Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 181
Offentligt
2252403_0001.png
Notat
Faktaark om Salto-systemet
1. Generelt om Salto-systemet
Salto-systemet er et elektronisk låsesystem, som p.t. anvendes til afvikling af op-
holds- og meldepligt på Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjæls-
mark, og som ligeledes indgår i grundlaget for kontrollen af underretningspligten.
Ved brug af et dedikeret nøglekort med fingeraftryksbiometri anvender beboerne
på de to udrejsecentre en række standere til at registrere deres ind- og udgang og
til at afvikle en pålagt meldepligt. Registreringen har bl.a. til formål at indsamle
oplysninger om, hvorvidt en konkret udlænding opholder sig på udrejsecentret, og
bruges dermed til at kontrollere, om en udlænding overholder sine kontrolforplig-
telser på centeret.
I enkelte tilfælde, hvor der ikke kan udstedes et nøglekort, tildeles beboeren både
et kort med et foto og en stregkode samt en såkaldt brik. Færden ind og ud af
udrejsecentrene og afvikling af meldepligt for de beboere, der ikke har et biome-
trisk kort, registreres i dag manuelt med en håndscanner i Salto-systemet af hen-
holdsvis centerpersonalet (færden ind og ud) og politiet (meldepligt). Siden den
12. september 2020 er afvikling af meldepligt blevet håndteret af Hjemrejsestyrel-
sen i Udrejsecenter Sjælsmark, og fra den 1. november 2020 håndteres afvikling af
meldepligt af Hjemrejsestyrelsen i Udrejsecenter Kærshovedgård. Kortet med
stregkoden scannes fortsat med en håndscanner.
En beboer på et udrejsecenter kan således enten have et biometrisk kort
eller
et
kort med stregkode samt en såkaldt brik. Det tilstræbes, at beboeren får et bio-
metrisk kort, men det kan være umuligt at oprette, fx fordi den pågældendes fin-
geraftryk ikke kan indlæses.
På baggrund af oplysningerne, der bliver registeret i Salto-systemet, undersøger
de ansvarlige myndigheder, om der er sket en overtrædelse af en eller flere kon-
trolforpligtelser. Hvis myndigheden konstaterer, at der er sket en overtrædelse af
en eller flere pligter, fremsendes en anmodning om indledning af en straffesag
efter udlændingelovens § 60 til den lokale politikreds.
29. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Jakob Halkjær Brams
Tel.
Mail
61 98 35 81
[email protected]
Sags nr.
Akt-id
2020 - 11847
1350969
Side
1/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Pr. 1. august 2020 overtog Hjemrejsestyrelsen ansvaret for området vedrørende
opholds-, underretnings- og meldepligter. Før den 1. august 2020 havde Udlæn-
dingestyrelsen ansvaret for opholds- og underretningspligten, mens Udlændinge-
center Nordsjælland (UCN) under Nordsjællands Politi havde ansvaret for melde-
pligten.
2. Beskrivelse af Salto-systemet
2.1. Biometrisk nøglekort og brik
En beboer, der indkvarteres på et udrejsecenter, får udstedt et biometrisk nøgle-
kort. Se nærmere herom under afsnit 2.4.
I enkelte tilfælde, hvor der ikke kan udstedes et nøglekort, tildeles beboeren både
et kort med et foto og en stregkode samt en såkaldt brik. Brikken bruges til fær-
den inde på centeret.
Der er en gruppe beboere, der ikke har et nøglekortmed fingeraftryk (biometrisk
kort), og disse personer skal have scannet deres kort, der har en stregkode, for at
kunne komme ind og ud af centret. Det foregår på den måde, at den port, som de
skal gå ud eller ind af, skal åbnes op af en medarbejder, hvilket først må ske, når
den pågældendes kort er scannet. Der er opsat håndscannere på en væg
en til
udgang og en til indgang
og personalet på centeret står for at scanne beboerens
kort og først derefter lukkes beboeren ud eller ind.
2.2. Fysisk system-setup på Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter
Sjælsmark
Det fysiske setup for Salto-systemet er vist i bilagene nedenfor. I bilag 1 er ad-
gangskontrollen illustreret med fotos fra Udrejsecenter Kærshovedgård, og bilag 2
indeholder fotos af meldepligtstanderne på Udrejsecenter Kærshovedgård. Bilag 3
er en teknisk tegning over it-elementer og forbindelser i Salto-systemet på udrej-
secentrene.
Meldepligtstanderne på Udrejsecenter Sjælsmark ser ud på samme måde som på
Kærshovedgård. Der er en særskilt indgang til standerne. Både adgangskontrol og
standerne er placeret i tilknytning til det administrative setup på udrejsecentrene.
Det giver mulighed for kontakt til personalet.
2.3. Hændelser, der registreres i Salto-systemet
Nøglekortet anvendes til at registrere ind- og udgang på centeret på scannere
installeret ved døre og karruseller mv., ligesom kortet anvendes i forbindelse med
afvikling af meldepligt på opstillede meldepligtsstandere. Nøglekortet aktiveres
med brugerens fingeraftryk. Når en beboer skal ud eller ind af centret, skal den
pågældende således bruge sit biometriske nøglekort til at åbne karrusellen. Dette
registreres i Salto-systemet med et tidspunkt.
Side
2/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Færden ind og ud af udrejsecentrene og afvikling af meldepligt for de beboere,
der har et kort med stregkode og brik, registreres manuelt med en håndscanner i
Salto-systemet af Kriminalforsorgens personale og politiet (pr. 12. september
2020 Hjemrejsestyrelsen i Udrejsecenter Sjælsmark og pr. 1. november 2020
Hjemrejsestyrelsen i Udrejsecenter Kærshovedgård).
