Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2100843_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
NOVEMBER 2019
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af de danske handlings­
planer for FN’s Sikkerhedsråds resolu­
tion 1325 om kvinder, fred og sikkerhed
FN’s sikkerhedsråd vedtog i år 2000
resolution 1325 om kvinder, fred og
sikkerhed for at beskytte kvinder
og piger i områder ramt af krige
og konflikter. Som det første land
i verden vedtog Danmark i 2005
en national handlingsplan for at
efterleve resolutionen. Den blev fulgt
op med handlingsplan to og tre i
henholdsvis 2008 og 2013. Denne
evaluering har fokus på de to nyeste
handlingsplaner og Danmarks ind­
sats for kvinder, fred og sikkerhed i
perioden. Evalueringen er foretaget
af det britiske konsulentfirma Social
Development Direct i 2019.
på at sætte kvinder, fred og sikkerhed
på den globale dagsorden.
HVAD ER RESOLUTION
1325?
I oktober 2000 vedtog FN’s
Sikkerhedsråd resolution
1325 om kvinder, fred og
sikkerhed for at beskytte kvin-
der og piger i konflikt. Det
skete på en dyster baggrund:
1990ernes blodige konflikter
og borgerkrige i bl.a. Rwanda,
det tidligere Jugoslavien,
DR Congo, Sierra Leone
og Liberia bød på talrige
eksempler på systematisk
brug af voldtægt og andre
former for vold mod kvinder
som våben i konflikt. Sik-
kerhedsresolution 1325 blev
betragtet som en milepæl,
fordi den for første gang
anerkendte vigtigheden af
at gøre en særlig indsats for
kvinder og piger i forbindelse
med væbnede konflikter,
men også fordi den fastslog,
at kvinder og piger spiller en
vital rolle i bestræbelserne på
at forebygge og løse konflik-
ter. I 2018 havde 78 af FN’s
193 medlemslande vedtaget
nationale handlingsplaner for
resolution 1325.
Den glemte resolution
Evalueringen konkluderer dog, at
de to handlingsplaner har bidraget
til begrænsede konkrete resultater i
samarbejdslandene. Den viser også,
hvordan resolution 1325 i de senere
år næsten er gledet ud af danske
strategier og landeprogrammer, og
det på trods af at kvinder og ligestil-
ling fortsat er et af de tværgående
hensyn i det danske udviklings-
samarbejde. Den seneste danske
udviklingspolitiske strategi, ”Verden
2030”, fra 2016 nævner f.eks. slet ikke
resolution 1325.
Faktisk dokumenterer evalueringen
en egentlig nedprioritering af
1325-dagsordenen. Det er sket, fordi
andre og nye prioriteter har trængt
sig på, og fordi Udenrigsministeriet
har manglet ressourcer. Denne
eksplicitte, men uofficielle og interne
nedprioritering har naturligvis ført til
færre resultater på området.
Danmark var tidligt ude
Danmark spillede en aktiv rolle i det
forberedende arbejde med at få
vedtaget resolution 1325, og Danmark
var det første land, der vedtog en
national handlingsplan for at efterleve
resolutionen. Det skete i 2005, og dét
– kombineret med Danmarks stærke
fokus på ligestilling og på kvinder,
fred og sikkerhed i 2005-2006, hvor
Danmark havde sæde i FN’s Sikker-
hedsråd – betød, at Danmark i disse
år nød international anerkendelse for
at være helt i front i bestræbelserne
Efterlyses: Personale, res-
sourcer og ildsjæle
Evalueringen konkluderer, at hvis
Danmark igen vil være ledende i
indsatsen for kvinder, fred og sikker-
hed, så kræver det ekstra personale
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 21: Evaluering af de danske handlingsplaner for FN's Sikkerhedsråds resolution 1325 om kvinder, fred og sikkerhed
2100843_0002.png
og ressourcer. Dér, hvor Danmark
har opnået resultater, har det været
på grund af personligt engagerede
ildsjæle, der er parate til at stå på mål
for hensynet og følge det til dørs i
praksis, understreger evalueringen.
