Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 161
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på
antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som senest ændret ved [..], foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 9 h, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»8) opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt.,«
Nr. 8-19 bliver herefter nr. 9-20.
2.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 14,
der bliver nr. 15, ændres »nr. 4-9« til: »nr. 4-10«.
3.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 15,
der bliver nr. 16, ændres »nr. 10 og 11« til: »nr. 11 og 12«.
4.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 17,
der bliver nr. 18, ændres »nr. 10« til: »nr. 11«.
5.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »nr. 1-9 og 11« til: »nr. 1-10 og 12«.
6.
I
§ 9 h, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10, 15 og 17«.
7.
I
§ 9 h, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »nr. 1-3, 10-13 og 15« til: »nr. 1-3, 11-14 og 16«.
8.
I
§ 9 h, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »nr. 17-19« til: »nr. 18-20«.
9.
I
§ 9 h, stk. 7,
indsættes efter »§ 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3,«: »§ 9 l, stk. 2 og 3,«.
10.
I
§ 9 h, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10, 15 og 17«.
11.
I
§ 9 h, stk. 13, 3. pkt.,
ændres »nr. 1-3, 12, 13, 18 og 19« til: »nr. 1-3, 13, 14, 19 og 20«.
12.
I
§ 9 h, stk. 13, 4. pkt.,
ændres »nr. 10, 11, 15 og 17« til: »nr. 11, 12, 16 og 18«.
13.
I
§ 9 l
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Er der fastsat en kvote for, hvor mange opholdstilladelser, der kan gives i en nærmere fastsat periode,
afvises en ansøgning, der indgives, når kvoten for den pågældende periode er udnyttet. Udnyttes kvoten ikke,
falder den bort.«
14.
I
§ 46, stk. 2. 1. pkt.,
ændres to steder »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16« til: »§ 9 h, stk. 1, nr. 4-10, 15 og
17«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
1
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
................................................................................................................................. 4
2. Lovforslagets hovedindhold
.......................................................................................................................... 4
2.1. Indførelse af gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser
.................................................... 4
2.1.1. Gældende ret
........................................................................................................................................ 4
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
........................................................................... 5
2.2. Forslag om indførelse af afvisningshjemmel, hvis kvoten på antallet af Working Holiday-tilladelser er
udnyttet
.......................................................................................................................................................... 6
2.2.1. Gældende ret
........................................................................................................................................ 6
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
........................................................................... 7
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
......................................... 7
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
............................................................ 8
5. Administrative konsekvenser for borgerne
.................................................................................................... 8
6. Miljømæssige konsekvenser
.......................................................................................................................... 8
7. Forholdet til EU-retten
.................................................................................................................................. 8
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
................................................................................................... 8
9. Sammenfattende skema
................................................................................................................................. 9
3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning og baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik den 18.
december 2019 aftale om justeringer af Working Holiday-ordningen.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at Danmark har bilaterale aftaler om Working Holiday med syv lande
(Argentina, Australien, Canada, Chile, Japan, New Zealand og Sydkorea), og at Working Holiday-aftalerne
skal give unge mennesker fra de lande, som har indgået aftalerne, en bedre mulighed for at lære hinandens
kultur og levevis at kende og dermed fremme den gensidige forståelse mellem landene. Herudover fremgår
det af aftalen, at anvendelsen af ordningen er steget markant gennem de seneste år, og at den stigende
udvikling kan tilskrives, at flere unge fra især Argentina og dernæst Chile har gjort brug af ordningen.
Endelig fremgår det, at aftalepartierne på den baggrund er enige om en række initiativer, der skal imødegå
udviklingen på området.
Et af initiativerne omhandler et forslag om indførelse af gebyr på ansøgninger om opholdstilladelse til
Working Holiday-ophold. Dette initiativ forudsætter ændring af udlændingeloven.
Der henvises til afsnit 2.1.
Et andet initiativ omhandler forslag om at indføre en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser
meddelt til statsborgere fra Argentina og Chile. I forlængelse af forslaget foreslås det med lovforslaget, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration får hjemmel til at afvise en ansøgning, når kvoten er
udnyttet. Hermed vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration kunne tilbagebetale et indbetalt
ansøgningsgebyr, når ansøgningen afvises, fordi kvoten er udnyttet.
