Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 181
Offentligt
2252401_0001.png
Notat
Kontoret for Indkvarteringsvilkår
Dato: 4. august 2020
Endelig revideret den 16. september 2020
Revideret redegørelse om nedbrud af Salto-systemet i perioderne 9.-10. juni 2020,
2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020
1. Indledning
Dette notat har til formål at belyse spørgsmålet om validteten af oplysningerne i Salto-loggen hidrørende
fra den elektroniske adgangskontrol i Udrejsecenter Kærhovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark, hvor der i
perioderne 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020 er konstateret nedbrud på Salto-systemet.
Udlændingestyrelsen har den 3. juli 2020 besluttet midlertidigt at suspendere sagsbehandlingen af
anmeldelsessager, indtil der er redegjort nærmere for validiteten af oplysningerne i Salto-loggen.
Den 6. juli 2020 påbegyndte Udlændingestyrelsen en indgående undersøgelse af, hvori fejlen med Salto-
loggen i perioden 9.-10. juni 2020 bestod, herunder blev der iværksat høringer af Sanistål, ACTAS, Holstebro
Låseteknik og Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern IT.
Notatet vil på den baggrund gennemgå hændelsesforløbet, ligesom notatet vil redegøre for den opfølgning,
der allerede er foretaget, samt foreslå initiativer, der fremadrettet vil kunne blive iværksat.
2. Teknisk beskrivelse af Salto-systemet og systemets anvendelse
Dette afsnit indeholder en beskrivelse af anvendelsen af TaliUS-løsningen og Salto-løsningen i
Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark. Afsnittet beskriver ligeledes, hvordan
Udlændingestyrelsen anvendte løsningerne, når udlændinge med opholds- og underretningspligt på
udrejsecentrene skulle politianmeldes for manglende overholdelse af disse pligter. Det er
Hjemrejsestyrelsen, der fra den 1. august 2020 varetager opgaven med at politianmelde udlændinge, der
ikke overholder de pålagte pligter.
Anvendelsen af Salto-systemet i forbindelse med kontrol af meldepligten er ikke berørt i redegørelsen, da
kontrol af meldepligten hidtil – og frem til den 1. august 2020 – er blevet varetaget af politiet og ikke af
Udlændingestyrelsen.
2.1. Beskrivelse af adgangskontrolsystemet (Salto)
Anvendelsen af adgangskontrolsystemet (Salto) udspringer af implementeringen af lov nr. 1273 af
20. november 2015 om ændring af Udlændingeloven (håndtering af flygtninge- og migrationssituationen).
Det fremgår af bemærkningerne (lovforslag L nr. 62 af 18. november 2015), at der fremover skulle
etableres elektronisk adgangskontrol i udrejsecentre, og at den elektroniske adgangskontrol skulle
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
gennemføres af ordens- og sikkerhedsmæssige grunde og har generelt til formål at styrke kontrollen med,
hvem der opholder sig i centret.
I udrejsecentrene blev der på baggrund heraf etableret elektronisk adgangskontrol. Adgangskontrollen
gennemføres af ordens- og sikkerhedsmæssige grunde og har som generelt formål at styrke kontrollen
med, hvem der opholder sig i udrejsecentrene. Adgangskontrollen har herudover til formål at indsamle
oplysninger om, hvorvidt en konkret udlænding opholder sig i udrejsecentret, og bruges dermed til at
kontrollere, om en udlænding overholder sin opholds- og underretningspligt på centeret.
Den elektroniske adgangskontrol gennemføres ved brug af fingeraftryksscannere og nøglebrikker. En
beboer, der flytter ind på et udrejsecenter, får oprettet et biometrisk nøglekort. Nøglekortet anvendes til at
registrere ind- og udgang, idet beboeren aktiverer det biometriske adgangskort ved scanneren ved ind- og
udgang. I enkelte tilfælde, hvor der ikke kan oprettes et sådant kort, tildeles en brik. De beboere, der har en
brik, skal registreres manuelt.