Beboernes færden inde på Udrejsecenter Kærshovedgård mellem bl.a. indhegne-
de områder inde på centeret (sektioneringen) og ind- og udgang af alle døre (væ-
relser, gange, kantine mv.), bliver ligeledes registreret i en hændelseslog, som
indkvarteringsoperatøren kan trække oplysninger ud af, og som bliver eksporteret
til serveren hos Statens IT (Salto-serveren). Fra Salto-serveren sker en filtrering af
oplysninger således, at der eksporteres færre oplysninger til en anden server hos
Statens IT (Salto-databasen). På Salto-databasen ligger alene oplysninger om be-
boernes ind- og udgange samt registreringer på meldestandere.
På Udrejsecenter Sjælsmark anvendes Salto-låsesystem ikke på dørene inde på
centeret, og det er derfor alene ind- og ud registreringer på karrusel og sluse samt
meldepligtstandere, der registreres og eksporteres til serveren hos Statens IT.
2.4. Indkvarteringsoperatørens ansvar i relation til administration af Salto-
systemet
Det fremgår bl.a. af Udlændingestyrelsens operatørkontrakt med Kriminalforsor-
gen, at Kriminalforsorgen skal opretholde en døgnbemandet portfunktion med
henblik på dels at modtage nye beboere dels for at sikre, at alene personer med
lovligt ærinde har adgang til udrejsecenteret. Endvidere skal den døgnbemandede
portfunktion understøtte den elektroniske adgangskontrol.
Kriminalforsorgen har ansvaret for den daglige betjening af det elektroniske ad-
gangskontrolsystem, som etableres og drives af udlændingemyndighederne. Kri-
minalforsorgen skal herunder overvåge, at systemet anvendes efter hensigten,
herunder reagere relevant på fejlkilder, som kan påvirke datakvaliteten for ad-
gangskontrolsystemets registreringer, og vejlede beboerne om og bistå beboerne
med anvendelsen af systemet.
Kriminalforsorgen har indtil 1. august 2020 orienteret Udlændingestyrelsen og
politiet om nedbrud.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at der i 2018 og 2019 har været konstateret en
række nedbrud på Salto-systemet i Udrejsecenter Kærshovedgård, og at styrelsen
har sikret sig, at der ikke er foretaget politianmeldelser for overtrædelse af op-
holds- og underretningspligt med data fra de pågældende perioder, og at disse
hændelser derfor har ikke haft negative retsvirkninger for de evt. berørte registre-
rede. Udlændingestyrelsen ikke har kendskab til, at der er udarbejdet en opgørel-
se over hændelser fra Sjælsmark. Styrelsen erindrer samtidig ikke, at der har væ-
Side
3/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
ret sådanne systemnedbrud. Oplysningerne om servernedbrud er tilgået Rigspoli-
tiet/UCN, som har meddelt, at der ikke er foretaget politianmeldelser for over-
trædelser af meldepligten i de omtalte perioder.
Kriminalforsorgen skal fra 1. august 2020 altid og hurtigst muligt give Hjemrejse-
styrelsen besked, hvis der konstateres nedbrud af systemet. Ligeledes skal Krimi-
nalforsorgen give Hjemrejsestyrelsen besked, hvis der som følge deraf sker skrift-
lig (manuel) registrering. Hjemrejsestyrelsen samler oplysninger om nedbrud på
en sag, som de sagsbehandlere, der udarbejder anmeldelser, skal tjekke, når de
udarbejder anmeldelser. Dette skal sikre, at der ikke foretages anmeldelser på
forkert grundlag.
Kriminalforsorgen skal i forbindelse med registrering af nye beboere på udrejse-
centeret optage fingeraftryk på nøglekortet med henblik på at foretage adgangs-
kontrol. Kriminalforsorgen skal oprette beboeren i det elektroniske adgangskon-
trolsystem og udstede et adgangskontrolkort med beboerens fingeraftryk. Finger-
aftrykket lagres alene på beboerens kort, og ikke i en database.
Udlændingestyrelsen har bl.a. på faste operatør- og driftsmøder samt i forbindel-
se med undervisning af medarbejdere på Udrejsecenteret løbende fulgt op på, om
Kriminalforsorgen overholder de angivne retningslinjer for adgangskontrollen i
henhold til operatørkontrakten og den givne vejledning.
3. Data fra Salto-systemet
3.1. Logning af data fra Salto-systemet
For hver bruger oprettes der en log over registreringerne. Loggen bliver løbende
gemt i en SQL Server database hos Statens IT på vegne af Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets koncern.
Salto-løsningen leveres med software, der gør det muligt at tilknytte brugere til
bestemte kort eller brikker, hvorefter logføringen af brugerens registreringer kan
eksporteres til andre systemer.
For så vidt angår overholdelse af underretningspligten anvendes oplysningerne fra
Salto-loggen til at se, om udlændingen har været uden for centeret i tidsrummet
fra kl. 23.00 til kl. 06.00. Såfremt den pågældende udlænding ikke har opholdt sig
på centeret i det angivne tidsrum, undersøges det i sagsstyrings- og sagsbehand-
lingssystemet Public 360 og Indkvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS),
om der er sket overholdelse af underretningspligten, og om den pågældende har
haft tilladelse til at overnatte uden for udrejsecenteret, eller om der foreligger
lovligt fravær i form af f.eks. frihedsberøvelse, hospitalsindlæggelse m.v.
Data om alle ovenstående registreringer lagres og blev indtil den 1. august 2020
dagligt leveret til Udlændingestyrelsen og UCN. I Udlændingestyrelsen blev der
Side
4/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
foretaget en elektronisk filtrering i en såkaldt QlikView løsning, der udstiller data
til brug for sagsbehandlingen af sager om kontrol med overholdelse af opholds--
og underretningspligt.
For UCN’s beha dli g af data til brug for a eldelser, he -
vises til pkt. 3.3.
Det vil sige, at data om alle registreringerne på meldestandere, alle registreringer
foretaget på karruseller, og alle registreringer foretaget med håndscanner af per-
sonalet i udrejsecentrene logges og leveres til den myndighed, som er ansvarlig
for at kontrollere overholdelse af pligterne
tidligere Udlændingestyrelsen og
Udlændingecenter Nordsjælland (UCN), pr. 1. august 2020 Hjemrejsestyrelsen.