Der henvises til afsnit 2.2.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Indførelse af gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser
2.1.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at en udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning
om visse typer af opholdstilladelse skal betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet.
I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om opholdstilladelse, der er gebyrpålagt.
De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse, der skal indgives til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse og på baggrund af ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source
(ESS) i Sverige), nr. 5 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som studerende, herunder ph.d.-
studerende, og autorisationsophold), nr. 6 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som au pair), nr. 7
(der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som praktikant), nr. 8 og 9 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til henholdsvis en udenlandsk arbejdstager og en
udenlandsk studerende), nr. 14 (der omhandler ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse efter de
nævnte typer af opholdstilladelse) samt nr. 16 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse til et
jobsøgningsophold).
Af § 9 h, stk. 4, 1. pkt., fremgår, at størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16, fastsættes
således, at de svarer til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
behandling af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse.
4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Størstedelen af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations sagsbehandling er således
hovedsageligt gebyrfinansieret.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, med henblik på et Working Holiday-ophold.
Efter udlændingelovens § 9 l, stk. 1, 1. pkt., kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45, er berettiget til et længerevarende ferieophold
her i landet og i forbindelse hermed er berettiget til at arbejde her i landet i et nærmere afgrænset omfang.
Det følger af § 9 l, stk. 1, 2. pkt., at opholdstilladelse gives på de betingelser, som aftalen opstiller.
Som nævnt har Danmark indgået Working Holiday-aftaler med Argentina, Australien, Canada, Chile, Japan,
New Zealand og Sydkorea.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af aftale om justeringer af Working Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om, at der
skal lægges et omkostningsbestemt gebyr på ansøgninger om opholdstilladelse til Working Holiday-ophold,
og at gebyret skal dække de omkostninger, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration har i
forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgninger om Working Holiday-ophold. Det fremgår endvidere af
aftalen, at gebyret forventeligt vil blive i samme størrelsesorden som studiesagerne.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks
internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet. Det svarer til, hvad der i øvrigt gælder for
ansøgninger om opholdstilladelse, der indgives til Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
En klage til Udlændingenævnet over en afgørelse truffet af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration på baggrund af en ansøgning om Working Holiday-ophold vil som konsekvens heraf også blive
gebyrpålagt, jf. § 9 h, stk. 5, 2. pkt.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse med henblik
på et Working Holiday-ophold i indhold svarer til den sagsbehandling, der finder sted i forbindelse med
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om
studieopholdstilladelse m.v., foreslås det, at gebyret bliver omfattet af den eksisterende gebyrsats for
studiesager. Gebyret for at indgive ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse som
studerende er i 2020 fastsat til 1.900 kr., jf. § 5, stk. 3, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1019 af 23. juni 2020 om
indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på studie- og erhvervsområdet
m.v. (gebyrbekendtgørelsen).
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling, hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-
reglerne kan tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete Working Holiday-aftale vil
have betydning for, om der kan opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse.
Japanske statsborgere, der søger om opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold, vil f.eks.
ikke skulle betale gebyr. Det fremgår således af artikel 1 i bekendtgørelse af ordning af 28. juni 2007 med
Japan om tilladelse til begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 4 af 13.
februar 2019, at Danmarks regering forpligter sig til vederlagsfrit at udstede tilladelse til arbejdsferie med
gyldighed i 1 (et) år fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra japanske statsborgere, som opfylder
betingelserne herfor. Der kan på den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning om opholdstilladelse fra
japanske statsborgere, hvis Working Holiday-aftalen med Japan ændres. Regeringen har iværksat indledende
foranstaltninger til en sådan ændring.
5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra
de øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt skulle betale gebyr for at ansøge og for at
klage over et eventuelt afslag.
