Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 124
Offentligt
2199304_0001.png
Til samtlige kommuner og jobcentre
27 . maj 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integrationskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Bekendtgørelse nr. 685 af 26. maj 2020 vedr. delvis genåbning og fortsat delvis
suspension af integrationsindsatsen som følge af Covid-19
Som følge af COVID-19 blev der den 28. marts 2020 udstedt en bekendtgørelse
om delvis suspension af integrationsindsatsen. Suspensionen er løbende blevet
justeret, så der er åbnet for visse indsatser og tilbud, jf. bekendtgørelse nr. 300 af
28. marts 2020 med senere ændringer.
Regeringen har iværksat en gradvis genåbning af Danmark og har i den forbindel-
se også besluttet, at dele af den suspenderede integrationsindsats kan genopta-
ges. Den 20. maj indgik regeringen en aftale med alle Folketingets partier om en
yderligere genåbning af Danmark. Det fremgår heraf, at da der pt. er store regio-
nale forskelle på udbredelsen af COVID-19-smitte, kan den fysiske tilstedeværelse
genoptages i den offentlige sektor, bortset fra i Region Hovedstaden og Region
Sjælland.
I forhold til integrationsindsatsen betyder det, at ansatte på kommuner og job-
centre i Vestdanmark (Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland) kan vende
tilbage til deres arbejdspladser, mens medarbejderne i kommunerne og jobcen-
trene i Østdanmark (Region Hovedstaden og Sjælland) som udgangspunkt stadig
er hjemsendte.
Mens der således kan iværksættes en fuld genåbning af integrationsindsatsen,
herunder for samtaler og alle indsatser med personligt fremmøde i Vestdanmark,
vil der være tale om en mere delvis og i højere grad digitalt funderet genåbning af
indsatsen i Østdanmark.
Reglerne om denne differentierede genåbning og fortsatte delvise suspension af
integrationsindsatsen fremgår af vedlagte bekendtgørelse nr. 685 af 26. maj 2020.
Overordnede bemærkninger om bekendtgørelsens indhold
Helt overordnet genetablerer bekendtgørelsen væsentlige dele af integrationsind-
satsen, som har været suspenderet, i såvel Øst- som Vestdanmark. Det drejer sig
om udlændinges pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder og tage imod tilbud
Sags nr.
Akt-id
2020 - 4656
1237915
Side
1/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2199304_0002.png
som led i integrationsindsatsen. Som følge heraf genetableres også kommunernes
pligt til at tilbyde denne indsats og bistå udlændinge med integrationsindsatsen. I
mange kommuner har der været ydet en stor indsats for
på frivillig basis for
udlændinge
at opretholde store dele af denne indsats, men nu genetableres
også de mere formelle rammer herfor.
I Vestdanmark vil kommunerne i medfør af den politiske aftale kunne åbne den
27. maj 2020 og give en almindelig integrationsindsats. Der er dermed mulighed
for at holde samtaler/møder og give tilbud med personligt fremmøde. Kommu-
nerne kan, hvis det er hensigtsmæssigt, herunder med hensyntagen til sund-
hedsmyndighedernes retningslinjer og på en måde, som sikrer trygge rammer for
såvel medarbejdere som udlændinge, vælge at samtalerne i kontaktforløbet sker
telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde
fremfor at afholde møder
med personligt fremmøde. Muligheden for telefoniske samtaler m.v. følger alle-
rede af integrationslovens § 20, stk. 1. Det betyder, at kommunerne også kan
vælge, om vejledningen om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven
skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk, digitalt eller på anden tilsvaren-
de måde.
Herudover bliver det i Østdanmark muligt at etablere virksomhedsrettede forløb
med fysisk fremmøde i private virksomheder. Med bekendtgørelsen bliver der
også åbnet for muligheden for at igangsætte nye digitale virksomhedsrettede
forløb i Østdanmark, hvor det er muligt og giver mening.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i den forbindelse henvise til de Ret-
ningslinjer for ansvarlig genåbning af offentlige kontorarbejdspladser, som er ud-
arbejdet af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i samspil med Kommunernes
Landsforening og Danske regioner. Disse retningslinjer, der kan findes på
https://www.medst.dk/media/6964/2retningslinjer-for-ansvarlig-genaabning-af-
offentlige-kontorarbejdspladser-002.pdf,
indeholder en række konkrete anbefa-
linger til tilrettelæggelse af arbejdet, adfærd og hygiejne samt indretning af ar-
bejdspladsen, herunder særligt i forhold til funktioner med borgerkontakt.
