Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2196579_0001.png
RIKOs Udenrigsanalyser
Rådet for International Konfliktløsning
Marts 2020
03
UDFORDRINGER
FOR COLOMBIAS
FREDSPROCES
af Magnus la Cour Bravo Muñoz
I front for grup-
pen står alias
’Iván Márquez’
[...] og annonce-
rer fortsættelsen
af den væbnede
kamp som mod-
svar til statens
”forræderi”
INTRODUKTION OG RESUME
en 24. november, 2016, underskrev Colombias daværende præsident Juan Manuel
Santos under stor bevågenhed en fredsaftale med FARC-EP. Hermed lod der til at
blive sat et afgørende punktum for ikke bare landets, men Latinamerikas største og
ældste guerrillaorganisation, og taget et stort skridt henimod afviklingen af en voldelig kon-
flikt som indtil videre har kostet over 220.000 mennesker livet
1
og drevet omkring 8 millioner
på intern flugt
2
. Mange så derfor gode grunde til optimisme, da aftalen blev indgået, og
Santos blev da også tildelt Nobels fredspris i 2016 for sin ” […] iherdige innsats for å bringe
den mer enn 50 år lange borgerkrigen i landet til opphør”
3
. Knap tre år senere, d. 29. august
2019, blev en video offentliggjort på internettet, hvori en snes bevæbnede mænd og kvinder
ses samlet under et banner, der siger ”så længe der er vilje til kamp, er der håb om sejr”
4
. I
front for gruppen står alias ’Iván Márquez’, FARC’s chefforhandler under fredsforhandlin-
gerne, og annoncerer fortsættelsen af den væbnede kamp som modsvar til statens ”forræderi”
mod fredsaftalen . Iblandt de ca. 20 guerrillasoldater, der omgiver Márquez, er flere tidligere
ledere af FARC og prominente profiler, der alle har valgt fredsprocessen fra og våbnene til
5
.
Hvad var der sket i den mellemliggende periode, som førte til denne beslutning? Og hvordan
tegner fremtiden sig for den colombianske fredsproces?
D
ANBEFALINGER
1. Anbefaling til den danske regering: Bidrag til ‘The European Union Trust Fund for Colombia’
6
på lige fod med hovedparten af
EU-landende, da dette vil give Danmark øget indflydelse på, hvordan fredsaftalen implementeres.
2. Anbefaling til danske virksomheder: Aktivister, der arbejder for at skabe opmærksomhed om menneskerettighedskrænkelser, der
finder sted i landet som følge eller delvis følge af virksomheders forretningsaktiviteter, er ifølge FN udsat for en høj risiko for likvi-
dering. Det gælder bl.a. folk, der ønsker at realisere fredsaftalens målsætninger i særligt udsatte områder. Mellem 2015 og 2019 har
der været 181 angreb på menneskerettighedsaktivister, der påkaldte opmærksomhed omkring uønskede effekter ved virksomheders
tilstedeværelse i deres lokalområde
7
. Danske virksomheder, der ønsker at gøre forretning i landet, bør derfor sikre sig, at deres
aktiviteter ikke bidrager til at øge volden mod menneskerettighedsaktivister ved fx at konsultere NGO’er, græsrodsbevægelser og
etniske lokalsamfund og andre relevante enheder, der arbejder for at fredsaftalen implementeres, og at den bredere menneskerets-
lige dagsorden respekteres.
RIKOs Udenrigspolitiske Analyser
skrives af eksperter fra RIKOs Råd. Analyserne er uafhængige af partipolitiske og kommercielle interesser. Forslag
til konkrete analyser, der berører aktuelle udenrigspolitiske emner, kan drøftes med redaktionen ved at kontakte RIKOs Sekretariat
(se sidste side for
kontaktinformation).
Side 1 af 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0002.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
Analysen undersøger, hvad status er på implementeringen af
fredsaftalen fra 2016 mellem staten og oprørsgruppen FARC.
Dette gøres i lyset af det regeringsskifte, der fandt sted i 2018,
og som har erstattet den regering der forhandlede aftalen på
plads med en regering, der stiller sig særdeles kritisk over for
den. Det konkluderes, at den siddende regering forsømmer
implementeringen af fredsaftalen på særligt to områder.
Den colombianske regering bør øge indsatsen for at beskyt-
te de demobiliserede medlemmer af FARC, som er ofre for
alarmerende høje og stadigt stigende mordrater. Foruden de
umiddelbare menneskelige omkostninger risikerer disse drab
at føre til en remobilisering af tidligere FARC-medlemmer,
der føler, at de må tage deres sikkerhed i egen hånd; en be-
vægelse man allerede ser forekomme, om end endnu i mindre
skala.