2.2. Forslag om indførelse af afvisningshjemmel, hvis kvoten på antallet af Working Holiday-tilladelser er
udnyttet
2.2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9 l, stk. 1, 1. pkt., kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45, er berettiget til et længerevarende ferieophold
her i landet og i forbindelse hermed er berettiget til at arbejde her i landet i et nærmere afgrænset omfang
(Working Holiday-ophold). Det følger af § 9 l, stk. 1, 2. pkt., at opholdstilladelse gives på de betingelser,
som aftalen opstiller.
Det fremgår af artikel 9 (a) i bekendtgørelse af aftalememorandum af 3. maj 2011 med Argentina om
tilladelse til begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 12 af 3. juni 2019, at
det årlige antal tilladelser til arbejdsferie, som kan udstedes af parterne i henhold til dette
aftalememorandum, fastsættes af parterne ved fælles aftalememorandum gennem udveksling af diplomatiske
noter.
Af artikel 10 (2) i bekendtgørelse af aftalememorandum af 8. december 2008 med Chile om tilladelse til
begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 11 af 23. maj 2019, følger, at
ændringer i dette aftalememorandum til enhver tid kan forhandles og aftales skriftligt mellem de to
regeringer.
En udlænding, der til Styrelsen for International Rekruttering og Integration indgiver ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse, skal senest samtidig med indgivelse af ansøgningen
betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet. Dette
følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse og på baggrund af ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige), nr. 5 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som studerende, herunder ph.d.-studerende,
og autorisationsophold), nr. 6 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som au pair), nr. 7 (der
omhandler ansøgning om opholdstilladelse som praktikant), nr. 8 og 9 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til henholdsvis en udenlandsk arbejdstager og en
udenlandsk studerende), nr. 14 (der omhandler ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse efter de
nævnte typer af opholdstilladelse) samt nr. 16 (der omhandler ansøgning om opholdstilladelse til et
jobsøgningsophold).
Spørgsmålet om, hvornår et indbetalt gebyr tilbagebetales er reguleret i gebyrbekendtgørelsen.
Det følger således af gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 1, at gebyr, der er indbetalt for indgivelse af en
ansøgning som nævnt i bekendtgørelsens § 5, stk. 2, nr. 1 (beskæftigelse og ansættelse på ESS i Sverige)) og
nr. 2 (jobsøgningsophold), og stk. 3-5 (etableringskort, Start Up-ordningen, studie m.v., au pair, praktikant
og medfølgende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og udenlandske studerende),
tilbagebetales, hvis 1) ansøgningen er indgivet af en person, der ikke er berettiget til at indgive ansøgningen,
2) Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige, at ansøgningen skal tillades indgivet
uden betaling af gebyr, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1, 3) ansøgningen afvises efter udlændingelovens § 9
h, stk. 8, 1. pkt. (om afvisning af en ansøgning, hvis der ikke er betalt gebyr), eller 4) ansøgningen afvises på
andet grundlag end manglende gebyrbetaling.
Det følger af gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 2, at ved tilbagebetaling efter bekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr.
4, refunderes det indbetalte gebyr fratrukket et beløb, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 7, som med virkning
for gebyrer indbetalt i perioden 1. juli
31. december 2020 udgør 875 kr.
6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af aftale om justeringer af Working Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om at indføre
en årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra
henholdsvis Argentina og Chile, og at tildelingen af tilladelser til statsborgere fra Argentina og Chile skal ske
efter først til mølle-princippet.
Udenrigsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af aftalen igangsat de
relevante procedurer med henblik på at den aftalte kvote kan indføres, jf. herved artikel 9 (a) i Working
Holiday-aftalen med Argentina og artikel 10 (2) i Working Holiday-aftalen med Chile.
Når kvoten er indført vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration kunne meddele op til 150
opholdstilladelse til statsborgere fra henholdsvis Argentina og Chile om året efter først til mølle-princippet.
Med lovforslaget foreslås det at ansøgninger om opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold skal
gebyrpålægges, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, jf.
herved lovforslagets § 1, nr. 1, og afsnit 2.1.
Meddeler Styrelsen for International Rekruttering og Integration afslag på opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold, vil ansøger ikke få et indbetalt gebyr tilbagebetalt. Det vil også gælde, hvis Styrelsen for
International Rekruttering og Integration meddeler afslag på opholdstilladelse til et Working Holiday-
ophold, fordi kvoten for det pågældende land er udnyttet.
