Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 153
Offentligt
2226380_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg om afgivelse af indlæg i EFTA-Domstolens sag E-2/20, L mod
Norge
9. juli 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
1.
Indledning
En norsk ret, Bogarting Lagmannsret, har forelagt EFTA-Domstolen 5 præju-
dicielle spørgsmål i en sag om udvisning af en EU/EØS-borger med indrejse-
forbud for bestandigt. Spørgsmålene vedrører bl.a. fortolkningen af artikel
32 i opholdsdirektivet
1
, hvorefter en person, der er udvist med indrejsefor-
bud af hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed, har mulighed for at få
prøvet, om indrejseforbuddet kan ophæves. Den nationale ret ønsker i den
forbindelse bl.a. oplyst, hvilke kriterier myndighederne skal lægge vægt på
ved vurderingen af, om et indrejseforbud kan ophæves.
2.
Hovedsagens faktiske omstændigheder
Den norske retssag vedrører en EU/EØS-borger (finsk statsborger, herefter
L), der er udvist med indrejseforbud for bestandigt. På tidspunktet for udvis-
ningsafgørelsen havde L haft lovligt ophold i Norge i mere end ti år. Han er
derfor omfattet af den udvidede udvisningsbeskyttelse i opholdsdirektivets
artikel 28, stk. 3, litra a, hvorefter udvisning kun kan ske, hvis det er
bydende
nødvendigt af hensyn til den offentlige sikkerhed.
L er bl.a. idømt fængsel i 11 år for flere forhold vedrørende narkotikakrimi-
nalitet, herunder handel med og indførsel af narkotika i større omfang. L har
en samlever, to børn og et stedbarn i Norge.
I retssagen har L med henvisning til EU-Domstolens retspraksis anført, at det
er i strid med EU-retten at meddele indrejseforbud for bestandigt, uanset at
man har ret til at søge om ophævelse af et indrejseforbud. L anfører endvi-
dere, at muligheden for efterfølgende at få ophævet et indrejseforbud vil
være teoretisk, hvis myndigheden
allerede
på afgørelsestidspunktet kan fo-
EU-opholdskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
LGO
1
Nærmere bestemt artikel 32 smh. m. betragtning 27 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og
opholde sig frit på medlemsstaternes område (EU-tidende 2004, L 158, s. 77).
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 153: Notat til om afgivelse af indlæg i EFTA-Domstolens sag E-2/20, L mod Norge, fra udlændinge- og integrationsministeren
2226380_0002.png
retage en vurdering af, om de personlige forhold, der ligger til grund for ud-
visningen, må anses for at være uforanderlige. I forlængelse heraf anfører L,
at der bør foretages en individuel vurdering af, om den pågældende udgør
en trussel, og at truslen skal være til stede ved
effektueringen
af udvisningen
og ikke blot på tidspunktet for udvisningsafgørelsen. Der skal derfor tages
hensyn til udlændingens opførsel både under og efter afsoning af fængsels-
straf.
Den norske regering har navnlig anført, at et indrejseforbud meddelt for be-
standigt
ikke
er i strid med direktivet, hvis der er mulighed for at ansøge om
at få det ophævet. Endvidere anføres, at det forhold, at en EU/EØS-borger
har familie i det land, den pågældende udvises fra, indgår som et moment i
den proportionalitetsvurdering, der skal foretages, men at det ikke er til hin-
der for udvisning med indrejseforbud for bestandigt. Der henvises til, at op-
holdsdirektivets artikel 32 om ophævelse af et indrejseforbud ved væsent-
lige efterfølgende ændringer. Endelig har den norske regering anført, at bl.a.
positiv opførsel under afsoning ikke skal tillægges afgørende vægt i vurde-
ringen af, om L udgør en
reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der
berører en grundlæggende samfundsinteresse.
Den norske ret har overordnet bl.a. anmodet EFTA-Domstolen om en stil-
lingtagen til, om et indrejseforbud meddelt for bestandigt generelt er i strid
med direktivet, selv når vedkommende har mulighed for at ansøge om at få
det ophævet efter direktivets artikel 32. Det ønskes desuden oplyst, om di-
rektivet er til hinder for, at en person, der har familie i værtslandet, udvises
for bestandigt, herunder hvilken vægt det i givet fald skal tillægges. Endelig
ønskes det oplyst, hvilken vægt det ved vurderingen af, om vedkommende
udgør en
reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel,
skal tillægges, at
den pågældende ikke har begået kriminalitet under afsoningen og har haft
en positiv udvikling efter prøveløsladelsen.
3.
Regeringens interesse i sagen
Regeringens interesse i sagen skal navnlig ses i lyset af, at den danske ud-
lændingelov indeholder regler om, at der kan meddeles indrejseforbud for
bestandigt. Disse regler finder anvendelse for udlændinge omfattet af EU-
/EØS-retten.
Opholdsdirektivet indeholder ikke et forbud mod, at indrejseforbud medde-
les for bestandigt
2
. I betragtning 27 til direktivet henvises der til EU-Domsto-
lens retspraksis fra
før
opholdsdirektivets ikrafttræden den 30. april 2004.
Efter denne retspraksis kan der ikke fastsættes livsvarige indrejseforbud,
hvorfor unionsborgere, der er meddelt indrejseforbud, skal have ret til at
2
Et sådant forbud var indeholdt i det oprindelige forslag til opholdsdirektivet. Det udgik under forhandlingerne.
2/3
Side
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 153: Notat til om afgivelse af indlæg i EFTA-Domstolens sag E-2/20, L mod Norge, fra udlændinge- og integrationsministeren
2226380_0003.png
ansøge om at få det ophævet
3
. En sådan ret blev indsat i direktivets artikel
32.
Det er regeringens opfattelse, at EU-Domstolens retspraksis fra før opholds-
direktivets ikrafttræden skal læses i lyset af opholdsdirektivets efterfølgende
vedtagelse, herunder direktivets betragtning 27 med henvisning til denne
praksis, og direktivets artikel 32, hvorved EU/EØS-borgere, der er nægtet ad-
gang til en medlemsstats område kan indgive en ansøgning om ophævelse
af indrejseforbuddet.
Der skal efter regeringens opfattelse argumenteres for, at opholdsdirektivet
ikke er til hinder for, at indrejseforbud meddeles for bestandigt, så længe
der er mulighed for at få foretaget en vurdering af en anmodning om ophæ-
velse af forbuddet, jf. direktivets artikel 32 sammenholdt med dets betragt-
ning 27.
I indlægget argumenteres der derudover for, at det er op til de nationale
domstole at foretage den konkrete vurdering af, om de hensyn, der ligger til
grund for udvisningen også kan føre til, at der fastsættes et indrejseforbud
for bestandigt. Der argumenteres i forlængelse heraf for, at det forhold, at
en person har familie, ikke i sig selv kan føre til, at der aldrig vil kunne med-
deles indrejseforbud for bestandigt, og at god opførsel under afsoning heller
ikke i sig selv skal tillægges afgørende vægt. Disse forhold er således momen-
ter, der vil kunne indgå i en samlet vurdering i den konkrete sag.
3
Jf. eksempelvis EU-Domstolens dom i de forenede sager C-65/95, Shingara og C-111/95, Radiom, præmis 40.
3/3
Side