Regeringen bør også prioritere aftalens punkt om en omfat-
tende reform af Colombias landområder, da dette fastlægger
en række forpligtelser til at gøre op med de betingelser, der hi-
storisk har antændt konflikten og holdt den i gang. Implemen-
teringen af landreformen halter bagefter både ift. implemente-
ringen af aftalens andre punkter, men også, og nok så vigtigt,
ift. den tidsramme, der er fastlagt for, hvornår reformen skal
være gennemført. Det er afgørende, at regeringen prioriterer
at sikre freden på lang sigt og ikke forsømmer at gennemføre
landreformen.
BENSPÆND FOR FREDSAFTALEN
Selvom Duque og hans administration på mange punkter ger-
ne havde set fredsaftalen afviklet, fastslog den colombianske
højesteret, at han var forpligtet til at implementere den
16
. Den
negative indstilling til aftalen har dog betydet, at regeringen
kun modstridende har fortsat dens implementering og flere
gange stillet sig på tværs af dens gennemførelse. Eksempelvis
valgte Duque som den første præsident i Colombias historie
at nedlægge veto imod en lov (statutory
law),
der allerede var
godkendt af højesteret. Det skete, da han 10. marts 2019 gjor-
de indsigelser imod 6 ud af 159 artikler i den af kongressen
fremlagte lov for postkonfliktens særdomstol JEP (Jurisdicción
Especial para la Paz),
den særlige
transitional justice-domstol
in-
kluderet i fredsaftalen
17
. Duques indsigelser gik endnu engang
på den angivelige mangel på konsekvens over for de subjekter,
der ville blive dømt af domstolen, og vandt tilslutning blandt
partifællerne og de andre regeringsbærende partier, mens han
mødte modstand fra oppositionen og ledende stemmer både i
og uden for Colombia
18
. FN’s generalsekretær Antonio Guter-
res udtrykte eksempelvis bekymring over den usikkerhed, der
herskede omkring vedtagelsen af den pågældende lovgivning,
også i lyset af, hvor længe denne lovgivning havde været un-
dervejs
19
. Indsigelserne blev herefter sendt til vedtagelse i Kon-
gressen, der akkurat opnåede flertal for at underkende dem
20
.
Hele sagen trak i langdrag, og først 6. juni kunne loven træde
i kraft
21
. Måneden efter forlød det imidlertid fra Finansmini-
steriet, at JEP skulle forvente en nedskæring på 30% af det for-
ventede budget; en udmelding der dog aldrig materialiserede
sig pga. den modstand den affødte i FN’s Sikkerhedsråd og
andre dele af det internationale samfund
22
.
EN BEVÆGELSE IMOD
FREDSAFTALEN
Selvom det internationale samfund generelt var positivt stemt
over for fredsaftalen, var der imidlertid ikke enighed i den co-
lombianske befolkning om dens kvalitet, da mange mente, at
den var for lempelig over for FARC
8
. Efter en intensiv kam-
pagne anført af tidligere præsident Álvaro Uribe blev aftalen
derfor nedstemt ved en folkeafstemning i oktober 2016 med
50,23% af stemmerne imod den
9
i en afstemning, hvor 37,4%
af de stemmeberettigede borgere stemte
10
. Aftalen forelå der-
for i revideret udgave til underskrivelse d. 24. november sam-
me år og blev denne gang ikke sendt til folkeafstemning, men
nøjedes med at blive godkendt i kongressen
11
.
Implementeringen af aftalen blev herefter igangsat og kastede
umiddelbart mange betydelige resultater af sig som eksempel-
vis afvæbningen af FARC samt FARC’s omdannelse til lovligt
politisk parti
12
. Samtidig fortsatte det fald i voldsraterne, man
havde været vidne til siden forhandlingerne med FARC be-
gyndte i 2012
13
. Præsidentvalget i 2018 blev det roligste og
mindst voldelige landet havde set i flere årtier ifølge OAS’s val-
gobservationsmission
14
. Vinderen af dette valg blev nuværen-
de præsident Iván Duque, som stillede op for partiet Centro
Democratico selvsamme parti som Álvaro Uribe er formand
for og havde ført en kampagne på at afmontere væsentlige ele-
menter i fredsaftalen
15
.