Da Styrelsen for International Rekruttering og Integration i praksis ikke vil kunne give en angivelse af,
hvornår en kvote præcis er udnyttet, og da styrelsen vil have en yderst begrænset sagsbehandling af en
ansøgning, der indgives efter, at en kvote eventuelt er udnyttet, foreslås det, at styrelsen får hjemmel til at
afvise en ansøgning, der indgives, når kvoten er udnyttet.
Det foreslås også, at en afvisning begrundet i, at en kvote er udnyttet, skal medføre, at ansøger får sit gebyr
fuldt tilbagebetalt.
Forslagene betyder, at en udlænding, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-
ophold, når en kvote er udnyttet, vil få ansøgningen afvist af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, og at styrelsen i den forbindelse vil tilbagebetale det fulde ansøgningsgebyr til udlændingen.
Afvisningshjemlen vil både omfatte en ansøgning, der indgives, når kvoten allerede er udnyttet på
ansøgningstidspunktet, og for en ansøgning, der indgives, inden kvoten er udnyttet, men hvor kvoten
udnyttes, inden der er truffet afgørelse på baggrund af ansøgningen.
Det foreslås, at forslaget om fuld tilbagebetaling af ansøgningsgebyret, når en kvote er udnyttet, udmøntes
ved, at der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 9 h, stk. 15, i
gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 1, bliver fastsat regler om, at gebyr, der er indbetalt for indgivelse af en
ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold, tilbagebetales, hvis ansøgningen afvises som
følge af, at en kvote er udnyttet. De gældende bestemmelser i gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr. 1-4, om
tilbagebetaling af gebyr videreføres uændret.
Det bemærkes, at forslaget i første omgang kun vil have betydning for ansøgere fra Argentina og Chile.
Indføres der kvoter på andre aftaler
eksisterende eller fremtidige
vil forslaget dog også få betydning for
disse ansøgere, såfremt en kvote udnyttes.
En afvisning begrundet i, at en kvote er udnyttet, vil kunne påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 46 a. Udlændingen vil skulle betale gebyr herfor, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 5, 2.
pkt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
7
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2020 til den 28. september 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesti NU, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes
Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK
Dansk
Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Landbrug, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Danske Universiteter, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den
Katolske Kirke i Danmark, DI
Dansk Industri, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations-
og Rådgivningscentret om Racediskrimination, FH Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, International Community/Erhverv Aarhus,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL (Kommunernes Landsforening), Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl.
Fredsfonden), PROSA
Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOS Racisme,
Trykkefrihedsselskabet, Udlændingenævnet, Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3 F.
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
2236974_0009.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Negative
konsekvenser/merudgifter
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
JA
NEJ
X
9
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at en udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning
om visse typer af opholdstilladelse skal betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse, der skal indgives til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9.
Størrelsen af gebyrerne efter bl.a. § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse, jf. herved § 9 h, stk. 4, 1. pkt. Størstedelen af Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations sagsbehandling er således gebyrfinansieret.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, med henblik på et Working Holiday-ophold.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 9 h, stk. 1, nr. 8,
foreslås det, at der indføres gebyrbetaling på
ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks
internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
En klage til Udlændingenævnet over en afgørelse truffet af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration på baggrund af en ansøgning om Working Holiday-ophold vil som konsekvens heraf også blive
gebyrpålagt, jf. § 9 h, stk. 5, 2. pkt.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold i
indhold svarer til den sagsbehandling, der finder sted i forbindelse med Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om studieopholdstilladelse m.v., foreslås det, at
gebyret bliver omfattet af den eksisterende gebyrsats for studiesager. Gebyret for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse som studerende er i 2020 fastsat til 1.900 kr., jf.
gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3, nr. 2.
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling, hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-
reglerne kan tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete Working Holiday-aftale vil
have betydning for, om der kan opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse.
