Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2118720_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget, Udenrigspolitisk Nævn, Forsvarsudvalget
og Udenrigsudvalget
Status for EU’s udenrigs-
og sikkerhedspolitik (FUSP) og
sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske
forsvarsforbehold.
Sammenfatning
Den 6. december 2019 offentliggøres Dansk Institut for International Stu-
diers (DIIS) udredning om udviklingen i EU og Europa på det sikkerheds-
og forsvarspolitiske område og betydningen for Danmark.
Nærværende EU-note
giver en orientering om status for EU’s udenrigs-
og sikkerhedspolitik og en introduktion til forsvarsforbeholdet. Noten er
ment som en baggrund, der med fordel kan læses forud for DIIS-udred-
ningen.
4. december 2019
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm (5907)
EU-konsulent
EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik
EU har kompetence på den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Men mod-
sat de fleste andre politikområder i EU er det Rådet der er den primære ak-
tør. Kommissionen, Europa-Parlamentet og EU-Domstolen har en mere be-
grænset rolle.
EU’s udenrigsrepræsentant og Den Fælles Udenrigstjeneste
Stillingen som en højtstående udenrigsrepræsentant for EU
en slags EU-
udenrigsminister
blev oprettet med Lissabontraktaten.
1
Udenrigsrepræsen-
tanten er samtidig næstformand i Kommissionen med ansvar for udenrigsan-
1
Under Amsterdamtraktaten havde man ligeledes en udenrigsrepræsentant, men denne repræ-
senterede alene Rådet, mens der ligeledes var en kommissær for udenrigsanliggender. Med
Lissabontraktaten blev de to stillinger slået sammen til én. Javier Solana (ES) var udenrigsre-
præsentant for 1999 til 2009. Siden har Catherine Ashton (UK) (2009
2014), Federica Moghe-
rini (IT) (2014
2019) og senest Josep Borrell (ES) (2019 - ) været udenrigsrepræsentant.
Side 1 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0002.png
liggender og udgør dermed EU’s primære ansigt udadtil. Udenrigsrepræsen-
tanten vælges af Det Europæiske Råd i praksis som led i en samlet pakke
med EU’s topposter,
som det skete i sommeren 2019, da spanske Josep
Borrell blev nomineret til posten af Det Europæiske Råd. Udenrigsrepræsen-
tanten gennemgår, som de øvrige designerede kommissærer, en høring i Eu-
ropa-Parlamentet, men formelt set kun på den del af porteføljen, der hører
under Kommissionen.
Udenrigsrepræsentanten assisteres i sit daglige arbejde af Den Fælles Uden-
rigstjeneste (FUT/EEAS).
2
Den Fælles Udenrigstjeneste består blandt andet
af almindelige EU-ansatte og nationale diplomater. Der er i alt 4.169 ansatte
3
i Den Fælles Udenrigstjeneste
cirka halvdelen i hovedkvarteret i Bruxelles
og halvdelen fordelt på EU’s
182
4
delegationer rundt om i verden. Til sam-
menligning er der cirka 1.350 ansatte i det danske udenrigsministerium
5
og
ca. 14.000 i den britiske udenrigstjeneste
6
.
Beslutningsprocedurer
Hovedreglen inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik er, at beslut-
ninger træffes med enstemmighed i Rådet. Dette står i kontrast til relaterede
politikområder såsom EU’s udviklingspolitik og EU’s handelspolitik, hvor ho-
vedreglen er kvalificeret flertal i Rådet.
Traktaten giver
mulighed for, at en medlemsstat kan anvende ”konstruktiv af-
ståelse”, hvorved den pågældende medlemsstat afstår fra at stemme og ved
en erklæring tilkendegiver, at man ikke vil være bundet af den pågældende
afgørelse. Konstruktiv afståelse er dog sjældent blevet anvendt.