Statsadvokatens kontor
meddeler desuden om til-
fælde af mord på tidligere
FARC-kombattanters fa-
miliemedlemmer
MORD PÅ DEMOBILISERE-
DE FARC-MEDLEMMER
Alt imens har udviklingen i fredsprocessen vist alarmerende
tegn. I en rapport udgivet d. 26. december af FN’s verifikati-
onsmission i Colombia udtrykkes der alvorlig bekymring over
det høje antal drab på demobiliserede FARC-medlemmer,
der har fundet sted siden aftalens underskrivelse; 173 drab,
29 drabsforsøg og 14 forsvindinger har missionen kunnet be-
kræfte. Af disse forbrydelser er der afsagt dom i 21 sager og
13 er under retsproces. Mordraten på tidligere FARC-med-
lemmer er tilmed stigende: hvor der i 2017 blev dræbt 31,
blev der i 2018 dræbt 65, og i 2019 var der blevet dræbt 77
Side 2 af 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0003.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
AFTALENS SEKS PUNKTER
1. Reform af landområderne:
En omfattende reform af landområderne skal forbedre levevilkå-
rene for landbefolkningen og derved bidrage til at forhindre konfliktens eventuelle genopblussen.
Dette skal bl.a. ske gennem fordeling af tre millioner hektar land og formalisering af ejerskab af
yderligere syv millioner hektar. Derudover indbefatter reformen en række tiltag mhp. udbygning
af infrastruktur, udryddelse af ekstrem fattigdom, forbedring af sundheds- og uddannelsesmulig-
heder m.m. Reformens implementering vil blive prioriteret i de områder, som er særligt hårdt
ramt af konflikten, fattigdom, svage institutioner og illegale økonomier. Denne prioritering refe-
reres til som Udviklingsprogrammer med Territorialt Fokus, eller PDET (Programas
de Desarrollo
con Enfoque Territorial).
Dette punkt vedrører selve konfliktens kerne og er derfor af afgørende
betydning for at forebygge en gentagelse af den væbnede konflikt.
2. Politisk deltagelse:
Politisk pluralisme skal fremmes ved at gøre det både lettere og sikrere at
føre politik på forskellige niveauer og repræsentere forskellige interesser.
3. Afslutning på konflikten:
I dette punkt fastlægges forløbet for den indledende våbenhvile mel-
lem de forhandlende parter samt den endelige og fuldstændige afvæbning af FARC . Ydermere
indgår bestemmelserne for FARC’s demobilisering og reintegration i samfundslivet i dette punkt;
både det enkelte FARC-medlems indslusning i civilsamfundet via særligt oprettede transitions-
zoner og bevægelsens omdannelse fra væbnet aktør til lovligt politisk parti. En række foranstalt-
ninger, der skal garantere den fysiske sikkerhed for demobiliserede FARC-medlemmer og sociale
ledere og menneskerettighedsaktivister, udgør også en del af bestemmelserne under punktet.
4. Løsning på problemet med illegale stoffer:
Landets problem med illegale stoffer søges løst
på tre niveauer: 1) de ulovlige afgrøder skal substitueres med lovlige ved bl.a. at indgå særlige
aftaler med de pågældende bønder, 2) en policy med udgangspunkt i en menneskeretslig tilgang,
som tager hånd om stofmisbrugerne, skal formuleres af regeringen, og 3) kampen mod de krimi-
nelle organisationer, som er ansvarlige for handelen med illegale stoffer, skal intensiveres .
5. Aftale vedrørende konfliktens ofre:
Her fremlægges planen for et
Comprehensive System for
Truth, Justice, Reparation and Non-Repetition.
Systemet omfatter først og fremmest en række klassi-
ske transitional justice-mekanismer som eksempelvis en sandhedskommission og en særdomstol,
som skal udmåle straffe til konfliktens aktører på baggrund af deres åbenhed omkring deres for-
brydelser samt forbrydelsernes natur . Endelig omfatter punktet oprettelsen af en enhed, der har
til formål at opspore personer, som er forsvundet i konteksten af den væbnede konflikt.
6. Implementering og verifikationsmekanismer:
Heri fastlægges rammerne for en monitore-
ringsmission bestående af tre medlemmer af regeringen og tre medlemmer fra FARC, der skal
følge op på fredsaftalens overholdelse og løse uforudsete uoverensstemmelser ift. fortolkning af
aftalen under dens implementering.
