Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 18
Offentligt
2109549_0001.png
Bilag
Notat om indsatsen for forebyggelse af ekstremisme og den foreløbige evaluering
21. november 2019
Den danske model for forebyggelse af ekstremisme
Den danske model for forebyggelse af ekstremisme og radikalisering er baseret på
et bredt myndighedssamarbejde, herunder et tæt samarbejde mellem Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Nationalt Center for Forebyggel-
se af Ekstremisme (NCFE), PET, Rigspolitiet og landets politikredse og kommuner
samt Børne- og Undervisningsministeriet og Styrelsen for Udvikling og Kvalitet
(STUK).
Udgangspunktet for indsatsen er, at ekstremisme og radikalisering ikke kun er et
sikkerhedsmæssigt problem ift risiko for terror og hadforbrydelser mv., men også
rummer en bredere udfordring i forhold til samfundets sammenhængskraft og
risiko for polarisering mv.
Formålet med forebyggelsesindsatsen er at styrke modstandskraften overfor radi-
kalisering, at stoppe fødekæden til ekstremistiske miljøer og at medvirke til, at
personer i voldelige, ekstremistiske miljøer forlader miljøerne.
Radikalisering betragtes som risikoadfærd på linje med andre typer af risikoad-
færd, der kan føre til kriminalitet. Der er tale om forskellige typer af indsatser, der
er målrettet de overordnede målgrupper.
-
Indgribende indsatser
omfatter personer, som er aktive i ekstremistiske
miljøer og som har begået kriminelle handlinger eller er i risiko for at gøre
det. Formålet er at forebygge (yderligere) kriminelle ekstremistiske hand-
linger og at understøtte exit og resocialisering, hvor der grundlag for det.
De indgribende indsatser varetages fortrinsvis af PET, politiet og Kriminal-
forsorgen samt via kommunernes sociale foranstaltninger.
Foregribende indsatser
er rettet mod personer og grupper, som er sårba-
re overfor radikalisering eller udviser risikoadfærd. Formålet er at dæmme
op for risikoadfærd, inden den udvikler sig i mere alvorlig retning, og at
styrke den enkeltes sociale kompetencer og relationer. De foregribende
indsatser varetages blandt andet via kommunale sociale indsatser og
mentorforløb samt i det arbejde, der finder sted i skoler, klubber, på ga-
deplan og i regi af SSP-samarbejdet mv.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Nanna Nygaard Andersen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 15
[email protected]
2015 - 619
1042504
-
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Orientering om evaluering af satspuljeinitiativer på ekstremismeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
2109549_0002.png
-
Opbyggende indsatser
omfatter alle, men retter sig særligt mod børn og
unge. De brede opbyggende indsatser adresserer nødvendigvis ikke ud-
fordringerne med ekstremisme og radikalisering eksplicit. Formålet med
indsatserne er at fremme børn og unges selvstændighed, sociale kompe-
tencer, demokratiske dannelse og aktive medborgerskab. Det er mål i sig
selv, men bidrager samtidig til at forebygge risikoadfærd og styrke mod-
standskraften overfor radikalisering. Opbyggende indsatser varetages
primært i skoler, ungdomsuddannelser og klubber samt i foreningslivet.
En central del af forebyggelsesindsatsen løftes af landets kommuner og politikred-
se. Det sker blandt andet som led i det generelle kriminalitetsforebyggende arbej-
de i regi af SSP-samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi. Dette sam-
arbejde er forankret i regionale netværk med særlig fokus på ekstremisme og
radikalisering, de såkaldte
infohus netværk,
som er etableret i landets 12 politi-
kredse og i
infohus kommune,
hvor konkrete bekymringshenvendelser drøftes
mellem politiet og den relevante kommune.
Fra
nationalt hold understøttes det lokale forebyggelsesarbejde i kommuner, poli-
tikredse mv. gennem vidensformidling, rådgivning, opkvalificering af fagpersoner,
udvikling af konkrete metoder og redskaber samt lovgivning. Nationalt Center for
Forebyggelse af Ekstremisme, PET og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vare-
tager det udgående arbejde.
Den forebyggende indsats er nærmere beskrevet på Nationalt Center for Fore-
byggelse af Ekstremismes hjemmeside
www.stopekstremisme.dk.