Særlige hensyn til udlændinge i risikogruppen for COVID-19 smitte
Med genåbning af integrationsindsatsen skal jobcentrene være særligt opmærk-
somme på og tage særlige hensyn til, om en udlænding er i risikogrupperne for
COVID-19, jf. Sundhedsstyrelsens udmelding om risikogrupper, forud for henvis-
ning til job og tilbud med fysisk fremmøde.
Bekendtgørelsen indeholder ikke særlige regler om udlændinge i særlig risiko,
men af det følgende fremgår, hvordan de eksisterende regler muliggør, at der
tages de fornødne hensyn til denne gruppe.
I overensstemmelse med gældende regler skal jobcentrene i forbindelse med
tilbud med fysisk fremmøde tage hensyn til forhold, som er af betydning for, hvil-
ke tilbud den enkelte udlænding kan varetage.
Side
2/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Dette omfatter bl.a. helbredsmæssige forhold. Det betyder, at hvis en udlænding
er i risikogruppen, skal dette indgå i vurderingen af, hvilke tilbud, som jobcenteret
kan give udlændingen, og hvilke job udlændingen skal søge.
Ministeriet skal bede jobcentrene om at anvende et forsigtighedsprincip i indsat-
sen for udlændinge i risikogrupperne for COVID-19 og disses pårørende.
Det betyder, at der ikke må ske henvisning til job eller et tilbud med fysisk frem-
møde, hvis der er tvivl om, arbejdsgiveren kan og vil overholde de retningslinjer
der gælder ved beskæftigelse af personer i risikogrupperne. Der henvises i øvrigt
til sundhedsstyrelsens retningslinjer herom.
På den baggrund er der udstedt bekendtgørelse nr. 685 af 26. maj 2020, som op-
hæver bekendtgørelse nr. 300 af 28. marts 2020 om delvis suspension af integra-
tionsindsatsen med senere ændringer. Den nye bekendtgørelse vedlægges.
Nedenfor beskrives ændringerne i forhold til den hidtidige indsats.
Beskrivelsen er inddelt i:
Afsnit 1. Region Hovedstaden og Region Sjælland
Afsnit 2. Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland
Afsnit 3. Opfølgningen på indsatsen m.m.
Afsnit 4. Øvrige informationer
Afsnit 1. Region Hovedstaden og Region Sjælland
I Østdanmark vil kommuner og jobcentre fortsat skulle være lukkede for fysisk
fremmøde. Der er dermed fortsat generelt lukket for samtaler/møder og tilbud
med fysisk fremmøde.
Her åbnes for en primært digital integrationsindsats med fokus på telefoniske og
digitale samtaler samt digitale tilbud. Der er dog i et vist omfang mulighed for at
give tilbud med fysisk fremmøde, jf. beskrivelsen nedenfor.
Som det fremgår af brevets indledning, skal der i forhold til tilbud med fysisk
fremmøde tages særlige hensyn til borgere, som er i risikogruppen for COVID-19.
Udlændingen får pligt til at deltage i indsatsen, jf. beskrivelsen nedenfor.
Kommunerne skal i forbindelse med den digitale åbning være opmærksomme på,
at det skal være
muligt
for udlændingen at deltage i bl.a. samtalerne.
Vedr. integrationsloven
Kontaktforløbet, tilmelding og jobsøgning
Det genindføres, at udlændinge, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse eller overgangsydelse, skal have registreret og tilgængeliggjort cv-
oplysninger på Jobnet. For jobparate er fristen senest 3 uger efter tilmeldingen for
Side
3/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
jobsøgende, og for aktivitetsparate skal det ske hurtigst muligt
medmindre job-
centret beslutter, at udlændingen er undtaget fra kravet om registrering af cv-
oplysninger.
Der er indført en overgangsregel for registrering af cv for udlændinge, som har
ansøgt om selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i perioden
1. marts 2020 og frem til bekendtgørelsens ikrafttræden. For disse borgere skal
cv-oplysninger være registreret og offentliggjort på Jobnet.dk snarest muligt og
senest den 15. august 2020
Kontaktforløbet genindføres som et digitalt kontaktforløb med ret og pligt til sam-
taler.