Adgangskontrolsystemet registrerer bl.a., hvornår en beboer går ind eller ud af centret og fungerer således,
at beboerens biometriske adgangskort registreres i en logfil (rådata).
Data om alle ovenstående registreringer lagres og eksporteres til Udlændingestyrelsen som en CSV-fil én
gang dagligt, der herefter synkroniseres med andet software (herunder TaliUS-applikationen som er
beskrevet nedenfor).
2.2. Leverandører til af adgangskontrol
Sanistål (Carl F) er eneforhandler/leverandør af Salto-løsningen i Danmark. Salto-løsningen er en
elektronisk adgangskontrol, der ved hjælp af adgangskontrolpunkter installeret på døre, karruseller mv. er i
stand til at registrere beboernes færden i og uden for udrejsecentret, når det biometriske kort eller
nøglebrikken scannes ved disse kontrolpunkter. Salto-løsningen leveres med tilknyttet software, der gør det
muligt at tilknytte brugere til bestemte kort eller brikker, hvorefter logføringen af brugerens registreringer
på adgangskontrolpunkterne kan eksporteres til andre systemer, herunder til brug for
Udlændingestyrelsens Talius-løsning som beskrevet under pkt. 2.3.1.
ACTAS leverer og opsætter Salto-komponenter som adgangskontrolpunkter på døre, karruseller mv. til brug
for Salto-løsningen i Udrejsecenter Sjælsmark. Ved opsætning af komponenterne programmeres disse til at
fungere i den eksisterende Salto-software, der leveres af Sanistål (Carl F). ACTAS varetager ikke
vedligeholdelse eller drift af Salto-serveren eller integrationen til andre systemer, men sørger alene for at
de opsatte komponenter er tilknyttet og fungerer sammen med Salto-løsningen.
På samme måde leverer og opsætter Holstebro Låseteknik Salto-komponenter i Udrejsecenter
Kærshovedgård. Derudover varetages opgaver med udskiftning af defekte enheder, programmering af nye
samt undervisning i basis Salto i Udrejsecenter Kærshovedgård.
Sanistål assisterer ACTAS og Holstebro Låseteknik ved spørgsmål.
Sanistål har bistået Udlændinge- og Integrationsministeriet med håndtering af data fra Salto-systemet og
de mere komplekse spørgsmål herom samt med flytning af server.
Side
2
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Sanistål har hidtil leveret biometriske nøglekort, dvs. kort, som bruges af udlændinge til at registrere sig på
udrejsecentrene, til Udlændingestyrelsen samt lavet undervisning i brugen af disse.
2.3. Samspil mellem Salto og TaliUS
2.3.1. Overordnet beskrivelse af TaliUS
TaliUS er Udlændingestyrelsens værktøj til ledelsesinformation og sagsstyring. Systemet er udviklet på en
QlikView-platform. Løsningen samler og sammenstiller data fra forskellige fagsystemer og præsenterer bl.a.
disse data i forskellige applikationer målrettet de enkelte fagkontorers sagsbehandling.
Udlændingestyrelsen driver og udvikler selv løsningen på baggrund af data, der modtages fra Koncern IT.
2.3.2. Udlændingestyrelsens anvendelse af Salto-data i TaliUS
Udlændingestyrelsens Statistikteam får af Koncern IT dagligt stillet to tabeller til rådighed med data fra
Salto, om personers ind- og udgang i Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark. Data fra
Salto ligger på den server, hvor styrelsen henter alle andre data til brug for statistikker mm. Styrelsen
henter selv tabellerne fra serveren.
Herefter foretages der i TaliUS en filtrering af de modtagne data fra Salto, hvor der bl.a. bliver beregnet det
tidsrum, hvor personen er væk fra centeret. Herefter foretages der i TaliUS en sammenstilling af data fra
Salto med data fra styrelsens elektroniske sagsbehandlingssystemer (EstherH og Public 360) om, hvorvidt
personen, der optræder i data fra Salto, har en afgørelse om opholds- og underretningspligt.
