Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2133922_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
JANUAR 2020
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Programmet for vækst
og beskæftigelse i landbruget (AGEP)
i Bangladesh (2013–2018)
Evalueringens hovedformål er
at vurdere resultaterne af den
danske støtte til den såkaldte
markskoleundervisning, der er en
del af programmet for vækst og
beskæftigelse i landbruget (AGEP) i
Bangladesh. Evalueringen dækker
perioden 2013–2018 og er udført
fra december 2018 til juli 2019 af
Nordic Consulting Group (NCG) og
Orbicon.
duktion og ernæring. Evalueringen
udpeger positive effekter af mark-
skolerne på en bred vifte af områder:
øgede husstandsindkomster, større
fødevaresikkerhed, diversificering
af landbrugsproduktionen, bedre
ernæringstilstand og en styrkelse af
kvindernes rettigheder og indflydelse.
Evalueringen fremhæver dog også
punkter, hvor markskolemetoden
ikke har indfriet sit potentiale. Det
gælder ikke mindst den markante
udvidelse i antallet af markskoler, der
har fundet sted, og som har gjort det
muligt at nå langt flere bønder end
tidligere, men samtidig har medført
en dalende kvalitet af undervisningen.
Kvalitetstabet skyldes især, at den
oprindelige undersøgende – og mere
tidskrævende – undervisningstilgang
i mange tilfælde er blevet svækket. Så
selv om undervisningen stadig har en
kvalitet, der leverer positive resultater
på både produktion og indkomst, er
den svagere end tidligere.
En anden udfordring, evalueringen
gør opmærksom på, er, at der er
sket en favorisering af de forholdsvis
bedrestillede bønder i udvælgelsen
af markskoledeltagere og -landsbyer.
En favorisering, der har betydet, at
de allerfattigste bønder til en vis grad
ikke har deltaget i skolerne.
OM EVALUERINGEN
Evalueringen har til formål at
dokumentere og analysere de
resultater, som markskolerne
har opnået som en del af AGEP
fra 2013-2018. Den giver herud-
fra anbefalinger til udformnin-
gen af det kommende danske
landeprogram for Bangladesh
for perioden 2021-2026.
Vurderingen af IFMC omfatter
både en husholdsundersøgelse
og et kvalitativt feltarbejde
fordelt på fire regioner:
Rangpur and Rajshahi i nord og
Barisal og Chittagong i syd.
Evalueringens hovedvægt
ligger på IFMC, da der allerede
tidligere er foretaget en
evaluering af AFSP. I vurderin-
gen af AFSP har fokus været på
at validere de resultater, man
nåede frem til i den seneste
evaluering.
Overordnede
konklusioner
Den danske indsats med at støtte
udviklingen af landbrug, husdyrhold
og fiskeri i Bangladesh går helt tilbage
til 1970’erne. Siden 1990’erne har den
såkaldte markskolemetode været et
nøgleelement i de Danida-støttede
sektorprogrammer.
Markskolemetoden har i høj grad
opvist gode resultater og har dermed
været en relevant måde at bistå
Bangladesh i landets udvikling. Sådan
lyder en overordnet konklusion
i evalueringen. Siden 2013 har
næsten én million fattige bønder via
markskolerne tilegnet sig ny viden
og teknikker inden for langbrugspro-
Markskoleindsatsen har bidraget
markant til at styrke kvindernes
stilling i de familier, der har deltaget
i markskolerne. Men der eksisterer
fortsat barrierer for kvindernes mobi-
litet og deres indflydelse på driften af
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 94: Offentliggørelse af evaluering af Programmet for vækst og beskæftigelse i landbruget (AGEP) i Bangladesh (2013-2018), fra uswnrigsministeriet
2133922_0002.png
landbrugene, som markskolerne med
fordel kunne adressere tydeligere,
påpeger evalueringen. Dette kræver
en mere helhedsorienteret tilgang,
hvor landbruget betragtes som et
familieforetagende, og kønsuligheder
håndteres i et samarbejde mellem
kvinderne og mændene.
vægt på, at uligheden i indkomstfor-
deling skal mindskes væsentligt, og at
der skal sættes fart på fattigdomsbe-
kæmpelsen.
STØRRE INDTÆGTER
Markskolerne har bidraget til en
væsentlig forøgelse af husstandsind-
komsterne, både ved at øge udbyttet
og ved at sprede produktionen på
flere slags afgrøder samt husdyrpro-
duktion. I gennemsnit har deltagelsen
i markskoler givet familierne en årlig
merindkomst på 10.000 banglade-
shiske taka (ca. 800 kroner), eller
hvad der svarer til en gennemsnitlig
månedlig husstandsindkomst. Det er
især fjerkræhold, dyrkning af grønt-
sager og fiskeproduktion, der har
bidraget til de ekstra indtægter. Det
er dog samtidig værd at bemærke, at
den positive indkomsteffekt har været
størst i de familier, der i forvejen
tjener mest.