Samtalerne i kontaktforløbet, som normalt skal ske ved en individuel samtale, dvs.
ved personligt fremmøde, skal i stedet holdes telefonisk eller digitalt, og udlæn-
dingen har pligt til at deltage i samtalerne. Samtaler, som holdes digitalt i stedet
for ved fysisk fremmøde, skal have karakter af en samtale for at kunne medreg-
nes, dvs. der skal være en tidsmæssig sammenhængende dialog, fx ved videosam-
taler, mail/sms-chat. Indholdet af samtalerne skal være det samme som ved sam-
taler ved personligt fremmøde.
Det bemærkes, at jobcentrene skal være opmærksomme på, at det skal være
teknisk muligt for udlændingen at deltage i samtalerne. Der kan være enkelte
udlændinge, som ikke har teknisk mulighed for at deltage, fordi de hverken har
eller har adgang til telefon, tablet eller computer. Disse udlændinge har ikke pligt
til at deltage i samtalerne, jf. nærmere nedenfor vedrørende rådighedsforpligtel-
sen.
Med genindførelsen af et digitalt/telefonisk kontaktforløb er der igen krav om, at
der, for så vidt angår modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse skal holdes 4 samtaler, inden for de første 6 måneder, efter at
visitationen i integrationslovens § 17 er gennemført. For de selvforsørgede omfat-
tet af integrationslovens § 16, stk. 4, skal opfølgningen alene ske efter behov.
Digitale og telefoniske samtaler, som er holdt efter bekendtgørelsens ikrafttræ-
den, medregnes i opgørelsen af antallet af samtaler i kontaktforløbet.
I lighed med beskæftigelsesområdet, vil suspensionen af bestemmelserne om
pligten til at udnytte sine arbejdsmuligheder blive genindført for så vidt angår de
pligter og rettigheder, der ikke er suspenderet. Det betyder, at jobparate udlæn-
dinge, som er ydelsesmodtagere, igen skal tilmelde sig jobcentret og registrere
jobsøgningsaktiviteter på Jobnet, jf. integrationslovens § 26 a. Tilmeldingen på
jobcentret kan i stedet ske telefonisk eller ved fysisk brev afleveret hos kommu-
nen, hvis udlændingen ikke har mulighed for at tilmelde sig på Jobnet. Både job-
og aktivitetsparate udlændinge skal registrere cv-oplysninger på Jobnet, jf. inte-
grationslovens § 26 b. Undtagelserne til registrering af jobansøgning (integrations-
Side
4/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2199304_0005.png
lovens § 26 a, stk. 4) og til registrering af cv-oplysninger (integrationslovens § 26
b) vil også igen være gældende.
Der er indført en overgangsregel for cv og cv-samtaler for udlændinge, som er
ledigmeldt i perioden 1. marts 2020 og frem til bekendtgørelsens ikrafttræden.
For disse udlændinge skal cv-oplysninger være registreret og offentliggjort på
Jobnet.dk snarest muligt og senest den 15. august 2020.
Digital selvbooking
Jobparate udlændinges pligt til digital booking af jobsamtaler er fortsat suspende-
ret. Denne pligt bliver genindført den 15. august 2020.
Helbredsmæssig vurdering
Med den nye bekendtgørelse suspenderes fortsat ansvaret for at vurdere, om
flygtninge, der visiteres til en kommune har behov for en helbredsmæssig vurde-
ring samt pligten til i så fald at tilbyde en helbredsmæssig vurdering. Endvidere
suspenderes pligten til at tilbyde kvoteflygtninge en helbredsmæssig vurdering
fortsat. Kommunalbestyrelsen kan dog efter en konkret vurdering, herunder i det
omfang det er muligt i forhold til de tiltag, der er taget med henblik på at forebyg-
ge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 i Danmark, tilbyde den enkelte flygt-
ning eller familiesammenførte til en flygtning en helbredsmæssig vurdering efter
bestemmelserne i § 15 d, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov
for en nærmere afdækning af den pågældendes fysiske og psykiske helbredsfor-
hold.
