Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2149458_0001.png
UDENRIGMINISTERIET
Danmarks landepolitikpapir for Bangladesh
2019
2021
Version: oversættelse 24.10.2019
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
2149458_0002.png
Forkortelser
CSO
Civil Society Organisation (civilsamfundsorganisation)
LDC
Least Developed Country (mindst udviklede lande)
NGO
Non-Governmental Organisation
RMG - Ready Made Garment (færdiglavet beklædning)
SDG
Sustainable Development Goal (FNs verdensmål/ Bæredygtige udviklingsmål)
TC
(Danish) Trade Council (ingen dansk oversættelse - tidl. kaldet eksportrådet)
Version: oversættelse 24.10.2019
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
A. Introduktion
Bangladesh har fulgt en bemærkelsesværdig kurs i de sidste årtier
og forventes at
graduere fra
FN’s
klassificering af mindst udviklede lande (LDC) inden 2024. Landet har
desuden opnået imponerende fremskridt inden for social udvikling. Disse resultater - og det
faktum, at Bangladesh har åbnet sine grænser for næsten en million Rohingya-flygtninge fra
Myanmar, og nu er vært for verdens største flygtningelejr - afspejler landets og dets befolknings
stærke ønske om at blive anerkendt af verden som en lige partner, i sin egen ret.
I de kommende år bliver Bangladesh derfor nødt til at forberede sig på en gradvis graduering
fra LDC-status, som efter en overgangsperiode på 3 år, får fuld virkning i 2027. I mellemtiden
står Bangladesh over for udfordringer med at opfylde FN's verdensmål (SDG'erne),
især
i forhold til håndteringen af klimaændringer, øget ulighed, svage institutioner og korruption,
samt jobskabelse for de store generationer af unge. Derudover er
demokrati, retsstatsforhold
og menneskerettigheder kommet under øget pres,
særligt i forbindelse med
parlamentsvalget i december 2018. Hvis ikke disse faktorer håndteres, kan de føre til øget
irregulær migration - herunder til Europa
og derudover føre til generel ustabilitet.
Siden
Bangladesh’
uafhængighed i 1972, har
udviklingssamarbejdet mellem Danmark og
Bangladesh bidraget til landets fremskridt
på mange områder, såsom landbrug,
klimaforhold, god regeringsførelse og kvinders rettigheder. For at understøtte den hurtige
udvikling og stigende diversificering af
handel og de kommercielle relationer,
blev der i
2015 etableret et såkaldt Strategisk Sektor Samarbejde inden for arbejdstagerettigheder og -
sikkerhed. Der er etableret et velfungerende samarbejde om tilbagevenden og tilbagesendelse,
og Danmark har for nyligt ydet betydelig humanitær bistand og udviklingsbistand i forbindelse
med den enorme tilstrømning af Rohingya-flygtninge siden 2017. Det langsigtede og
omfattende engagement har resulteret i et solidt og tillidsfuldt partnerskab.
Danmark har en stærk interesse i at fortsætte et bredt partnerskab med Bangladesh.
Udover at være en af Asiens hurtigst voksende økonomier med et ekspanderende
forbrugermarked, skaber landets strategiske placering, store og unge befolkning og økonomiske
dynamik, betydelige muligheder for danske investeringer og handel. Politisk har Danmark en
interesse i at bidrage til, at Bangladesh forbliver et stabilt land, der opretholder
retsstatsprincipper og menneskerettigheder, som er modstandsdygtig over for radikalisme og
ekstremisme, og som forhindrer irregulær migration. Et fortsat udviklingspartnerskab sammen
med udviklingsengagementer gennem EU og multilaterale partnere, spiller en vigtig rolle i
denne henseende.
Dette landepolitikpapir dækker perioden 2019 til 2021 med henblik på at synkronisere cyklus
for Danmarks policyformulering med det nuværende udviklingsprogram. I perioden vil
udviklingssamarbejdet fokusere på at konsolidere resultaterne af de igangværende
engagementer, og teste nye tilgange og partnerskaber.