Bearbejdningen og sammenstillingen af data sker på baggrund af en række detaljerede kriterier, som er
fastlagt af Udlændingestyrelsen. Formålet er alene at få vist de personer, der har været uden for centeret i
et tidsrum, der kan give anledning til mistanke om, at de pågældende ikke har overholdt en pålagt pligt.
Resultatet af datasammenstillingerne bliver herefter vist i TaliUS, som fremhævede perioder, hvor
udlændingen som udgangspunkt må antages at have overtrådt sin opholds- eller underretningspligt.
I visse tilfælde er det ikke muligt i TaliUS at lave en korrekt beregning af det tidsrum, hvor personen har
været væk fra centeret. Der kan fx være tale om, at en person, der er gået ind og ud af centeret, alene er
blevet registreret i Salto med én udgang. Disse tilfælde bliver markeret på en særlig liste i TaliUS med
henblik på fagkontorets nærmere undersøgelser.
2.3.3.
Anvendelse af TaliUS til brug for politianmeldelse af udlændinge
TaliUS anvendes som et automatiseret værktøj til gennemgang/analyse af de registreringer, der er
indeholdt i rådata-filen, med henblik på at fremhæve de perioder, hvor udlændingen som udgangspunkt
må antages at have overtrådt sin opholds- og/eller underretningspligt.
Kontoret for Indkvarteringsvilkår anvender TaliUS således, at der med et 14-dages interval trækkes en liste
med de mulige overtrædelser, der er registreret i TaliUS. Listen omfatter udlændinge på begge
udrejsecentre og mulige overtrædelser af både opholds- og underretningspligten.
Kontoret politianmelder udlændinge med opholds- og underretningspligt i Udrejsecenter Kærshovedgård
og Udrejsecenter Sjælsmark på baggrund af de data, der fremgår af TaliUS-applikationen, hvis
sagsbehandleren – sammenholdt med sagens øvrige oplysninger - finder, at der foreligger tilstrækkelig
Side
3
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
2252401_0004.png
dokumentation for overtrædelsen. I tilfælde af tvivl eller fejlkobling
1
har sagsbehandleren mulighed for at
tilgå den ubehandlede rådata-fil med henblik på at vurdere validiteten af rådata i perioden, hvor
fejlkoblingen er registreret. Herefter vurderes det konkret, om udlændingen bør politianmeldes.
Salto-logfilerne fra Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark lagres på den samme Salto-
server. Rammes Salto-serveren af en fejl, nedbrud eller lignende, der påvirker de lagrede data, har dette
således betydning for validiteten af oplysningerne i Salto-logfilerne for begge udrejsecentre.
3. Nedbrud i Salto-systemet i perioden 9.-10. juni 2020
Som det fremgår af det ovenstående, trak Udlændingestyrelsen hver 14. dag to lister i TaliUS over de
udlændinge, der ifølge registreringerne ikke har opfyldt deres opholds- og/eller underretningspligt i
henholdsvis Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark. Listerne omfatter de 14
forudgående dage fra det tidspunkt, hvor listerne trækkes. Med udgangspunkt i disse oplysninger –
sammenholdt med sagernes øvrige oplysninger – anmeldte styrelsen den 22. juni 2020 bl.a. flere beboere i
begge udrejsecentre for ikke at have overholdt deres pligter i perioden 9.-10. juni 2020.
Primo uge 26 2020 blev en sagsbehandler hos Udlændingestyrelsen første gang opmærksom på et muligt
problem i forhold til registreringer i Salto-logfilen for perioden 9.-10. juni 2020 i Udrejsecenter
Kærshovedgård. Salto-logfilen viser flere registrerede overtrædelser af pligterne for beboere i
udrejsecenteret i perioden 9.-10. juni 2020, herunder for beboere, der normalt overholder pligterne.