Den konstaterer også, at den slags
ressourcer, personale og ildsjæle
er der blevet færre af i takt med
nedskæringerne i den danske udvik-
lingsbistand og nedprioriteringen af
området kvinder, fred og sikkerhed.
Her er der for alvor brug for stærke
signaler fra højeste politiske niveau,
om at området fortsat prioriteres, og
at der afsættes ressourcer til formålet.
Evalueringen fremhæver Danmarks
bilaterale indsatser for kvinder,
fred og sikkerhed som de mest
vellykkede. Succesen tilskrives
den direkte relation, Danmark har
med sine bilaterale partnere på
landeniveau. Men også her gælder
det, at succesen afhænger af, om der
er individuelle ildsjæle, der føler sig
forpligtede på kvinder-, fred- og sik-
kerhedsdagsordenen, at de har viden
og erfaring på området, og at de har
ressourcer til at engagere sig direkte
med de partnere, der gennemfører
de dansk-støttede aktiviteter.
Ifølge evalueringen fører manglende
ressourcer i stigende grad til, at Dan-
mark oftere vælger multilaterale, frem
for bilaterale indsatser, fordi Danmark
hermed sparer ressourcer til design,
udførelse og kontrol af aktiviteterne.
Evalueringen viser dog, at det er
sværere for Danmark at insistere på
fokus på kvinder, fred og sikkerhed
i disse indsatser, ikke kun på grund
af princippet om ”lean donorship”,
hvor bilaterale donorer ikke insisterer
på egne prioriteter, men også på
grund af mangel på arbejdskraft til at
påvirke partnernes aktiviteter.
opnået på området, kvinder, fred og
sikkerhed. Succeserne kan snarere
tilskrives enkeltpersoners personlige
engagement i sagen.
Evalueringen konstaterer også, at
de ansatte i udenrigstjenesten ikke
refererer til handlingsplanerne som
nogen, de bruger i deres daglige
arbejde. De ser snarere hensynet til
kvinder og ligestilling som en ”natur-
lig” del af dansk kultur og identitet, og
som ”noget Danmark bare gør”. Men,
advarer evalueringen, det rummer
en risiko for, at der ikke arbejdes
systematisk med området, og at der
ikke afsættes ressourcer til det.
Handlingsplaner med
begrænset effekt
Evalueringen anerkender, at de
danske indsatser beskrevet i
handlingsplanerne for at leve op til
resolution 1325 har dækket meget
bredt, både geografisk og tematisk,
ligesom Danmark har støttet
bilaterale såvel som multilaterale
og regionale aktiviteter. Men ifølge
evalueringen er der er ikke meget,
der tyder på, at det skyldes en bevidst
strategi i handlingsplanerne. Og der
er heller ikke meget, der tyder på, at
handlingsplanerne har spillet nogen
afgørende rolle for det, Danmark har
Ikke megen tværministeriel
synergi
Handlingsplanerne er udviklet i et
samarbejde mellem Udenrigsministe-
riet, Forsvarsministeriet og Rigspoli-
tiet, og en tværministeriel styregruppe
er nedsat til at koordinere indsatsen.
Med begrænset succes ifølge
evalueringen. Arbejdsgruppen mødes
kun én gang om året og har mere
fungeret som et forum, hvor der bliver
udvekslet informationer, end som et
forum for strategiske diskussioner om,
hvordan handlingsplanerne bedst kan
udvikles og føres ud i livet.
Det kan ifølge evalueringen hænge
sammen med, at styregruppen
ikke har rådet over sit eget budget.
Danmark har ikke afsat et særligt
budget til at efterleve resolution 1325.
Det er op til Udenrigsministeriet, For-
svarsministeriet og Rigspolitiet hver
især at gøre det. Der er dog positive
eksempler på erfaringsudveksling.