Presidencia de la Republica (2016), Summary of Colombia’s Agreement to End Conflict and Build Peace
Side 3 af 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0004.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
ved rapportens udgivelse d. 26. december. Dertil beklager
FN-missionen i samme rapport det budgetunderskud, som det
Specialiserede Underdirektorat for Sikkerhed og Beskyttelse
fortsat står med
23
. Dette er et organ oprettet som del af freds-
aftalen med det formål at sikre beskyttelse til demobiliserede
FARC-medlemmer. Underdirektoratet har meddelt, at det
pr. 31. august ikke var i stand til at fuldføre en tredjedel af
sine beskyttelsesordninger
24
. Statsadvokatens kontor meddeler
desuden om tilfælde af mord på tidligere FARC-kombattan-
ters familiemedlemmer
25
. Dette er en bekymrende tendens i
forhold til den fortsatte overholdelse af fredsaftalen og måske
særligt i det colombianske tilfælde pga. de traumatiske erfarin-
ger, landet gjorde sig i forbindelse med en tidligere fredsaftale.
tet igennem de såkaldte PDET (udviklingsprogrammer med
territorialt fokus). Det er altså områder, som er kendetegnet
ved svage eller helt fraværende statslige institutioner. Iføl-
ge FN’s opgørelse fra oktober fordelte drabene på tidligere
FARC-medlemmer
sig
følgende
måde:
UNIÓN PATRIÓTICA
I 1984 underskrev FARC en fredsaftale med præsident Beli-
sario Betancurs regering, der førte til FARC’s demobilisering
og reorganisering som politisk parti.
Unión Patriótica
(UP) blev
året efter stiftet som et venstreorienteret parti, der i høj grad,
men ikke udelukkende talte tidligere FARC-medlemmer.
Herefter fulgte en lang række attentater mod UP’s medlem-
mer fra paramilitære og højrefløjsgrupper, hvilket såede dyb
tvivl om regeringens sikkerhedsgarantier og ledte FARC til
at gendanne sig som væbnet organisation i 1987. Massakren
på UP fortsatte dog over de næste 6 år, hvor over 2000 med-
lemmer blev slået ihjel, heriblandt 4 kongresmedlemmer og
to præsidentkandidater
26
. I en video fra Iván Márquez og de
andre dissidenter, som blev uploadet 6 dage efter, at de hav-
de annonceret genoptagelsen af den væbnede kamp, refere-
rer Márquez netop til denne blodige erfaring, idet han siger:
”Vi vil ikke gentage erfaringen fra Unión Patriótica, hvor
medlemmernes heltemod samt den generøsitet, der kende-
tegnede deres engagement, blev slået brutalt ned af statens
væbnede styrker i civil påklædning, indtil de praktisk talt var
forsvundet”
27
(min
oversættelse).
I dette lys er der således en overhængende risiko for yderligere
remobilisering blandt ellers afvæbnede FARC-kombattanter.
Provins
Cauca
Natuño
Antioquia
Caquetá
Norte de Santander
Putumayo
Valle del Cauca
Meta
Antal dræbte
28
20
19
17
13
10
8
7
Figur 1: Tabel over antal dræbte FARC medlemmer og i hvilke provinser,
det er sket i.
UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 October
2019
Kortet viser de kommuner, hvor PDET skal implementeres
28
.
Side 4 af 7
Fraværet af statsmagt
i disse områder [...] har
givet forskellige væbnede,
illegale grupper frit spil
til at etablere sig der
Figur 2: Kort over kommunerne, hvor PDET skal implementeres.
Renovacionterritorio.gov.co, (2017), [online]. Tilgængelig på: http://
www.renovacionterritorio.gov.co/especiales/especial_PDET/mapa.html
Fraværet af statsmagt i disse områder (mange steder som
følge af FARC’s pludselige opløsning) har givet forskellige
væbnede, illegale grupper frit spil til at etablere sig der, og
oplysningerne fra Statsadvokatens kontor peger da også
på, at netop sådanne grupper står bag de mange mord
29
.
MAGT VAKUUM
Ser man på hvor disse mord på demobiliserede FARC-med-
lemmer hovedsageligt finder sted, vil man opdage, at der er
tale om mange af de områder, som man allerede under freds-
forhandlingerne var opmærksom på skulle nyde særlig priori-
REGERINGENS SYN PÅ PROBLEMET
Regeringen er opmærksom på behovet for at udfylde det
magttomrum, der findes rundt omkring i landet, og har frem-
lagt en plan for, hvordan dette skal gøres. I dokumentet
Paz
con legalidad,
hvori regeringen udlægger sin fremgangsmåde
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0005.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
for, hvordan den vil implementere fredsaftalen, betragtes
spørgsmålet om manglende sikkerhed for demobiliserede
FARC-medlemmer dog som et anliggende, der hører un-
der den generelle sikkerhedspolitiske dagsorden
30
. Det giver
derfor mening at kigge i regeringens sikkerhedspolitiske ud-
spil,
Politica de Defensa y Seguridad,
for at finde svar på, hvor-
dan tidligere FARC-medlemmers sikkerhed opretholdes.
