Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2144503_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
JANUAR 2020
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danmarks
udviklingssamarbejde med Niger
(2009 - 2018)
Evalueringen af Danmarks
udviklingssamarbejde med Niger
i det vestafrikanske Sahel område
dækker perioden fra 2009 til 2018.
Den samlede støtte på 641 millioner
kroner er gået til programmer
inden for vand, landbrug og god
regeringsførelse. Overordnet har
den danske støtte været i overens-
stemmelse med både Nigers og
internationale målsætninger for
udvikling, og hovedparten af de
støttede programmer har været
relevante og effektive.
Evalueringen er foretaget mellem
januar og september 2019 og udført
af det belgiske konsulentfirma ADE.
Baggrund
I perioden fra 2009 til 2018 har Niger
været udfordret af fødevarekriser, og i
2010 fandt et statskup sted. Fra nabo-
landene Libyen og Mali har der været
voldsomme grænseoverskridende
konflikter og ligeledes fra Boko Haram
i det nordlige Nigeria. Der er undta-
gelsestilstand i to delstater, Diffa og
Tillaberi, hvor en del af de danske
indsatser gennemføres. Derudover er
programmerne også blevet præget af
lukningen af Danidas kontor i Niger i
2014, hvorefter samarbejdet er blevet
styret fra den danske ambassade i
Ouagadougou.
Det har dog været vanskeligt for
evalueringen at dokumentere
bæredygtigheden af alle programmer
i det bilaterale udviklingssamarbejde.
Udfordringen er, at programmerne
mangler ordentlige systemer til
løbende monitorering og evaluering.
De statslige institutioner i Niger
mangler også monitorering og
evaluering af statens egne indsatser
og infrastruktur.
Overordnede konklusioner
Evalueringens vigtigste budskab er, at
et bilateralt udviklingssamarbejde kan
skabe udvikling i en såkaldt skrøbelig
stat som Niger. Bistand som støtter
kapacitetsopbygning af statens
institutioner, herunder kommunerne,
og som hjælper de fattigste og mest
udsatte.
Evalueringen understreger, at trods
den stigende uro i landet, er det
lykkedes at gennemføre program-
merne på en effektiv måde. Indsatsen
viser, at det er muligt at engagere sig
i en region med lavt sikkerhedsniveau
og opnå betydelige resultater.
Medvirkende til succesen er de lokale
partnere i Niger, støtten til decentrale
kommuner og samarbejdet med
veletablerede institutioner i områ-
derne.
Overordnet har de forskellige
programmer nået deres forventede
mål. Men dele af programmerne lever
ikke helt op til målsætningerne. Det
skyldes dels, at det danske kontor
i Niger blev lukket i 2014, dels den
forringede sikkerhedssituation i egne
af landet.
Indsatser mod skrøbelighed
og fattigdom
Ifølge OECD bliver skrøbelighed
defineret ud fra forholdene i et lands
økonomi, samfundsforhold, miljø,
politik og sikkerhed. Faktorer, der alle
kan gøre det vanskeligt for en stat at
styre og håndtere en krise. Niger er
siden 2008 blevet betegnet som en
skrøbelig stat.
Evalueringen har undersøgt, hvordan
indsatserne i udviklingssamarbejdet
er tilpasset en skrøbelig stat.
Samarbejdet har blandt andet styrket
de statslige institutioner, og flere
programmer har været målrettede
særligt udsatte områder som Diffa.
Det er sket, selv om indsatsen mod
skrøbelighed ikke har været defineret
som en overordnet strategi i program-
merne.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 109: Evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Niger (2009 - 2018)
2144503_0002.png
Indsatsen mod fattigdom er især
aktuel i landbrugssektoren, men
her finder evalueringen dog, at
programmerne ikke altid har været
målrettede de fattigste og mest
sårbare mennesker. Samtidig har
programmerne ikke adresseret nogle
af de vigtigste årsager til den skrøbe-
lige situation i landdistrikterne. Blandt
årsagerne til den skrøbelige situation
nævner evalueringen spørgsmål om
forvaltning af naturressourcer og om
adgang til produktionsmidler.
udviklingssamarbejde. I de seneste år
er fred og stabilitet også blevet mål
for den danske indsats. Men denne
tilgang præger endnu ikke hoved-
parten af de bilaterale programmer.
Dog har enkelte projekter handlet om
konfliktforebyggelse.
Bæredygtighed
Offentlige institutioner og infrastruk-
tur i et program skal fortsætte med
at fungere, for at man kan betegne et
program som bæredygtigt. Evaluerin-
gen viser, at det har været gavnligt for
programmerne i sektorerne vand og
landbrug at have klynger af projekter i
KVINDERS RETTIGHEDER OG SUNDHED
Kvinder i Niger får gennemsnitligt 7,3 børn. 76 procent af alle kvinder
bliver gift, før de er fyldt 18 år, og en tredjedel før de er fyldt 15 år. Derfor
er der mange teenagegraviditeter i Niger. Graviditet i en ung alder er
risikabelt for pigernes helbred, og det stopper deres skolegang. Samtidig
bliver pigerne forhindret i at deltage i udviklingen af deres samfund.