7
Selvom det oftest lykkes Rådet at opnå enstemmighed også i svære sager
(f.eks. sanktionerne over for Rusland som følge af situationen i det østlige
Ukraine og annekteringen af Krim), er der tilfælde af, at kravet om enstem-
mighed forhindrer EU i at nå frem til beslutninger eller unødigt forsinker
2
3
https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/eeas_decision_en.pdf
(engelsk)
Human Ressources Report 2018
(engelsk).
4
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/area/geo_en
(engelsk)
5
https://um.dk/da/om-os/stillinger/arbejdsplads/
6
https://www.gov.uk/government/organisations/foreign-commonwealth-office/about
(engelsk)
7
Cypern gjorde brug af konstruktiv afståelse i forbindelse med vedtagelsen af den civile CSDP-
mission EULEX Kosovo i 2008.
Side 2 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0003.png
disse.
8
Eksempelvis har Grækenland og Ungarn blokeret for kritik af menne-
skerettighedssituationen i Kina.
9
Kommissionen har derfor foreslået, at Det Europæiske Råd gør brug af Trak-
tatens generelle passerellebestemmelse, der indebærer, at Det Europæiske
Råd kan træffe afgørelse om, at et område eller en del heraf overgå fra en-
stemmighed til kvalificeret flertal i Rådet.
10
Konkret foreslår Kommissionen, at
overgå til kvalificeret flertal på følgende områder:
-
-
-
EU-positioner vedrørende menneskerettigheder i multilaterale fora;
Vedtagelse og ændring af EU-sanktionsregimer;
Civile EU-missioner (civil CSDP).
Hvis Det Europæiske Råd følger Kommissionens opfordring vil en beslutning
kræve høring af Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter. I Danmark
kan regeringen ikke uden Folketingets samtykke medvirke til, at passerelle-
bestemmelserne benyttes.
11
Regeringen har for indeværende ikke indikeret,
at man har til hensigt at gå videre af denne vej, ligesom der ikke synes at
være fremdrift i drøftelserne heraf i Det Europæiske Råd.
EU’s globale strategi
I 2016 vedtog EU en strategi, der sætter rammerne
for EU’s ageren udadtil.
12
Strategien har fokus på, hvorledes EU kan fremme sine interesser i verden.
Et centralt argument er, at der er behov for samtænkning på tværs af EU’s
politikker med henblik på at forsvare EU-medlemslandenes fælles interesser
Rådets forhandlinger om udenrigs- og sikkerhedspolitiske sager er generelt omfattet af fortrolig-
hed. Det er derfor vanskeligt at redegøre i detaljen for i hvilket omfang der blokeres eller forsin-
kes fælles EU-positioner inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Kommissionen har
dog i
KOM (2018) 647
præsenteret en række eksempler, der omfatter: 1) Menneskerettigheder:
Kommissionen nævneren række eksempler på, at enkelte medlemslande har blokeret for fælles
EU-indlæg
i FN’s Menneskerettighedsråd grundet hensyn til tredjelande. Tilsvarende er EU’s
årlige prioriteter på menneskerettighedsrådet for 2018 blevet udvandet. Der er ligeledes eksem-
pler på, at enkelte medlemslande har blokeret for fælles positioner vedrørende civilsamfundets
forhold i Egypten. 2) Udenrigspolitiske udtalelser: Enkelte medlemsstater har blokeret for EU-
udtalelser vedrørende Det Sydkinesiske Hav og udviklinger vedrørende Jerusalem. 3) Sanktio-
ner: En medlemsstat har blokeret fornyelsen af våbenembargoen og betinget en forlængelse af,
at visse våbentyper blev undtaget.
Tilsvarende blev EU’s sanktioner mod Venezuela i somme-
ren 2017 blokeret af en medlemsstat. 4) CSDP-missioner: Der er eksempler på, at enkelte
medlemsstater har blokeret for civile CSDP-missioner, som der ellers har været enighed om
blandt de øvrige medlemsstater. Det gælder eksempelvis Sahel.