Det bemærkes, at alle flygtninge og familiesammenførte
uanset bestemmelsen
om helbredsmæssige vurderinger
er omfattet af den offentlige sygesikring og
derved får tildelt en praktiserende læge samt har adgang til gratis lægehjælp og
øvrige sundhedsydelser i lighed med andre borgere i Danmark.
Beskæftigelsesrettede tilbud
Ligesom hidtil er det muligt at videreføre og eventuelt forlænge allerede påbe-
gyndte tilbud om virksomhedspraktik, nytteindsats og løntilskudsansættelse.
Fremover kan der også bevilges og påbegyndes nye virksomhedsrettede tilbud,
hvis forløbet afholdes digitalt, dvs. uden fysisk fremmøde på virksomheden. Dette
gælder både forløb hos offentlige og private arbejdsgivere.
Der kan endvidere bevilges og påbegyndes virksomhedspraktik og løntilskudsan-
sættelse hos private arbejdsgivere med fysisk fremmøde på virksomheden.
For forløb, der var igangsat forud for den 13. marts 2020, og som blev af-
brudt/ophørte på grund af de facto-suspensionen af integrationsindsatsen, er der
givet mulighed for på ny at bevilge det samme tilbud som digitalt forløb hos sam-
me arbejdsgiver
og med fysisk fremmøde, såfremt samme arbejdsgiver er privat
arbejdsgiver. Den samlede varighed af tilbuddet både før og efter afbrud-
det/ophøret skal dog holdes inden for varighedsbegrænsningerne i integrations-
loven.
Side
5/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Alle betingelser for tilbuddet skal være opfyldt. Det gælder bl.a. integrationslo-
vens gældende bestemmelser om formål, rimelighedskrav og merbeskæftigelses-
krav. Integrationslovens bestemmelser om, at tilbud skal målrettes beskæftigelse
inden for området, hvor der er behov for arbejdskraft og gives ud fra udlændin-
gens ønsker og forudsætninger, finder også anvendelse. Det betyder, at kommu-
nen har pligt til at give de tilbud, man kan
og som opfylder betingelserne i inte-
grationsloven.
Der er fortsat mulighed for at videreføre, bevilge og begynde tilbud om vejledning
og opkvalificering, hvis forløbet holdes digitalt.
Fremover kan der desuden bevilges og påbegyndes tilbud om vejleding og opkvali-
ficering med fysisk fremmøde, hvis borgeren er enig i et tilbud med fysisk frem-
møde, og der er tale om ordinær uddannelse, jf. integrationslovens § 23 a, stk. 1,
nr. 3, eller uddannelsen/kurset er nødvendig for et konkret job.
Ved ordinær uddannelse forstås de uddannelser, som man ifølge integrationslo-
ven § 23 a, stk. 1, nr. 3 kan henvise til. De uddannelser er beskrevet i § 103 i be-
kendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det omfatter bl.a. alle uddannel-
ser under Børne- og Undervisningsministeriets område, som er rettet mod ar-
bejdsmarkedet, fx AMU-kurser og erhvervsuddannelser. Det omfatter også gym-
nasiale uddannelser, eux, forberedende voksenundervisning (FVU-loven), videre-
gående uddannelser for voksne (VFU-loven) samt erhvervsrettet voksenuddannel-
se (lov om åben uddannelse).
Det betyder, at kravet om et konkret job i den anden ende alene gælder de kur-
ser, der
ikke
er omfattet af integrationslovens § 23 a, stk. 1 nr. 3. Sådanne andre
kurser/uddannelser kan kun bevilges og påbegyndes hvis uddannelsen/kurset er
en forudsætning for, at den ledige udlænding vil kunne starte et specifikt job. Her
kan der fx lægges vægt på, om der er aktuelle, konkrete jobåbninger, som udlæn-
dingen kan søge, hvor de kompetencer, som opnås på kurset, er en forudsætning
for det specifikke job. Der er dermed sket en præcisering af dette i bekendtgørel-
sesteksten.
Mentor
Mentorforløb kan igen bevilges og påbegyndes, hvis borgere har kontakt med
deres mentor via digitale eller telefoniske samtaler.
Herudover kan mentorforløb med fysiske møder mellem mentor og borgeren
(fortsat) fortsætte eller påbegyndes, hvor dette vurderes påkrævet af særlige
hensyn til udlændingen samt i situationer, hvor forløbet er på virksomheder, hvor
produktionen eller driften opretholdes, hvis borger og virksomhed er enige her-
om.