Japanske statsborgere, der søger om opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold, vil f.eks.
ikke skulle betale gebyr. Det fremgår således af artikel 1 i bekendtgørelse af ordning af 28. juni 2007 med
Japan om tilladelse til begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 4 af 13.
februar 2019, at Danmarks regering forpligter sig til vederlagsfrit at udstede tilladelse til arbejdsferie med
gyldighed i 1 (et) år fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra japanske statsborgere, som opfylder
betingelserne herfor. Der kan på den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning om opholdstilladelse fra
japanske statsborgere, hvis Working Holiday-aftalen med Japan ændres. Regeringen har iværksat indledende
foranstaltninger til en sådan ændring.
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra
de øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt skulle betale gebyr.
10
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at en udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning
om visse typer af opholdstilladelse skal betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse, der skal indgives til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9. Det følger af § 9 h, stk.
1, nr. 14, at ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse nævnt i § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, er gebyrpålagt,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, med henblik på et Working Holiday-ophold.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, medmindre
Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med den foreslåede ændring af
§ 9 h, stk. 1, nr. 14,
der bliver nr. 15, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse med henblik på et Working
Holiday-ophold i indhold svarer til den sagsbehandling, der finder sted i forbindelse med Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om studieopholdstilladelse m.v., vil
gebyret blive omfattet af den eksisterende gebyrsats for studiesager. Gebyret for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse som studerende er i 2020 fastsat til 1.900 kr., jf.
gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3, nr. 2.
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling, hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-
reglerne kan tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete Working Holiday-aftale vil
have betydning for, om der kan opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelse. Japanske statsborgere, der søger om forlængelse af opholdstilladelse med henblik på et
Working Holiday-ophold, vil f.eks. ikke skulle betale gebyr. Det fremgår således af artikel 1 i bekendtgørelse
af ordning af 28. juni 2007 med Japan om tilladelse til begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf.
bekendtgørelse nr. 4 af 13. februar 2019, at Danmarks regering forpligter sig til vederlagsfrit at udstede
tilladelse til arbejdsferie med gyldighed i 1 (et) år fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra japanske
statsborgere, som opfylder betingelserne herfor. Der kan på den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning
om forlængelse af opholdstilladelse fra japanske statsborgere, hvis Working Holiday-aftalen med Japan
ændres. Regeringen har iværksat indledende foranstaltninger til en sådan ændring.
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra
de øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt skulle betale gebyr.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 1, nr. 15,
der bliver nr. 16, at
ændre henvisningen til nr. 10 og 11 til nr. 11 og 12.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 17, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 9 q, stk. 8 (om
tidsubegrænset opholdstilladelse til tidligere diplomater m.v.), hvis udlændingen har opholdstilladelse efter
bestemmelsen, der er nævnt i nr. 10 (om opholdstilladelse til tidligere diplomater m.v.).
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 1, nr. 17,
der bliver nr. 18, at
ændre henvisningen til nr. 10 til nr. 11.
Til nr. 5
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 18, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen har
opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-9 (om familiesammenføring,
familiemæssig tilknytning til en herboende person, religiøs forkynder, beskæftigelse og ESS i Sverige, studie
m.v., au pair, praktikant, medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere og udenlandske studerende) og
nr. 11 (om familie til en tidligere diplomat m.v.).
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1, kan også danne grundlag for en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen i øvrigt opfylder betingelserne herfor, jf. §
11.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det derfor i
§ 9 h, stk. 1, nr. 18,
der bliver nr. 19, at ændre henvisningen
til nr. 1-9 til nr. 1-10. Forslaget indebærer, at en udlænding med opholdstilladelse med henblik på Working
Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1, skal betale gebyr for at indgive ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr. 9-20.
Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med lovforslagets § 1, nr. 5, at ændre henvisningen til nr. 11
til nr. 12.
Til nr. 6
Det følger af § 9 h, stk. 4, 1. pkt., at størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16, fastsættes
således, at de svarer til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
behandling af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
12
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med den foreslåede ændring af § 9 h, stk. 1, nr. 14, der bliver nr. 15, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det,
at der indføres gebyrbetaling på ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse med henblik på Working
Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 4, 1. pkt.,
at ændre
henvisningen til nr. 1-9 og 14 til nr. 1-10 og 15.
