Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2114880_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 27. november 2019.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2019 af‐
gives tilsagn om tilskud på 235,0 mio. kr. til Sustainable Energy Fund for Africa (SEFA). Udgiften
afholdes af den på finansloven for 2019 opførte bevilling under § 06.34.01. Naturressourcer, energi
og klimaforandringer i udviklingslande mv.
Baggrund
Afrika er det kontinent i verden, som bidrager mindst til klimaforandringer, med en udledning på
kun 4 pct. af verdens samlede drivhusgasser. Samtidig er Afrika én af de regioner i verden, som er
mest udsat for effekterne af klimaforandringer. Alene i Sahel er temperaturstigningerne halvanden
gang det globale gennemsnit. Kun ca. 4 pct. af den globale klimafinansiering bliver investeret i Afri‐
ka. Det er utilstrækkeligt ift. at sikre tilpasning mod klimaforandringer og en grøn omstilling, som
skal bidrage til at forebygge en voldsom stigning i fremtidige udledninger genereret af økonomisk
vækst, urbanisering og befolkningstilvækst. Endelig mangler ca. 40 pct. af den afrikanske befolkning
adgang til moderne energi, hvilket hæmmer inklusiv vækst og forringer levevilkårene og beskæfti‐
gelsen i Afrika.
SEFA blev etableret i 2012 af Danmark i samarbejde med Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
som følge af anbefalinger fra den daværende Afrikakommission. Danmark bevilligede 300 mio. kr.
til første fase af SEFA, som udløber i 2019. Siden etableringen er fonden blevet til en multidonor
trust fond med bidrag fra USA, Storbritannien, Norge, Italien og Spanien. Fonden har modtaget bi‐
drag på i alt 675 mio. kr., og er dermed den største trust fond i AfDB.
Første fase af SEFA havde til formål at øge produktionen af vedvarende energi og tiltrække finan‐
siering hertil i Afrika. SEFA har i sin første fase leveret solide resultater. Fonden har udbetalt 473,6
mio. kr. til 51 projekter i 30 lande, hvoraf 21 projekter er i skrøbelige stater. Projekterne rangerer fra
investeringer i både fuldt udviklede teknologier til investeringer i nye lovende teknologier. Projekter
under første fase af SEFA forventes i deres levetid at skabe kapacitet til at generere 600 MW energi
ved hjælp af vedvarende energi, skabe adgang til moderne energi for 1,6 mio. mennesker og bidrage
til en reduktion på 12 mio. tons CO2. Afhængig af målemetode svarer dette til CO2-udledningen for
ca. 1 mio. danskere.
SEFA administreres af AfDB, som er en tæt strategisk partner i dansk udviklingssamarbejde i Afri‐
ka. I forbindelse med genopfyldningen bliver SEFA omlagt til en ’Særlig Fond’ i AfDB. Omlægnin‐
b.
AS001916
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 62: Aktstykke 62 om tilskud til Sustainable Energy Fund for Africa
2114880_0002.png
2
gen til en ’Særlig Fond’ giver SEFA mulighed for at støtte produktionen af vedvarende energi gen‐
nem en større vifte af finansielle instrumenter.
Projektbeskrivelse
Formålet med anden fase af SEFA (SEFA 2) er at bidrage til, at alle afrikanere får adgang til bære‐
dygtig, pålidelig og billig energi samt at reducere og forebygge udledning af drivhusgasser fra særligt
energisektoren i Afrika. SEFA 2 har tre fokusområder; Grønne mini el-net, Grøn baseload i el-nettet
og Energieffektivitet.
Grøn Baseload i el-nettet (106 mio. kr.):
Har til formål at gøre eksisterende energikapacitet mere grønt og stabilt ved at øge andelen af ved‐
varende energi i de afrikanske el-net. SEFA vil gøre det gennem indsatser, der øger produktionen og
distributionen af strøm samt udnytter muligheder for energibesparelse. SEFA vil bl.a. støtte landes
energiplanlægning og udvikling af regelsæt, samt projektforberedelse med henblik på at tiltrække
privat finansiering og investeringer.