Version: oversættelse 24.10.2019
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
B. Danmarks partnerskab med Bangladesh; generel vision og strategisk retning
Danmark støtter aktivt Bangladesh i landets overgang fra gruppen af mindst udviklede lande til
at blive et udviklingsland. I betragtning af Bangladesh´ vedvarende høje økonomiske vækst og
øgede selvhjulpenhed, vil danske forretningsmuligheder i Bangladesh vokse, og på mellemlang
til lang sigt, vil fokus for det dansk-bangladeshiske partnerskab skifte fra bistand til handel. I
perioden der er omfattet af dette landepolitikpapir, vil der være fokus på at styrke grundlaget
for et strategisk engagement, fokuseret på politisk og kommercielt samarbejde, understøttet af
udviklingssamarbejde.
Danmarks overordnede vision for partnerskabet med Bangladesh er
at støtte Bangladesh´
graduering og udvikling mod bæredygtig og inkluderende vækst, som grundlag for
dybere og bredere politiske og kommercielle bånd; og at fremme frihed, sikkerhed og
velstand, fokuseret på tiltag der kan udvide det demokratiske rum og styrke respekten
for menneskerettighederne.
Visionen realiseres gennem følgende fire strategiske mål for partnerskabet:
1. Bidrage til inkluderende og bæredygtig vækst
2. Øge modstandsdygtigheden hos udvalgte sårbare og marginaliserede grupper,
herunder Rohingya-flygtninge og berørte værtssamfund, samt grupper der er
tilbøjelige til irregulær migration
3. Fremme fælles værdier med hensyn til demokrati, god regeringsførelse,
menneskerettigheder og ligestilling mellem kønnene
4. Udvide og diversificere de økonomiske og kommercielle forbindelser mellem
Danmark og Bangladesh
.
Disse strategiske mål er i overensstemmelse med Danmarks strategi for udviklingssamarbejde
og humanitær indsats
”Verden 2030”,
og vil imødegå alle fire strategiske udfordringer. Desuden
er de strategiske målsætninger i overensstemmelse med Bangladesh’s syvende femårsplan,
"Accelerating
Growth - Empowering Citizens"
(2016-2020), som sætter en ambitiøs dagsorden for
overgangen til status som mellem-indkomstland. Endelig vil SDG'erne fungere som en globalt
anerkendt ramme for partnerskabet.
Danmark vil forfølge ovennævnte strategiske mål gennem en omfattende partnerskabs- og
rettighedsbaseret tilgang, baseret på
seks nøgleinstrumenter
(se boks på næste side) med
betydelige muligheder for synergier
mellem dem. Derudover vil Danmark fremme synergien
mellem tiltag der supplerer og komplementerer hinanden, blandt andet på følgende måder:
Komplementere det eksisterende landbrugs levevilkår og modstandsdygtigheds-aktiviteter
med midler fra klimapuljen;
Version: oversættelse 24.10.2019
4
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
2149458_0005.png
Bruge Trade Councils (TC)
Nøgle-instrumenter:
redskaber såvel som Danida
Diplomati og politisk dialog, herunder gennem EU, med
en bred vifte af Bangladesh-aktører, der også sikrer
Business Finance,
grundlaget for et effektivt økonomisk diplomati.
Investeringsfonden for
Udviklingssamarbejde inkl. midler fra klimapuljen og
Udviklingslande (IFU) og
støtte til danske ngo'er
Danmarks Eksportkredit Agentur
Humanitær bistand gennem danske og internationale
(EKF) til at fremme danske
partnere
forretningsmuligheder.
Fremme af kommercielt samarbejde, handel og
investeringer, herunder med Danida Business Finance og
Supplere udviklingsarbejde og -
andre finansielle instrumenter
partnerskaber med danske
Strategisk sektorsamarbejde med fokus på bæredygtig
civilsamfundsorganisationer til
vækst i tøjfremstillingssektoren
støtte for anstændigt arbejde og
Midler fra migrationspuljen.
arbejdstagerrettigheder gennem det
strategiske sektorsamarbejde om
arbejdstagernes sikkerhed. Dette vil bidrage til inkluderende økonomisk udvikling og
skabelse af anstændige job. Derudover vil det strategiske sektorsamarbejde bidrage til en
mere sikker og mere socialt ansvarlig produktion af produkter i Bangladesh, som har danske
importørers interesse.