9
https://www.reuters.com/article/us-eu-un-rights/greece-blocks-eu-statement-on-china-human-
rights-at-u-n-idUSKBN1990FP
10
For yderligere om Lissabontraktatens passerellebestemmelser se
EU-note E14.
Den generelle
passerellebestemmelse kan bruges til at ændre fra en særlig beslutningsprocedure til den al-
mindelige beslutningsprocedure og til at overgå fra enstemmighed til kvalificeret flertal i Rådet.
Kommissionen foreslår alene, at de pågældende områder går fra enstemmighed til kvalificeret
flertal i Rådet. Det foreslås ikke at gøre Europa-Parlamentet til medlovgiver på området.
11
Loven om Danmarks ratifikation af Lissabontraktaten
12
https://eeas.europa.eu/topics/eu-global-strategy/17304/global-strategy-european-unions-
foreign-and-security-policy_en
8
Side 3 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0004.png
og principper. Der lægges vægt på forsvaret for demokratier og den regelba-
serede verdensorden. Dette sker bedst gennem samarbejde, og ved at EU i
højere grad engagerer sig udenrigspolitisk.
Strategien indeholder en række overordnede prioriteter. Disse omfatter:
-
-
-
-
-
EU’s sikkerhed, herunder over for terror, hybride trusler, økonomisk
volatilitet, klimaforandringer og energiusikkerhed.
Staters og samfunds modstandsdygtighed øst og syd for EU, herun-
der gennem udvidelsespolitikken og naboskabspolitikken.
En integreret tilgang i konflikt, hvor der sikres en sammenhængende
brug af alle de politikker, som EU har til rådighed.
Regionalt samarbejde, som løsningen på øget ustabilitet rundt om i
verden.
Global styring i det 21. århundrede gennem en regelbaseret verdens-
orden baseret på folkeretten.
EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik
Det danske forbehold
Det danske forsvarsforbehold blev indført i 1993 og er siden blevet indskrevet
i Lissabontraktatens
protokol om Danmarks stilling.
Af artikel 5 fremgår:
”Med hensyn til de foranstaltninger, der træffes af Rådet i henhold til arti-
kel 26, stk. 1, artikel 42 og artikel 43 til 46 i traktaten om den Europæiske
Union, deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemførelsen af
Unionens afgørelser og aktioner, som har indvirkning på forsvarsområ-
det.”
Det betyder konkret, at to forhold skal gøre sig gældende før forsvarsforbe-
holdet træder i kraft. For det første skal et forslag have hjemmel i en eller
flere af de ovennævnte
artikler, der alle vedrører forskellige dele af EU’s
udenrigs- og forsvarspolitiske samarbejde. For det andet skal det konkrete til-
tag have indvirkning på forsvarsområdet.
I praksis betyder det, at Danmark er udelukket fra to områder: 1) konkrete mi-
litære operationer og missioner, og 2) en række integrationsmæssige tiltag,
herunder det Permanent Strukturerede Samarbejde (PESCO) og Forsvars-
agenturet (EDA).
Det er svært at opgøre præcist hvor mange EU-initiativer, som Danmark har
stået uden for på grund af forsvarsforbeholdet siden dets indførelse i 1993.
Side 4 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0005.png
En optælling
13
viser, at forbeholdet omfatter i alt 23 operationer og missioner
og fem integrationsmæssige tiltag. Det synes at være en tendens, at forbe-
holdet er af stigende betydning
– mens forbeholdet i 00’erne omfattede 10 –
15 pct. af retsakterne inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, har
20
25 pct. af retsakterne inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
de seneste år været omfattet af forsvarsforbeholdet.
14
EU’s militære missioner og operationer
EU har en række civile og militære CSDP-missioner og -operationer
15
. Dan-
mark deltager i de civile missioner
16
, men kan grundet forsvarsforbeholdet
ikke deltage i de militære missioner og operationer.
