kræves andre formaliteter end besiddelse af et gyl-
digt identitetskort eller pas, og
uden at dette i øvrigt berører den gunstigere
behandling af arbejdssøgende som anerkendt i EF-Domstolens praksis.
Endelig fremgår det af direktivets præambelbetragtning nr. 16, at der
under
ingen omstændigheder bør træffes udsendelsesforanstaltninger
vedrørende
arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende
eller arbejdssøgende,
således
som disse er defineret af Domstolen,
medmindre det sker af hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed.
EU-Domstolen (herefter Domstolen) havde
allerede inden opholdsdirektivets
vedtagelse
2
fastslået, at der gjaldt en udvisningsbeskyttelse i forhold til ar-
bejdssøgende unionsborgere.
I sagen C-292/89,
Antonissen,
fastslog Domstolen således, at traktatens be-
stemmelser om arbejdskraftens fri bevægelighed også omfatter unionsborge-
res ret til frit at bevæge sig i andre medlemsstater med henblik på at søge
beskæftigelse der
3
.
I den forbindelse udtalte Domstolen, at formålet med artikel 45 tilgodeses,
når fællesskabslovgivningen eller national lovgivning giver de pågældende
”en rimelig frist
[i betydningen en rimelig periode] til i den pågældende med-
lemsstat at få kendskab til de beskæftigelsestilbud, der svarer til deres er-
hvervsmæssige kvalifikationer, og til i givet fald at foretage det fornødne for
at blive ansat”
4
.
Konkret fandt Domstolen, at da længden af den periode, i hvilken en EU-
borger har krav på at opholde sig i en medlemsstat med henblik på at søge
arbejde der, ikke var reguleret i fællesskabsretten, forekom en periode på seks
måneder (som fastsat i dagældende britisk lovgivning) som udgangspunkt
ikke utilstrækkelig
5
. En periode på seks måneder kunne derfor ifølge Dom-
stolen ikke anfægte den tilsigtede virkning af princippet om fri bevægelighed.
Domstolen slog samtidig fast, at der heller ikke
efter
udløbet af den nævnte
periode
kan ske udvisning, hvis unionsborgeren ”beviser, at han fortsat søger
arbejde og har reelle chancer for at opnå ansættelse”
6
.
I sagen C-138/02,
Collins,
gentog Domstolen, at den opholdsret, der tilkom-
mer arbejdssøgende i henhold til traktaten, kan tidsbegrænses, men at der hel-
ler ikke
efter
udløbet af en sådan frist kan ske udvisning, hvis den pågældende
2
Opholdsdirektivet trådte i kraft den 30. april 2004, og fristen for gennemførelsen af opholdsdirekti-
vet i national ret udløb den 30. april 2006.
3
Antonissen, pr. 13.
4
Antonissen, pr. 16.
5
Antonissen, pr. 21.
6
Antonissen, pr. 21.
Side
3/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-710/19, G.M.A, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127528_0004.png
beviser, at han fortsat søger arbejde og har reelle chancer for at opnå ansæt-
telse
7
.
I sagen C-171/91,
Tsiotras
8
, som vedrørte en græsk statsborger, der søgte om
forlængelse af sin opholdstilladelse i Tyskland, og som efter at have været
arbejdsløs i en årrække blev vurderet objektivt ude af stand til at opnå be-
skæftigelse, slog Domstolen fast, at personer, der som Tsiotras vedvarende
har været arbejdsløse, og som objektivt bedømt er ude af stand til at opnå
beskæftigelse, ikke har ret til at opholde sig i en anden medlemsstat som ar-
bejdssøgende efter EU-retten.
De ovenfor omtalte domme fra EU-Domstolen (i sagerne
Antonissen, Collins
og
Tsiotras)
er afsagt
før
opholdsdirektivets ikrafttræden den 30. april 2004
og
inden
udløbet af fristen for gennemførelse af direktivet i national ret den
30. april 2006. Det ændrer efter regeringens opfattelse ikke ved, at dommene
indeholder relevante bidrag til fortolkningen af TEUF artikel 45, men dom-
mene skal læses i lyset af opholdsdirektivets efterfølgende vedtagelse.
4. Dansk praksis
Opholdsdirektivet er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 318 af 27.
marts 2019 (EU-opholdsbekendtgørelsen).
Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 4, har unionsborgere ret til op-
hold i Danmark som arbejdssøgende i indtil seks måneder efter deres indrejse
i landet. Herefter har den pågældende ifølge bestemmelsen ret til ophold som
arbejdssøgende, så længe det kan dokumenteres, at den pågældende fortsat
søger arbejde og har reelle muligheder for at blive ansat.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 21, stk. 1, at arbejdssøgende uni-
onsborgere, der opholder sig i Danmark, ikke skal ansøge om et registrerings-
bevis.