Styrkelse af nexus mellem det humanitære
og udviklingsområdet (Hum-Dev Nexus) ved
at anvende både udviklings- og humanitære midler til afhjælpning af Rohingya-
flygtningekrisen. Det skal ske bl.a. i samarbejde med danske NGO-partnere og muligvis
også med relevante FN-organisationer og Verdensbanken. En tættere sammenhæng mellem
de indledende humanitære reaktioner og mere langsigtede udviklingsforpligtelser, vil
fremme bæredygtige og holdbare løsninger på krisen. Fokus vil være på at fremme
innovative partnerskaber og tilgange.
Undersøge synergier mellem Danida og TC-aktiviteter, herunder hvordan danske
forretningsløsninger og ekspertise kan anvendes til at styrke effekten af Danida-
investeringer der kommer de fattige til gode, i tråd med SDG 17 ("partnerskaber for
målene").
Gennem udviklingspartnerskabet med Bangladesh har Danmark gennem årene samarbejdet
med
en lang række partnere
- fra sektorministerier og andre regeringsenheder, til FN-
agenturer, danske og internationale NGO-partnere, såvel som en række nationale CSO'er og
NGO'er. Baseret på erfaringerne, fortsætter Danmark samarbejdet med sine langsigtede
partnere, men søger også nye indgangsvinkler og forandringsagenter, med et klart strategisk blik
mod den næste fase af landeprogrammet, herunder ved at støtte det bangladeshiske
civilsamfund, danske strategiske NGO-partnere og den private sektor. Derudover vil Danmark
forsøge at etablere bredere alliancer mellem de nordiske lande, inden for EU og med andre
internationale aktører i Bangladesh, for at fremme danske politiske prioriteringer om demokrati,
ligestilling mellem kønnene, ungdom, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, samt
seksuel-og reproduktiv sundhed og rettigheder. Danmark vil fremme gennemsigtighed i alle
sine partnerskaber.
Version: oversættelse 24.10.2019
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
Det er forventningen, at Bangladesh opretholder en platform og en tilstedeværelse i Danmark.
Den bangladeshiske ambassade i København giver grundlag for en fortsat effektiv dialog og et
stærkt bilateralt samarbejde
C. Analyse af situationen i Bangladesh - muligheder, udfordringer og risici
Den bangladeshiske økonomi er vokset hurtigt i det sidste årti,
med årlige BNP-vækstrater
der vedvarende ligger over 6 pct.
og som nåede 7,3 pct. i 2018 og derved placerede sig blandt
de hurtigst voksende økonomier i Asien. På mange måder er udsigterne positive, da store
udfordringer relateret til utilstrækkelig strømforsyning og dårlig infrastruktur er begyndt at blive
løst, og en ny forbrugerklasse dukker op, med krav om flere og bedre varer og tjenesteydelser.
Selvom Bangladesh ligger i en af de mindst globalt integrerede regioner, er der et stort
potentiale for
samarbejde over grænserne
på en lang række områder, herunder udvikling af
infrastrukturen, f.eks. veje, tunneler, broer, strømforsyning og for at fremme af handel. Med sin
strategiske placering langs potentielle økonomiske korridorer, kunne Bangladesh fungere som
et knudepunkt mellem Indien, Kina og Sydøstasien. Dette kan betyde en potentiel stigning i
handel, transport og turisme, herunder i forbindelse med det kinesiske konnektivitetsinitiativ
”Belt
& Road Initiative”.
Der er dog stadig mange problemer, der skal løses før Bangladesh fuldt ud kan realisere landets
sociale og økonomiske potentiale. Den økonomiske vækst er stadig hovedsageligt drevet af den
eksportrettede tøjproduktion (Ready Made Garment, RMG), service- og byggebranchen og
remitter. Med mere end 2 millioner unge der kommer ind på arbejdsmarkedet hvert år, vil
jobskabelse være afgørende - også for at kunne håndtere irregulære migrationsstrømme.
Alligevel er tilstrømningen af direkte udenlandske investeringer fortsat lav, hovedsageligt på
grund af dårlige lovgivningsmæssige rammer og erhvervsklima, samt den udbredte korruption
og bureaukrati. Indenlandske investeringer lider desuden under begrænset og dyr lokal
finansiering. På trods af dette, viser
både større og mellemstore danske virksomheder en
øget interesse for at komme ind på det lokale marked.