Styrelsen kontaktede i forlængelse heraf Udrejsecenter Kærshovedgård, der oplyste, at man i centeret ikke
var bekendt med et udfald, systemnedbrud eller andet i den respektive periode. Udlændingestyrelsen
vurderede på den baggrund, at sagsbehandlingen kunne fortsætte, og at registreringerne i Salto-logfilen
måtte lægges til grund som valide.
Med udgangspunkt i anmeldelserne for perioden skulle Udlændingestyrelsen i forlængelse heraf og i
overensstemmelse med de gældende regler behandle ydelsessager om muligheden for nedsættelse af
kontante ydelser for manglende overholdelse af pligterne. I den forbindelse partshørte
Udlændingestyrelsen fire udlændinge om muligheden for nedsættelse af deres kontante ydelser, fordi det
blev vurderet, at de ikke havde overholdt deres pligter i perioden 9.-10. juni 2020.
Udrejsecenter Kærshovedgård oplyste i relation til en konkret sag om ydelsesberegning i forbindelse med
anmeldelse i perioden 9.-10. juni 2020, at der – i modsætning til det tidligere oplyste -
havde
været
problemer med den elektroniske adgangskontrol i udrejsecenteret i den pågældende periode.
Udlændingestyrelsen påbegyndte på den baggrund en nærmere undersøgelse af sagen.
På et tidspunkt efter den 22. juni 2020 blev en medarbejder hos Udlændingestyrelsen kontaktet af politiet i
Udrejsecenter Kærshovedgård. Politiet oplyste, at to navngivne personer, der var anmeldt for manglende
overholdelse af deres pligter i perioden 9.-10. juni 2020, rettelig var på centeret i perioden.
Fejlkobling er et udtryk for, at data er blevet registreret i en forkert rækkefølge i udlændingens registrering af sin ud- og indgang.
Går personen fx ud og ind, men alene bliver registreret ud, vil det af TaliUS fremgå, at personen har en fejlkobling, næste gang
denne registreres ud, da der vil være tale om to udgangsregistreringer, uden at der i mellemtiden er registreret en indgang.
Fejlkoblingen bliver registreret med en rød tekst i oversigten over overtrædelser, der indikerer, at sagsbehandleren skal undersøge
personens registreringer i den ubehandlede rådata-fil, hvorefter Udlændingestyrelsen foretager en konkret vurdering af, om data i
denne rådata-fil kan danne tilstrækkelig grundlag for en politianmeldelse.
1
Side
4
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Sagsbehandleren hos Udlændingestyrelsen tjekkede i forlængelse heraf den ene af de to personers sag, og
Salto-loggen viste, at udlændingen – i henhold til Salto-logfilen – havde overtrådt sine pligter i perioden. På
grund af usikkerheden om validiteten af oplysningerne i Salto-logfilen valgte Udlændingestyrelsen i de to
konkrete sager imidlertid at lukke sagen om ydelser uden afgørelse grundet usikkerheden. Ved en meget
beklagelig fejl har Udlændingestyrelsen ikke samtidigt trukket politianmeldelserne tilbage eller i øvrigt
reageret i den forbindelse.
Udrejsecenter Kærshovedgård har den 29. juni 2020 oplyst, at der på centeret var manglende kontakt til
Salto-serveren på et tidspunkt den 10. juni 2020. Disse hændelser er registreret således:
-
-
10/6-2020 kl. 11.49: Forbindelsen til serveren mistet
10/6-2020 kl. 11.51: Forbindelsen til serveren gendannet
Det kunne på daværende tidspunkt således alene konstateres, at der var en to minutters afbrydelse på
Salto-serveren den 10. juni 2020.
Koncern IT har den 9. juli 2020 for så vidt angår nedbruddet den 9.-10. juni 2020 oplyst, at en
driftsmedarbejder hos Statens IT ved en fejl var kommet til at fjerne det serverdrev, Saltoløsningen er
placeret på, hvilket forårsagede, at den tilhørende database ikke virkede. Den pågældende medarbejder
har forvekslet serveren med en anden, og der er således tale om en menneskelig fejl, som Statens IT
beklager meget. Koncern IT har yderligere den 16. juli 2020 oplyst, at Statens IT ved en menneskelig fejl
havde slettet en data-disk på SALTO serveren på et nærmere bestemt tidspunkt den 10. juni 2020.