F.eks. fortalte en repræsentant for
Forsvaret, at den militære komponent
af Freds- og Stabiliseringsfonden har
lært meget om ligestilling og menne-
skerettigheder af Udenrigsministeriet.
DE DANSKE HANDLINGSPLANER
Den første danske handlingsplan (2005-2008) havde Udenrigsministeriet
og Forsvarsministeriet som medunderskrivere. Fra handlingsplan to
(2008-2013) kom også Rigspolitiet med, og der blev nedsat en tværminis-
teriel arbejdsgruppe til at koordinere og lede den danske indsats, ligesom
de danske civilsamfundsorganisationer også blev aktivt inddraget.
Handlingsplanerne er gradvist blevet mere og mere udbyggede og
gennemarbejdede. Nye handlingsplaner har indarbejdet erfaringer fra
tidligere og tilføjet nye elementer til en efterhånden meget bred vifte af
formål og aktiviteter, som f.eks.:
• At rekruttere flere kvinder til forsvarets og rigspolitiets internationale
missioner.
• At beskytte pigers og kvinders rettigheder og øge kvinders deltagelse i
fredsprocesser i områder, som danske tropper er udsendt til.
• At presse på internationalt – gennem FN, EU, OSCE mfl. – for at få
medlemslande til at følge resolution 1325.
• At bruge dansk udviklingssamarbejde og humanitær bistand til
konfliktramte områder til at drive 1325-dagsordenen frem.
Der har på intet tidspunkt være afsat et særskilt budget til at gennemføre
handlingsplanerne. Det er overladt til Udenrigsministeriet, Forsvarsminis-
teriet og Rigspolitiet at udføre og finde penge til aktiviteterne.
Tag civilsamfundet mere med
Civilsamfundet har kun i meget
begrænset omfang været med til
at udvikle, formulere og overvåge
de danske handlingsplaner, og det
har svækket den brede, danske
opbakning til kvinder-, fred- og
sikkerhedsdagsordenen, at det
danske civilsamfund ikke har haft en
formaliseret indflydelse og et klart
aftryk på handlingsplanerne. Det
har også betydet, at færre har følt
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 21: Evaluering af de danske handlingsplaner for FN's Sikkerhedsråds resolution 1325 om kvinder, fred og sikkerhed
2100843_0003.png
OM EVALUERINGEN
Evalueringen dækker den
anden (2008-2013) og den
tredje (2014-2019) danske
handlingsplan og skal bidrage
til at udvikle den fjerde danske
handlingsplan (2020-2025).
Evalueringen skal også bidrage
mere bredt til at kvalificere
en konstruktiv diskussion
om Danmarks engagement,
herhjemme og på den globale
scene, i kvinder-, fred- og
sikkerhedsdagsordenen.
Evalueringen er foretaget af det
britiske konsulentfirma Social
Development Direct.
Evalueringen er baseret på
studier af en lang række
dokumenter og af 36 forskellige
aktiviteter gennemført som et
led i handlingsplanerne, heraf
seks dybtgående casestudier
fra bl.a. Mali og flere lande i
Mellemøsten. Der er foretaget
mere end 60 interviews med
nøglepersoner i en række
forskellige lande, ligesom evalu-
eringsholdet har sammenlignet
de danske handleplaner med
seks andre landes.
DE GODE EKSEMPLER
Evalueringen giver eksempler på en række tilgange, der har fungeret godt
i den danske støtte til kvinder, fred og sikkerhed:
Særlige rådgivere:
Generelt har resultaterne været bedst i aktiviteter og
programmer, hvor der er ansat særlige ligestillingsrådgivere, som f.eks. i
Mali og i Somalia.
Dansk støtte til lokale handlingsplaner:
I bl.a. Sydsudan og Mali gav
Danmark særlig støtte til at udvikle lokale 1325-handlingsplaner. Det var
med til at forankre indsatsen og skabe lokalt ejerskab.