Sektoren for tøjproduktion
står for mere end 80 pct. af eksportindtægterne og beskæftiger
mere end 4 millioner arbejdstagere, hvoraf 60 pct. er kvinder. Succesen har gjort Bangladesh til
verdens næststørste eksportør af tøj efter Kina, men sektorens rolle ift. at skabe beskæftigelse
er begyndt at falde med den øgede automatisering. Den farmaceutiske sektor er vokset markant
og er ved at blive en af vækstindustrierne, med eksport til mere end 125 lande, inklusivt
markederne i USA og EU. Også
informations- og kommunikationsteknologiindustrien
(ICT)
er de sidste år vokset støt med øget outsourcing af tjenester og udviklingsløsninger fra
europæiske virksomheder til Bangladesh. Da import til Bangladesh primært kommer fra Kina
og Indien, er handelsbalancen mellem Bangladesh og EU til klar fordel for Bangladesh.
Hovedparten af indbyggerne i landdistrikterne er stadig afhængige af landbrug som levevilkår
og indkomst. I dag er Bangladesh selvforsynende med korn, men produktivitetsstigningen er
stoppet, og landbrugsarealet er skrumpet ind efter urbanisering og klimaændringer.
Bangladesh er et af de mest klima-sårbare lande,
og er udsat for kraftig regn,
oversvømmelser, cykloner, tilsaltning af landebrugsarealer og tørkeperioder. Det forøger
Version: oversættelse 24.10.2019
6
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
risikoen for fødevareusikkerhed, mangel på indkomstmuligheder for landmænd, og spredning
af vandbårne sygdomme. Mere end 25 millioner ud af landets 165 millioner mennesker lever
stadig i
fattigdom,
særligt i landdistrikterne. Økonomiske fremskrivninger tyder på, at
fattigdomsraten falder til 15-20 pct. i 2030, hvilket stadig er langt fra nok til at udrydde ekstrem
fattigdom i 2030. Derudover øges uligheden.
Det høje niveau for
remitter
menes at have spillet en vigtig rolle i reduktionen af fattigdom.
Med et bidrag på omkring 8-10 pct. til BNP
’et,
udgør remitter en vigtig rolle i den
bangladeshiske økonomi, og Bangladesh rangerer nummer syv på listen over verdens mest
remitmodtagende lande. Hvert år slutter mere end en halv million bangladeshere sig til de ni
millioner, der allerede arbejder i udlandet - hovedsageligt i Mellemøsten og Sydøstasien.
Bangladeshiske statsborgere repræsenterer en betydelig gruppe af irregulære migranter, der
ankommer til Europa.
I de seneste år har den politiske udvikling i Bangladesh været kendetegnet ved et stigende pres
demokrati, retsstatsprincipper og menneskerettigheder.
Dette har været mest
bemærkelsesværdigt i forbindelse med parlamentsvalget i december 2018 og kampagneperioden
forud for valget, som blev skæmmet af vold og betydelige hindringer for lige kampagnevilkår.
Regeringen har vedtaget og ændret love, der krænker ytringsfriheden og begrænser borgerlige
og politiske rettigheder, så som forsamlingsfriheden. Civilsamfundets manøvrerum er
væsentligt begrænset med bl.a. en meget bureaukratisk og besværlig registreringsproces. På
trods af nogle fremskridt er
regeringssystemet
fortsat svagt, og har ikke tilstrækkelige
ressourcer. De fleste offentlige institutioner er ineffektive, stærkt centraliserede og politiserede,
hvilket er hindrende for en effektiv leverance af deres tjenester.
Korruption
er fortsat et
udbredt og systemisk problem, der undergraver demokratisk, social- og økonomisk udvikling.
Efterhånden som Bangladesh overgår fra LDC-status, vil overholdelse af menneskerettigheds-
og arbejdstagerrettighederne være af tiltagende betydning for at bevare den gunstige adgang til
EU-markedet gennem de nuværende handelsaftaler i
”Everything
But Arms” (EBA) eller det
fremtidige
”Generalised
Scheme of Preferences-Plus (GSP +)”, der ikke mindst er vigtig for
tøj-sektoren og dermed for den bangladeshiske økonomi.
