Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 158
Offentligt
2231651_0001.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til
anvendelse ved bekymring for ekstremisme
Juni 2020
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0002.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
Indhold
1.
Om evalueringen
2. Vurderingsværktøjet
3. Anvendelse af vurderingsværktøjet
4. Vurderingsværktøjets relevans
5. Udbytte af vurderingsværktøjet
6. Metode og datagrundlag
1
3
5
7
10
13
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0003.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
1. Om evalueringen
Oxford Research har gennemført en evaluering af
vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme.
Evalueringens formål er at afdække:
a) I hvilken grad vurderingsværktøjet anvendes i forlængelse af en bekymringshenvendelse om
ekstremisme,
b) Hvorvidt værktøjet er implementeret succesfuldt, samt hvad der opleves at hæmme og fremme
implementering og forankring
c) Hvilket udbytte aktører i infohussamarbejdet får ud af arbejdet med vurderingsværktøjet. Herunder,
hvorvidt værktøjet er velkvalificeret og velegnet til vurdering af bekymringshenvendelser om
ekstremisme samt om værktøjet bidrager til at myndighedssamarbejdet er fagligt velfunderet og
systematisk
Evalueringen hviler på et datagrundlag bestående af casestudier i fire kommuner, der har anvendt
redskabet samt en spørgeskemaundersøgelse blandt de ansatte i kommuner og politi, der har deltaget
på et superbrugerkursus i vurderingsværktøjet.
Evalueringen viser hvordan vurderingsværktøjet anvendes i kommunerne; kommunernes oplevelse af
vurderingsværktøjets relevans samt kommunernes udbytte af at anvende vurderingsværktøjet
1.1 Evalueringens konklusioner
Evalueringen viser entydigt, at de praktikere, der har anvendt vurderingsværktøjet, finder det både
anvendeligt og relevant for deres praksis. Dér hvor vurderingsværktøjet anvendes medfører det en øget
grundighed og systematik. Evalueringens øvrige konklusioner er følgende:
Vurderingsværktøjet opleves som relevant og anvendeligt. Det gælder på tværs af kommuner, det
vil sige både blandt kommuner med mange bekymringshenvendelser og de kommuner med færre
bekymringshenvendelser.
Værktøjet anvendes lidt forskelligt på tværs af kommuner. Forskellen i praksis ligger særligt i
forhold til de dele af værktøjet, der omhandler modtagelse af bekymringshenvendelsen og
opfølgningen på vurderingen
Vurderingsværktøjet har medført øget grundighed, en større systematik og en bedre
dokumentation.
Den øgede grundighed og systematik medfører et lidt større tidsforbrug. Det er dog ifølge
brugerne af værktøjet, tid der er godt givet ud og står mål med det udbytte, der opnås ved at bruge
vurderingsværktøjet.
1.2 Fremadrettede opmærksomhedspunkter
Evalueringens respondenter peger på en række opmærksomhedspunkter for den fremadrettede
anvendelse af vurderingsværktøjet:
Det er vigtigt at opretholde kompetencer i at anvende vurderingsværktøjet. I kommuner med få
sager er der risiko for, at viden om brugen tyndes ud over tid.
1
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0004.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
Trussels- og risikobilledet ændrer sig løbende og det kan derfor anbefales løbende at sikre, at
indholdet af de ni dimensioner er tidssvarende.
Der ligger et potentiale i at bruge værktøjet eller dele af værktøjet i dialogen med borgere (f.eks.
med forældre til ung, man er bekymret for).
2
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0005.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
2. Vurderingsværktøjet
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme har i samarbejde med Rigspolitiets Nationale Fore-
byggelsescenter, Politiets Efterretningstjenestes Forebyggelsescenter, forskere, en lang række lokale
praktikere og Rambøll Management Consulting udviklet et vurderingsværktøj til anvendelse ved
bekymring for risiko for kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv. Vurderingsværktøjet er
målrettet anvendelse blandt myndighedspersonerne i det tværsektorielle myndighedssamarbejde,
infohus kommune, som har til opgave at vurdere de indkomne bekymringer.
Formålet med vurderingsværktøjet er at etablere en ensartet systematik og et fælles sprog i
behandlingen af bekymringshenvendelser samt sikre, at de rette kompetencer altid er til stede, når en
bekymring for kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv skal håndteres. Vurderingsværktøjet
skal understøtte en grundig analyse og helhedsvurdering af både personen og den bekymring, som er.
Det samlede vurderingsværktøj består af en håndbog og fire redskaber, som skal sættes i spil, når der
rettes en bekymringshenvendelse til myndighederne.