Alle indgange og udgange igennem karrusellen forudsætter i udgangspunktet brug
af nøglekortet eller brug af kort med stregkode og dermed også en registrering.
Helt undtagelsesvist kan der ske indgang og udgang igennem slusen, som betjenes
manuelt af personalet, men dette kan kun ske med forudgående registrering hos
personalet. Den pågældende vil således først blive lukket ind eller ud, efter den
pågældende er identificeret og indgangen eller udgangen er blevet registreret. I
disse situationer skal personalet på centeret manuelt (skriftligt) registrere beboe-
ren og orientere Hjemrejsestyrelsen.
Hjemrejsestyrelsen vil herefter oprette en sag på den pågældende beboer, hvoraf
det fremgår, at der er sket en manuel (skriftlig) registrering.
Da Hjemrejsestyrelsen får et styrket filtreringssystem i QlikView, vil styrelsen der-
igennem få henledt sin opmærksomhed på tilfælde, der skal undersøges nærme-
re, herunder hvor der er behov for indhentelse af yderligere oplysninger, før der
sker anmeldelse.
Det bemærkes, at oplysninger om beboernes færden inde på Kærshovedgård
ligeledes registreres i en hændelseslog i Salto-systemet, som indkvarteringsopera-
tøren kan trække oplysninger ud af, og som bliver eksporteret til serveren hos
Statens IT (Salto-serveren). Fra Salto-serveren sker en filtrering af oplysninger
således, at der eksporteres færre oplysninger til en anden server hos Statens IT
(Salto-databasen). På Salto-databasen ligger alene oplysninger om beboernes ind-
og udgange samt registreringer på meldestandere.
Oplysningerne om registreringer på interne døre og hegn på Kærshovedgård an-
vendes i dag ikke systematisk i forbindelse med anmeldelsessager hos anmeldel-
sesmyndigheden. For så vidt angår allerede anmeldte sager, kan oplysningerne ud
fra en konkret vurdering rekvireres af anklagemyndigheden. For så vidt angår
sager, der vil blive anmeldt fremadrettet, vil oplysningerne systematisk medgå til
anklagemyndigheden.
Leverandøren af Salto-systemet har oplyst, at når en beboer på Kærshovedgård
bruger sit biometriske nøglekort til at komme ind på sit værelse, registrerer døren
Side
5/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
tidspunktet for denne indgang, men denne registrering er offline, så den overfø-
res først til Salto-systemet, når nøglekortet næste gang anvendes ved en online
registrering fx i forbindelse med udgang, meldepligt eller opdatering af kortet.
Ifølge leverandøren er det dog det korrekte tidspunkt, der registreres, men med
en forsinkelse.
Tilsvarende registreringer findes ikke på Udrejsecenter Sjælsmark.
3.2. Opholdspligt og underretningspligt
overtrædelser anmeldt før 1. august
2020
Den hidtidige QlikView løsning, som er udviklet i Udlændingestyrelsen, har vist
udeblivelser af mere end 24 timers varighed, eller hvis en udlænding, som er på-
lagt opholdspligt, har været registreret uden for centeret mellem kl. 23 og kl. 06.
Hvis QlikView viste, at en udlænding, som er pålagt opholdspligt, har været regi-
streret uden for centeret i en periode på mere end 24 timers varighed, har sags-
behandleren skulle undersøge i sagsbehandlingssystemet Public 360 og i Indkvar-
terings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS), om udlændingen har haft tilladelse
til at overnatte uden for centeret i perioden, om pågældende har været friheds-
berøvet eller hospitalsindlagt i perioden, eller der har foreligget andre oplysninger
om, at pågældende har haft lovligt fravær fra centeret.
Hvis QlikView viste, at en udlænding, som er pålagt underretningspligt, har op-
holdt sig uden for centeret mellem kl. 23 og kl. 06, har sagsbehandleren skulle
undersøge i sagsbehandlingssystemet Public 360 og i Indkvarterings- og ydelses-
BeregningsSystemet (IBS), om udlændingen har givet underretning enten telefo-
nisk, elektronisk eller manuelt, om den pågældende har haft tilladelse til at over-
natte uden for centeret i perioden, om pågældende har været frihedsberøvet eller
hospitalsindlagt i perioden, eller der foreligger andre oplysninger om, at pågæl-
dende har haft lovligt fravær fra centeret.
3.3. Meldepligt
overtrædelser anmeldt før 1. august 2020
For så vidt angår en beskrivelse af, hvordan UCN frem til den 1. august 2020 havde
indrettet databehandlingen af oplysninger, der blev modtaget fra Salto-systemet
til brug for anmeldelser om overtrædelse af meldepligten, har Rigspolitiet oplyst,
at UCN
løbe de a uelt registrerede i et styri gsark såkaldt ”sta dataark” og i
politiets sagsstyringssystem (POLSAS), om en udlænding var blevet pålagt melde-
pligt, herunder hvor ofte. UCN modtog endvidere løbende pr. e-mail oplysninger
fra Udlændingestyrelsen om udlændinge, som havde fået tilladelse til at overnatte
uden for udrejsecentrene, ligesom UCN modtog dokumentation fra udlændingene
vedrørende øvrige fritagelsesgrunde (f.eks. lægebesøg, sygehusindlæggelse eller
indkaldelse til samtale hos Udlændingestyrelsen). Disse oplysninger registreredes
ligeledes a uelt i et særskilt styri gsark ”Fritagelsesarket” , sa
e
ed op-
Side
6/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
lysninger om andre fritagelsesgrunde, som UCN i øvrigt måtte være i besiddelse
af.
