Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 179
Offentligt
2250812_0001.png
Notat
Kontoret for Økonomi og Indkvartering
Dato:
18. september 2020
Bilag 1: Styrings- og afregningsmodel
Denne fremstilling tjener som baggrund til at forklare, hvordan Udlændingestyrelsens øko-
nomisk styrings- og afregningsmodel på indkvarteringsområdet fungerer. Selve modellen er
udviklet på baggrund af konsulentbistand fra Økonomistyrelsen, og har været anvendt af
Udlændingestyrelsen i perioden 2010-2020.
Indledning
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarteringssteder for asyl-
ansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
I praksis driver en række indkvarteringsoperatører asylcentrene på vegne af styrelsen, mens
Udlændingestyrelsen selv er ansvarlig for at tilvejebringe asylcentre.
Driften af asylcentre er reguleret i operatørkontrakter mellem Udlændingestyrelsen og ind-
kvarteringsoperatørerne, hvoraf det fremgår, hvilke opgaver operatørerne skal udføre.
Styringsmodellen for indkvarteringsområdet og styringsrelationerne mellem Udlændinge-
styrelsen som opgavestiller og operatørerne som leverandører er baseret på principperne
for en dialogbaseret Bestiller-Udfører-Modtager-Model (BUM-model)
1
. Styringsmodellen
blev taget i anvendelse i Udlændingestyrelsen i 2003/2004, og blev implementeret på bag-
grund af en analyse udarbejdet af Økonomistyrelsen om de styringsmæssige relationer på
indkvarteringsområdet. Fra og med 2017 er operatørkontrakterne blevet tildelt via udbud.
1
Den dialogbaserede BUM-model indebærer, at hovedsigtet med kontrakten ikke udelukkende er
kvantitative mål, men overordnede rammer for opgavevaretagelsen (udføreren) i dialog med Udlæn-
dingestyrelsen (bestilleren).
Side 1 af 4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
Rollefordeling mellem Udlændingestyrelsen og operatørerne
BUM-modellen indebærer en klar opdeling af, hvilke ansvarsområder og opgaver Udlændin-
gestyrelsen henholdsvis operatørerne har.
Overordnet set har Udlændingestyrelsen som myndighed og bestiller ansvaret for:
At udforme styringsgrundlaget for operatørernes opgavevaretagelse i overensstem-
melse med de politiske målsætninger og gældende lovgivning, herunder standar-
der, og at fastlægge mål, service- og kvalitetskrav
At finansiere opgavevaretagelsen
At gennemføre tilsyn med operatørernes opgavevaretagelse
At træffe afgørelser, som ikke er delegeret i medfør af lov
At gennemføre løbende kontrol og opfølgning på økonomi og resultater
At indgå i en konstruktiv dialog mellem bestiller og udfører
Operatørerne har ansvaret for den daglige drift og selve opgavevaretagelsen af asylindkvar-
teringen i forhold til de fastlagte krav i kontrakterne, der er aftalt mellem den enkelte ope-
ratør og Udlændingestyrelsen.
Den valgte styringsmodel indebærer, at Udlændingestyrelsen bl.a. som udgangspunkt ikke
direkte regulerer udførerens interne forhold som fx organisering og konkrete opgaveforde-
ling, regnskabstilrettelæggelse og økonomistyring eller forsikringsforhold for udførerens
personale.
Den overordnede opgave- og rollefordeling mellem Udlændingestyrelsen og udfører med-
fører således, at styrelsen i udgangspunktet primært bør have fokus på at fastlægge stan-
darder (servicekrav, kvalitetssikring og mål) for asylindkvarteringsydelserne og afprøvning
af efterlevelse af kontrakten via regelmæssige tilsyn og overlader den praktiske udførelse til
den valgte leverandør.
Styringsværktøjer
a) Indgåelse af kontrakter
Udlændingestyrelsen indgår kontrakter med indkvarteringsoperatørerne, hvori fastlægges
rammerne for driften af indkvarteringsstederne, herunder formålet med levering af ydel-
serne, underliggende aktiviteter og Udlændingestyrelsens servicekrav til operatørernes le-
vering af ydelserne.
b) Principper for afregning med indkvarteringsoperatørerne
Side 2 af 4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
2250812_0003.png
Afregningen med operatørerne sker med udgangspunkt i en fast defineret fakturaskabelon,
som er direkte koblet op på de kontraktfastsatte ydelser og betaling sker bagudrettet på
månedsbasis.