Baggrund
I mange år var det den højeste
prioritet for Bangladesh at blive
selvforsynende med ris. Et vigtigt mål,
der i dag er nået, og mange bønder
kan nu med fordel omlægge til andre
afgrøder. Men mange mangler viden
om drift, og i en stor del af de små
landbrug er produktiviteten fortsat
meget lav.
Markskolemetoden blev udviklet af
FN’s fødevare- og landbrugsorgani-
sation FAO i slutningen af 1980’erne.
Metoden indebærer praktisk under-
visning af grupper af bønder med
fokus på læring og
empowerment.
Undervisningen finder sted i marken
i små grupper, hvor landmændene
både modtager undervisning og lærer
af hinanden.
Fra 2013 og frem til udgangen af 2018
har næsten én million fattige bønder
i Bangladesh gennem markskolerne
opnået konkret viden om bedre
dyrknings-, produktions- og afsæt-
ningsmetoder, som har øget deres
produktion og indtægter. Indsatsen
gavner endda langt flere, da ideen er,
at den viden og de erfaringer, som
deltagerne får, spreder sig som ringe
i vandet, når deltagerne giver dem
videre til naboer, slægt og venner.
familier. Risikoen for perioder med
knaphed på mad er faldet væsentligt
for de familier, der har deltaget i
markskoleundervisningen sammenlig-
net med de ikke-deltagende familier.
Den forbedrede ernæringstilstand
skyldes især deltagernes øgede
egenproduktion af grøntsager og
fjerkræ samt massive oplysningskam-
pagner (både gennem AGEP og andre
kanaler). Familierne spiser nu mere
varieret, og grøntsager, kylling og fisk
er oftere på menuen.
MARKSKOLER SKABER
FÅ EKSTRA JOBS
Markskoleundervisningen har ført
til skabelse af nye jobs, men kun i
mindre omfang, desværre, hvis man
ser bort fra det arbejde, der udføres
af familierne selv. Evalueringen har
fundet eksempler, hvor unge og
kvinder er kommet i arbejde enten
i landbrugsproduktionen eller i
forskellige servicefunktioner, f.eks.
med vaccination af husdyr, men helt
generelt har jobskabelsen været
beskeden. Evalueringen vurderer, at
der her ligger et udviklingspotentiale.
MINDRE RISIKO FOR SULT
Markskolerne har resulteret i en mar-
kant forbedret ernæringstilstand og
fødevaresikkerhed hos de deltagende
AGEP
Programmet for vækst og beskæftigelse i landbruget (AGEP) indeholder to
komponenter:
“The Integrated Farm Management Component” (IFMC), der har som
formål at øge og diversificere landbrugsproduktionen for fattige småbøn-
der gennem deltagelse i markskolerne. Komponenten gennemføres af
den statslige landbrugsrådgivningstjeneste.
“The Agriculture and Food Security Project” (AFSP), der har samme formål
som IFMC og udmøntes af FN’s Udviklingsprogram UNDP i Chittagong Hill
Tracts i det sydøstlige Bangladesh.
Hertil kommer den såkaldte ”agro-business” komponent, der har søgt
at styrke konkurrenceevnen i landbrugssektoren og hjulpet bønderne
med at tilpasse og sælge deres nye produkter på det nationale marked.
Komponenten sluttede imidlertid i 2017 og er ikke en del af denne
evaluering.
Det samlede budget for AGEP har været på 405 millioner kroner. Heraf gik
300 millioner kroner til IFMC og 45 millioner til ASFP.
Der er stor forskel på, hvordan markskoleinitiativet er blevet gennemført i
henholdsvis IFMC og AFSP. For det første er AFSP mindre end det lands-
dækkende IFMC. For det andet er betingelserne i det bjergrige Chittagong
Hill Tracts meget forskellige fra det øvrige lavlandede Bangladesh, blandt
andet er produktiviteten lavere, og færre varer kommer ud og bliver
handlet på markedet.
RESULTATER
Evalueringen fremhæver helt overord-
net modellen med markskoler som en
relevant måde at støtte udviklingen
af landområder i Bangladesh. Mark-
skolemetoden er samtidig helt på linje
med de politiske målsætninger fra
regeringen i Bangladesh, der lægger
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 94: Offentliggørelse af evaluering af Programmet for vækst og beskæftigelse i landbruget (AGEP) i Bangladesh (2013-2018), fra uswnrigsministeriet
2133922_0003.png
KVALITETEN AF
UNDERVISNINGEN UNDER PRES
Evalueringen har identificeret nogle
kvalitetsproblemer i markskoleun-
dervisningen. Markskolernes under-
søgende tilgang, der tager afsæt i at
bruge deltagernes egne færdigheder
og erfaringer, er i praksis kun sket i
begrænset omfang. Den tidskrævende
undersøgende og deltageroriente-
rede undervisningsmetode har tabt
terræn, fordi der er kommet flere fag
i undervisningsplanen, flere moduler
og kortere undervisningssessioner.