For at udfinde de udlændinge, der ikke havde overholdt deres pålagte meldepligt,
konverterede UCN
elektro isk data fra det ove for æv te ”sta dataark” i for-
hold til, hvilke
ugedage
udlændingen var pålagt meldepligt, til en liste over, hvilke
datoer
udlændingen var pålagt meldepligt. UCN udarbejdede herefter et udtræk
af de relevante oplysninger fra Salto-loggen, som viste, hvilke datoer udlændingen
havde registreret sin meldepligt. Disse to tabeller blev så herefter sammenstillet
ed det æv te ”fritagelsesark”, og der blev på de e baggru d udarbejdet e
liste over, hvilke udlændinge der ikke havde overholdt deres meldeligt og på hvil-
ke datoer.
Rigspolitiet har bemærket, at Salto-loggen alene viser de dage, en udlænding
er
mødt
til meldepligt, og at det således for at finde frem til, hvilke dage udlændin-
gen ikke er (men burde være) mødt til meldepligt, er nødvendigt at sammenholde
Salto-logge
ed ”sta dataarket” og ”fritagelsesarket”, hvilket hos
UCN skete
delvist elektronisk.
3.4. Anvendelse af data til politianmeldelser for mistanke om overtrædelse af en
eller flere pligter
3.4.1. Anvendelse af data hos Udlændingestyrelsen ifm. anmeldelse af overtrædel-
ser før 1. august 2020
I QlikView systemet er rådata-filen, som er lagret på en server hos Statens IT, tid-
ligere blevet hentet direkte ind, og der er efterfølgende foretaget en filtrering af
data i rådata-filen således, at sagsbehandleren hos Udlændingestyrelsen alene
kunne se de udeblivelser, hvor der måtte antages at være tale om en overtrædel-
se af opholdspligten eller underretningspligten
for en nærmere gennemgang af,
hvornår der antages at være en overtrædelse, se ovenfor i afsnit 3.2. og 3.3.
Når anmeldelsen var skrevet, genererede sagsbehandleren hos Udlændingestyrel-
sen en PDF fil fra QlikView med data om de udeblivelser, som sagsbehandleren
havde vurderet, var en overtrædelse af enten opholdspligten eller underretnings-
pligten. Anmeldelsen og dokumentet om udeblivelserne blev herefter sendt med
anmodning om indledning af straffesag efter udlændingelovens § 60 til det lokale
politi
hhv. Midt- og Vestjyllands politi, Nordsjællands politi, og fremadrettet
også Midt- og Vestsjællands politi.
3.4.2. Anvendelse af data hos UCN ifm. anmeldelse af overtrædelser før 1. august
2020
For så vidt angår en beskrivelse af, hvordan UCN modtog dataudtræk fra Salto-
systemet, og i hvilken form dette er blevet fremsendt til den lokale politikreds ved
anmeldelsen, har Rigspolitiet oplyst, at UCN dagligt modtog data via e-mail fra
Side
7/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Salto-systemet. Ved fremsendelse pr. e-mail af anmeldelsen om overtrædelse af
meldepligt til den relevante stedlige politikreds vedlagde UCN en kopi af relevant
dokumentation fra Salto-loggen samt kopi af yderligere relevant materiale (afgø-
relse om meldepligt, forkyndelsesrapport og eventuel dom mv.).
3.4.3. Fremtidig anvendelse af data hos Hjemrejsestyrelsen ifm. anmeldelse af
overtrædelser fra og med 1. august 2020
Der er endnu ikke udviklet en QlikView løsning, som Hjemrejsestyrelsen kan an-
vende til brug for behandlingen af sager om eventuelle overtrædelser af opholds-,
underretnings- og meldepligt. En sådan løsning er under udvikling i samarbejde
mellem Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern IT, Udlændingestyrelsen
og Hjemrejsestyrelsen.
En QlikView løsning vedrørende opholds- og underretningspligt forventes snart
klar (forventeligt i løbet af september 2020).
For så vidt angår en QlikView løsning vedrørende meldepligtssagerne forventes en
teknisk løsning i testversion klar pr. 1. oktober 2020. Hjemrejsestyrelsen skal, når
den tekniske løsning er klar, foretage validering af data, filtreringsregler etc. med
henblik på at sikre at de logikker, der lægges ind i QlikView, viser de data, som er
forudsat, da logikkerne blev udviklet mm. Tiden, der skal bruges på denne valide-
ring bør lægges oveni tidspunktet for, hvornår den tekniske løsning er klar. En
egentlig ibrugtagning forventes tidligst at ske i november 2020.
Allerede når QlikView løsningen vedrørende opholds- og underretningspligt er
klar (forventeligt i september 2020) til brug for sagsbehandlingen, vil Hjemrejse-
styrelsen samlet anmelde for overtrædelse af pligter, der vedrører perioden fra
medio juni 2020 til og med den 30. juli 2020. For så vidt angår anmeldelserne for
overtrædelse af meldepligt vil disse blive foretaget på baggrund af det styringsark,
som Hjemrejsestyrelsen har overtaget fra UCN, og som UCN brugte som grundlag
for kontrol med meldepligten før den 1. august 2020.
Når den samlede QlikView løsning foreligger, vil Hjemrejsestyrelsen påbegynde
anmeldelser af overtrædelser, der er foregået i perioden fra og med den 31. juli
2020.
4. Mulige fejlkilder og kontrolforanstaltninger
Der er identificeret enkelte fejlkilder i forbindelse med anvendelse af Salto-
systemet, og der er implementeret en række kontrolforanstaltninger for at imø-
degå de nævnte risikofaktorer.
De mulige fejlkilder er:
1.
Evt. server- og systemnedbrud vedrørende Salto.
Side
8/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0009.png
2.
3.
Menneskelige fejl i relation til servere og databaser.
Menneskelige fejl i relation til manuel registrering af ind-og udgange eller
meldepligtstandere på udrejsecentre eller i relation til fysisk indretning, fx
utilsigtede adgangsåbninger mv.
Hvis Hjemrejsestyrelsen efter afsendelse af en anmeldelse modtager nye oplys-
ninger, fx oplysning om en af ovenstående fejlkilder, som indikerer, at der kan
være sket en fejlagtig anmeldelse, vil Hjemrejsestyrelsen straks undersøge forhol-
dene og give anklagemyndigheden besked.