Pligt til tilbud
Sammenfattende er pligten til tilbud genindført i Øst for så vidt angår:
digitale tilbud
Side
6/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilbud om virksomhedspraktik og løntilskudsjob hos private arbejdsgivere med
fysisk fremmøde og
tilbud om vejledning og opkvalificering med fysisk fremmøde, hvis udlændin-
gen er enig i tilbuddet, og der er tale om ordinær uddannelse, eller uddannel-
sen/kurset er nødvendig for et konkret job.
Se i øvrigt nærmere nedenfor vedr. lov om aktiv socialpolitik.
Justeringer angående lov om aktiv socialpolitik
Pligt til deltagelse i den digitale integrationsindsats
Med Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 686 af 26. maj 2020 henvises
der i §§ 5, stk. 1 og 13, stk. 1 vedrørende lov om aktiv socialpolitik til § § 1 og 4 i
Udlændinge- og Integrationsministeriets nye genåbnings- og delvise suspensions-
bekendtgørelse. Det betyder, at også modtagere af selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse og overgangsydelse ikke længere anses for at have en rimelig grund til
ikke at stå til rådighed for så vidt angår deltagelsen i de dele af integrationsindsat-
sen, der nu åbnes for som følge af Udlændinge- og Integrationsministeriets be-
kendtgørelse.
I tilfælde, hvor det eksplicit fremgår af bekendtgørelsen, at forpligtelsen til at del-
tage i aktiviteter med fysisk fremmøde forudsætter enighed eller aftale mellem
jobcenteret/kommunen og borgeren, skal kommunerne være opmærksomme på,
at pligt til fysisk fremmøde forudsætter borgerens afgivelse af informeret og
uigenkaldeligt samtykke hertil. Det betyder, at borgeren forud for aftale med job-
centeret skal være informeret om, at et samtykke til at deltage i aktiviteter med
fysisk fremmøde ikke senere kan tilbagekaldes. Dog kan borgeren fortsat have
andre, rimelige grunde til ikke at møde i aktiviteten.
Kommunernes vejledningsforpligtelse og rimelige grunde
Kommunens vejledningsforpligtelse genindføres for de udlændinge, der har pligt
til at stå til rådighed for integrationsindsatsen.
Kommunens vejledning skal ske efter de sædvanlige regler i lov om aktiv socialpo-
litik, dog således at vejledningen alene foretages digitalt eller telefonisk. Det be-
tyder, at kommunen alene har pligt til at give vejledningen, når det er teknisk
muligt for udlændingen at deltage, eksempelvis via telefon, Skype eller anden
digital forbindelse, der muliggør dialog og tillader udlændingen at stille spørgsmål
undervejs. Vejledningen skal i umiddelbar tilknytning hertil sendes skriftligt til
personen. Det er således ikke tilstrækkeligt, at vejledning alene sker mundtligt.
For at angive, at vejledning efter § 35 i lov om aktiv socialpolitik skal ske snarest
muligt, er der indsat en overgangsbestemmelse i Beskæftigelsesministeriets be-
kendtgørelse nr. 686 af 26. maj 2020 om, at vejledningen skal gives ved først-
kommende samtale efter bekendtgørelsens ikrafttræden. Dermed vil personer,
der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, skulle vejledes om, at rådig-
hedsforpligtelsen genindføres, og hvad de har pligt til at stå til rådighed for. Der
Side
7/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2199304_0008.png
kan ikke sanktioneres for manglende opfyldelse af rådighedsforpligtelsen, før vej-
ledningen er givet.
Hvis udlændingen ikke kan deltage i digital eller telefonisk vejledning, eksempelvis
fordi vedkommende ikke har adgang til en telefon eller en computer, anses ud-
lændingen for at have en rimelig grund til ikke at stå til rådighed. I disse situatio-
ner er det ikke muligt for kommunen at vejlede udlændingen om vedkommendes
rettigheder og pligter, og kommunen kan derfor ikke sanktionere udlændingen for
manglende deltagelse i integrationsindsatsen.
Ved vurderingen af, hvad der i øvrigt kan betragtes som en rimelig grund til ikke at
stå til rådighed for integrationsindsatsen, gælder det fortsat, at kommunen må
foretage en konkret og individuel vurdering af hver enkel udlændings situation.
