Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2149215_0001.png
Jeppe Kofod
Udenrigsminister
Rasmus Prehn
Udviklings- og Fungerende Kulturminister
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
16. oktober, 2019
Kopi sendt til Minister for Fødevarer, Fiskeri,
Ligestilling og Nordisk Samarbejde, Mogens Jensen
Kære Jeppe Kofod og Rasmus Prehn,
Undertegnede organisationer arbejder for at styrke Danmarks rolle på dagsordenen for kvinder, fred og
sikkerhed.
For os står det klart, at hvis Danmark vil i mål med sine udenrigs- og sikkerhedspolitiske prioriteringer
fra
forebyggelse af klimaforandringer, til håndtering af migration til stabilitet og fred i Sahel, Mellemøsten og
Afghanistan
kan det kun ske, når kvinder spiller en meningsfuld rolle i fordelingen af magt, ressourcer og
indflydelse i alle led af beslutningsprocesserne, både før, under og efter katastrofer eller væbnede konflikter
indtræffer.
I øjeblikket er det internationale rettighedsbaserede arbejde under pres, civilsamfundets handlerum
indskrænkes, tæt på 71 millioner mennesker er fordrevne på verdensplan og uligheden stiger. Det sker
samtidig med, at væbnede konflikter varer længere, er mere komplekse og har mange grundlæggende
årsager, mens udviklingen i konfliktsramte lande går i stå. Særligt er der belæg for, at ulighed mellem køn
samt krænkelser af kvinder og pigers rettigheder og manglende involvering i samfundet er kilde til konflikt.
Derfor skal Danmark gå forrest i kampen for at sikre kvinders deltagelse i spørgsmål om fred og sikkerhed og
styrke Danmarks lederskab på dagsordenen for at nå de udenrigs- og sikkerhedspolitiske prioriteringer. Det
kan bidrage til at forandre konfliktdynamikker, fremme fredelige løsninger og skabe bedre liv for
befolkningsgrupper ramt af væbnet konflikt og katastrofer.
Når kvinder er meningsfuldt involverede i freds- og beskyttelsesindsatser øges sandsynligheden for, at en
fredsaftale bliver succesfuld med 35 procent
1
. Det øger effektiviteten af den humanitære bistand, forbedrer
kvaliteten af fredsbevarende indsatser, styrker forebyggende indsatser mod radikalisering og ekstremisme
og understøtter robustheden i klimaindsatser. Endelig styrkes betingelserne for økonomisk vækst og
genopbygning efter en konflikt eller katastrofe har fundet sted. Investeringer i fredelige løsninger på
konflikter er mere omkostningseffektive, fordi de skaber varig fred og grundlaget for udvikling
2
.
Gennem sin højtprofilerede menneskerettighedspolitik og som stærk bistandsyder har Danmark historisk set
indtaget en global førerposition i udviklings- og humanitært arbejde, når det kommer til at styrke kvinders
og pigers deltagelse, ligestilling og bekæmpelse af kønsrelateret vold. Det er blandt andet understreget ved,
at Danmark var det første land til at udarbejde en handlingsplan til implementering af FN-resolutionen for
kvinder, fred og sikkerhed - 1325.
UN Women (2015): A Global Study on the Implementation of United Nations Security Council resolution 1325
,
tilgængelig her:
https://www.peacewomen.org/sites/default/files/UNW-GLOBAL-STUDY-1325-2015%20(1).pdf
2
The Institute for Economics and Peace (2017)
Measuri g Pea e uildi g Cost-Effe ti e ess
tilgængelig her:
http://visionofhumanity.org/app/uploads/2017/03/Measuring-Peacebuilding_WEB.pdf
1
1
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Brev fra Oxfam IBIS om Danmarks rolle på dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed i 2020
Alligevel viser den netop præsenterede evaluering af Danmarks indsats på dagsordenen for kvinder, fred og
sikkerhed, at der over det sidste årti er sket en politisk nedprioritering, når det gælder målrettede
investeringer i international beskyttelse og at støtte kvinders engagement i fredsopbygnings- og
sikkerhedsindsatser. Det har gjort det svært at levere resultater, som gør en forskel på landeniveau og
samtidigt afslører evalueringen en manglende systematisk monitorering og evaluering af det arbejde, som
rent faktisk udføres. Evalueringens resultater viser derfor med al tydelighed, at der med fordel kan gøres
langt mere for at sikre, at dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed får en mere fremtrædende og strategisk
vigtig rolle i udformningen af dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Aktuelt er der derfor nu en oplagt mulighed for at tage bestik af Danmarks strategiske retning og vision på
dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed
særligt forud for 2020, som kommer til at stå i
kvindedagsordenens tegn. Det skyldes blandt andet lanceringen af den nye danske handleplan for
implementeringen af 1325 FN-resolutionen, som også falder sammen med tyveårsdagens for FN-
resolutionens vedtagelse og Beijing +25. Danmark skal derudover til eksamen hos
FN s K i deko ité
(CEDAW) og kandiderer til FN s Sikkerhedsråd.