Forslaget indebærer, at størrelsen af det foreslåede gebyr på ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse
af opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1, skal fastsættes så det svarer til
omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations sagsbehandling.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr. 9-20.
Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med lovforslagets § 1, nr. 6, at ændre henvisningen til nr. 16
til nr. 17.
Til nr. 7
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 4, 2. pkt.,
at ændre
henvisningen til nr. 1-3, 10-13 og 15 til nr. 1-3, 11-14 og 16.
Til nr. 8
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 4, 3. pkt.,
at ændre
henvisningen til nr. 17-19 til nr. 18-20.
Til nr. 9
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det følger bl.a. af udlændingelovens § 9 h, stk. 7, at en udlænding, der indgiver ansøgning om
opholdstilladelse og i den forbindelse indbetaler gebyr, skal have gebyret tilbagebetalt fratrukket et beløb,
hvis ansøgningen afvises, fordi ansøger ikke har lovligt ophold, og der ikke foreligger omstændigheder, der
kan begrunde, at ansøgningen alligevel skal tages under behandling, jf. herved § 9, stk. 25
13
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
(familiesammenføring), § 9 a, stk. 5-7 (beskæftigelse), § 9 c, stk. 6 (ganske særlige grunde og friby-
ordningen), § 9 f, stk. 9 (religiøse forkyndere), § 9 i, stk. 4 og 5 (studie), § 9 j, stk. 2 og 3 (au pair), § 9 k, stk.
2, 1. pkt., og stk. 3 (praktikanter og volontører), § 9 m, stk. 2 og 3 (medfølgende familie til udenlandske
arbejdstagere), § 9 n, stk. 2 og 3 (medfølgende familie til udenlandske studerende), og § 9 q, stk. 10-12
(tidligere diplomater m.v. samt disses medfølgende familie). Beløbet, der skal fratrækkes, udgør for perioden
1. juli til 31. december 2020 875 kr., jf. gebyrbekendtgørelsens § 9, stk. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse
med henblik på Working Holiday-ophold efter § 9 l, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet.
Reglerne om afvisning af en ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold, hvis ansøger
ikke har lovligt ophold, og der ikke foreligger omstændigheder, der kan begrunde, at ansøgningen alligevel
skal tages under behandling, er indeholdt i udlændingelovens § 9 l, stk. 2 og 3.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 1, at indsætte
en henvisning til afvisningsbestemmelserne i § 9 l, stk. 2 og 3, i
§ 9 h, stk. 7.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-
ophold og i den forbindelse indbetaler gebyr, skal have gebyret tilbagebetalt fratrukket et beløb, hvis
ansøgningen afvises, fordi ansøger ikke har lovligt ophold, og der ikke foreligger omstændigheder, der kan
begrunde, at ansøgningen alligevel skal tages under behandling.
Til nr. 10
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse, der skal indgives til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16. Der skal således betales gebyr for at indgive ansøgning
om opholdstilladelse efter bl.a. § 9 a, stk. 2, nr. 10 (etableringskortet) og 11 (Start Up-ordningen), jf. § 9 h,
stk. 1, nr. 4, og for at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 i, stk. 1, 1. pkt. (studie), stk. 2 (ph.d.-
studerende) og stk. 3 (autorisationsophold), jf. § 9 h, stk. 1, nr. 5.
Det følger af gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3, at der med virkning for perioden 1. juli til 31. december
2020 skal betales et gebyr på 1.900 kr. for at indgive ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10 (etableringskortet) og 11 (Start Up-ordningen),
samt udlændingelovens § 9 i, stk. 1, 1. pkt. (studie), stk. 2 (ph.d.-studerende) og stk. 3 (autorisationsophold).
Det fremgår af § 9 h, stk. 13, 2. pkt., at bl.a. beløb fastsat efter stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16, reguleres fra og med
2016 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet. Da sagsbehandlingen
af ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold i indhold svarer til den
sagsbehandling, der finder sted i forbindelse med Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
behandling af ansøgninger om studieopholdstilladelse m.v., foreslås det samtidig, at gebyret bliver omfattet
af den eksisterende gebyrsats for studiesager m.v., jf. herved gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det som en konsekvens heraf, at ændre henvisningen i
§ 9 h, stk. 13, 2.
pkt.,
fra nr. 4-9 til nr. 4-10.