Efter bekendtgørelsens § 19, stk. 1, har en unionsborger, der har haft lovligt
ophold her i landet uafbrudt i fem år, ret til tidsubegrænset ophold.
Efter dansk praksis stilles der i de første seks måneder som udgangspunkt
ikke krav om, at unionsborgeren dokumenterer, at vedkommende aktivt søger
arbejde eller har reelle chancer for at opnå beskæftigelse i Danmark, men efter
seks måneders ophold vil unionsborgeren i en eventuel kontrolsituation skulle
dokumentere, at vedkommende er aktivt arbejdssøgende og har reelle chancer
for at opnå ansættelse. Ved vurderingen lægges der vægt på, om der foreligger
7
8
Collins, pr. 37.
Tsiotras havde tidligere, forud for Grækenlands indtræden i EU i 1981, haft opholdstilladelse på be-
skæftigelsesmæssigt grundlag i Tyskland, men havde på tidspunktet for ansøgningen om forlængelse
af denne opholdsret (efter Grækenlands indtræden i EU) været arbejdsløs i en årrække.
Side
4/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-710/19, G.M.A, fra udlændinge- og integrationsministeren
2127528_0005.png
oplysninger om seriøse jobansøgninger, og om unionsborgeren vurderes at
have mulighed for at opnå beskæftigelse i den pågældende branche.
5. Regeringens interesse i sagen
Det er regeringens opfattelse, at artikel 45 i TEUF, således som denne be-
stemmelse er fortolket i Domstolens praksis og senere er udmøntet ved op-
holdsdirektivet
9
, jf. ovenfor, indebærer, at en medlemsstat er forpligtet til at
indrømme en arbejdssøgende unionsborger en rimelig periode til at få kend-
skab til relevante beskæftigelsestilbud og til at foretage det fornødne til at
blive ansat.
En unionsborger kan, uanset hvor længe den pågældende har opholdt sig i en
medlemsstat som arbejdssøgende, ikke udvises (udsendes), hvis den pågæl-
dende kan dokumentere, at den pågældende fortsat søger arbejde og har reelle
muligheder for at blive ansat, jf. opholdsdirektivets artikel 14, stk. 4, litra b.
Omvendt indebærer opholdsdirektivets artikel 14, stk. 4, litra b, at medlems-
staterne har mulighed for at udvise (udsende) en arbejdssøgende, som i for-
bindelse med en kontrol
der gennemføres efter, at den pågældende har op-
holdt sig tre måneder i medlemsstaten
ikke kan dokumentere, at han fortsat
søger arbejde og har reelle muligheder for at blive ansat, jf. herom nedenfor.
Opholdsdirektivets artikel 14, stk. 4, litra b, forudsætter efter sin ordlyd, at
unionsborgeren kan pålægges at dokumentere, at den pågældende fortsat sø-
ger arbejde og har reelle muligheder for at blive ansat.
EU-retten vurderes på den baggrund ikke at være til hinder for, at medlems-
staterne
på linje med hvad der gælder i forhold til erhvervsaktive og selv-
forsørgende unionsborgere
udøver kontrol og stiller dokumentationskrav
allerede efter de første tre måneders ophold i forhold til unionsborgere, der
opholder sig som arbejdssøgende på deres område, så længe der ikke er tale
om systematisk kontrol
10
. Det bemærkes i den forbindelse, at muligheden for
at udøve kontrol og stille dokumentationskrav er en nødvendig forudsætning
for, at medlemsstaterne kan sikre, at alene de reelt berettigede indrømmes en
opholdsret som arbejdssøgende.
Dette må så meget desto mere gælde, såfremt det lægges til grund, at perioder
som arbejdssøgende skal indgå i beregningen af den periode på fem års lovligt
ophold, som giver ret til tidsubegrænset ophold, jf. opholdsdirektivets artikel
16, stk. 1.
9
Navnlig direktivets præambelbetragtning nr. 9 og nr. 16, artikel 14, stk. 4, litra b, og artikel 24, stk.
2.
10
Jf. opholdsdirektivets artikel 14, stk. 2, 2. afsnit.
Side
5/6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-710/19, G.M.A, fra udlændinge- og integrationsministeren
Regeringen vil i indlægget for EU-Domstolen argumentere i overensstem-
melse med de ovenfor anførte betragtninger.
Side
6/6