Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 179
Offentligt
2250810_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om Udlændingestyrelsens redegørelse om tilsyn på asylindkvarte-
ringsområdet i perioden 2010-2020
Jeg fremsender hermed til udvalgets orientering Udlændingestyrelsens "Redegø-
relse om tilsyn på asylindkvarteringsområdet i perioden 2010-2020".
Jeg kan på baggrund af redegørelsen konstatere, at Udlændingestyrelsens styring
og tilsyn med operatørerne på inventarområdet i perioden var tilrettelagt efter et
tillidsbaseret samarbejde.
Udlændingestyrelsen oplyser, at operatørerne på inventarområdet fra 2012 var
andre offentlige myndigheder, og styrelsen tilrettelagde sit tilsyn med udgangs-
punkt i en vurdering af risiko og væsentlighed. På den baggrund har styrelsen som
udgangspunkt ikke ført kontrol og tilsyn med opgaveløsningen og interne forhold
hos operatørerne, da de som offentlige myndigheder allerede var underlagt kon-
trol fra anden side.
Jeg vil gerne understrege, at jeg mener, det er helt uacceptabelt, hvis nogen for-
søger at snyde sig til en økonomisk gevinst på bekostning af fællesskabet. Jeg for-
venter selvfølgelig, at danske myndigheder gør, hvad de kan, for at forhindre, at
der sker snyd.
Derfor finder jeg heller ikke, at Udlændingestyrelsens tilrettelæggelse af kontrol-
len med den organisation og de myndigheder, der var inventaroperatører i perio-
den 2010-2017, har været fuldt ud tilfredsstillende. Når jeg ser på forløbet, som
det er beskrevet i redegørelsen, finder jeg, at Udlændingestyrelsens styring og
tilsyn med håndteringen af inventaropgaven ikke har været tilstrækkelig på føl-
gende områder:
-
-
-
Styrelsen har ikke i tilstrækkeligt omfang bedt om dokumentation for de
udgifter, inventaroperatørerne har afholdt.
Styrelsen har ikke i tilstrækkelig grad gennemført kontrol og tilsyn i den
nævnte periode.
Styrelsen skulle have sikret en større grad af skriftlighed i samarbejdet
med inventaroperatørerne, herunder at alle aftaler blev indgået på skrift.
26. september 2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14944
1399518
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 179: Orienterende redegørelse om tilsyn med asylindkvartering, fra udlændinge- og integrationsministeren
-
Styrelsen skulle i højere grad have sikret sig, at inventarlagrene blev optalt
og kontrollet bl.a. i forbindelse med inventaroperatørskifte.
Jeg er i tillæg hertil enig med Udlændingestyrelsen, når den konkluderer, at når
det samlede forløb med inventaroperatøren i perioden 2015-2017 nu efterfølgen-
de vurderes, burde styrelsen tydeligere og tidligere have insisteret på at få etable-
ret et lagerstyringssystem, ligesom det er en relevant overvejelse, om styrelsen i
forbindelse med tilsynene i 2016 og 2017 reagerede med tilstrækkelig styrke over
for inventaroperatøren.
Jeg kan samtidig konstatere, at Udlændingestyrelsen hverken i den nævnte perio-
de eller i forbindelse med udarbejdelsen af denne redegørelse har fundet oplys-
ninger, der har givet styrelsen anledning til at foretage politianmeldelse af mulige
kriminelle forhold.
I redegørelsen oplyser Udlændingestyrelsen desuden, at styrelsen i 2017 indførte
et nyt tilsynskoncept, som efter styrelsens vurdering bidrager til en generelt mere
struktureret og effektiv håndtering af tilsynsopgaven. Endvidere indførte styrelsen
i 2018 en decentral lagermodel på indkvarteringsområdet med central styring fra
Udlændingestyrelsens side. Udlændingestyrelsen har oplyst, at man vil evaluere
og tilpasse tilsynskonceptet yderligere på baggrund af de erfaringer, der er samlet
på området.
Jeg kan derfor med tilfredshed konstatere, at Udlændingestyrelsen har taget
skridt til at etablere et grundlag for at føre en mere solid kontrol fremover. Det
arbejde vil udlændinge- og integrationsministeren følge løbende.
Jeg kan i øvrigt til udvalgets orientering oplyse, at Udlændingestyrelsen har med-
delt Udlændinge- og Integrationsministeriet, at styrelsen i forbindelse med udar-
bejdelse af redegørelsen har vurderet, at der ikke er personlige relationer mellem
styrelsens ansatte og ansatte hos styrelsens leverandører, der giver anledning til
reaktioner, fx som følge af inhabilitet.
Jeg vil afslutningsvis gerne bemærke, at jeg generelt har tillid til Udlændingesty-
relsens opgavevaretagelse på det samlede asylindkvarteringsområde.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
2/2