Justeringer angående repatrieringsloven
Kommunernes vejledningsforpligtelse
Kommunernes vejledningsforpligtelse om repatriering i medfør af repatrieringslo-
vens § 5 genindføres for de udlændinge, der har pligt til at deltage i digitale og
telefoniske samtaler. Det bemærkes, at det skal være teknisk muligt for udlæn-
dingen at deltage i samtalerne.
Endvidere kan kommunerne fortsat tilbyde vejledning og opkvalificering i medfør
af repatrieringslovens § 6 a i det omfang, det er muligt og hensigtsmæssigt. Dette
indebærer, at kommunerne kan tilbyde vejledning og opkvalificering ved digitale
og telefoniske samtaler med udlændingen, mens vejledning ved fysisk fremmøde
efter repatrieringslovens § 6 a fortsat er suspenderet, idet opkvalificering pt. bør
være direkte jobrettet i overensstemmelse med Beskæftigelsesministeriets til-
gang.
I forlængelse heraf bemærkes, at Dansk Flygtningehjælp, der varetager den indi-
viduelle rådgivning på vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet, kan råd-
give om repatriering ved digitale og telefoniske samtaler med udlændingen. Det
forudsættes fortsat, at kommunerne kan behandle ansøgninger om repatriering
og reintegrationsbistand i det omfang, dette er muligt.
Ved vurderingen af, hvornår det i øvrigt kan betragtes at være muligt at behandle
ansøgninger om repatriering og reintegrationsbistand, gælder det, at kommunen
må foretage en konkret og individuel vurdering ved behandling af hver enkel ud-
lændings ansøgning.
Afsnit 2. Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland
I Vestdanmark vil kommunerne i medfør af den politiske aftale kunne åbne den
27. maj 2020 og give en almindelig integrationsindsats. Der er dermed mulighed
for at holde samtaler/møder og give tilbud med personligt fremmøde. Kommu-
nerne kan, hvis det er hensigtsmæssigt, herunder med hensyntagen til sund-
hedsmyndighedernes retningslinjer og på en måde, som sikrer trygge rammer for
Side
8/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
såvel medarbejdere som udlændinge, vælge at samtalerne i kontaktforløbet sker
telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde
fremfor at afholde møder
med personligt fremmøde. Muligheden for telefoniske samtaler m.v. følger alle-
rede af integrationslovens § 20, stk. 1. Det betyder, at kommunerne også kan
vælge, om vejledningen om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven
skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk, digitalt eller på anden tilsvaren-
de måde.
Dermed åbnes der også op for pligt til samtaler og tilbud, uanset om de holdes
med personligt fremmøde eller digitalt, jf. integrationslovens § 26. Ligesom i Øst-
danmark åbnes der også i Vestdanmark op for selvbooking af samtaler fra den 15.
august 2020.
Det fremgår af vedhæftede bekendtgørelse, at jobparates tilmelding som jobs-
øgende i jobcenteret kan ske ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved fysisk
brev afleveret hos kommunen, hvis udlændingen ikke har mulighed for at tilmelde
sig på Jobnet. Kommunen kan også vælge, om bistanden med registrering af cv-
oplysninger, skal ske ved personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk. Endelig
kan kommunen vælge, om en individuel samtale vedrørende opfyldelse af rådig-
hedsforpligtelsen skal holdes ved personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
Som det fremgår af brevets indledning, skal der i forhold til samtaler og tilbud
med fysisk fremmøde tages særlige hensyn til borgere, som er i risikogruppen for
COVID-19.
Afsnit 3. Vedrørende opfølgningen på indsatsen m.m.
Med genindførelsen af et kontaktforløbet er der igen krav om, at der for ydelses-
modtagere skal ske opfølgning (personligt fremmøde/digitalt/telefonisk) mindst 4
gange inden for de 6 måneder efter visiteringen til job- eller aktivitetsparathed.
Dette krav var suspenderet under suspensionsperioden (fra den 13. marts 2020 til
ikrafttræden af nærværende bekendtgørelse).
I opfølgningen på integrationsindsatsen, vil samtaler og tilbud
før
og
efter
suspen-
sionsperioden indgå i opgørelsen af indsatserne. Modsat indgår samtaler og tilbud
under
suspensionsperioden ikke i opgørelsen.