EU har aktuelt seks aktive militære missioner og operationer
17
:
-
EU NAVFOR Atalanta: I lyset af truslen fra pirateri ud for Somalias
kyst, har Atalanta siden 2008 bidraget til 1) at beskytte Verdensføde-
vareprogrammet (WFP), Den Afrikanske Unions mission i Somalia
(AMISOM) og andre sårbare skibe; og 2) bekæmpet og afskrækket
pirateri.
EUNAVFOR MED operation SOPHIA: Flådeoperationen SOPHIA er
en del af EU’s samlede indsats mod illegal migration
i Middelhavet.
Operationen har fokus på at opbringe og tilintetgøre menneskesmug-
leres skibe. I tillæg hertil bidrager operationen til træningen af den li-
byske kystvagt og til opretholdelsen af FN’s våbenembargo mod Li-
byen.
EUTM Mali: Missionen er en træningsmission, der skal bistå med at
udvikle Malis sikkerhedsstyrker og bistå den øvrige internationale
indsats i landet. Missionen har for indeværende blandt andet bidraget
til træningen af 14.000 maliske styrker.
18
EUTM RCA: Missionen er en træningsmission, der skal bistå med at
udvikle forsvaret i Den Centralafrikanske Republik. Målet er at støtte
-
-
-
http://thinkeuropa.dk/sites/default/files/notat_kraftig_stigning_i_aktiveringer_af_forsvarsforbe-
holdet.pdf.
Se også EU-Oplysningens oversigt over
omfattede retsakter.
Det bemærkes, at
f.eks. en operation vil fremgå flere gange, f.eks. i forbindelse med vedtagelse af dets årlige
budget m.v.
14
http://thinkeuropa.dk/sites/default/files/notat_kraftig_stigning_i_aktiveringer_af_forsvarsforbe-
holdet.pdf
15
Se
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/430/military-and-civilian-mis-
sions-and-operations_nl
for en oversigt (engelsk).
16
Dansk personel er ifølge
Udenrigsministeriet
udsendt til følgende civile CSDP-missioner: EU's
retssektormission i Kosovo (EULEX Kosovo); EU's monitoreringsmission i Georgien (EUMM
Georgien); EU's kapacitetsopbygningsmission i Somalia (EUCAP Somalia); EU's kapacitetsop-
bygningsmission i Niger (EUCAP SAHEL Niger); EU's kapacitetsopbygningsmission i Mali
(EUCAP SAHEL Mali); EU’s rådgivningsmission i Ukraine (EUAM Ukraine);
EU's rådgivnings-
mission i Irak (EUAM Irak); EU's grænsemission i Libyen (EUBAM Libyen); EU's polititrænings-
mission i Gaza (EUPOL COPPS Palæstina); EU's grænsemission i Gaza (EUBAM Rafah).
17
https://www.consilium.europa.eu/da/policies/athena/
18
http://eutmmali.eu/wp-content/uploads/2019/06/191306-EUTM_Mission_Facts-
heet_JUN19_EN-website.pdf
13
Side 5 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0006.png
-
-
opbygningen af en moderne, effektiv, etnisk balanceret og demokra-
tisk kontrolleret hær.
EUTM Somalia: Missionen har fokus på at uddanne trænere til So-
malias sikkerhedsstyrker. Træningen har fokus på både operative
behov og på at styrke sikkerhedsstyrkernes overholdelse af internati-
onal lov.
Operation ALTHEA: Operationen skal bidrage til overholdelsen af
Dayton-aftalen i Bosnien-Herzegovina, til at sikre fred og stabilitet i
landet og til at træne den bosniske hær med henblik på, at den lever
op til NATO-standarder. Operationen blev indledt i 2004 og omstruk-
tureret i 2012.
Udgifterne til EU’s civile missioner afholdes over EU’s budget.
Det fremgår af
Traktaten, at udgifterne til militære missioner ikke kan
afholdes over EU’s
budget. Udgifterne afholdes i stedet af de deltagende medlemslande gennem
den såkaldte Athena-mekanisme.
19
Danmark deltager grundet forsvarsforbe-
holdet ikke i finansieringen af de militære operationer.