Satspuljeaftaler for 2015 og 2017 på ekstremismeområdet
Ved satspuljeaftalen for 2015 blev der indgået aftale om en styrket indsats til fo-
rebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Der blev samlet set afsat 61 mio. kr.
til indsatsen i 2015-2018 til i alt 19 konkrete initiativer på Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets og Justitsministeriets område.
Ved satspuljeaftalen for 2017 blev der afsat 91 mio. kr. til indsats i perioden 2017-
2020. Satspuljebevillingen blev afsat til initiativer på Børne- og Undervisningsmini-
steriets område og til at videreføre, styrke og udvikle indsatsen på Udlændinge-
og Integrationsministeriets område med afsæt i et nyt Nationalt Center for Fore-
byggelse af Ekstremisme (NCFE).
Evaluering af satspuljeinitiativer
Som led i udmøntningen af satspuljeaftalerne for 2015 og 2017 på ekstremisme-
området gennemføres ekstern evaluering af en række konkrete initiativer.
Der foreligger på nuværende tidspunkt evaluering af i alt ti initiativer, herunder
PETs outreach og ni initiativer, som er udmøntet af Nationalt Center for Forebyg-
gelse af Ekstremisme i samarbejde med eksterne leverandører.
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Orientering om evaluering af satspuljeinitiativer på ekstremismeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
2109549_0003.png
De initiativer, som er evalueret, udgør alene et udsnit af den samlede indsats for
at forebygge ekstremisme og radikalisering. Initiativerne skal således ses i sam-
menhæng med den øvrige indsats nationalt og lokalt i landets kommuner og poli-
tikredse mv.
Resultaterne af evalueringen er beskrevet i ni rapporter, som kan downloades via
dette link. Nedenfor ses en kort opsummering af rapporterne.
Evaluering af koncept til udvikling af kommunale handlingsplaner
(sats 2017)
Der er i samarbejde med ti kommuner udviklet et nationalt koncept for kommu-
nale handlingsplaner om forebyggelse af ekstremisme. En kommunal handlings-
plan fungerer som fundament for tre væsentlige opgaver i kommunerne: den
generelle forebyggelsesindsats, udredning og håndtering af bekymringer samt
handling i akutte situationer.
Evalueringen viser, at udarbejdelse og implementering af kommunale handlings-
planer skaber grundlag for en mere systematisk og målrettet tilgang i kommuner-
ne, og planerne forventes at have positiv betydning for forebyggelsesindsatsen.
Handlingsplanerne har også været et godt udgangspunkt for den rådgivning, som
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme yder til kommunerne.
Evaluering af #Hackhadet
(sats 2017)
Der er gennemført en national kampagne med 11 såkaldte hackathons for unge.
Formålet var at give deltagerne viden, kompetencer og motivation til at udvikle
onlineløsninger, der kan fungere som modsvar og alternativer til had og voldsop-
fordringer på internettet og sociale medier.
Evalueringen viser, at arrangementerne har givet de unge deltagere en øget viden
om, hvordan budskaber, herunder hadefulde budskaber, spredes på nettet. Det
har skabt en opmærksomhed og refleksion blandt deltagerne og bedre forudsæt-
ninger for at tage afstand fra had og vold på nettet.
Evaluering af Den nationale hotline mod radikalisering
(sats 2015)
Den nationale hotline mod radikalisering er etableret pr. 1. februar 2016 og er
åben for henvendelser alle ugens dage. Hotlinen kan bistå forældre, fagpersoner
og andre med at vurdere, om der er behov for at gå videre med en konkret be-
kymring for ekstremisme eller radikalisering. I de tilfælde, hvor der vurderes at
være en begrundet bekymring, sender hotlinen bekymringen videre til det rele-
vante
Infohus kommune.
Evalueringen viser, at det hovedsageligt er kommunale medarbejdere og foræl-
dre, der ringer til hotlinen, og de fleste bekymringer drejer sig om ekstrem isla-
misme. Rådgiverne på hotlinen vurderer, at hotlinen fungerer som en bred op-
samling af bekymringer, som dem, der henvender sig, ikke mener hører til hos
kommunen, eller ikke ved hvor hører til. 62 pct. af henvendelserne visiteres videre
til infohusene.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Orientering om evaluering af satspuljeinitiativer på ekstremismeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
2109549_0004.png
Det bemærkes, at der med satspuljeaftalen for 2019 er afsat driftsmidler til vide-
reførelse af hotlinen i perioden 2019-2022.