POLITICA DE DEFENSA Y SEGURIDAD
Regeringen anerkender, at den største trussel mod sikkerhed
og stabilitet i landet udgår fra områder med ingen eller lav
grad af statslig tilstedeværelse. Det anerkendes ligeledes, at
man vil tage ved lære af ”tidligere lektioner” og ikke udeluk-
kende betragte statslig tilstedeværelse i militære termer, men
inddrage et bredere institutionelt perspektiv. Alligevel bliver
dette institutionelle perspektiv ikke udfoldet, men kun konsta-
teret hen over tre linjer ud af de 2,5 siders udlægning af rege-
ringens fremgangsmåde for etableringen af statsmagt i nævnte
områder. Grundlæggende skal denne etablering ske i tre faser.
1.
I første fase indsættes hæren og politiet med henblik på at
nægte illegale væbnede grupper mulighed for at operere
i området.
Efterhånden som disse grupper bliver elimineret eller i
hvert fald trængt tilbage, vil politiet spille en tiltagende
større rolle, og en retslig administration vil blive etableret
sammen med sundheds- og uddannelsesinstitutioner.
Ved igangsættelsen af tredje fase skulle trusselsniveauet
være faldet til almindelig kriminalitet, evt. med sporadi-
ske terrorangreb fra de tilbagetrængte illegale grupper, og
opgaven bliver herfra at vedligeholde det højnede sikker-
hedsniveau
31
.
lemmers særlige omstændigheder, idet der, trods regeringens
gentagne forsikringer om det modsatte, ikke er klarhed om
indsættelsen af sikkerhedsstyrker omkring de transitionszoner
som samtlige 13.014
32
demobiliserede FARC-medlemmer
skal igennem for at blive akkrediteret, afvæbnet og gennemgå
den reintegrationsproces, som fredsaftalen dikterer
33
. Det er
beklageligt, at den aktuelle sikkerhedspolitik ikke behandler
spørgsmålet om demobiliserede FARC-medlemmers sikker-
hed mere specifikt, da spørgsmålet nyder stor opmærksomhed
flere steder i fredsaftalen. Når dertil medregnes de finansielle
udfordringer som det Specialiserede Underdirektorat for Sik-
kerhed og Beskyttelse står med, tegner der sig et foruroligende
billede for de tidligere FARC-medlemmer.
IMPLEMENTERING AF AF-
TALENS PKT. 1
De områder, som er genstand for det beskrevne afsnit af re-
geringens sikkerhedspolitik, bliver i dokumentet omtalt som
Strategiske Zoner for Integreret Intervention, eller ZEII
34
.
Dette er ikke blot Duque-regeringens betegnelse for PDET.
Regeringen definerer selv, hvilke zoner der er ZEII, men i fald
disse overlapper med zoner, der er udpeget som PDET-ind-
satsområder, er regeringen forpligtet til at gennemføre be-
stemmelserne for PDET
35
. Da en af de primære motivationer
bag fredsaftalens første punkt om en reform af landområderne
var at sikre forebyggelsen af en eventuel tilbagevenden til kon-
flikt, er det derfor interessant at kigge på, hvorvidt regeringen
implementerer aftalens bestemmelser i disse områder.
I april 2019 kunne Notre Dame Universitets Kroc Institut op-
gøre, at 23% af fredsaftalens i alt 578 bestemmelser var fuldt
ud implementeret, mens 13% skred frem i et tempo der gav
anledning til at tro, at de ville nå at blive implementeret inden
for den fastlagte tidsramme, som er 15 år fra underskrivelsen.
34% er i modsætning hertil igangsat, men ser med deres im-
plementerings nuværende tempo ikke ud til at blive fuldført
inden for tidsrammen, og endelig er 30% af bestemmelserne
endnu ikke påbegyndt
36
.
2.
3.
Om end der lægges op til det modsatte, er det tydeligt at rege-
ringens strategi forlader sig på væbnet styrke for at sikre ”lega-
litetens forrang”. Men selv hvad angår militær tilstedeværelse
har regeringen ifølge FN’s verifikationsmission i Colombia
ikke taget tilstrækkelig højde for de tidligere FARC-med-
Figur 3: Implementeringsstatus af de 578 bestemmelser.