Mens beskæftigelsen i tøj-sektoren har skabt muligheder for kvinder, hovedsageligt fra
landdistrikter og med ringe eller ingen uddannelse, er kønsmæssig ulighed stadig en stor
udfordring, da sociale og institutionelle barrierer stadig forhindrer kvinder i at tage job og
udvikle produktive færdigheder. Bangladesh har den tredje højeste procentandel af
børneægteskaber i verden. Kønsbaseret vold, chikane i offentlig transport, mangel på
børnepasningsfaciliteter og mangel på sikrede ydelser, som barselsorlov, er almindelige
problemer.
Bangladesh har opnået bemærkelsesværdige resultater inden for adgang til uddannelse, især på
folkeskoleniveau og for piger. På trods af dette er frafaldet stadig markant, og kun 50 procent
af de elever, der starter i første klasse, når 10. klasse. Andelen af kvinder halter fortsat efter
mænd i gymnasiet og videregående uddannelser. De offentlige udgifter til uddannelse, regnet
som andel af BNP, er ca. 2 pct., som er det næstlaveste i Sydasien.
Version: oversættelse 24.10.2019
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
Den skrøbelige situation i Chittagong Hill Tracts, hvor de
oprindelige folk
er fattigere og har
mindre adgang til sociale tjenester end det nationale gennemsnit, udgør en særlig
problemstilling. Regeringen mangler endnu fuldt ud at implementere en fredsaftale fra 1997 og
behandle titusinder af klager over jordrettigheder.
Religiøs intolerance
og
voldelig ekstremisme
er stigende. I de senere år har Bangladesh
oplevet drab på folk, der er imod en fundamentalistisk fortolkning af islam, såsom bloggere,
menneskerettighedsaktivister, samt religiøse minoriteter og udlændinge. Faktorer som politisk
polarisering, stigende ulighed og negativ påvirkning fra klimaforandringerne skaber grundlag
for radikalisering, især blandt de unge. Denne situation udnyttes af grupper som Daesh (ISIL),
Al Qaida på det indiske subkontinent (AQIS) og det pakistansk baserede Lashkar-e-Taiba, som
alle antages at være aktive i Bangladesh. Myndighederne hævder regelmæssigt at de forhindrer
planlagte terrorangreb.
Med eskaleringen af
Rohingya-krisen i 2017,
har næsten en million Rohingya-flygtninge fra
Myanmar søgt beskyttelse i Cox's Bazar i den sydøstlige del af det tætbefolkede Bangladesh.
Bangladesh´ regering fastholder, at det eneste acceptable resultat er en politisk løsning, og at
flygtningene skal vende tilbage til Myanmar. Alligevel er det usandsynligt, at dette vil ske på kort
eller mellemlang sigt, og situationen er ved at udvikle sig til en langvarig krise. Mens det
bangladeshiske folk oprindeligt hilste Rohingya-befolkningen velkommen, har de negative
påvirkninger af deres længerevarende ophold, ført til bekymringer. Faldende vandstand,
miljøforringelser og skovrydning, trafikpropper, prisstigninger og potentielt udbrud af
sygdomme, er blandt de konsekvenser, der skaber spændinger i lokalsamfundene. Der er
endvidere en risiko for menneskehandel og radikalisering i de ekstremt tætbefolkede lejre.
I forhold til sine
internationale relationer
har regeringen i Bangladesh lagt stor vægt på at
række ud til sine naboer og opbygge brede alliancer i regionen og omverdenen i øvrigt. Landet
er en stærk
fortaler for at nå SDG'erne,
især dem, der vedrører klima- og vandressourcer,
bistandseffektivitet og uddannelse af piger. Bangladesh er en aktiv partner i internationale
organisationer og en stor bidragsyder af militært personale til FN's fredsbevarende operationer.
Derudover har landet en betydelig international profil med hensyn til at fremme sikker, ordnet
og reguleret migration. Bangladesh er medlem af Menneskerettighedsrådet for perioden 2019-
2021. Landet har også ansøgt om at
blive P4G-partner.