Normalperioden
Med ” or alperiode ” forstås periode fre til de 13.
marts 2020, hvor inte-
grationsindsatsen blev de facto suspenderet, jf. udlændinge- og integrationsmini-
sterens brev af 13. marts 2020 til kommunerne og jobcentre og herefter med be-
kendtgørelse nr. 300 af 28. marts 2020 vedrørende delvis suspension af integrati-
onsindsatsen grundet Covid-19-situationen med senere ændringer.
I normalperioden vil samtaler og tilbud indgå i opgørelsen af integrationsindsat-
sen.
Side
9/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Suspensionsperioden
Med ”suspe sio speriode ” forstås periode fra
og med den 13. marts 2020 og til
og med den 26. maj 2020.
I suspensionsperioden vil samtaler og tilbud ikke indgå i opgørelsen af kommu-
nernes integrationsindsats. Det gælder således også for de tilbud, som det har
været muligt at påbegynde i perioden, dvs. digitale tilbud om vejledning og opkva-
lificering samt tilbud om vejledning og opkvalificering med fysisk fremmøde, som
var nødvendig for, at borgeren kunne få et konkret job.
Fristen om, at kommunen senest 1 måned efter at have overtaget ansvaret for en
udlænding, skal give et virksomhedsrettet tilbud (jf. integrationslovens § 16, stk.
7) samt kravet om, at der maksimalt må være 6 uger mellem hvert virksomheds-
rettet tilbud (jf. integrationslovens § 17 a, stk. 1), genindføres fra og med den 27.
maj 2020.
Som led i den gradvise genåbning er ministeriet opmærksom på kommunernes
udfordringer som følge af suspensionen af integrationsindsatsen samt de udfor-
dringer, der består i genåbningsperioden. Det gælder både kravet om 4 samtaler i
løbet af de første 6 måneder i kontaktforløbet, fristen om virksomhedsrettet til-
bud inden for 1 måned og kravet om maksimal 6 uger mellem hvert tilbud samt
kravet om minimum 15 timers virksomhedsrettet indsats.
Derfor vil ministeriet i forbindelse med den årlige revision af kommunernes inte-
grationsindsats lægge op til, at der tages højde for den særlige situation som følge
af Covid-19-situationen. Ministeriet vil i en henvendelse til kommunernes revision
henstille, at der for så vidt angår revisionen for 2020 tages hensyn til disse udfor-
dringer i forbindelse med Covid-19-suspensionsperioden og den efterfølgende
genåbning.
Afsnit 4. Øvrige informationer
Vedr. lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Der er udstedt en selvstændig bekendtgørelse nr. 684 af 26. maj 2020 vedrørende
fortsat delvis suspension af dele af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. Denne bekendtgørelse trådte ligeledes i kraft den 27. maj 2020 og erstatter §
2 i tidligere bekendtgørelse nr. 300 af 28. marts 2020 om delvis suspension af
integrationsindsatsen i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019
(Covid-19) samt efterfølgende ændringer. Der henvises endvidere til særskilt, ud-
sendt følgebrev herom.
Vedr. lov om integrationsgrunduddannelse
I bekendtgørelsen fastholdes de præciseringer vedrørende lov om integrations-
grunduddannelse, som indgik i bekendtgørelse nr. 300 af 28. marts 2020 om del-
vis suspension af integrationsindsatsen i forbindelse med håndtering af Coronavi-
russygdom 2019 (Covid-19) samt senere ændringer.
Side
10/11
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Opdateret bekendtgørelse om genåbning og delvis suspension af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Information
Der henvises i øvrigt til vedlagte ændringsbekendtgørelse. Endvidere henvises til
Udlændinge- og Integrationsministeriets hotline hos Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI). Hotlinen har åbent i styrelsens åbningstid
dvs.
mandag til torsdag kl. 09.00-15.00 og fredag kl. 09.00-12.00. Telefonnummeret
er
70 80 60 68.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er samtidig opmærksom på, at det ikke er
alle spørgsmål, der på nuværende tidspunkt kan besvares. Ministeriet vil i samar-
bejde med både SIRI og Beskæftigelsesministeriet løbende forsøge at svare på de
henvendelser, der indkommer.
Med venlig hilsen
Lars von Spreckelsen-Syberg
Kontorchef, Integration
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side
11/11