Øvrige områder påvirket af forsvarsforbeholdet
I tillæg til de militære CSDP-missioner og -operationer er også en række an-
dre EU-tiltag omfattet af forsvarsforbeholdet. Af særlig relevans er aktuelt Det
Permanent Strukturerede Samarbejde fra 2017. Forsvarsfonden er ikke om-
fattet af forsvarsforbeholdet, men en del af arbejdet hermed varetages af Det
Europæiske Forsvarsagentur, som er forbeholdsbelagt.
Det Permanent Strukturerede Samarbejde (PESCO)
I december 2017 etableredes Det Permanent Strukturerede Samarbejde
(PESCO). Samarbejdet består af alle EU-medlemslandene med undtagelse
af Danmark, der ikke kan deltage på grund af forsvarsforbeholdet, Storbritan-
nien og Malta.
PESCO sigter mod at uddybe det forsvarspolitiske samarbejde mellem de
deltagende medlemslande. Målet er i fællesskab at udvikle forsvarskapacite-
ter og stille dem til rådighed for militære CSDP-operationer.
20
Formålet er så-
ledes primært forskningsmæssigt og industrielt, idet man søger at samtænke
den europæiske forskning på forsvarsområdet og sikre den europæiske for-
svarsindustri.
Forskellen mellem PESCO og andet samarbejde er, at de deltagende med-
lemslande omfattes af juridiske bindende forpligtelser.
21
Forpligtelserne om-
19
20
https://www.consilium.europa.eu/da/policies/athena/
https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/pesco_factsheet_november_2019.pdf
21
En samlet liste over forpligtelserne kan ses
her
(engelsk).
Side 6 | 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 71: EU-note om Status for EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), herunder det danske forsvarsforbehold
2118720_0007.png
fatter eksempelvis, at medlemsstaterne skal forøge deres forsvarsudgifter, af-
sætte yderligere midler til forskning i militær teknologi og stille styrker til rå-
dighed for EU’s kampgrupper
22
. I regi af PESCO aftales løbende projekter
23
,
som der kan samarbejdes om udviklingen af. Danmark kan grundet forsvars-
forbeholdet ikke deltage heri.
Forsvarsfonden
Med henblik på at undgå fragmentering af den europæiske forskning på for-
svarsområdet har Kommissionen foreslået
24
, at der
oprettes en ”forsvars-
fond”. Fonden er etableret og vil være fuldt funktionel fra 2021 og frem.
25
Kommissionen har foreslået et budget for 2021
2024 på i alt 11,5 mia. euro
(faste 2018-priser).
Forsvarsfonden har hjemmel i EU’s forskningspolitik og er dermed
ikke om-
fattet af forsvarsforbeholdet. Danmark bidrager således til finansieringen af
fonden og danske virksomheder og forskningsinstitutioner kan deltage i de
enkelte projekter. Det Europæiske Forsvarsagentur (som er omfattet af det
danske forsvarsforbehold) vil dog få en betydelig rolle i forhold til at koordi-
nere arbejdet og sikre, at forsvarsfonden bidrager til at svare på forsvars-
mæssige udfordringer, som Forsvarsagenturet identificerer.
26
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
EU’s kampgrupper er multinationale militære enheder bestående af 1.500 mand,
der er stillet
til rådighed af de deltagende medlemslande.
De udgør i princippet et centralt element i EU’s
mulighed for hurtigt at reagere på kriser, men har endnu ikke været anvendt. Kilde:
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage_en/33557/EU%20Battlegroups
23
https://pesco.europa.eu/
24
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/IP_17_1508
(engelsk)
25
Se Kommissionens
faktablad
(engelsk).
26
https://www.eda.europa.eu/what-we-do/our-current-priorities/ensuring-coherence-among-eu-
defence-tools
og
https://www.eda.europa.eu/webzine/issue12/cover-story/commission-prop-
oses-eu-defence-fund-as-crucial-step-to-boost-defence-industry
22
Side 7 | 7