D. Strategiske målsætninger og nøgleområder der indgår i partnerskabet mellem
Danmark og Bangladesh
D.1 Inkluderende og bæredygtig økonomisk vækst
På baggrund af det langvarige partnerskab med Bangladesh om fattigdomsbekæmpelse og
bæredygtig økonomisk vækst, samt beskæftigelse, vil dette strategiske mål fortsat være styret af
SDG 1 ("afskaf fattigdom"), 5 ("ligestilling mellem kønnene"), 8 ("anstændige jobs og
økonomisk vækst
”),
10
(”mindre ulighed”)
og 13 ("klimaindsats").
Version: oversættelse 24.10.2019
8
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
Baseret på erfaringer fra mange års samarbejde med det bangladeshiske landbrugsministerium,
vil
Danmark konsolidere resultaterne
der er opnået, herunder dets fokus på forbedringer af
levevilkår, økonomisk udvikling i landdistrikterne og klimaindsats, med fokus på kvinder og
unge. På mellemlang sigt antages det, at det tidligere fokus på selvstændiggørelsen af fattige
husstande i landdistrikter gennem Farmer Field School-metoden, gradvist vil
skifte mod en
mere privatsektor-ledet værdikæde-tilgang
til økonomisk udvikling og skabelse af
anstændige job, herunder for kvinder og unge. Erfaringer fra det Strategiske Sektorsamarbejde
vil i videst muligt omfang blive komplementeret og inkluderet i udviklingssamarbejdet. Det vil
også blive undersøgt, hvordan danske forretningsløsninger og know-how kan anvendes til at
fremme Danida-investeringer til gavn for de fattige - i tråd med SDG 17
(”partnerskaber
for
handling”). Danske virksomheder kan spille en vigtig rolle i skabelsen af vækst og anstændige
job i Bangladesh, mens der også er et stort potentiale for lokal efterspørgsel af danske
løsninger.
Derfor
vil Danmark i stigende grad centrere sin støtte omkring sammenhængen mellem
landbrugets udbuds- og efterspørgselsdrevne markeder
- mere specifikt mellem
landmænd, der er fattige (men med visse produktionsmidler) og deres producentorganisationer
på den ene side, og små og mellemstore virksomheder (SMV'er) inden for agroindustrien på
den anden. Målet er at øge værditilvæksten i hele værdikæden og derved forbedre markederne
og beskæftigelsesmulighederne for de fattige landmænd, samtidig med at væksten stimuleres i
den private sektor. Klimasmarte løsninger og strategier for tilpasning til udfordringer på
forsyningsmarkedet vil i stigende grad tjene som et ledende princip. I tråd med FNs
”Vejledende
principper for erhverv og menneskerettigheder” vil den nye tilgang til udvikling af
den private sektor fremme emner som klima og miljø, ligestilling mellem kønnene, ungdom,
social beskyttelse og menneskerettigheder, herunder arbejdstagernes rettigheder. Med
forståelsen for, at markederne ikke automatisk fungerer til fordel for de fattige, vil
Danmark
bestræbe sig på at sikre, at øget fortjeneste og værditilvækst er til gavn for alle i
værdikæden,
herunder også små landbrug.
D.2 Forbedret modstandsdygtighed hos udvalgte sårbare og marginaliserede grupper,
herunder Rohingya-flygtninge og værtssamfund, samt klimaflygtninge og grupper der
er tilbøjelige til irregulær migration.
I tråd med SDG'ernes princip om ikke at lade nogen stå tilbage,
vil Danmark fastholde sit
fokus på marginaliserede og sårbare grupper.
Det antages, at udvikling af faglige
kvalifikationer og agroindustri vil føre til bedre job og forbedret indkomst for disse grupper.
Eftersom manglen på økonomiske muligheder er en af hovedårsagerne til uregelmæssig
migration, antages det endvidere at støtten vil have en positiv effekt på sårbare grupper af
potentielle migranter.
Danmark vil samarbejde med de bangladeshiske myndigheder om
at styrke migrationshåndteringen,
bl.a. gennem informationskampagner om risici ved
irregulær migration, ansvarlig reintegration af hjemvendte Bangladesh-borgere, samt gennem
bidrag til reintegration af tilbagesendte.