Evaluering af
Styrkelse af PET’s Outreach-indsats
(sats 2015)
PET´s allerede eksisterende Outreach-indsats er styrket med nye ressourcer og
aktivitetsmidler til at støtte relevante aktører og samarbejdspartnere. Gennem
netværk, kapacitetsopbygning og brobygning etableres strategiske samarbejder,
hvor civilsamfundsaktører efterspørger, udvikler og driver initiativer, der skaber
sammenhængskraft lokalt.
Evalueringen viser, at deltagende civilsamfundsaktører finder indsatsen relevant
og brugbar og der er indikationer på, at indsatsen medvirker til at kapacitetsop-
bygge nyetablerede organisationer og foreninger samt til at øge viden om fore-
byggelse af ekstremisme.
Evaluering af Støtte til kommuners strategiske samarbejde med lokale civilsam-
fundsaktører og Kompetence og kapacitetsopbygning af lokale foreninger
(sats
2015)
Der er udviklet en metodehåndbog for samarbejdet mellem myndigheder og
civilsamfund, og fire civilsamfundsorganisationer i udsatte områder har delta-
get i et uddannelses- og rådgivningsforløb for at få kompetencer i forhold til at
forebygge, identificere og reagere på ekstremisme. Evalueringen viser, at den
interne organisatoriske kapacitet er styrket hos de deltagende organisationer,
og at de har opnået kompetencer og redskaber til at identificere og handle på
bekymringstegn.
Evaluering af Omtanke Online
(sats 2015)
NCFE
har
udviklet
et
undervisningsmateriale
Omtanke
Online
http://omtankeonline.dk
til brug for undervisningsforløb i grundskolen, på er-
hvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og i fritidsklubber. Materialet har til
formål at skærpe børn og unges evne til at begå sig med omtanke, når de er onli-
ne. Gennem viden og øvelser relateret til fx kildekritik fremmes kritisk refleksion,
digital trivsel og forståelse for de grundlæggende mekanismer bag konspirations-
teorier og propaganda. De umiddelbare tilbagemeldinger fra lærere, som har an-
vendt det færdige materiale, er positive.
Evaluering af Mentorindsatsen og Forældrecoachindsatsen
(sats 2015)
NCFE har etableret et landsdækkende korps af mentorer og forældrecoaches. 140
kommunale fagpersoner er uddannet, så de kan arbejde med personer i - eller i
risiko for rekruttering til - ekstremistiske miljøer og deres familier.
Evalueringen viser, at de uddannede mentorer og forældrecoaches oplever at
kunne bruge metoder og redskaber fra uddannelsen i deres arbejde, og de sup-
plerer med andre metoder og redskaber, som de har erfaring med. Datagrundla-
get er begrænset, men mentorer og forældrecoaches vurderer, at både mentees
og forældre får udbytte af indsatsen gennem holdningsændringer, der kan redu-
cere risikoen for ekstremisme.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Orientering om evaluering af satspuljeinitiativer på ekstremismeområdet, fra udlændinge- og integrationsministeren
Evaluering af ung-til-ung dialogforløb
(sats 2015)
I fire kommuner er 35 unge uddannet, så de kan facilitere ung-til-ung dialogforløb
i skoler, institutioner og foreninger. Formålet er at styrke demokratiske kompe-
tencer og forebygge hadefuld retorik og adfærd ved at skabe rammer for dialog
og refleksion blandt unge
også i forhold til vanskelige og kontroversielle emner.
Der er i 2018 gennemført 53 dialogforløb og evalueringen viser, at forløbene ska-
ber refleksion i målgruppen og giver unge nye perspektiver på fx fordomme.
Opfølgning
De konkrete produkter i form af fx undervisningsmaterialer, metoder og håndbø-
ger, der er udviklet som led i gennemførelse af de enkelte initiativer, vil indgå i det
forebyggende arbejde i kommunerne og politikredsene de kommende år, og ef-
fekten af indsatsen vil således først kunne vurderes på lidt længere sigt.
I foråret 2020 afsluttes en evaluering af Nationalt Center for Forebyggelse af Eks-
tremisme og centerets kerneopgaver, herunder rådgivning, opkvalificering og
vidensformidling, som har til formål at understøtte det forebyggende arbejde og
håndtering af konkrete bekymringshenvendelser i landets kommuner, infohuse
mv.
Side
5/5