Ad 1. Servernedbrud, databasenedbrud eller nedbrud i selve det fysiske system på
udrejsecentrene
Der kan ske afbrydelse af den server, som Salto-systemet ligger på, uden at serve-
ren automatisk genstarter. En sådan fejl er konstateret den 2.-3. juli 2020 og den
17. juli 2020. En serverafbrydelse vil typisk medføre, at kortlæserne i adgangskon-
trollen og på meldepligtstanderne ikke virker.
Hjemrejsestyrelsen skal straks modtage besked om servernedbrud, databasened-
brud og nedbrud i det fysiske system på udrejsecentrene og vil gennem QlikView
blive gjort opmærksom på fejlkoblinger. Der vil således blive taget højde herfor i
forbindelse med vurderingen af, om der skal foretages anmeldelse. Der henvises
endvidere til afsnit 6 vedrørende den løbende kvalitetssikring.
Ved serverafbrydelse til Salto-serveren, vil meldepligtstandere og alle døre, lagre
loghændelser lokalt. Ved genoptagelse af forbindelse til serveren, leveres de lo-
kalt lagerede data til serveren, uden at der er datatab.
Stregkodescannerne, som er den sekundære personalebetjente løsning, når fin-
geraftrykskortet ikke virker, vil derimod ikke kunne bruges, da Salto-serveren skal
validere den stregkode, der anvendes. I disse tilfælde registreres brugeren manu-
elt som værende meldt eller ankommet af personalet.
Derudover kan der være andre nedbrud i systemet, eksempelvis ukontrolleret
strømafbrydelser på lokaliteterne, nedbrud på dataforbindelser og force majeure.
Det er derudover aftalt med Kriminalforsorgen, at personalet på centrene vil være
behjælpelige, hvis en beboer har problemer med at få sit biometriske kort til at
fungere i forbindelse med indgang eller udgang på udrejsecentrene. Det betyder,
at personalet vil scanne kortet med en håndscanner, hvilket betyder, at registre-
ringen vil indgå i Salto-loggen på samme måde, som hvis registreringen var sket på
normal vis.
Der henvises desuden til afsnit 5 fsva. tiltag i relation til server- og systemover-
vågning.
Side
9/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0010.png
Ad 2. Menneskelig fejl, der fører til server-/databaseafbrydelse
Nedbruddet den 9.-10. juni 2020 skyldes en menneskelig fejl, som indtraf ved, at
en medarbejder hos Statens IT ved en fejl var kommet til at fjerne det serverdrev,
Salto-løsningen er placeret på, hvilket forårsagede, at den tilhørende database
ikke virkede. Den pågældende medarbejder har forvekslet serveren med en an-
den, og der er således tale om en menneskelig fejl, som Statens IT beklager me-
get. Derudover har Statens IT ved en menneskelig fejl slettet en data-disk på Sal-
to-serveren på et nærmere bestemt tidspunkt den 10. juni 2020.
Det er alene i den situation, hvor personalet kan konstatere, at der er et nedbrud i
Salto-systemet, at der vil blive foretaget manuelle registreringer, som går ud på,
at personalet fører lister over hvem, der går ind og ud, og på hvilket tidspunkt de
gør det. Da personalet ikke havde registreret nedbrud i perioden 9. til 10. juni
2020, blev der ikke udarbejdet lister med manuelle registreringer.
Statens It har i forlængelse heraf indskærpet over for sine medarbejdere, at alle
fejl skal anmeldes til Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern It.
Der henvises desuden til afsnit 5 fsva. tiltag i relation til server-, database- og sy-
stemovervågning.
Ad 3. Menneskelige fejl i relation til manuel registrering af ind- og udgange eller
meldepligtstandere på udrejsecentre eller i relation til fysisk indretning, fx utilsig-
tede adgangsåbninger mv.
Der kan ske menneskelige fejl, hvis personalet på udrejsecentrene ikke har fulgt
de anvisninger, der er givet for at sikre en effektiv adgangskontrol og registrering.
Man kan eksempelvis potentielt set forestille sig, at porten/ indgangen er åbnet
tilsigtet eller utilsigtet og i en periode har været uden opsyn.
Hvis en beboer ikke medbringer sit kort, når den pågældende ønsker at gå ud af
centret, bliver den pågældende bedt om at hente kortet. Hvis den pågældende
ikke længere har et kort, eller kortet ikke længere virker, vil den pågældende få et
nyt kort, hvorefter den pågældende skal gå ud af centret gennem karrusellen. Hvis
den pågældende møder op på centret uden sit kort og derved ikke kan komme ind
via karrusellen, får den pågældende udstedt et nyt kort, hvorefter den pågælden-
de kan gå ind på centret gennem karrusellen. Hvis der måtte opstå den situation,
at kortet alligevel ikke kan registreres korrekt, skal personalet på centeret manu-
elt registrere beboeren og orientere Hjemrejsestyrelsen om, at beboeren er gået
ind og/eller ud.
Endelig kan der foreligge en
misbrugssituation,
hvis en person imod gældende
retningslinjer f.eks. vælger at forcere hegnet og dermed helt omgå registrering af
indgang og/eller udgang.
Side
10/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er her overfor iværksat en række kontrolforanstaltninger:
Det fremgår af operatørkontrakten med Kriminalforsorgen bl.a., at Kriminalfor-
sorgen skal opretholde en døgnbemandet portfunktion med henblik på dels at
modtage nye beboere dels for at sikre, at alene personer med lovligt ærinde har
adgang til udrejsecenteret. Endvidere skal den døgnbemandede portfunktion
understøtte den elektroniske adgangskontrol. Kriminalforsorgen har ansvaret for
den daglige betjening af det elektroniske adgangskontrolsystem, som etableres og
drives af udlændingemyndighederne. Kriminalforsorgen skal herunder overvåge,
at systemet anvendes efter hensigten, herunder reagere relevant på fejlkilder,
som kan påvirke datakvaliteten for adgangskontrolsystemets registreringer, og
vejlede beboerne om og bistå beboerne med anvendelsen af systemet. Kriminal-
forsorgen skal i forbindelse med registrering af nye beboere på udrejsecenteret
optage fingeraftryk med henblik på at foretage adgangskontrol. Kriminalforsorgen
skal oprette beboeren i det elektroniske adgangskontrolsystem og udstede et
adgangskontrolkort med beboerens fingeraftryk. Fingeraftrykket lagres alene på
beboerens kort, og ikke i en database.