Grønne mini el-net (82 mio. kr.):
SEFA vil støtte udviklingen af små vedvarende energiprojekter i udkantsområder, der ikke har ad‐
gang til el-nettet. SEFA vil bl.a. gøre dette gennem projektforberedelse, teknisk assistance og ved at
hjælpe lande med at implementere, opskalere og udbrede grønne mini el-net.
Energieffektivitet (35 mio. kr.):
SEFA vil arbejde i afrikanske lande med at opbygge politikker og reguleringer, der promoverer
energieffektive løsninger, opbygger kapacitet hos relevante private og offentlige institutioner inden
for energieffektivitet, og derudover støtte udviklingen af markedet for energieffektivitet.
Administrationsbidraget udgør 5 pct. svarende til 12 mio. kr. De 5 pct. er AfDB’s standardrate for
administration af trustfonde. Sammenlignet med administrationsomkostning af trustfonde i andre
banker vurderes 5 pct. at ligge i den lave ende.
SEFA 2 er tilrettelagt med henblik på at prioritere projekter i lande, der har begrænset erfaring med
vedvarende energi, eller som har begrænset adgang til klimafinansiering, herunder skrøbelige stater.
SEFA 2 prioriterer også projekter, der har potentiale til at demonstrere komparative fordele ved ved‐
varende energi i nye kontekster. SEFA 2 har derudover fokus på projekter, der har potentiale til at
lancere ny vedvarende energiteknologi på markedet og har potentiale til at blive kommercialiseret.
SEFA 2, understøtter de danske udviklingspolitiske prioriteter og støtter op om en række af Ver‐
densmålene, herunder særligt verdensmål 1 (bekæmp fattigdom), mål 5 (ligestilling mellem kønne‐
ne), mål 7 (bæredygtig energi), mål 13 (klimaindsats) og mål 17 (partnerskaber for handling).
Budget
Tilsagnet på 235,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2019 og regnskabsført under § 06.34.01.70. Klima‐
pulje. Tilskuddet forventes udbetalt i perioden 2020-2021. Det samlede budget på 235 mio. kr. er for‐
delt på følgende poster:
Grøn Baseload i el-nettet
Grønne mini el-net
Energieffektivitet
Administration
I alt
106 mio. kr.
82 mio. kr.
35 mio. kr.
12 mio. kr.
235 mio. kr.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 62: Aktstykke 62 om tilskud til Sustainable Energy Fund for Africa
2114880_0003.png
3
Der planlægges afgivet tilsagn i 2019 og 2020 på i alt 300,0 mio. kr., hvoraf 65,0 mio. kr. ventes
forelagt Finansudvalget i 2020.
Væsentlige risikoelementer
Der er usikkerhed forbundet med investeringsprojekter i vedvarende energiløsninger i partnerlande,
hvor rammebetingelserne ikke understøtter vedvarende energiudvikling. SEFA’s støtte til forbedring
af rammeværk kan tage hånd om dele af denne problemstilling. Mere komplekse barrierer kan adres‐
seres gennem en koordineret indsats i samarbejde med AfDB og African Development Fund (fond i
AfDB). Derudover kan implementeringen af vedvarende energiprojekter være påvirket negativt af
politisk ustabilitet eller uro i de skrøbelige kontekster, hvor SEFA opererer. SEFA udarbejder derfor
risikovurderinger (due diligence) - inkl. miljø- og samfundsaspekter - af investeringsanmodningerne.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning fra en rammebevilling, hvor ud‐
giften overstiger 39,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under § 6.3. Bi‐
stand til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2019 afgives tilsagn om tilskud på 235,0 mio. kr. til Sustainable Energy Fund for
Africa (SEFA). Udgiften afholdes af den på finansloven for 2019 opførte bevilling under § 06.34.01.
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 27. november 2019
R
ASMUS
P
REHN
Til Finansudvalget.