De fire redskaber er som følger:
Redskab 1: Modtagelse og beskrivelse af bekymring
Redskab 2: Indsamling af oplysninger og information
Redskab 3: Dialogredskab til analyse af risiko og trussel, samt analyse af trivsel og
modstandskraft
Redskab 4: Helhedsvurdering og anbefaling
Målgruppen for vurderingsværktøjet er de fagpersoner, der deltager i regi af infohus kommune, og
som har til opgave at vurdere de indkomne bekymringshenvendelser. Det inkluderer kommunale
sagsbehandlere på børne-, unge- og voksenområdet, politi, psykiatri, SSP og Kriminalforsorgen samt
eventuelle relevante samarbejdspartnere i regi af infohus kommune. Værktøjet bør anvendes ved alle
bekymringshenvendelser om ekstremisme, herunder ekstrem islamisme, højre- eller
venstreekstremisme og andre former for ekstremisme.
Ved?? redskab 3; dialogredskab til analyse af risiko og trussel, samt analyse af trivsel og
modstandskraft anvendes, vurderes en bekymringshenvendelse ud fra ni dimensioner.
Redskabets ni dimensioner er udvalgt og udviklet med afsæt i en omfattende kortlægning og systema-
tisering af international forskningsviden om individets veje til og fra ekstremisme, bekymringstegn
samt risiko- og beskyttelsesfaktorer. De ni dimensioner præsenterer således områder, der på tværs af
relevant forskning er vigtige at få afdækket, når en bekymringshenvendelse skal analyseres
systematisk, målrettet og effektivt
.
Konkret skal analysen ske ved, at deltagerne på mødet arbejder sig igennem dimensionerne én for én, i
den rækkefølge de er afbilledet på figur 2-1. Figur 2-1 er en gengivelse af redskabets fysiske
udformning, et analyseværktøj, der understøtter dialog og systematik omkring hver enkelt dimension.
3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0006.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
Dialogredskabets ni dimensioner er:
1.
Bekymrende overbevisninger og
retorik
2.
Voldsparathed
3.
Kriminalitetshistorik
4.
Bekymrende socialisering og relationer
5. Personlighedsfaktorer
6. Psykisk sårbarhed
7. Familie
8. Netværk og fritid
9. Uddannelse og beskæftigelse
Figur 2-1: Gengivelse af værktøjets "analysebræt"
4
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0007.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
3. Anvendelse af vurderingsværktøjet
Evalueringens første formål er at undersøge, i hvilken grad vurderingsværktøjet anvendes i
forlængelse af en bekymringshenvendelse om ekstremisme. Resultaterne af dette ses i nedenstående
afsnit.
Evaluator har ikke adgang til det samlede antal af brugere af vurderingsværktøjet. Dog oplyser
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme, at man har uddannet 174 superbrugere fra i alt 12
politikredse og 72 kommuner. En spørgeskemaundersøgelse blandt disse viser, at omkring halvdelen
anvender vurderingsværktøjet (fig. 3-1). Der er ikke spurgt indtil, hvad årsagen er til, at man ikke
bruger værktøjet, men det vurderes primært at skyldes, at man ikke har ekstremismerelaterede
bekymringshenvendelser.
Figur 3-1: Anvendelse af vurderingsværktøjet
49%
51%
Ja
Nej
Svar på spørgsmålet:
Har du anvendt vurderingsværktøjet i forlængelse af en
bekymringshenvendelse om ekstremisme?
(N = 55)
I forbindelse med evalueringen er der gennemført casestudier i fire kommuner, hvor værktøjet er
anvendt. På tværs af casestudierne kan evaluator rapportere følgende om anvendelsen af
vurderingsværktøjet:
Kommunerne anvender vurderingsværktøjet i infohus kommune. I nogle tilfælde anvendes værktøjet
på to niveauer. Først til en indledende vurdering hos polititovholderen, og herefter i regi af infohus
kommune. Polititovholderen foretager en vurdering af de første fire dimensioner i
vurderingsværktøjet. Dimensionerne har til formål at afdække trussel og risiko.
-
-
-
-
Dimension 1 – Bekymrende overbevisninger og retorik
Dimension 2 – Voldsparathed
Dimension 3 - Kriminalitetshistorik
Dimension 4 – Bekymrende socialisering og relationer
Hvis der efter at have gennemgået de fire dimensioner fortsat er en bekymring for ekstremisme
præsenteres bekymringshenvendelsen for infohus kommune. Alle dimensioner vurderes gennem
inddragelse af relevante aktører. Dimensionerne har til formål at afdække modstandskraft og trivsel
hos den person bekymringshenvendelsen omhandler.