Dette har betydet, at de filer, der blev genereret til Udlændingestyrelsen – via TALIUS – har været
mangelfulde. Koncern IT har gennemgået de filer, som SALTO havde generet, og har derved kunne
konstatere, at der mangler data i disse filer i tidsrummet den 9. juni 2020 kl. 22:16:39 til den 10. juni 2020
kl. 10:18:16.
Koncern IT har ligeledes været i dialog med Statens IT, og de har bekræftet, at det ikke er muligt at
genskabe de manglende data fra deres systemer. Koncern IT har imidlertid fundet en mulighed for at
genskabe dele af de tabte data for perioden 9. juni 2020 kl. 22:16:39 til 9. juni 2020 kl. 24:00:00. (for ind- og
udgange). Henset til at anmeldelserne er trukket tilbage, findes der under henvisning til tids- og
arbejdsforbrug ikke grund for at genskabe denne. Data fra den resterende periode (24:00 til 10:18) er det
imidlertid desværre ikke muligt at genskabe.
Det fremgår af Statens IT’s hændelsesrapport, som blev modtaget i Udlændingestyrelsen den 17. juli 2020,
at Udlændinge- og Integrationsministeriet (Koncern IT) ved en fejl ikke blev orienteret om fejlen og
udbedring af fejlen. Udlændinge- og Integrationsministeriet har således ikke været bekendt med de
datatab, der har været i Salto Server låsesystem den 9. og 10. juni 2020 på et tidligere tidspunkt.
En manuel undersøgelse foretaget af Udlændingestyrelsen viser, at der er tale om 9 udlændinge, der er
blevet politianmeldt for manglende overholdelse af deres opholdspligt og i nogle tilfælde også deres
underretningspligt, da de var registreret som ikke værende til stede alene i perioden 9.-10. juni 2020.
Ud over de 9 ovenfor omtalte udlændinge, så er der konstateret flere andre udlændinge, der også er
politianmeldt for forhold den 9.-10, juni, men hvor perioden 9.-10. juni 2020 indgår som en af flere
Side
5
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
perioder, hvor pligterne ikke var overholdt. Nogle af disse udlændinge er blevet politianmeldt for flere
perioder f.eks. anmeldt for overtrædelser den 7.-8.juni og den 9.-10. juni. Herudover er der nogle
udlændinge, der er anmeldt for udeblivelse i en længere periode f.eks. fra maj og fortsat frem.
4. Nedbrud i Salto-systemet i perioderne 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020
Udlændingestyrelsen modtog den 2. juli 2020 kl. 23.58 en orientering fra Udrejsecenter Kærshovedgård
om, at centeret aftenen/natten mellem den 2. og 3. juli 2020 har haft et delvist nedbrud på deres Salto-
system. Det delvise nedbrud har efter oplysning fra centeret haft den betydning, at nogle beboere har
kunnet gå igennem karruselanlægget med deres adgangskort, mens andre beboere ikke har kunnet gøre
det samme. Centerets håndscanner virkede heller ikke på dette tidspunkt, hvorfor centeret manuelt har
registreret indgange for de beboere, der ikke kunne benytte karruselanlægget med deres adgangskort i
peroden. Det vides ikke, om de beboere, der kunne benytte deres adgangskort i karruselanlægget, er blevet
registreret korrekt i den givne periode.
Den 3. juli 2020 kl. 11.27 modtog Udlændingestyrelsen endnu en orientering fra Udrejsecenter
Kærshovedgård om nedbrud på Salto-serveren i den omhandlende periode. Det blev oplyst, at nedbruddet
har varet i perioden fra den 2. juli 2020 kl. 22.00 til den 3. juli 2020 kl. 10.00.
