Notat
Kontoret for Økonomi og Indkvartering
Dato:
18. september 2020
Bilag 2: Tilsyn
Denne fremstilling tjener som baggrund til at forklare, hvordan Udlændingestyrelsens tilsyn
har været gennemført på indkvarteringsområdet
Generelt om tilsyn
Som ressortansvarlig myndighed påhviler det Udlændingestyrelsen at sikre, at driften af
asylcentrene og administrationen af de ydelser, der leveres på eller i tilknytning til asylcen-
trene, sker i overensstemmelse med såvel den retlige som den kontraktlige ramme for om-
rådet.
Udlændingestyrelsen fører på denne baggrund en række forskellige tilsyn med operatørens
opgaveløsning i form af anmeldte og uanmeldte tilsyn. Udlændingestyrelsen benytter sig af
både skriftlige tilsyn og besøgstilsyn. Skriftlige tilsyn er tilsyn, hvor kontrollen med opgave-
varetagelsen sker på et rent skriftligt grundlag og på baggrund af materiale, fx fakturaer,
kontrakter, operatørernes egne vejledninger og retningslinjer m.v., som modtages fra ope-
ratøren på Udlændingestyrelsens foranledning. Besøgstilsyn gennemføres ved Udlændinge-
styrelsens fremmøde på de enkelte indkvarteringssteder og benyttes, hvor et sådan frem-
møde er nødvendigt for gennemførelsen af tilsynet
–
fx hvor tilsynet omfatter iagttagelse af
udførelsen af konkrete arbejdsopgaver eller kontrol af vedligeholdelsesstanden af ejen-
dommen m.v.
–
eller hvor fremmøde på indkvarteringsstedet vurderes at tilføre tilsynet
værdi.
Tilsynene har samlet til formål at føre kontrol med, at operatørerne løbende leverer ydel-
ser, der i indhold og omfang lever op til operatørkontraktens bestemmelser og gældende
retningslinjer og myndighedsforskrifter, og at operatørerne i deres opgavevaretagelse un-
derstøtter det overordnede formål med driften af indkvarteringssystemet.
Side 1 af 3