Konkret mener vi, at Danmark aktivt bør bidrage til at fremme kvinder, fred og sikkerhedsdagsordenen
ved at:
1. Prioritere målrettede investeringer i langsigtet og fleksibel støtte på det lokale, nationale og
subnationale niveau til længerevarende fredsopbygningsindsatser og humanitær støtte, herunder til
lokale, kvindeledede organisationer, som et nyt dansk strategisk prioritetsområde.
2. Styrke samtænkning af støtten til det humanitære arbejde, international beskyttelse, fredsopbygning
og langsigtet udvikling med henblik på at fremme integrerede og holistiske løsninger i den bredere
konfliktcyklus - før, under og efter konflikter. Dette kan supplere og udvide stabiliserende og militære
indsatser finansieret gennem Danmarks Freds- og Stabiliseringsfond, til også at indbefatte
langsigtede fredsopbygningsindsatser.
3. Sikre kvinders og pigers meningsfulde deltagelse, ved at styrke systematisk involvering af det danske
civilsamfund, samt kvinderettighedsorganisationer i de lande hvor Danmark har udenrigspolitiske
interesser, i udvikling og implementering af den danske handlingsplan til implementering af FN-
resolution 1325.
4. Sikre en resultatorienteret dansk handlingsplan til implementering af FN-resolution 1325 for at styrke
systematisk monitoring og evaluering af resultater og indsatser, når det gælder kvinder-, fred- og
sikkerhedsdagsordenen, samt sikre at civilsamfundet får en fast plads i den videre monitorering og
evaluering af den danske handlingsplan til implementering af FN-resolution 1325.
5. Sikre
ko ple e taritet ed rele a te et ærk, heru der Nordi Wo e Mediator s Net ork, so
kan bidrage til større opbakning og indflydelse på de danske kerneområder i samarbejdet med de
øvrige nordiske lande.
I vores arbejde med at øge fokus, viden samt folkelig og politisk forankring omkring Danmarks engagement
på dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed organiserer vi en høring på Christiansborg i samarbejde med
Udenrigsudvalget. Høringen vil samle en række nøgleinteressenter fra relevante ministerier samt
medlemmer af Folketinget, internationale og danske partnere fra civilsamfundet og en række eksperter,
med henblik på at drøfte Danmarks engagement og strategiske vision på denne dagsorden fremadrettet.
Vi ved, at mange af Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske prioriteter bedst opnås, hvis kvinders
rettigheder og deltagelse fremmes. Vi håber, at I deler denne opfattelse, og vi ser frem til fortsat at
samarbejde med jer og andre i at styrke Danmarks engagement på denne dagsorden.
2
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Brev fra Oxfam IBIS om Danmarks rolle på dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed i 2020
2149215_0003.png
Med venlig hilsen,
Underskrevet af Civilsamfundsgruppen
kvinder, fred og sikkerhed:
Kristian Weise, Generalsekretær, Oxfam IBIS
Mads Egeskov Sørensen, Interim Generalsekretær HR-
direktør, Dansk Flygtningehjælp
Ida Harsløf, Forkvinde, Kvindernes Internationale Liga
for Fred og Frihed, Danmark (WILPF)
Henriette Laursen, Direktør, Kvinfo
Ulla Muller, Forkvinde, Dansk Kvindesamfund
Mie Roesdahl, Direktør, Conducive Space for Peace
Birgitte Qvist-Sørensen, Generalsekretær,
Folkekirkens nødhjælp
Bjarne B. Christensen, Generalsekretær, Sex og Samfund
Joaquim Nyrup Hempel, Fungerende Formand,
Rådet for International Konfliktløsning (RIKO)
Johanne Schmidt-Nielsen, Generalsekretær, Red Barnet
Gwen Wisti, Administrerende direktør, Plan Børnefonden
3