Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 9. juni 2020.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2020
overføres 100,0 mio. kr. til § 06.36.04. Uddannelse med henblik på afgivelse af tilsagn om tilskud på
100,0 mio. kr. til Global Partnership for Education (GPE).
Udgiften i 2020 på 100,0 mio. kr. finansieres af de på finansloven for 2020 opførte midler under §
06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
Baggrund
Ifølge FN er der med COVID-19 tale om en sundhedsmæssig, humanitær og udviklingsmæssig kri‐
se, der risikerer at tilbagerulle udviklingsresultater opnået gennem de seneste 20 år. Ifølge WHO kan
COVID-19 koste op mod 150.000 afrikanere livet inden for et år, hvis der ikke gribes ind over for
sygdommen i tide. Derfor var der også stærkt fokus på at begrænse smittespredning i den politiske
aftale
COVID-19-respons – udviklingspolitisk og humanitær hjælpepakke,
der blev aftalt mellem re‐
geringen og Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Konservative, Alterna‐
tivet og De Frie Grønne den 1. april i år.
I øjeblikket er det især de negative afledte socioøkonomiske konsekvenser af COVID-19-krisen,
der truer de afrikanske befolkninger, herunder adgangen til uddannelse, hvilket er afgørende for at
sikre afrikanske børn og unge en fremtid.
COVID-19 har ledt til skolelukninger verden over – da krisen var på sit højeste estimeredes det, at
op til 90 pct. af verdens elever ikke gik i skole. I udviklingslande og humanitære kontekster kan sko‐
lelukningerne forværre den eksisterende læringskrise med konsekvenser for børns og særligt piger og
kvinders beskyttelse, sundhed og fremtid.
Afrika Syd for Sahara har i sammenligning med andre regioner den højeste rate af børn uden skole‐
gang. Ifølge FN�½s organisation for uddannelse, videnskab og kultur (UNESCO) går næsten 60 pct. af
unge mellem 15-17, herunder flere piger end drenge, ikke i skole i Afrika Syd for Sahara
1)
. Piger var
således allerede før COVID-19 i særlig risiko for at miste tilknytningen til uddannelsessystemet.
Derudover vil den øgede omsorgsbyrde samt manglende indkomstgenererende aktiviteter sfa. CO‐
VID-19-nedlukningerne i højere grad ramme piger og kvinder, og de er i øget risiko for seksuelt mis‐
brug, børneægteskaber og tidlige graviditeter. Manglende skolegang øger bl.a. risikoen for vold i
hjemmet, rekruttering af børn til væbnede grupper, ligesom det kan afskære de mest sårbare børn og
unge fra en vigtig kilde til mad.
b.
AS001942