Inddragelse af specialister:
I det Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram
opnåede KVINFO med sin specialviden og kontakter i relevante lande
imponerende resultater. Og FN’s Befolkningsfond (UNFPA) kunne også
vise gode resultater med sin indsats mod kønsrelateret vold i humanitære
konflikter i fem lande med et øremærket dansk bidrag på 26. mio. kr.
GODE RESULTATER I KONFLIKTRAMTE MALI
I 2017 bevilgede Danmark 56 mio. kr. til UN Women’s landeprogram i
Mali for perioden 2017-2022 med fokus på resolution 1325. Bevillingen
har bl.a. gjort det muligt for UN Women at ansætte en fuldtidsrådgiver
på området, og resultaterne er, konkluderer evalueringen, lovende. F.eks.
vedtog Mali i 2019 en national handlingsplan for resolution 1325 med
støtte fra UN Women og som et direkte resultat af den danske støtte. UN
Women’s indsats har også bidraget til, at kvinder nu er repræsenteret i
Malis Kommission for Sandhed, Retfærdighed og Forsoning, at kvinder
inddrages på alle niveauer af kommissionens arbejde, og at der også er
kommet kvinder med i den komité, der overvåger fredsaftalen.
UN Women i Mali
gav over for evalueringsholdet selv udtryk for, at den
danske støtte har været helt afgørende for de resultater, de har opnået,
og fremhæver særligt det flerårige kernebidrag fra Danmark, som har
gjort det muligt for UN Women at agere mere fleksibelt og løbende
tilpasse sin indsats til den lokale kontekst og situation.
Endelig fremhæver evalueringen, at hensynet til kvinder er indarbejdet i
alle de mange forskellige danske engagementer i Mali. Det gælder blandt
andet det omfattende udviklingssamarbejde (Mali er dansk prioritets-
land), dansk civil og militær støtte til FN’s fredsbevarende mission i Mali
(MINUSMA), og den danske Freds- og Stabiliseringsfonds regionale
Sahel-program. Evalueringen konstaterer, at selvom der er langt igen, er
der i Mali stigende accept af, at kvinder skal have en aktiv rolle i forsvars-
og sikkerhedsstyrker og i konfliktforebyggelse.
ejerskab til handlingsplanerne, og det
har gjort dem mindre bæredygtige.
Husk nu 1325 hjemme!
Resolution 1325 opfordrer ikke blot
til, at lande som Danmark inddrager
hensynet til kvinder, fred og sik-
kerhed på udebane, men også gør det
hjemme i behandlingen af flygtninge
og fordrevne. Kvinder og piger på flugt
er særligt udsatte for vold, misbrug og
udnyttelse, og derfor skal beskyttelsen
af kvinder og piger indarbejdes i
Danmarks håndtering af flygtninge og
migration. Men på dét punkt svigter
Danmark og i øvrigt de fleste andre
europæiske lande ifølge evalueringen.
Anbefalinger
Danmark står overfor at skulle udvikle
sin fjerde handlingsplan for resolution
1325. Den situation bør udnyttes til
at opbygge en ny og samlet enighed
om Danmarks engagement i kvinder,
fred og sikkerhed, konkluderer
evalueringen og kommer med en
række overordnede og helt konkrete
anbefalinger til, hvad en ny handlings-
plan bør indeholde. Blandt dem er:
Danmark må afklare sin overord-
nede vision og prioritering for
området og styrke ejerskab på
ledelsesniveau.
Handlingsplanen bør angive en
klar strategisk vision, men også
have fokus på nogle af Danmarks
centrale aktiviteter og engagemen-
ter på området.