Både Sanistål, ACTAS, Holstebro Låseteknik og Koncern IT oplyste den 7. juli 2020 i forbindelse med
Udlændingestyrelsens undersøgelser, at de har været vidende om dette nedbrud, der således både har
fundet sted i Udrejsecenter Sjælsmark og i Udrejsecenter Kærshovedgård.
Koncern IT har den 9. juli 2020 oplyst, at der den 2. juli 2020 kl. 22:00:28 blev kørt opdateringer på Salto-
serveren, som lukkede Salto-systemet ned, at serveren den 2. juli 2020 kl. 22:00:45 blev genstartet, men at
Salto-systemet ikke startede, og at Salto-systemet den 3. juli 2020 kl. 10:09:13 blev startet op og systemet
blev tilgængeligt igen.
Den 17. juli 2020 blev Udlændingestyrelsen af en ansat på Udrejsecenter Kærshovedgård orienteret om, at
Saltosystemet var nede på begge udrejsecentre. Udlændingestyrelsen tog straks kontakt til Koncern IT, som
bekræftede nedbruddet og oplyste, at nedbruddet skyldtes samme årsag, som nedbruddet den 2.-3. juli
2020.
Koncern IT har efter en gennemgang af hændelsen den 17. juli 2020 oplyst, at Saltosystemet før den 17. juli
2020 ikke var konfigureret til at genstarte repeteret, men at dette nu er blevet iværksat efter den 17. juli
2020. Koncern IT startede Salto-systemet manuelt op den 17. juli 2020 kl. 08:11.
Nedbruddene på Salto-systemet den 2.-3. juli 2020 og den 17. juli 2020 skyldtes, at systemservice på den
server hos Statens IT, som Salto-systemet er placeret på, ikke genstartede automatisk efter opdateringer af
serveren, selvom den er konfigureret til at gøre det. Udlændingestyrelsen har som følge af de konstaterede
fejl ikke foretaget nogen anmeldelser for perioden 2.-3.juli 2020 og den 17. juli 2020.
5. Konklusion og opfølgning
Udlændingestyrelsen finder – under henvisning til de foretagne høringer af leverandørerne samt Koncern IT
mv. – grundlæggende, at Salto-systemet i sig selv må anses for at fungere efter hensigten. Nedbruddet den
9.-10. juni 2020 skyldtes en menneskelig fejl, og nedbruddene den 2.-3. juli 2020 og den 17. juli 2020
Side
6
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
skyldtes manglende genstart af den server, som Salto-systemet ligger på. Nedbruddene i juli 2020 blev
hurtigt konstateret, og manglende data får ikke negative følger for de udlændinge, der i perioden ikke er
blevet registreret korrekt. Omvendt er der et generelt behov for at sikre minimering af perioder, hvor data
ikke kan føre til anmeldelse af eventuelle overtrædelser.
Der er således efter Udlændingestyrelsens opfattelse
ikke
tale om kritiske fejl i Salto-systemet i sig selv,
som gør, at systemet er uegnet til brug efter hensigten.
Som det endvidere fremgår af redegørelsen, blev hverken Udlændingestyrelsen eller Koncern IT af Statens
IT oplyst om fejlen den 10. juni 2020, hvilket bl.a. har haft betydning for datatab i perioden 9.-10. juni 2020.
Statens IT har i forlængelse heraf indskærpet over for sine medarbejdere, at alle fejl skal anmeldes til
Koncern IT, jf. Statens IT’s hændelsesrapport.
Udlændingestyrelsen har desuden indskærpet behovet for, at Udlændingestyrelsen underrettes af både
udrejsecentrene og Koncern IT, hvis der er hændelser, der kan have betydning for validiteten af de
oplysninger, der fremgår af systemet. (Pr. 1. august 2020 bør orienteringer om sådanne hændelser i stedet
tilgå Hjemrejsestyrelsen. Udlændingestyrelsen bør som i dag også efter 1. august 2020 have oplysninger om
perioder, hvor der ikke er en funktionel adgangskontrol).