Særligt vedr. beboere uden biometrisk nøglekort
For så vidt angår udlændinge, der ikke har biometrisk nøglekort, og som derfor
har kort med foto og stregkode henvises der til de ovenfor beskrevne fejlkilder.
Der er en gruppe beboere, der ikke har et kort med fingeraftryk (biometrisk kort)
og disse personer skal have scannet deres kort, der har en stregkode, for at kunne
komme ind og ud af centret. Det foregår på den måde, at den port, som de skal gå
ud af, skal åbnes op af en medarbejder, hvilket først må ske, når den pågældendes
kort er scannet. Der kan i denne forbindelse ske menneskelige fejl, fx at en bebo-
er, der ikke er scannet ud, går igennem porten sammen med en anden, som er
scannet ud korrekt, og for hvem porten således er blevet åbnet. Det er dog vurde-
ringen, at dette scenarie er yderst sjældent forekommende, idet der sidder en
medarbejder i porten med udsyn til karrusel og låge.
5. Overvågning af Salto-systemet
Overvågning af servere og systemer er en delt opgave mellem Statens It og Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets Koncern It.
Statens It overvåger:
Serverens kapacitet på harddiske
Serverens forbindelse til netværk
Serverens tilgængelighed
Status på backup af serveren
Underliggende og omkringliggende fysisk infrastruktur
Side
11/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern It overvåger:
Salto-applikationens service
Der er den 20. juli 2020 opsat yderligere overvågning på den service på serveren,
der driver Salto-systemet. Er servicen nede, alarmeres Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets Koncern It, der ydermere iværksætter handlinger for at sikre, at
der er så minimal nedetid som muligt.
Som led i opfølgning på sikkerhedshændelsen i juni og juli er der iværksat yderli-
gere tiltag til overvågning, således at Udlændinge- og Integrationsministeriets
Koncern It fremover også overvåger:
SQL database servicen
SQL backup status
Ydermere er der den 20. juli 2020 iværksat hyppigere backup af Salto SQL, således
at dette sker med korte intervaller, frem for blot daglige backup.
Koncern IT vil videre give relevante informationer om Salto til Hjemrejsestyrelsen,
herunder oplysninger om systemnedbrud, og Hjemrejsestyrelsen har orienteret
Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård om, at centrene, hvis
de bliver bekendt med hændelser i Salto, der medfører, at systemet af den ene
eller den anden grund ikke er i funktion i en periode, altid og hurtigst muligt skal
orientere Hjemrejsestyrelsen. Dette sker med henblik på at sikre, at der ikke fore-
tages fejlagtige anmeldelser.
6. Kvalitetssikring af Salto-systemet og anvendelse af oplysninger fra systemet
I forbindelse med Udlændingestyrelsens undersøgelser af hændelser i relation til
Salto-systemet i henholdsvis marts, juni og juli 2020 konkluderede Udlændinge-
styrelsen, at der ikke er fremkommet oplysninger, der giver anledning til at betviv-
le Salto-systemets funktionsdygtighed, idet de konstaterede nedbrud skyldes en
menneskelig fejl samt softwarefejl ved serveren. Udlændingestyrelsen konklude-
rede endvidere, at Salto-systemet fortsat må anses for at fungere efter hensigten,
og at der således ikke er tale om fejl eller lign. i Salto-systemet, som gør, at syste-
met er uegnet til brug efter hensigten.
Det bemærkes, at det ikke er undersøgt, om der tidligere kan have fundet fejl sted
svarende til hændelsen beskrevet i afsnit 4, ad. 1. Som beskrevet i afsnittet vil
meldepligtstandere, standere ved ind- og udgang samt låse ved døre dog lagre
registreringer lokalt ved sådanne fejl. Ved genoptagelse af forbindelse til serve-
ren, leveres de lokalt lagrede data til serveren, uden at der er datatab. Det er der-
for vurderingen, at denne back-up funktion sikrer, at eventuelle tidligere ikke-
registrerede fejl i form af servernedbrud mv., ikke kan have medført datatab.
Side
12/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
6.1. Server- og systemovervågning
Der henvises til afsnit 5 ovenfor for så vidt angår server- og systemovervågning.
6.2. Løbende kvalitetssikring af datagrundlag for anmeldelser
6.2.1 Filtrering i QlikView
Filtreringen i QlikView systemet, som vil blive stillet til rådighed for Hjemrejsesty-
relsen, er sat op til at vise, hvis der er en uoverensstemmelse i rækkefølgen af
indgang og udgang. Dette vil blive markeret som en såkaldt fejlkobling.
Fejlkobling er et udtryk for, at data er blevet registreret i en forkert rækkefølge i
udlændingens registrering af sin ud- og indgang. Går personen fx ud og ind, men
alene bliver registreret ud, vil det af filtreringsvisningen i den QlikView løsning,
der vil blive stillet til rådighed for Hjemrejsestyrelsen (tidligere Udlændingestyrel-
sen) fremgå, at personen har en fejlkobling, næste gang denne registreres ud, da
der vil være tale om to udgangsregistreringer, uden at der i mellemtiden er regi-
streret en indgang. Fremadrettet vil der endvidere blive vist en fejlkobling, så-
fremt der er registreret en udgang og en efterfølgende registrering på meldestan-
der, uden at der er registreret en indgang.
Fejlkoblingen vil blive registreret med en rød tekst i oversigten over overtrædel-
ser, der indikerer, at sagsbehandleren skal undersøge personens registreringer i
den ubehandlede rådata-fil, hvorefter Hjemrejsestyrelsen vil foretage en konkret
vurdering af, om data i denne rådata-fil kan danne tilstrækkelig grundlag for en
politianmeldelse.