Kroc Institute for International Peace Studies (2019), State of Implemen-
tation of the Colombian Final Accord – December 2016 – April 2019.
Udgivet af Keogh School of Global Affairs, University of Notre Dame.
Tilgængelig på: https://kroc.nd.edu/assets/333274/executive_summary_co-
lombia_print_single_2_.pdf
Figur 4: Oversigt over implemteringen af de seks punkter i
Colombian Final Accord.
Kroc Institute for International Peace Studies (2019), State of Implementation of the
Colombian Final Accord – December 2016 – April 2019. Udgivet af Keogh School
of Global Affairs, University of Notre Dame. Tilgængelig på: https://kroc.nd.edu/
assets/333274/executive_summary_colombia_print_single_2_.pdf
Side 5 af 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0006.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
Der er imidlertid betydelig forskel på graden af implemente-
ring af de seks aftalepunkter hver især. Som det ses af neden-
stående graf, er punkterne, der har at gøre med konfliktens
formelle afslutning, mest fremskredne, mens særligt reformen
af landområderne halter bagefter. Om end der kan argumen-
teres for, at de mindre fremskredne punkter også kræver en
væsentligt større indsats for at fuldbyrdes, tyder meget dog
på, at deres implementering foregår i et for lavt tempo. En
rapport underskrevet af 16 colombianske kongresmedlemmer,
såvel uafhængige som fra den erklærede opposition, gør status
over implementeringen af fredsaftalen et år inde i Duques re-
geringstid
37
, og den siddende regering kritiseres heri for i sit
første år kun at have skabt adgang og formaliseret ejerskab
over 73.465 hektar jord, svarende til 8,7% af hvad der årligt
kræves for at nå målet inden for den fastsatte tidsramme, samt
for kun at investere 1,2% af hvad staten årligt burde investere i
PDET for at opfylde aftalens krav
38
. Antonio Guterres stemte i
diplomatiske vendinger i, da FN’s kvartalsrapport for Colom-
bia udkom i oktober:
”I commend the efforts of President Duque and his admini-
stration in implementing the “Peace with legality” strategy.
However, greater efforts are needed by all involved to imple-
ment other parts of the peace agreement in order to deliver on
commitments made to victims, conflict-affected communities
and former combatants. Fully consolidating peace […] will
require a comprehensive effort”
39
.
Det er af afgørende betydning, at staten ikke svigter løftet om
en holistisk transformation af landområderne, der skal bidra-
ge til at garantere, at konflikten ikke gentager sig.
de aktører, afhænger bl.a. af de socioøkonomiske betingelser i
områderne. Det giver derfor mening at gennemføre etablerin-
gen af statsmagt ud fra en mere holistisk tilgang, som fredsaf-
talen lægger op til.
NOTER
1. Centrodememoriahistorica.gov.co,
BASTA YA! – Colombia: memo-
rias de guerra y dignidad.
[online] Tilgængelig på: http://www.cen-
trodememoriahistorica.gov.co/micrositios/informeGeneral/estadi-
sticas.html [Tilgået d. 19.12.2019]
2. UNHCR, Colombia fact sheet, maj 2019
3. Nobelpeaceprize.org, (2016). [online] Tilgængelig på: https://
www.nobelpeaceprize.org/Prize-winners/Winners/20162. Sidst set
19.12.2019
4. El que fuera número 2 de las FARC “Iván Márquez” anu-
ncia que retoma las armas (29. aug. 2019) YouTube video,
uploadet af Euronews [online]. Tilgængelig på https://www.
youtube.com/watch?v=p6PE9k1IBYU [sidst set 19.12.2019],
UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 Oc-
tober 2019
5. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1
October 2019
6.
Agreement Establishing the European Union Trust Fund for Colombia, and its
Internal Rules,
2016. Tilgængelig på: https://ec.europa.eu/internatio-
nal-partnerships/system/files/eu-colombia-trust-fund-signed_en.pdf
7. Forst, M. (2020).
Business and human rights defenders in Colombia.
Udgivet af Business and Human Rights Ressource Center
8. Cárdenas, José R. (2016). Securing the Peace in Colombia. [on-
line].
Foreign Affairs.
Tilgængelig på: https://www.foreignaffairs.
com/articles/americas/2016-12-16/securing-peace-colombia
9. Redacción Paz (2016). Colombia dijo “No” al acuerdo de paz
con las Farc (2016). [online].