-
Dimension 5 – Personlighedsfaktorer
5
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0008.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
-
-
-
-
Dimension 6 – Psykisk sårbarhed
Dimension 7 – Familie
Dimension 8 – Netværk og fritid
Dimension 9 – Uddannelse og beskæftigelse
På tværs af de fire kommuner anvendes vurderingsværktøjet efter hensigten og dimensionerne
gennemgås én for én i den rækkefølge, der er angivet i redskabet. Ofte er det ikke alle dimensioner,
der er et vidensgrundlag at vurdere dimensionen ud fra, og i så fald springes der videre til næste
dimension. Alle dimensioner har dog et fast punkt på dagsordenen.
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange og hvem, der deltager i infohus kommune.
Det er også forskelligt, om infohus kommune har en fast mødefrekvens eller fungerer som et ad hoc
forum for behandling af bekymringshenvendelser. For at kunne give et fyldestgørende billede af de
fem dimensioner inddrager kommunerne repræsentanter fra forskellige forvaltninger indenfor
socialområdet, børn – og ungeområdet, beskæftigelse – og integrationsområdet samt SSP.
Casestudierne viser ikke eksempler, hvor modtagere af anbefalingen fra infohuset ikke selv har været
involveret i processen omkring vurderingsværktøjet. Alle relevante aktører omkring
bekymringshenvendelsen indgår.
Som det fremgår af figuren herunder med besvarelser fra spørgeskemaundersøgelsen, er det forskelligt
om kommunerne anvender vurderingsværktøjet ved alle bekymringshenvendelser. Nogle
bekymringshenvendelser går direkte til f.eks. politiet, hvorfor det er naturligt, at ikke alle henvendelser
håndteres via vurderingsværktøjet. Figuren bygger på data fra informanter, der har svaret, at de har
anvendt vurderingsværktøjet minimum én gang.
Figur 3-2: Anvendelse af vurderingsværktøjet
Ved alle bekymringshenvendelser
39%
Ved over halvdelen af henvendelserne
14%
Ved under halvdelen af henvendelserne
7%
Ved nogle få henvendelser
0%
10%
20%
30%
40%
40%
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Svar på spørgsmålet:
Hvor ofte har du benyttet vurderingsværktøjet?
(N = 28)
Flere udtaler i interviews, at det særligt er ”dialogredskab
til analyse af risiko og trussel, samt analyse
af trivsel og modstandskraft”
, som er anvendeligt. Redskab 1 som omhandler modtagelse af
bekymringen og redskab 4 som omhandler helhedsvurdering og anbefaling på baggrund af
dialogredskab til analyse anvendes i mindre grad.
6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0009.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
4. Vurderingsværktøjets relevans
Vurderingsværktøjets relevans er undersøgt ved en spørgeskemaundersøgelse sendt ud af to omgange
til deltagere i superbrugerkurser afholdt af Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme, samt
gennem de fire gennemførte casestudier.
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen gennemført blandt respondenterne i anvendelse af
værktøjet viser, at værktøjet opleves som enten relevant eller meget relevant. Spørgsmålet er kun
stillet til de deltagere, der har anvendt redskabet i det infohus kommune, de er medlem af.
Figur 4-1: Brugernes oplevelse af relevans
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Meget relevant
Relevant
0%
Mindre relevant
0%
Slet ikke relevant
36%
64%
Svar på spørgsmålet:
Hvor relevant oplever du vurderingsværktøjet som helhed?
(N = 28)
I spørgeskemaet har respondenterne også vurderet relevansen af de fire redskaber i
vurderingsværktøjet. Figur 4-2 herunder viser, at alle fire redskaber opleves som relevante. Redskab 1
ligger lidt lavere i vurderingen af relevans, men det skal bemærkes, at der stadig er tale om en meget
positiv vurdering af anvendelsen af redskab 1. Spørgsmålet er kun stillet til de deltagere, der har
anvendt redskabet i det infohus kommune, de deltager i.
7
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0010.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
Figur 4-2: Redskabernes relevans
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Redskab 1: 'Modtagelse of Redskab 2: 'Indsamling af Redskab 3: 'Dialogredskab
beskrivelse af bekymring'
oplysninger og
til analyse af en
informationer'
bekymring om
ekstremisme'
Meget relevant
Relevant
Redskab 4:
'Helhedsvurdering og
anbefaling'
30%
19%
18%
18%
70%
81%
82%
82%
N = 28
En anden måde at måle relevans på er ved at se på, om der er situationer, hvor vurderingsværktøjet
ikke har kunnet anvendes. Figur 4-3 herunder viser, at det kun er 7 % af brugerne af værktøjet, der har
oplevet situationer, hvor værktøjet ikke kunne bruges. 7% svarer til 2 ud af 27 respondenter. Det er
igen med til at understøtte, at værktøjet er relevant i forhold til den problemstilling det skal afhjælpe –
nemlig at sikre en systematisk og grundig behandling af bekymringsanvendelser.