Det bemærkes endvidere, at nu hvor kontrollen af både opholdspligt og melde-
pligt er samlet hos Hjemrejsestyrelsen, vil der være en mulighed for at sammen-
holde registreringer for de to kontroltyper, hvilket vil styrke anmeldelsesgrundla-
get. QlikView løsningen, der udvikles til brug for Hjemrejsestyrelsen, vil både in-
deholde oplysninger om opholds- og meldepligtregistreringer.
Herudover vil Hjemrejsestyrelsen i forbindelse med behandlingen af potentielle
anmeldelsessager have fokus på, om der er tale om en sag vedrørende en udlæn-
ding, der er ny beboer på et center, og styrelsen vil således lade det indgå i vurde-
ringen af, om der skal ske anmeldelse, hvis der er begået fejl i tæt tilknytning til
indflytningen på et udrejsecenter. Det bemærkes endvidere, at det fremadrettet
vil fremgå af en anmeldelse, om udlændingens registrering er foretaget ved hjælp
af manuel registrering eller et biometrisk kort.
6.2.2 Stikprøvekontrol
Side
13/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hjemrejsestyrelsen har foretaget en stikprøvekontrol af en række sager, hvor en
udlænding i perioden fra og med januar 2019 og til og med marts 2020 er blevet
anmeldt for overtrædelse af opholdspligt.
Stikprøvekontrollerne har haft til formål at undersøge, om der er udlændinge, der
er anmeldt for overtrædelse af opholds- og underretningspligten, som i samme
periode
ikke
er anmeldt for at have overtrådt meldepligten.
Hjemrejsestyrelsen har derfor foretaget stikprøvekontroller af i alt 15 anmeldel-
sessager
1 sag for hver måned i 2019 og 1. kvartal 2020.
Samlet redegørelse for resultatet er indsat som bilag 4.
6.2.3 Tiltag over for indkvarteringsoperatøren
Udlændingestyrelsen har den 16. juli 2019 sendt en mail til udrejsecentrene med
en beskrivelse af en procedure, der skal anvendes, hvis centrene oplever system-
fejl (en såkaldt beredskabsplan). Det fremgår bl.a. heraf, at leverandørerne skal
kontaktes ved tekniske fejl, og Udlændingestyrelsen skal telefonisk kontaktes ved
centrale systemfejl, dvs. ved fejl som bevirker at systemet ikke fungerer. Udlæn-
dingestyrelsen skal efter modtagelse af en sådan henvendelse sende fejlmelding
til Koncern IT.
Udlændingestyrelsen har endvidere bl.a. på faste operatør- og driftsmøder samt i
forbindelse med undervisning af medarbejdere på udrejsecentrene løbende fulgt
op på, om Kriminalforsorgen overholder de angivne retningslinjer for adgangskon-
trollen i henhold til operatørkontrakten og den givne vejledning.
Hjemrejsestyrelsen har ved e-mail af 12. august 2020 orienteret Udrejsecenter
Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård om, at centrene, hvis de bliver be-
kendt med hændelser i Salto, der medfører, at systemet af den ene eller den an-
den grund ikke er i funktion i en periode, altid og hurtigst muligt skal orientere
Hjemrejsestyrelsen. Den 17. september 2020 har Hjemrejsestyrelsen endvidere
orienteret Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård om, at
Hjemrejsestyrelsen altid og hurtigst muligt også skal kontaktes telefonisk i tilfælde
af, at Salto-systemet ikke er funktionsdygtigt. Hjemrejsestyrelsen skal efter mod-
tagelse af en sådan henvendelse sende fejlmelding til Koncern IT.
Derudover er Hjemrejsestyrelsen indgået i en dialog med Kriminalforsorgen på
Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård med henblik på at
sikre, at deres vejledning af udlændinge med pålagte pligter på de to respektive
centre i brug af systemet endnu mere afspejler det opståede situation den 9.
marts 2020, og at der føres endnu højere tilsyn med evt. manuelle registreringer,
hvis en udlænding med pålagt pligt retter henvendelse til Kriminalforsorgen grun-
det manglende/fejlslagen elektronisk registrering. Hjemrejsestyrelsen har i den
forbindelse, ved e-mail af 17. september 2020, oplyst de to udrejsecentre om, at
Side
14/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
styrelsen i november måned 2020 vil forestå undervisning af medarbejderne på
de respektive centre i brugen af adgangskontrolsystemet (Salto).
Hjemrejsestyrelsen deltager endvidere fremadrettet i de faste driftsmøder, der
holdes på udrejsecentrene, således at Hjemrejsestyrelsen har en løbende dialog
med udrejsecentrene om Salto-systemet.
Side
15/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0016.png
Begrebsliste:
Begreb
Salto-system
Definition
Det elektroniske adgangskontrolsystem, som anvendes i Udrejsecenter Kærshovedgård, både til
ind- og udgang af centeret, aflæggelse af meldepligt i centeret, og intern færden på centeret
gennem værelsesdøre, andre døre til fx kantine, fælles toiletter mv. samt interne hegn mv.
Det elektroniske adgangskontrolsystem, som anvendes i Udrejsecenter Sjælsmark, både til ind-
og udgang af centeret og aflæggelse af meldepligt i centeret.
Hændelseslog
Dette dækker over den log, der kan trækkes ud af Salto-systemet, som viser alle registreringer
foretaget med biometrisk nøglekort eller brik på døre, meldestandere, karruseller, opdaterings-
bokse og registreringer foretaget med håndscanner via stregkode.
Kriminalforsorgen har adgang til denne.
Rådata-fil
Alle registreringer på ind- og udgang via karrusel eller håndscanner og registreringer på melde-
standere eksporteres til en server hos Statens IT (Salto-serveren). Filen, der dannes på Salto-
serveren, hedder rådata-filen.