Danmark vil støtte bestræbelserne på forbedringen af levevilkår og konsekvenserne af
klimaforandringer blandt
Rohingya-flygtninge og berørte værtssamfund,
i det sydøstlige
Version: oversættelse 24.10.2019
9
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
Bangladesh. Støtten vil bygge videre på erfaringerne fra Farmer Field School-tilgangen, men vil
også fokusere på social samhørighed og fredelig sameksistens, mellem værtssamfund og
flygtninge. Et sådant fokus er nøglen til at skabe det nødvendige rum for fortsat at kunne levere
en effektiv humanitær reaktion på flygtningekrisen.
Det er Danmarks ambition at styrke
nexus mellem den humanitære bistand og udviklingstiltag
i en Bangladeshisk
sammenhæng. Derved sikres, at de danske udviklingsprojekter udføres i synergi med de
humanitære interventioner, som led i en mere bæredygtig og længerevarende løsning på
flygtningekrisen. For at understøtte dette vil Danmark anvende viden om bæredygtige løsninger
fra andre sammenhænge, for at fremme en stærkere koordinering mellem udviklingspartnere og
humanitære aktører, og et langsigtet engagement i Bangladesh. Derudover vil Danmark fortsat
støtte oprindelige folk og marginaliserede menneskers levevilkår i Chittagong Hill Tracts.
Danmark vil fortsat være engageret i den politiske dialog for at fremme bæredygtige løsninger,
sammen med relevante internationale partnere.
D.3 Demokrati, god regeringsførelse, menneskerettigheder og ligestilling mellem
kønnene
Dette strategiske mål styres af SDG 5 ("ligestilling mellem kønnene") og 16 ("fred, retfærdighed
og stærke institutioner").
På områderne ligestilling, menneskerettigheder og anti-korruption har Danmark langsigtede
partnerskaber med flere offentlige institutioner og NGO'er. Disse partnerskaber giver Danmark
en høj grad af troværdighed og tillid - såvel som ansvar - over for de Bangladeshiske aktører.
Danmark er meget anset for sin konstruktive fortalervirksomhed i følsomme spørgsmål,
herunder bekæmpelse af korruption og opretholdelse af retsstatsprincippet. Værdibaseret dialog
vil forblive et vigtigt element i Danmarks partnerskab med Bangladesh i de kommende år, og
Danmark vil opretholde en konstruktiv dialog med partnere,
om en lang række spørgsmål
af interesse for begge lande.
Danmark vil understøtte løbende udviklingsaktiviteter,
der fremmer menneskerettigheder
og god regeringsførelse, forbedrede arbejdsvilkår og arbejdstagernes sikkerhed, civilsamfundets
råderum, ligestilling mellem kønnene, seksuel- og reproduktiv sundhed og rettigheder, samtidig
med, at man bekæmper kønsbaseret vold, radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne
sammenhæng vil Danmark også lede efter nye indgangsvinkler til at støtte det lokale
civilsamfund
.
Danmark vil søge indflydelse
i områder hvor der er de bedste muligheder for at skabe positiv
forandring.
Politisk dialog
- både bilateralt og gennem EU - vil være et nøgleinstrument til at
bidrage til udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder,
herunder ytringsfriheden, hvilket er særlig relevant i kølvandet på parlamentsvalget i 2018.
Derudover vil Danmark søge brede partnerskaber med ligesindede partnere og
udviklingsaktører, herunder relevante danske strategiske NGO'er.
Både Bangladesh og Danmark er medlemmer af
Menneskerettighedsrådet (HRC)
for
perioden 2019-2021.
Dette skaber en mulighed for at håndhæve samarbejdet på
menneskerettighedsområdet og en platform for dialog på et højere niveau. Den lokale proces
Version: oversættelse 24.10.2019
10
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
med opfølgning på anbefalinger fra
Universal Periodic Review (UPR)
er en anden konkret
mulighed, hvor tættere samarbejde og dialog kan understøtte forbedringer af
menneskerettighedssituationen i Bangladesh.
Danmark vil arbejde på at styrke det lokale civilsamfund
gennem tilvejebringelse af
langsigtet støtte, herunder
hvor det findes relevant - støtte til netværk, dialogaktiviteter o.a.
med det formål at opbygge lokal kapacitet og kollektiv modstandskraft overfor pres. Danske og
internationale NGO-partnere vil være et vigtigt redskab i en sådan indsats.