14
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det som en konsekvens heraf ligeledes i § 9 h, stk. 13, 2. pkt., at ændre
henvisningen til nr. 14 og 16 til nr. 15 og 17.
Til nr. 11
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 13, 3. pkt.,
at ændre
henvisningen til nr. 1-3, 12, 13, 18 og 19 til nr. 1-3, 13, 14, 19 og 20.
Til nr. 12
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale
et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt for at
indgive ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr. 8-19 bliver nr. 9-
20.
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det som en konsekvens heraf i
§ 9 h, stk. 13, 4. pkt.,
at ændre
henvisningen til nr. 10, 11, 15 og 17 til nr. 11, 12, 16 og 18.
Til nr. 13
Det fremgår af aftale om justeringer af Working Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om at indføre
en årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra
henholdsvis Argentina og Chile, og at tildelingen af tilladelser til statsborgere fra Argentina og Chile skal ske
efter først til mølle-princippet. Udenrigsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har på
baggrund af aftalen igangsat de relevante procedurer med henblik på at den aftalte kvote kan indføres.
Når kvoten er indført vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration kunne meddele op til 150
opholdstilladelse til statsborgere fra henholdsvis Argentina og Chile om året.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 l, stk. 4, 1. pkt.,
foreslås det, at er der fastsat en
kvote for, hvor mange opholdstilladelser, som der kan gives i en nærmere fastsat periode, afvises en
ansøgning, der indgives, når kvoten for den pågældende periode er udnyttet.
Forslaget betyder, at en udlænding, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-
ophold, når en kvote er udnyttet, vil få ansøgningen afvist af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Afvisningshjemlen vil både omfatte en ansøgning, der indgives, når kvoten allerede er udnyttet
på ansøgningstidspunktet, og for en ansøgning, der indgives inden kvoten er udnyttet, men hvor kvoten
udnyttes, inden der er truffet afgørelse på baggrund af ansøgningen.
15
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at forslaget i første omgang kun vil have betydning for ansøgere fra Argentina og Chile.
Indføres der kvoter på andre aftaler
eksisterende eller fremtidige
vil forslaget dog også få betydning for
disse ansøgere, såfremt en kvote udnyttes.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 l, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at udnyttes kvoten
ikke, falder den bort.
En kvote, der ikke udnyttes, vil således ikke blive overført til det næstkommende år men falde bort.
En afvisning begrundet i, at en kvote er udnyttet, vil kunne påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 46 a. Udlændingen vil skulle betale gebyr herfor, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 5, 2.
pkt.
Til nr. 14
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at en udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning
om visse typer af opholdstilladelse skal betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse, der skal indgives til Styrelsen for International Rekruttering og Integration følger af § 9 h,
stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, med henblik på et Working Holiday-ophold.
Det følger af udlændingelovens § 46, stk. 2, 1. pkt., at afgørelser efter bl.a. § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16,
træffes af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf. § 9 l, stk. 1,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det derfor i
§ 46, stk. 2, 1. pkt.,
at ændre henvisningen til nr. 4-9 til nr.
4-10. Forslaget indebærer, at afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, vil blive truffet
af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr. 9-20.
Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med lovforslagets § 1, nr. 14, at ændre henvisningen til nr. 14
og 16 til nr. 15 og 17.
§2
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 1,
foreslås det, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Med de foreslåede bestemmelser i
§ 2, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
foreslås det, at loven ikke skal finde anvendelse
for udlændinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge foreslås det, at de hidtil gældende regler skal finde anvendelse.
Forslagene betyder, at forslaget om, at indføre gebyr for ansøgninger om opholdstilladelse til Working
Holiday-ophold ikke skal finde anvendelse på udlændinge, der har indgivet ansøgning om opholdstilladelse
efter § 9 l, stk. 1, inden den 1. januar 2021. For disse udlændinge skal de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
16
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes), fra udlændinge- og integrationsministeren
§3
Efter udlændingelovens § 66 gælder udlændingeloven ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens territoriale gyldighedsområde, betyder, at lovens § 1 ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
17