Hertil kommer, at mange af undervi-
serne har begrænset undervisnings-
erfaring, og på grund af de mange
forskellige undervisningsmoduler
er de ofte tvunget til at undervise
i områder uden for deres eget
erfaringsfelt. En del undervisere er
blevet superviseret af medarbejdere
fra det nationale institut for land-
brugsforskning, der hovedsageligt har
ekspertise inden for jordbrug, men
kun har begrænset viden om emner
som fiskeopdræt, husdyrhold, fjerkræ,
ernæring og styrkelse af kvinder ret-
tigheder og indflydelse. Alt sammen
har bidraget til at sænke kvaliteten af
markskolerne.
ANBEFALINGER
Evalueringen anbefaler, at marksko-
lemetoden også fremover anvendes
til at forbedre fattige bønders
indkomstniveau, fødevaresikkerhed
og generelle leveforhold.
Evalueringen har en række – både
overordnede og mere konkrete –
anbefalinger. Det gælder blandt andet:
• Markskolemetoden har bevist, at
den er i stand til – også på kort
sigt – at forbedre fattige bønders
indkomstniveau, fødevaresikkerhed
og ernæringstilstand. I lyset af at
fattigdomsbekæmpelsen på det
seneste har tabt fart i Bangladesh,
og der er kommet øget ulighed,
bør markskoleindsatsen have et
eksplicit fattigdomsfokus.
• Markskolernes oprindelige tilgang
med undersøgende og deltagerori-
enteret undervisning, der løber hen
over en hel høstsæson, skal atter
udgøre kernen i markskoleme-
toden. Derfor anbefales en gen-
nemgang af undervisningsplanen,
og at markskolerne gøres mere
fokuserede, dvs. færre moduler
og deltagere i den enkelte skole.
Deltagerne skal også have større
indflydelse på udbuddet af modu-
ler ud fra deres egne behov og
prioriteter, ligesom det fremhæves,
at underviserne bør have praktiske
erfaringer inden for de områder, de
underviser i.
Udvælgelsesprocedurerne for
nye deltagere på markskolerne
trænger til at blive gennemgået
og præciseret, så fokus kommer
på de fattigste og mest udsatte
bønder. For et kommende dansk
landeprogram betyder det, at
der skal sættes nogle klare mål,
som sikrer, at de fattigste bønder
bliver inkluderet, blandt andet
strammere krav om hvor meget
jord deltagerne må eje, tydelige
mål omkring deltagelse af familier
med kvindelige overhoveder og et
skærpet tilsyn med udvælgelses-
processen.
SKÆV UDVÆLGELSE
Der har været bias i udvælgelsen af
markskoledeltagere og -undervisere.
Selv om de fleste af markskoledel-
tagerne har været jordløse eller
marginaliserede bønder, kommer
de for en stor dels vedkommende
ikke fra de fattigste og mest sårbare
inden for disse grupper. På samme
måde konstateres det, at selv om
retningslinjerne for markskolerne
tilskynder deltagelse af husholdninger
med kvindelige overhoveder, herun-
der enker, tilhører forholdsvis få af
deltagerne denne gruppe.
ULIGE KØNSFORDELING
Mens der blandt deltagerne på
markskolerne var lige mange mænd
og kvinder, var der en ulige kønsfor-
deling blandt underviserne. Kun én ud
af fire undervisere var kvinder. Dette
skyldes i højere grad kulturbarrierer
end manglende interesse blandt
kvinder for at blive undervisere,
vurderer evalueringen.
Generelt har markskolerne bidraget
til at styrke kvindernes stilling, men
der er stadig udfordringer. Marksko-
lerne har bidraget til, at kvinderne
har fået mere at skulle have sagt,
når der skal træffes beslutninger i
familien, f.eks. om hvad indtægterne
skal bruges til og om indførsel af
nye landbrugsteknikker. Kvinderne
er også blevet mere involverede
i salgsarbejdet og føler sig mere
sikre, når de skal tale i forsamlinger.
Kvindernes mobilitet er også øget,
men det er fortsat en begrænsning,
at de fleste kvinder ikke må forlade
landsbyen på egen hånd for at sælge
deres varer på markedet.
OM MARKSKOLERNE
I alt ca. 20.000 markskoler er
etableret rundt om i Bangladesh.
Skolerne er et frivilligt og
gratis tilbud, som skal lære
deltagerne at drive deres
landbrug mere effektivt.