Figur 4-3: Værktøjets anvendelighed
15%
7%
78%
Ja
Nej
Ved ikke
Svar på spørgsmålet:
Har du oplevet situationer, hvor I ikke har kunne bruge vurderingsværktøjet?
(N = 26)
I de fire casestudier gennemført i infohus kommune fremgår det tydeligt, at vurderingsværktøjets
visuelle udtryk og det at værktøjet er understøttet af analysebrættet i dialogredskab til analyse af risiko
og trussel, samt analyse af trivsel og modstandskraft, har en stor betydning for brugerne. Flere af
informanterne fremhæver, at det er med til at fastholde samtalen indenfor de dimensioner der skal
8
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0011.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
behandles og det giver en ramme om dialogen i infohusene. Det gør det nemmere for brugerne af
værktøjet at navigere i, hvad der tales om, og hvem der forventes at kunne bidrage med viden inden
for de ni dimensioner.
For at få mest muligt ud af vurderingsværktøjet kræver det, at værktøjet anvendes systematisk. I de
infohuse, hvor der regelmæssigt er bekymringshenvendelser har brugerne udviklet en fælles
systematik og en kultur for hvordan værktøjet anvendes. I de infohuse, hvor der er færre
bekymringshenvendelser er der i højere grad brug for at en af tovholderne tager styringen og sikrer at
værktøjet anvendes systematisk og alle ni dimensioner berøres.
9
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0012.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
5. Udbytte af vurderingsværktøjet
Kommunernes udbytte af at anvende vurderingsværktøjet afhænger i sagens natur af, hvordan og hvor
ofte de anvender værktøjet.
I spørgeskemaundersøgelsen blandt de deltagere, der har anvendt vurderingsværktøjet, er deltagerne
positive i deres vurdering af, deres udbytte af værktøjet.
Figur 5-1: Hvad kommunerne kan bruge vurderingsværktøjet til
At være et procesværktøj (i stedet for en tjekliste)
At indsamle informationer og oplysninger i
bekymringssager
At være udgangspunkt for en bedre dialog om
bekymringssager
At understøtte tværfagligt/tværsektorielt samarbejde
At arbejde mere systematisk og fokuseret med
bekymringssager
70%
30%
81%
11%
7%
81%
15%
4%
70%
22%
7%
85%
15%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Ved ikke
Svar på spørgsmålet:
I hvilken grad vurderer du, at vurderingsværktøjet kan bruges til…?
(N = 27)
Det er en overvejende positiv vurdering respondenterne giver kommunens udbytte af
vurderingsværktøjet. Af diagrammet kan evaluator aflæse, at over halvdelen af respondenterne mener,
at vurderingsværktøjet har skabt et fælles sprog i infohuset. Der er en alt overvejende mængde af
respondenter, der har svaret ”meget enig” eller ”enig” til alle udsagn.
10
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0013.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
Figur 5-2: Kommuners oplevede udbytte af vurderingsværktøjet
Vurderingsværktøjet styrker kommunens arbejde med
forebyggelse af ekstremisme
Vurderingsværktøjet sikrer, at de relevante
kompetencer altid er til stede når en
bekymringshenvendelse skal håndteres
Vurderingsværktøjet har skabt et fælles sprog i
Infohuset
Vurderingsværktøjet har skabt ensartet håndtering af
bekymringshenvendelser
Vurderingsværktøjet har skabt mere systematisk
håndtering af bekymringshenvendelser
48%
33%
15% 4%
37%
37%
15% 4%7%
56%
19%
15% 10%
48%
33%
15% 4%
52%
26%
11% 11%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Meget enig
Enig
Hverken eller
Uenig
Meget uenig
Ved ikke
Svar på spørgsmålet:
I hvor høj grad har jeres anvendelse af modellen i din kommune bidraget til at…?
(N = 27)
Fundene fra det kvantitative data ovenfor stemmer godt overens med det som evaluator finder i de fire
kvalitative casestudier. Informanterne i casestudierne fremhæver på tværs af de fire kommuner en
række positive udbytter af at anvende vurderingsværktøjet.
Ifølge informanterne er vurderingsværktøjet med til at sikre en øget grundighed i behandlingen af
bekymringshenvendelser. Grundigheden kommer i kraft af, at deltagerne i infohuset aktivt skal
forholde sig til alle ni dimensioner.