El Espectador.
Tilgængelig på: https://
www.elespectador.com/noticias/paz/colombia-dijo-no-al-acuerdo-
de-paz-farc-articulo-658143
10. Piccone, T. (2019).
Peace with justice: The Colombian experience with
transitional justice.
Udgivet af Foreign Policy at Brookings.
11. Cárdenas, José R. (2016). Securing the Peace in Colombia.
[online].
Foreign Affairs.
Tilgængelig på: https://www.foreignaffairs.
com/articles/americas/2016-12-16/securing-peace-colombia
12. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2017/801,
26 September 2017
13. Fundación Paz y Reconciliación. (2019).
Mas sombras que luces:
La seguridad en Colombia a un año del gobierno de Iván Duque.
[online].
Tilgængelig på: https://pares.com.co/2019/08/28/mas-sombras-
que-luces-un-analisis-de-seguridad-en-colombia/
14. OAS, (2018).
OAS Electoral Observation Mission in Colombia hig-
hlights successful second round of the presidential election.
Tilgængelig
på:
http://www.oas.org/documents/eng/press/English-Colom-
bia-EOM-report-June-18.pdf
15. Sánchez-Garzoli, Gimena (2019). The Slow Death of Colom-
bia’s Peace Deal. [online]. Tilgængelig på: https://www.foreignaf-
fairs.com/articles/colombia/2019-10-30/slow-death-colombias-pe-
ace-deal
16. Sánchez-Garzoli, Gimena (2019). The Slow Death of Colom-
bia’s Peace Deal. [online]. Tilgængelig på: https://www.foreignaf-
fairs.com/articles/colombia/2019-10-30/slow-death-colombias-pe-
ace-deal
17. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/265, 26
KONKLUSION
Selvom langt størstedelen af FARC’s tidligere kombattan-
ter i skrivende stund ikke synes parate til at følge med Iván
Márquez ud i illegaliteten, er der stadig mørke skyer over
fredsaftalen
40
. De høje mordrater på tidligere FARC-medlem-
mer og den udeblivende politiske respons kan meget vel føre
til et stigende antal dissidenter, som ganske enkelt vil remobi-
lisere af hensyn til egen sikkerhed. Problemet bør derfor tages
alvorligt, hvilket som minimum betyder, at det dertil indrette-
de organ, det Specialiserede Underdirektorat for Sikkerhed og
Beskyttelse, modtager den finansiering, det kræver. Dette vil
være et skridt i retning mod at forhindre flere tilbagefald og
dermed beskytte freden på kort sigt.
For at sikre freden på længere sigt er det afgørende at priori-
tere reformen af landområderne, sådan som fredsaftalen dik-
terer, da denne indeholder tiltag, der skal afvikle konfliktens
historiske årsager som den høje koncentration af ejerskab over
jord, samt tiltag der skal forandre de omstændigheder, der har
leveret brændstof til konflikten igennem så mange år (illegale
økonomier, manglende statslig tilstedeværelse etc.). Det kan
ikke udelukkes, at Duque-regeringens sikkerhedspolitik kan
sikre ”legalitetens forrang” i områder med svag institutionali-
tet, men hvor udfordret denne legalitet bliver af konkurreren-
Side 6 af 7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 176: Baggrundsmateriale til åbent samråd med udenrigsministeren den 29. maj 2020 om implementering af fredsaftalen i Colombia
2196579_0007.png
RIKOs Udenrigsanalyse 03
|
03/2020
|
Udfordringer for Colombias Fredsprocess
March 201916. Piccone, T. (2019).
Peace with justice: The Colombian experien-
ce with transitional justice.
Udgivet af Foreign Policy at Brookings.
18. Piccone, T. (2019).
Peace with justice: The Colombian experience with transi-
tional justice.
Udgivet af Foreign Policy at Brookings.
19. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/265, 26 March
2019
20. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/530, 27 June
2019
21. UN Security Council report,
July 2019 Monthly Forecast.
Tilgængelig
på: https://www.securitycouncilreport.org/monthly-forecast/2019-07/co-
lombia-4.php
22. Sánchez-Garzoli, Gimena (2019). The Slow Death of Colombia’s Pe-
ace Deal. [online]. Tilgængelig på: https://www.foreignaffairs.com/articles/
colombia/2019-10-30/slow-death-colombias-peace-deal
23. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/988, 26 De-
cember 2019
24. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 Octo-
ber 2019
25. Fiscalia General de la Nación (2019),
Fiscalía logra histórica esclarecimiento
en crímenes contra excombatientes de las Farc.