• Handlingsplanen skal være fleksibel
og kan med fordel suppleres med
en mere konkret aktivitetsplan, der
løbende kan opdateres.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 21: Evaluering af de danske handlingsplaner for FN's Sikkerhedsråds resolution 1325 om kvinder, fred og sikkerhed
2100843_0004.png
• Udenrigsministeriet bør have flere
ressourcer til at lede og overvåge
den danske handlingsplan, f.eks. i
form af en særlig ligestillingsråd-
giver.
Den tværministerielle arbejds-
gruppe bør have klare mål og en
arbejdsplan.
Civilsamfundet bør inddrages
systematisk i alle faser af hand-
lingsplanen, lige fra udvikling og
formulering til gennemførelse,
monitorering og evaluering.
Der bør afsættes øremærkede mid-
ler til civilsamfundets deltagelse,
som andre nordiske lande gør.
De danske repræsentationer i
samarbejdslandene bør opbygge
strategiske partnerskaber med
partnere, der er specialiserede i
kvinder, fred og sikkerhed.
Kvinders seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder (SRHR)
bør indarbejdes i den fjerde
handlingsplan for at skabe bedre
sammenhæng i den danske politik
på området og for at sikre, at
der også i humanitære indsatser
kommer fokus på SRHR.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Kommentarerne er udarbejdet af
Udenrigsministeriet på baggrund
af bidrag fra den tværministerielle
arbejdsgruppe for FN’s Sikkerheds-
råds resolution 1325, som består af
Udenrigsministeriet, Forsvarsministe-
riet og Rigspolitiet.
Udenrigsministeriet og den
tværministerielle arbejdsgruppe
hilser evalueringen af de danske
nationale handlingsplaner for FN’s
Sikkerhedsråds resolution 1325 om
kvinder, fred og sikkerhed velkom-
men. Evalueringens konklusioner og
anbefalinger vil være et væsentligt
bidrag til udarbejdelsen af den næste
nationale handlingsplan, der skal
gælde for perioden 2020-2025.
Evalueringen konkluderer, at
resolution 1325 og de nationale
handlingsplaner er blevet mindre
fremtrædende i udmøntningen af
dansk udviklings- og sikkerhedspoli-
tik, særligt i løbet af perioden for den
gældende handlingsplan (2014-2019).
Sammen med færre ressourcer på
området har det begrænset den
optimale opnåelse af resultater i
samarbejdslandene. Evalueringen
anbefaler, at Danmark fremadrettet
afklarer sin overordnede vision og
prioritering for området og sikrer det
nødvendige politiske lederskab og
ressourcer.
Den tværministerielle arbejdsgruppe
noterer sig evalueringens konklu-
sioner og vil i tæt koordination med
alle interessenter, samt inklusion af
relevante civilsamfundsorganisatio-
ner, sikre, at den næste handlingsplan
i højere grad end tidligere fastlægger
Danmarks overordnede strategiske
vision og den politiske ramme for
danske indsatser inden for kvinder,
fred og sikkerhed. Det noteres også,
at evalueringen fremhæver en række
eksempler på danske styrkepositio-
ner, som den næste nationale hand-
lingsplan bør fokusere på som f.eks.
beskyttelse af kvinder imod seksuel
og kønsbaseret vold og forbindelsen
til SRHR i konflikt og naturkatastrofer.
Kvinder- fred- og sikkerhedsdagsor-
denen har den fulde opbakning fra
de involverede ministerier, og den
kan være med til at drive nogle af
regeringens udenrigs-, sikkerheds-
og udviklingspolitiske prioriteter.
Det gælder indsatser inden for fred
og stabilisering i skrøbelige stater
og nærområder og beskyttelse af
kvinder, unge piger og børn, som er
særligt udsatte under katastrofer og
konflikt.
Udenrigsministeriet vil undersøge
mulighederne for at styrke kapaci-
teten til at udføre, monitorere og
dokumentere resultater for den næste
handlingsplan og andre aktiviteter
relaterede til kvinder- fred- og sik-
kerhedsdagsordenen.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: UN Women
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]