Deltagerne lærer blandt andet
om opdræt af høns, køer
og geder, og produktion af
grøntsager og andre afgrøder.
Markskolerne lægger vægt
på praktiske øvelser og aktiv
deltagelse fra eleverne, som
ofte har meget begrænset
skolegang og ikke kan læse og
skrive.
Samtidig lærer deltagerne om
fordelene ved at organisere
sig i en gruppe eller forening,
f.eks. ved i fællesskab at købe
såsæd eller sælge afgrøder og
derved spare penge.
GOD INVESTERING
Som investering har markskolerne vist
sig særdeles omkostningseffektive
med en tilbagebetalingstid på kun
1-1,5 år. Det er dog samtidig tydeligt,
siger evalueringen, at den nuværende
institutionelle model for markskolerne
ikke kan fortsætte, uden at der tilføres
væsentlig ekstern økonomisk støtte.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 94: Offentliggørelse af evaluering af Programmet for vækst og beskæftigelse i landbruget (AGEP) i Bangladesh (2013-2018), fra uswnrigsministeriet
2133922_0004.png
• Fremtidige markskoleindsatser bør
tage afsæt i en bredere forståelse
af, hvad det indebærer at styrke
kvindernes stilling. Mens AGEP
har fokuseret snævert på kvinders
deltagelse og indkomst, bør der
fremover også lægges vægt på
deres mobilitet, beslutningskraft i
familierne, kontrol over ejendom
og andre aktiver mv. Der skal også
sættes ind i forhold til marksko-
leunderviserne, så der fremover
kommer bedre kønsbalance.
Evalueringen anbefaler også, at der
afprøves alternative modeller for
markskoler ud fra den målsætning,
at indsatsen skal være mest mulig
selvfinansierende og orienteret
mod
best practice.
Det foreslås
f.eks., at der oprettes markskole-
netværk, og at der sættes gang
i forskellige indkomstskabende
aktiviteter. Evalueringen anbefaler
endvidere, at der fremover satses
mere på peer-to-peer træning,
hvor bønderne lærer af hinanden
og opmuntres til at dele viden med
andre.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
markskoleindsats (IFMC II) er en
exit-fase, der markerer afslutningen
på et langvarigt partnerskab mellem
Danida og landbrugsmyndighederne i
Bangladesh.
Der er lagt op til nye indsatser
i det kommende landeprogram
(2021-2026), der vil fokusere på
fremme af fødevarevirksomheder,
værdikæder og finansiering inden for
landbrugssektoren. Det forventes,
at ambassaden i Dhaka vil indgå en
aftale med den Internationale Fond
for Landbrugsudvikling (IFAD) herom.
Udenrigsministeriet er enig i anbefa-
lingerne fra evalueringen, ikke mindst
med henblik på styrkelse af træning
gennem markskolerne og fremme af
kvindernes beskæftigelse og mulig-
heder. Evalueringens anbefalinger
kan derfor anvendes i forbindelse
med planlægning af de kommende
indsatser.
Udenrigsministeriet hilser
evalueringen af AGEP velkommen.
Som det også blev fremhævet i
midtvejsgennemgangen af det danske
landeprogram i Bangladesh (2016-
2021), har mange af evalueringens
konklusioner og anbefalinger – især
dem der handler om IFMC – allerede
været diskuteret i forbindelse med en
vurdering af IFMCs anden fase (2019-
2021). Det blev således bemærket,
at markskoleundervisningen havde
udviklet sig i en alt for mekanistisk
retning, der sigtede efter kvantitet
på bekostning af de grundlæggende
principper for markskolerne, nemlig
en eksperimenterende deltager- og
praksisorienteret undervisning. Den
udvidelse, der har fundet sted under
første fase af IFMC, har tydeligvis haft
en negativ effekt på kvaliteten.
Vurderingen fra tidligere anbefalede
blandt andet, at der skulle lægges
mere vægt på empowerment-
aspekterne ved markskolemetoden,
og at der i stedet for udelukkende
kvantitative mål skulle gøres en større
indsats for at styrke den enkelte
markskole. Midtvejsgennemgangen
konkluderede, at anbefalingerne
fra den tidligere vurdering - der i
det store hele stemmer overens
med evalueringens konklusioner
og anbefalinger – efterfølgende er
blevet adresseret og medtaget i den
endelige aftale om IFMCs anden fase,
som blev underskrevet i august 2019.
Når Bangladesh i 2024 som forventet
forlader gruppen af verdens mindst
udviklede lande, vil det givetvis have
konsekvenser for partnerskabet
mellem Danmark og Bangladesh,
der gradvist vil gå fra bistands-
modtager til handelspartner. Efter
mere end to årtiers dansk støtte til
implementering af markskolerne i de
nationale systemer, er der indgået
fælles aftale om, at den kommende
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Steffen Johnsen.
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]