En manuel undersøgelse foretaget af Udlændingestyrelsen viser som nævnt ovenfor, at der er tale om 9
udlændinge, der er blevet politianmeldt for manglende overholdelse af deres opholdspligt og i nogle
tilfælde også deres underretningspligt, da de var registreret som ikke værende til stede alene i perioden 9.-
10. juni 2020.
Ud over de 9 ovenfor omtalte udlændinge, så er der konstateret flere andre udlændinge, der også er
politianmeldt for forhold den 9.-10, juni, men hvor perioden 9.-10. juni 2020 indgår som en af flere
perioder, hvor pligterne ikke var overholdt. Nogle af disse udlændinge er blevet politianmeldt for flere
perioder f.eks. anmeldt for overtrædelser den 7.-8.juni og den 9.-10. juni. Herudover er der nogle
udlændinge, der er anmeldt for udeblivelse i en længere periode f.eks. fra maj og fortsat frem.
Henset til det datatab, som er sket, fandt Udlændingestyrelsen det således mest hensigtsmæssigt, at der
ikke anmeldes for overtrædelser hidrørende fra den 9. og 10. juni 2020, da det ikke på det foreliggende
grundlag med fornøden sikkerhed kan lægges til grund, at de pågældende udlændinge har overtrådt
pligterne, - dette uanset om Koncern IT på et senere tidspunkt måtte genskabe en del af de manglende
data.
Udlændingestyrelsen har derfor den 25. august 2020 trukket anmeldelserne tilbage for så vidt angår de
allerede anmeldte sager for perioden 9. og 10. juni 2020.
I forhold til nedbruddene den 2.-3. juli 2020 og den 17. juli 2020 har Koncern IT oplyst, at de pr. den 20. juli
2020 har sat ekstra overvågning af serveren, som Salto-løsningen kører på, på baggrund af nedbruddet i
perioden 2.-3. juli 2020, således at denne type fejl fremover vil kunne blive fanget langt hurtigere. Koncern
IT har endvidere den 27. juli 2020 afholdt et møde med leverandørerne vedrørende problemstillingen,
således at Koncern IT kan få fejlmeldt til Sanistål og sikre, at Salto fremover genstarter automatisk efter
kortere afbrydelser. Der vil ikke blive foretaget nogen anmeldelser for de to perioder i juli 2020.
Side
7
af
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om hændelser i Salto-systemet i perioderne 9.-11. marts 2020, 9.-10. juni 2020, 2.-3. juli 2020 og 17. juli 2020, fra udlændinge- og integrationsministeren
Under Udlændingestyrelsens undersøgelse af årsagen til nedbruddene er der altså ikke fremkommet
oplysninger, der giver anledning til at betvivle Salto-løsningens funktionsdygtighed, idet de konstaterede
nedbrud skyldes en menneskelig fejl samt systemteknisk fejl ved serveren.
Udlændingestyrelsen anbefaler dog mere generelt, at det – henset til sagens alvorlige karakter og behovet
for løbende at sikre den fornødne bevisværdi i de relevante data – vil kunne være relevant fremadrettet at
etablere et system med løbende kvalitetssikring af data, herunder test af det fysiske set-up efter
systemleverandørens anvisninger mv.
Dette vil kunne medvirke til at opretholde troværdigheden om de nævnte data, der bl.a. tillægges stor
betydning i sager om overtrædelse af opholds-, melde- og underretningspligt, jf. herved bl.a.
udlændingelovens § 60.
Det bemærkes, at rammerne for en sådan fremadrettet løbende kvalitetssikring bør drøftes mellem
Udlændingestyrelsen som driftsansvarlig for centrene, Hjemrejsestyrelsen som ansvarlig for kontrollen med
opholds-, melde- og underretningspligt samt departementet som ansvarlig for Koncern IT.
Side
8
af
8