Rådata-filen stilles til rådighed for Udlændingestyrelsens statistikteam, som udstiller data herfra
til brug for sagsbehandling af sager om politianmeldelse i programmet QlikView.
Qlikview
QlikView er et sagsbehandlingsværktøj, som anvendes til at filtrere data fra rådata-filen således,
at sagsbehandleren alene får udstillet potentielle overtrædelser af opholds-, underretnings- og
meldepligt ved hjælp af en nærmere defineret filtrering.
Filen, der dannes via QlikView over potentielle overtrædelser af opholds-, underretnings- og
meldepligt, kaldes Salto-loggen.
Salto-log
Side
16/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0017.png
Bilag 1: Fotos af adgangskontrollen med indgang via karrusel, (Udrejsecenter
Kærshovedgård)
Side
17/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0018.png
Bilag 2: Fotos af meldepligtstanderne (Udrejsecenter Kærshovedgård)
Side
18/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0019.png
Bilag 3: Teknisk tegning over it-elementer og forbindelser i Salto-systemet.
Side
19/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252403_0020.png
Bilag 4: Redegørelse for stikprøvekontrol af anmeldelsessager fra 2019 og 1.
kvartal 2020
Baggrund
Den 31. august 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet bedt Hjemrejse-
styrelsen om, at foretage stikprøvekontroller af anmeldelsessager for overtrædel-
se af opholds-, underretnings- og meldepligt.
Ministeriet har oplyst, at stikprøvekontrollerne har til formål at undersøge, om
der er udlændinge, der er anmeldt for overtrædelse af opholds- og underret-
ningspligten, som i samme periode
ikke
er anmeldt for at have overtrådt melde-
pligten.
Hjemrejsestyrelsen har derfor foretaget stikprøvekontroller af i alt 15 anmeldel-
sessager
1 sag for hver måned i 2019 og 1. kvartal 2020.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for undersøgelsen indhentet oplysninger om sa-
gerne fra Udlændingestyrelsen, som har politianmeldt for manglende overholdel-
se af opholdspligt i perioden og fra Udlændingecenter Nordsjælland (UCN), som
har politianmeldt for manglende overholdelse af meldepligt i perioden.
Hjemrejsestyrelsen har endvidere til brug for undersøgelsen i en enkelt sag ind-
hentet oplysninger fra hændelsesloggen fra Udrejsecenter Kærshovedgård.
Stikprøvekontrollerne har haft til formål at undersøge, om der i flere sager, end
den allerede konstaterede sag fra den 9.-11. marts 2020, er sket en fejlagtig an-
meldelse på baggrund af manglende registreringer i Salto-systemet.
Resultat af stikprøvekontrollen
I 13 af de 15 sager som er gennemgået, er der ikke konstateret tilfælde hvor en
udlænding er blevet politianmeldt for manglende overholdelse af opholdspligten,
men hvor pågældende samtidig ikke er blevet anmeldt for overtrædelse af mel-
depligten.
I 1 af de 15 sager er en udlænding i Udrejsecenter Kærshovedgård blevet politi-
anmeldt for overtrædelse af opholdspligten i en periode på 5 dage, men hvor
pågældende i politiets manuelle sagsstyringsark var registreret som værende
mødt til meldepligt i midten af perioden. Hjemrejsestyrelsen har i den forbindelse
gennemgået rådata-filen og indhentet hændelsesloggen fra Udrejsecenter Kærs-
hovedgård. Af både rådata-filen og hændelsesloggen fra udrejsecenteret fremgår
det, at den pågældende har forladt centeret gennem karrusellen, og er kommet
retur til centeret gennem karrusellen 5 dage senere, og der er således hverken en
registrering af meldepligt eller på døre inde på centeret i mellemtiden. Udlændin-
Side
20/21
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
gecenter Nordsjælland har oplyst, at der er tale om en fejlregistrering i det manu-
elle sagsstyringsark.
I 1 af de 15 sager er en udlænding i Udrejsecenter Sjælsmark blevet politianmeldt
for overtrædelse af opholdspligten i en periode på 5 dage, men hvor pågældende
samtidig er blevet registreret på en meldestander midt i perioden. Hjemrejsesty-
relsen skal i den forbindelse oplyse, at meldestanderne i Udrejsecenter Sjælsmark
er placeret i en bygning, som man ikke tilgår inde fra centeret. Beboerne skal så-
ledes registreres ud af centeret for at melde sig og ind igen bagefter, for at kom-
me til sit værelse. Den pågældende kan derfor være mødt til meldepligt uden at
have opholdt sig på centret.
Hjemrejsestyrelsen bemærker endvidere, at der i blandt stikprøvekontrollen er
sager, hvor udlændingen har aflagt sin meldepligt, herefter har forladt centeret, fx
mandag formiddag, derefter er kommet retur til Udrejsecenteret, fx onsdag inden
kl. 15 og så har aflagt meldepligt onsdag. Den pågældende vil i dette tilfælde blive
anmeldt for overtrædelse af opholdspligten begge dage inklusive, men vil ikke
blive anmeldt for overtrædelse af meldepligten i perioden.
Opgørelsen for så vidt angår anmeldelse for overtrædelse af opholdspligt er op-
gjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske
sagsbehandlingssystem (Public 360).
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
Public 360 er opbygget som et journaliserings- og sagsstyringssystem, og ikke som
et egentligt statistiksystem.
Opgørelsen for så vidt angår anmeldelser for overtrædelse af meldepligt er dels
fremkommet ved et udtræk fra Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS), og dels ved
manuelle opslag i et internt sagsstyringsark. Det bemærkes, at data trukket fra
POLSAS og det interne sagsstyringsark er behæftet med usikkerhed, da POLSAS er
et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem, lige-
som det interne sagsstyringsark alene føres med henblik på administration af
meldepligt og ikke med henblik på dannelse af statistik til offentliggørelse. Oplys-
ningerne er på den baggrund behæftet med en vis usikkerhed, ligesom oplysnin-
gerne er dynamiske.
Side
21/21