D.4 Øgede og diversificerede økonomiske og kommercielle forbindelser
De kommercielle muligheder i Bangladesh ses generelt som attraktive for danske virksomheder,
hvilket afspejles i et voksende engagement år for år. Mere end to millioner bangladeshere bliver
hvert år en del af middelklassen, og bangladeshiske forbrugere er ivrige efter at bruge penge på
mere sofistikerede varer og tjenesteydelser. I mellemtiden fokuserer både regeringen i
Bangladesh og den private sektor i stigende grad på
grøn vækst og bæredygtighed.
Der er en
voksende interesse fra flere sektorer, herunder tøjproduktions-sektoren, i effektive og grønne
løsninger inden for energi og vand, samt en bevægelse hen imod mere avancerede teknologiske
løsninger. Dette er områder, hvor danske virksomheder har en stærk position, og hvor
investeringer kan bidrage til at opfylde SDG'erne. Samtidig har danske virksomheder, der
outsourcer til Bangladesh, især inden for tøj-sektoren, en interesse i at sikre, at deres produkter
overholder de krævede standarder og produceres under bæredygtige forhold og med socialt
ansvar.
Protektionisme i den lokale industri er imidlertid meget almindelig, og den høje importtold på
mange produkter, udfordrer de danske eksportmuligheder og konkurrencen generelt. For at
udnytte de store forretningsmuligheder i Bangladesh er danske virksomheder derfor nødt til at
sikre lokalt producerede bidrag til deres produkters værdikæde.
Store virksomheder inden for mejeri- og farmaceutsektoren har en lang historie i landet og en
voksende portefølje, og flere danske tøjmærker har længe benyttet sig af bangladeshiske
tekstilfabrikker. Investeringer i den lokale produktion af danske mærker bidrager både til
udvikling af de specifikke sektorer ved overførsel af know-how og teknologi, og til at sikre
lokale beskæftigelses- og vækstmuligheder. Disse veletablerede danske virksomheder fungerer
som inspiration for nye virksomheder, inden for en bred vifte af brancher. Danske
konsulentfirmaer vinder lejlighedsvis kontrakter, der er udbudt af udviklingsbankerne eller
regeringen, men der er et yderligere potentiale som kan udnyttes.
Danmark vil fortsætte og udvide det
Strategiske Sektorsamarbejde om arbejdstageres
sikkerhed
mellem de relevante myndigheder i Danmark og Bangladesh, til støtte for danske
indkøbere. På samme tid vil Danmark fortsætte med at
styrke synergierne mellem
udviklingssamarbejdet og de kommercielle aktiviteter,
og fremme Danida Business
Finance-instrumenter, Danmarks Eksportkredit Agentur (EKF), Investeringsfonden for
udviklingslande (IFU) og andre finansieringsinstrumenter, herunder de multilaterale banker.
Danmark vil fortsat levere tjenesteydelser af
høj kvalitet til danske virksomheder.
Den
danske ambassade i Dhaka tilbyder alle de tjenester, som er tilgængelige for danske
virksomheder, gennem Trade Council. Fremover vil de kommercielle forbindelser blive
Version: oversættelse 24.10.2019
11
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Landepolitikpapir for Bangladesh 2019-2021
fremmet inden for en bredere regional tilgang for Sydasien i TC, og tilpasset de regionale
klynger for at kunne yde bedre service og have kritisk masse i forhold til virksomheder og
partnere
I mellemtiden vil Danmark styrke sit økonomiske diplomati i Bangladesh, for bedre at støtte
danske virksomheder, både bilateralt og i samarbejde med EU. I forbindelse med sidstnævnte
er Danmark engageret i Bangladesh-EU virksomhedsdialogen, der søger at fremme og forbedre
erhvervsklimaet.
E. Tilsyn med Danmarks engagement
Et midtvejseftersyn af landeprogrammet er blevet gennemført i 2019 og en evaluering af
Programmet for landbrugets vækst og beskæftigelse (AGEP) vil blive afsluttet i 2019. For så
vidt angår de handelsrelaterede aktiviteter vil den fælles regionale bestyrelse for TC i Sydasien,
som ledes af ambassadørerne i regionen, føre tilsyn og koordinere.
Version: oversættelse 24.10.2019
12