[online]. Tilgængelig på: https://
www.fiscalia.gov.co/colombia/seccionales/fiscalia-logra-historico-esclareci-
miento-en-crimenes-contra-excombatientes-de-las-farc/
26. Gissel, L. E. (2018).
The International Criminal Court and Peace Processes in
Africa.
Udgivet på forlaget Routledge
27. Nuevo video de ’Iván Márquez’: “Seguiremos reuniendo gente en la
clandestinidad” (2019).
El País
[online]. Tilgængelig på: https://www.elpais.
com.co/colombia/nuevo-video-de-ivan-marquez.html
28. Gov.co, (2019), [online] Tilgængelig på: https://www.datos.gov.co/Ag-
ricultura-y-Desarrollo-Rural/MunicipiosPDET/idrk-ba8y
29. Fiscalia General de la Nación (2019),
Fiscalía logra histórica esclarecimiento
en crímenes contra excombatientes de las Farc.
[online]. Tilgængelig på: https://
www.fiscalia.gov.co/colombia/seccionales/fiscalia-logra-historico-esclareci-
miento-en-crimenes-contra-excombatientes-de-las-farc/
30. Presidente de la República (2018).
Paz con legalidad.
Presidencia de la
República
31. Gobierno de Colombia (2019).
Política de Defensa y Seguridad.
Ministerio
de Defensa Nacional
32. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 Octo-
ber 2019
33. Presidencia de la Republica (2016), Final Agreement to End the Armed
Conflict and Build a Stable and Lasting Peace, UN Verification Mission in
Colombia, UN Doc. S/2019/988, 26 December 2019
34. Gobierno de Colombia (2019).
Política de Defensa y Seguridad.
Ministerio
de Defensa Nacional
35. Ley 1941 af 18. dec. 2018. Tilgængelig på: http://es.presidencia.gov.co/
normativa/normativa/LEY%201941%20DEL%2018%20DE%20DICIEM-
BRE%20DE%202018.pdf
36. Kroc Institute for International Peace Studies (2019),
State of Implemen-
tation of the Colombian Final Accord – December 2016 – April 2019.
Udgivet af
Keogh School of Global Affairs, University of Notre Dame. Tilgængelig på:
https://kroc.nd.edu/assets/333274/executive_summary_colombia_print_
single_2_.pdf
37. La implementación del Acuerdo en el primer año de Duque, según
oposición e independientes (2019)
El Espectador
[online]. Tilgængelig
på:
https://www.elespectador.com/noticias/politica/la-implementaci-
on-del-acuerdo-en-el-primer-ano-de-duque-segun-oposicion-e-independi-
entes-articulo-874942
38. Cepeda,I. et. al. (2019).
A Qué Va el Acuerdo de Paz a Un Año del Go-
bierno Duque? – Retos y recomendaciones.
Udgivet i regi af Congreso de la
República de Colombia
39. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 Oc-
tober 2019
40. UN Verification Mission in Colombia, UN Doc. S/2019/780, 1 Oc-
tober 2019
Andre kilder
Presidencia de la Republica (2016),
Summary of Colombia’s Agreement to
End Conflict and Build Peace.
Renovacionterritorio.gov.co, (2017), [online]. Tilgængelig på: http://
www.renovacionterritorio.gov.co/especiales/especial_PDET/mapa.html
KONTAKT RIKO
SEKRETARIATET
Karl-Johan Petersen
Research- og analyseprak-
tikant
E: [email protected]
T: +45 2386 3363
Josefine Støjholm Jensen
Politisk praktikant
E: josefi[email protected]
Magnus la Cour Bravo Muñoz er cand.soc. i International
Sikkerhed og Folkeret fra Syddansk Universitet. Han kan
kontaktes på [email protected].
REDAKTIONEN
Palle Bendsen, Line Engbo Gissel, Niels Hahn, Jørn Boye
Nielsen (T: +45 2990 4512), Kristian Svendsen, Misha
Zand og Clemens Stubbe Østergaard.
Udenrigsanalyserne skrives af eksperter fra RIKO Rådet.
Analyserne er uafhængige af partipolitiske og kommerciel-
le interesser. De berører aktuelle udenrigspolitiske emner,
og forslag til konkrete analyser kan drøftes med redaktio-
nen ved at kontakte RIKOs Sekretariat.
For mere information om rådsmedlemmerne:
http://riko.
nu/om-riko/rikoraadet/
Side 7 af 7