Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2175198_0001.png
1. EUs COVID-19 respons til støtte for partnerlande
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Under den uformelle videokonference mellem EU’s udviklingsministre, der finder sted den 8. april 2020,
forventes en drøftelse af, hvordan EU og EU’s medlemslande sammen med øvrige centrale europæiske aktører,
herunder de europæiske udviklingsfinansielle institutioner, kan sikre et stærkt EU-svar med støtte til udsatte
partnerlande og deres bestræbelser på at håndtere COVID-19-udbruddet. Fra dansk side har man sammen
med Sverige opfordret til netop en sådan drøftelse om, hvordan EU kan stå sammen om at levere solidarisk og
hurtig hjælp til ikke mindst håndtering af COVID-19 i Afrika og nærområder for flygtninge og fordrevne. Der
lægges fra Kommissionens side op til en
såkaldt ”team
Europe”-pakke, der både giver et overblik over de
individuelle bidrag på koordineret og på samlet vis. Dette vil udgøre et vigtigt bidrag til klar og aktiv
kommunikation om EU’s samlede
støtte i partnerlande, herunder i Afrika.
2. Baggrund
WHO har udtrykt bekymring for, hvordan COVID-19-pandemien vil udvikle sig i de mest
sårbare udviklingslande særligt i Afrika, hvor sundhedssystemerne er svage. Særligt sårbare er
også verdens fordrevne og flygtninge. Truslen handler både om den direkte sundhedskrise, som
vil ramme hårdt i lande med kritisk svage sundhedssystemer. Og om den langsigtede
socioøkonomiske udvikling, der kan slå bunden ud af de sårbare økonomier.
Under den uformelle videokonference for EU’s udviklingsministre, der finder sted den 8. april
2020, forventes en drøftelse af, hvordan man kan sikre et stærkt og koordineret fælles EU-svar
(EU fællesskabsbistanden, EU’s medlemslandes og øvrige centrale europæiske aktørers bidrag)
til støtte for udsatte partnerlande og deres bestræbelser på at håndtere COVID-19-udbruddet
gennem en koordineret og samlet indsats.
De samlede indsatser vil udgøre en såkaldt ”team
Europe”-pakke, som også vil udgøre et vigtigt bidrag til
klar og aktiv kommunikation om EU’s
samlede indsats. Videokonferencen er kommet i stand efter konkret ønske fra Danmark og
Sverige om en drøftelse om, hvordan EU kan stå sammen om at levere relevant og hurtig hjælp
til ikke mindst Afrikas håndtering af COVID-19.
I lyset af både tiltagende desinformation (drøftes senest på videokonference for
udenrigsministre den 3. april 2020), hvor der skabes mistro til EU, og manglende information
om EU’s indsats i partnerlande, skal EU’s svar være markant og synligt. Kommissionen
ser
derfor behov for et samlet overblik over den omfattende vifte af støtteindsatser, der afspejler
EU’s solidaritet og vilje til handling ift.
håndtering af COVID-19-krisen i partnerlande, hvor
krisen risikerer at få meget alvorlige konsekvenser både sundhedsmæssigt og økonomisk, men
også for den politiske og sikkerhedsmæssige stabilitet. Den samlede team-EU indsats skal
understøtte FN og en multilateral håndtering af krisen samt indebære tæt samarbejde med
europæiske udviklingsfinansielle institutioner, European Investment Bank EIB og European
Bank for Reconstruction and Development EBRD samt NGO’er og virksomheder. Den skal
sigte såvel på det sundhedsmæssige område, som på socioøkonomiske konsekvenser.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Samlenotat vedr. EU-udviklingsministermøde den 8. april 2020
EU har i første omgang lanceret en global COVID-19-hjælpepakke på mere end 1,7 milliarder
kr. Heraf går ca. 850 mio. kr. til WHO og 110 mio. kr. til Afrika. Derudover er Kommissionen i
gang med at undersøge, hvilke midler fra eksisterende udviklings- og investeringsprogrammer,
der kan omdirigeres, så de kommer til gavn for partnerlandes håndtering af COVID-19.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte, hvordan EU og EU’s medlemslande sammen med øvrige centrale
europæiske institutioner kan sikre et stærkt EU-svar med støtte til udsatte partnerlande og deres
bestræbelser på at håndtere COVID-19-udbruddet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der blandt EU’s medlemslande vil være
generel støtte til
Kommissionens forslag om en ”team Europe”-tilgang, der demonstrerer EU’s solidaritet og
vilje til resolut handling ift. håndtering af de kortsigtede og langsigtede konsekvenser af
COVID-19 krisen i udviklingslandene, samt til
klar og aktiv kommunikation om EU’s samlede
indsats. Det er også forventningen, at der vil være generel
enighed om, at EU’s indsats skal
understøtte FN og et koordineret multilateralt respons
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man, at EU leverer et omfattende og sammenhængende svar på COVID-
19s konsekvenser for de udsatte partnerlande ikke mindst i Afrika og i nærområder med mange
flygtninge
og internt fordrevne. Man vil fra regeringens side støtte den foreslåede ”team
Europe”-tilgang,
hvor man danner et samlet overblik over EU’s fællesskabsbistand og EU-
medlemslandenes individuelle COVID-19-støtte og øvrige centrale europæiske aktører såsom
de europæiske finansielle institutioner, EIB og EBRD. Fra dansk side vil man også støtte, at
EU’s indsats skal understøtte FN og en koordineret, multilateral håndtering af krisen. Fra dansk
side støttes ligeledes, at der arbejdes for en fælles kommunikation herom, således at det reelle
omfang af EU’s støtte står klart, samt at EU ikke lukker sig om sig selv, men udviser solidaritet
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Samlenotat vedr. EU-udviklingsministermøde den 8. april 2020
og vilje til at handle. Regeringen vil arbejde for, at der fra starten så vidt muligt tænkes i
langsigtede løsninger, der fremmer respekt for menneskerettigheder og demokrati og fastholder
fokus på grønne løsninger og jobskabelse. Dette så ikke mindst Afrikas unge fortsat kan se en
fremtid og ikke risikerer at blive presset ud i irregulær migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om EU’s respons på COVID-19 krisen på det udviklingspolitiske område har ikke
tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Der er sket en skriftlig forelæggelse af
udenrigsministrenes videokonference om COVID-19 den 3. april 2020 forud herfor.