Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 179
Offentligt
2250813_0001.png
Notat
Kontoret for Økonomi og Indkvartering
Dato:
18. september 2020
Bilag 2: Tilsyn
Denne fremstilling tjener som baggrund til at forklare, hvordan Udlændingestyrelsens tilsyn
har været gennemført på indkvarteringsområdet
Generelt om tilsyn
Som ressortansvarlig myndighed påhviler det Udlændingestyrelsen at sikre, at driften af
asylcentrene og administrationen af de ydelser, der leveres på eller i tilknytning til asylcen-
trene, sker i overensstemmelse med såvel den retlige som den kontraktlige ramme for om-
rådet.
Udlændingestyrelsen fører på denne baggrund en række forskellige tilsyn med operatørens
opgaveløsning i form af anmeldte og uanmeldte tilsyn. Udlændingestyrelsen benytter sig af
både skriftlige tilsyn og besøgstilsyn. Skriftlige tilsyn er tilsyn, hvor kontrollen med opgave-
varetagelsen sker på et rent skriftligt grundlag og på baggrund af materiale, fx fakturaer,
kontrakter, operatørernes egne vejledninger og retningslinjer m.v., som modtages fra ope-
ratøren på Udlændingestyrelsens foranledning. Besøgstilsyn gennemføres ved Udlændinge-
styrelsens fremmøde på de enkelte indkvarteringssteder og benyttes, hvor et sådan frem-
møde er nødvendigt for gennemførelsen af tilsynet
fx hvor tilsynet omfatter iagttagelse af
udførelsen af konkrete arbejdsopgaver eller kontrol af vedligeholdelsesstanden af ejen-
dommen m.v.
eller hvor fremmøde på indkvarteringsstedet vurderes at tilføre tilsynet
værdi.
Tilsynene har samlet til formål at føre kontrol med, at operatørerne løbende leverer ydel-
ser, der i indhold og omfang lever op til operatørkontraktens bestemmelser og gældende
retningslinjer og myndighedsforskrifter, og at operatørerne i deres opgavevaretagelse un-
derstøtter det overordnede formål med driften af indkvarteringssystemet.
Side 1 af 3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
2250813_0002.png
Tilsyn i perioden 2010-2016
I 2010-2016 førte Udlændingestyrelsen tilsyn med indkvarteringsoperatørernes opgaveva-
retagelse uden at have et samlet og ensartet koncept.
Tilsynene gennemførtes på udvalgte områder og med varierende hyppighed og intensitet.
Fastlæggelsen af tilsynene skete på daværende tidspunkt ikke efter en samlet overordnet
tilsynsplan, men på baggrund af løbende vurderinger af behovet for tilsyn, herunder om
styrelsen havde kendskab til evt. uregelmæssigheder eller andre forhold, som talte for gen-
nemførelsen af tilsyn.
Styrelsen har i perioden bl.a. haft fokus på hhv. økonomiske og bygningsmæssige (herunder
i ve tar) tilsy og såkaldt ”faglige tilsy ” ed operatører es leveri g af i dkvarteri gsydel-
ser som fx sundhedsbetjening og undervisning til de indkvarterede asylansøgere m.fl.
Mere generelt på økonomiområdet var Udlændingestyrelsen opmærksom på udsving i ud-
giftsniveauet. Ved nye eller ændrede forudsætninger for opgavevaretagelsen udbad styrel-
sen sig en nærmere beskrivelse af udgiftsbehovet forud for tildeling af tillægsbevillinger.
Nyt tilsynskoncept i 2017
Udlændingestyrelsen udviklede i slutningen af 2016 og starten af 2017 et nyt koncept for
styrelsens samlede tilsynsvirksomhed og etablerede en egentlig tilsynsenhed med det over-
ordnede ansvar for at tilrettelægge og koordinere tilsynet med asylcenterdriften på tværs i
styrelsen.
1
Formålet med udviklingen af det nye koncept og etableringen af tilsynsenheden
var at styrke og kvalificere styrelsens samlede tilsynsopgave og i højere grad end tidligere
gøre tilsynene til en væsentlig og integreret del af de styringsværktøjer, styrelsen benytter
for asylcenterdriften med henblik på at sikre sammenhæng og læring.
Med det nye tilsynskoncept blev Udlændingestyrelsens tilsyn med centerdriften inddelt i
fem overordnede tilsynstyper - faglige tilsyn, økonomiske tilsyn, bygningstilsyn, inventartil-
syn og informationssikkerhedstilsyn og tilrettelagt efter en fastlagt årsplan. Resultaterne
blev samlet i en årsrapport og offentliggjort på portalen
www.nyidanmark.dk.
Fastlæggelsen af årsplanen har taget udgangspunkt i dels en række principper for tilsynenes
omfang og hyppighed, dels i en løbende vurdering af risiko og væsentlighed.
På Udlændingestyrelsens operatørmøder er gennemgående erfaringer og relevante læ-
ringspunkter fra de gennemførte tilsyn blevet gennemgået og drøftet med den samlede
operatørkreds.
1
Det nye tilsynskoncept blev offentliggjort på www.nyidanmark.dk maj 2017:
https://www.nyidan-
mark.dk/da/Nyheder/2017/11/Udlændingestyrelsen-styrker-tilsynet-med-asylcentrene.
Side 2 af 3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
Kort om de økonomiske tilsyn og inventartilsyn.
Økonomiske tilsyn har til formål at kontrollere operatørernes økonomiske og regnskabs-
mæssige forvaltning af midler udbetalt af Udlændingestyrelsen. Økonomiske tilsyn føres
bl.a. med udgangspunkt i operatørernes løbende økonomirapportering og den fakturaska-
belon, som operatørerne skal indrapportere deres forbrug i. Tilsynet tilrettelægges, således
at operatørerne anmodes om ved stikprøver at dokumentere visse af de fakturerede beløb.
Det indebærer krav til operatørerne om fremlæggelse af underliggende dokumentation (fx
fakturaer for indkøb) for de opkrævede udgifter. Alle operatører bliver minimum én gang
årligt genstand for skriftlige økonomiske tilsyn med økonomi- og regnskabspraksis.
Det fremgår endvidere af tilsynskonceptet, at Udlændingestyrelsen mindst hvert andet år
fører tilsyn med opgavevaretagelse med hensyn til lagerføring mv.
Med overgangen i 2018 fra en central inventaroperatør til en decentral lagerfunktion hos
de enkelte indkvarteringsoperatører er dette imidlertid ikke længere relevant. Principperne
er i relevant omfang videreført i tilsynet med indkvarteringsoperatørernes administration af
de decentrale lagre.
Side 3 af 3