Den månedlige faktura omfatter overordnet:
Takstafregnede indkvarterings- og sundhedsydelser m.v. Faktureringen heraf base-
res på årets takster på finansloven samt en månedsrapport over antallet af indkvar-
terede årspersoner i de enkelte alderskategorier. Rapporten trækkes fra IBS
2
af Ud-
lændingestyrelsen, som også præudfylder fakturaskabelonen med de realiserede
aktivitetsdata forud for fremsendelse af skabelonen til indkvarteringsoperatørerne
1/12 af de kontraktfastsatte årlige rammebevillinger vedr. ejendomsdrift m.v.
Udgifter for måneden, som refunderes af Udlændingestyrelsen efter faktisk forbrug
fx. transportudgifter i forbindelse med sagsbehandling.
Afholdt moms
Inden afregningen sendes til betaling, gennemgår Udlændingestyrelsen operatørernes af-
regning og vurderer, om de opkrævede beløb svarer til og ligger inden for de i kontrakten
aftalte betalinger og formål. Denne vurdering foretages både i forhold til, om det samlede
budget er overholdt, og om de enkelte rammer
hver i sær
er overholdt.
Det bemærkes, at operatøren ikke skal medsende regninger i forbindelse med den måned-
lige afregning, men er forpligtet til at opbevare de regninger, som vedrører udgifter, der er
afregnet efter faktisk forbrug. Efter behov kan der også anmodes om modtagelse af de kon-
krete fakturaer, som ligger til grund for afregningen.
c) Krav til økonomirapportering
Udlændingestyrelsen stiller i operatørkontrakterne krav om, at operatørerne generelt skal
kunne opgøre og afrapportere på udgifterne fordelt på de forskellige kontraktfastsatte ud-
giftsområder. Konkret er rapporteringskravet fastlagt således, at operatørerne kvartalsvist
skal fremsende en ledelsespåtegnet økonomirapportering til Udlændingestyrelsen. Økono-
mirapporteringen indeholder en status på operatørernes realiserede forbrug samt en prog-
nose for det forventede forbrug for året. Afrapporteringen skal ledsages af et notat eller lig-
nende, hvori der redegøres for de væsentligste økonomiske forhold og forventningerne til
årets resultat.
2
IBS er Udlændingestyrelsens indkvarteringssystem og står for Indkvarterings- og ydelsesBeregnings-
Systemet. IBS bliver anvendt som bookingfunktion til at skabe et overblik over, hvor asylansøgere er
indkvarteret og i forbindelse med udbetaling af ydelser til asylansøgere.
Side 3 af 4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
Principperne og detaljeringsniveauet for afrapporteringen følger overordnet afregningsni-
veauet i de månedlige fakturaer. Kravene til økonomirapporteringen fremgår af operatør-
kontrakter og en tilhørende detaljeret økonomirapporteringsvejledning, der beskriver prin-
cipperne for operatørernes opgørelse af økonomien på de forskellige kontraktområder,
herunder bl.a. for de takstbaserede ydelser og på de bygningsrelaterede områder.
Udlændingestyrelsen kan også på ad hoc basis anmode operatørerne om økonomidata.
Derudover har de offentlige operatører egne regler og vejledninger for deres interne øko-
nomistyring, hvilket ikke er genstand for kontrol fra Udlændingestyrelsens side.
Formålet med økonomirapporteringsmodellen er dermed at give Udlændingestyrelsen et
dækkende billede af alle operatørernes faktiske (samt forventede) udgifter i forbindelse
med levering af ydelserne.
Økonomiafrapporteringerne anvendes af Udlændingestyrelsen bl.a. til:
Budgettering og opfølgning af indkvarteringsområdet, herunder i forhold til bidrag
til de årlige finanslove, de løbende udgiftsopfølgninger og relevante økonomiske af-
rapporteringer til departementet.
Løbende monitorering af, hvordan den enkelte operatør forventer at klare sig øko-
nomisk, dvs. forventer operatøren underskud/overskud
At vurdere bevillingsbehovet ved indgåelse af nye kontrakter, idet det realiserede
forbrug på bevillingerne sammenlignes med operatørernes nye indspil
At planlægge hvilke tilsynsområder/emner, som Udlændingestyrelsen vil fokusere
på.
Kravene til afregning og økonomirapportering har overordnet været uændrede gennem
årene. Enkelte justeringer er foretaget med henblik på at adskille muligheden for at an-
vende midler fra et ydelsesområde til et andet ydelsesområde. Endelig bemærkes, at krav
om non-profit og anvendelse af eventuelt overskud inden for indkvarteringsområdet blev
indført med operatørkontrakten for 2017.
Side 4 af 4