De ni dimensioner betyder samtidig, at alle relevante perspektiver på borgeren inddrages. Flere
informanter udtrykker, at det giver en større sikkerhed for, at den vurdering, der foretages er den
rigtige. «Det giver ro i maven». Den øgede systematik og grundighed medfører også i nogle tilfælde et
større tidsforbrug til den enkelte bekymringshenvendelse. Der er dog udbredt enighed om, at det er tid
der er godt givet ud.
Med den øgede systematik og grundighed er der også kommet en bedre dokumentation.
Dokumentationen bliver bedre, fordi behandlingen af bekymringshenvendelser er bedre beskrevet end
tidligere. Dette skyldes, at der ligger et grundigere arbejde bag vurderingen. Ved at følge den samme
systematik i behandlingen har dokumentationen også en systematisk form, som er nemmere at gå til.
Det betyder i nogle tilfælde også, at det er nemmere at følge op på henvendelserne for de
medarbejdere i kommune og SSP, som inddrages i arbejdet.
Det er entydigt på tværs af de fire kommuner, at vurderingsværktøjet har medført en øget systematik i
behandlingen af bekymringshenvendelser.
Systematikken for de kommuner, der har få henvendelser består først og fremmest i, at der er en
tryghed i, hvad der skal ske, hvis der kommer en bekymringshenvendelse. For de kommuner, der har
11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0014.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
mange henvendelser, har deltagerne i infohusene sammen oparbejdet en rutine og systematik i
vurderingen af bekymringshenvendelser. På den måde er systematikken rodfæstet i deres organisering
i infohuset og deres samarbejdskultur.
12
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0015.png
Evaluering af brug og udbytte af vurderingsværktøj til anvendelse ved bekymring for
ekstremisme
6. Metode og datagrundlag
Evalueringen er gennemført i perioden 2018 til januar 2020. Hoveddelen af dataindsamlingen er
foretaget i perioden november 2019 til januar 2020
Evalueringen er baseret på følgende datagrundlag:
1. Spørgeskema til de 111 repræsentanter fra kommune og politi, der har deltaget i
superbrugeruddannelsen
1
af to omgange – lige efter opkvalificering i perioden oktober til
december 2018 samt ca. seks måneder efter. 79 svarer skemaet første gang og 55 anden gang.
2. Casestudier i fire kommuner, Holstebro, København, Gladsaxe og Aalborg. Casestudiet
afdækker brugen af vurderingsværktøjet i den konkrete kontekst via face-to-face
2
interviews
med personer med forskellige perspektiver på brugen af værktøjet:
o
1 interview med kommunal tovholder i infohus-kommune
o
1 interview med repræsentant for politiet i infohus-kommune
o
2 interviews med aktører, der er involveret i anvendelsen af vurderingsværkøjet f.eks.
fra socialforvaltningen
3
.
Samlet set blev der gennemført 12 interviews (af de 16 ønskede) fordelt på de fire kommuner.
Udvælgelsen af cases er sket i samråd med Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme.
Tematikker og overordnet spørgeramme er godkendt af hhv. Nationale Center for Forebyggelse af
Ekstremisme og Udlændinge – og Integrationsministeriet inden dataindsamlingen. Nærværende
rapport er også blevet kommenteret og godkendt af begge parter.
Oktober 2018 og december 2018
Enkelte interviews blev gennemført telefonisk
3
Hensigten var at interviewe modtagere af anbefalingen, og som ikke havde været involveret i processen omkring
vurderingsværktøjet. Dog havde alle fire kommuner involveret alle relevante aktører fra øvrige forvaltninger i selve
arbejdet omkring vurderingsværktøjet. Så modtagere af anbefalingen indgik i selve analysen.
2
1
13
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om evaluering af NCFE og vurderingsværktøjet, fra udlændinge- og integratiinsministeren
2231651_0016.png
Denmark
Oxford Research A/S
Falkoner Allé 20
2000 Frederiksberg
[email protected]
Norway
Oxford Research AS
Østre Strandgate 1
4610 Kristiansand
[email protected]
Sweden
Oxford Research AB
Norrlandsgatan 11
103 93 Stockholm
[email protected]
Finland
Oxford Research Oy
Fredrikinkatu 61a, 6krs.
00100 Helsinki
[email protected]
Baltics/Riga
Oxford Research Baltics SIA
Elizabetes iela 51-12
LV-1010, Rīga
[email protected]
Belgium/Brussels
Oxford Research c/o ENSR
5. Rue Archiméde
Box 4, 1000 Brussels
[email protected]