Niger oplever en stigende tilslutning til religiøs konservatisme. Det har
betydning i familien og for implementering af konventioner og lovgivning,
så kvinders rettigheder er hverken sikrede politisk eller i samfundet. Piger
og kvinder i Niger har begrænset adgang til ressourcer og muligheder.
Deres adgang til at påvirke og deltage i beslutninger er på alle måder
begrænset.
Dansk støtte er gået til at sikre kvinders rettigheder, give dem flere
muligheder for at deltage i udviklingen af samfundet og samtidig udbrede
mulighederne for familieplanlægning. Forskellige projekter har gennem
årene samarbejdet med traditionelle ledere, religiøse menigheder og
medier. Man har været i politisk dialog og støttet forarbejdet til lovgivn-
ing om kvinders rettigheder. ”Køn og Islam” har været en kampagne,
som via religiøse argumenter for kvinders rettigheder har engageret
religiøse grupper og traditionelle ledere og er blevet udbredt via radio på
lokalsprog.
Pigers udsigt til tidligt ægteskab og tidlig graviditet har man forsøgt at
påvirke ved at støtte deres mulighed for at få en kortere uddannelse
og derved mulighed for at skabe sig et erhverv. Det er i nogle tilfælde
lykkedes, men det har været vanskeligt at hjælpe med nye erhverv.
Unge mænd kan også få undervisning i kvinders sundhed og familieplan-
lægning, ligesom der er skabt klubber for unge ægtemænd.
Menneskerettigheder, klima
og migranter
Siden 2013 har hensynet til men-
neskerettigheder været prioriteret i
dansk udviklingssamarbejde. Ifølge
evalueringen har programmerne
overordnet haft en tilgang baseret på
menneskerettigheder, uden at det har
været fuldt integreret i alle strategier.
Nigers natur og ressourcer er
udfordrede af ustabile vejrforhold
med lange tørkeperioder, forsinkede
regntider og risiko for oversvøm-
melser. Klimaændringer gør landet
endnu mere udsat. Derfor undrer
evalueringen sig over, at hensynet
til klimaforandringer ikke er bedre
indarbejdet i programmerne for
landbrug og vand, især da landbrug
også kan bidrage med løsninger for
befolkningen.
Afrikanske flygtninge og migranters
ankomst til Europa er i evalueringspe-
rioden i stigende grad blevet betrag-
tet som en krise i Europa og i Dan-
mark. Niger er blevet et knudepunkt
for flygtninge og migranter syd for
Sahara, inden de krydser Sahara og
Middelhavet for at komme til Europa.
Derfor er det bestemt, at den danske
udviklingsindsats skal støtte Niger
med en bedre styring af tilstrømnin-
gen af flygtninge og migranter. Men
da den prioritering er sket sidst i den
evaluerede periode, har evalueringen
ikke kunnet konstatere nogen målbar
effekt af denne indsats.
DANMARKS UDVIKLINGSSAMARBEJDE I NIGER
Samarbejdet med Niger begyndte i 1974. Støtten er gået til tre områder:
vand, landbrug og god regeringsførelse. I perioden for evalueringen har
Danmark været den tiende største bilaterale bidragyder med tre procent
af den bilaterale støtte.
Den samlede danske bilaterale støtte i årene 2009 til 2018 var på 641
millioner kroner. 42 procent gik til landbrugssektoren, 41 procent til
vandsektoren og 17 procent til sektoren for god regeringsførelse.
Danmark støtter Niger i et regionalt program for fred og stabilitet i Sahel-
landene Niger, Mali og Burkina Faso. Danske organisationer modtager
også støtte til projekter i Niger. Disse programmer er ikke med i denne
evaluering.
Demokrati, fred og stabilitet
Den danske indsats har bidraget med
at sprede demokratiske værdier, som
er kernen af den danske tilgang til
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 109: Evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Niger (2009 - 2018)
2144503_0003.png
et område. Gode resultater i et projekt
har indvirket på andre projekter i
klyngen, og det har givet en positiv
effekt på langt sigt.
Kapacitetsopbygning skal føre til, at
myndigheder og institutioner bliver
mere kvalificerede i deres arbejde.
Både regeringen og andre partnere
har bedømt kapacitetsopbygningen
i det bilaterale udviklingssamarbejde
til at være bæredygtig, men evalu-
eringen har haft svært ved at måle
effekterne.
Evalueringen viser, at koordineringen
af programmerne med statslige
institutioner i Niger og andre partnere
kunne være bedre. Koordineringen er
især blevet svækket efter 2014, hvor
kontoret i Niger lukkede. Lukningen
er også gået ud over den politiske
dialog med ministerierne i Niger, hvor
den manglende tilstedeværelse giver
mindre mulighed for indflydelse.
• Ligestilling mellem køn.
Håndtering af den demografiske
udfordring med en af verdens
højeste fødselsrater.
• Stabilitet og fred.
Anbefalinger
Evalueringen rummer både overord-
nede og mere konkrete anbefalinger:
• Danmark skal forsat støtte
udviklingsprogrammer i Niger. Den
positive effekt fra tidligere indsat-
ser inden for landbrugssektoren
kan man sprede til flere områder.
Klynger af projekter inden for vand
og landbrug har vist sig at være
særligt effektive og bæredygtige.
Derfor kan man styrke effekten
af programmerne inden for god
regeringsførelse med samme
strategi.
• Styrke monitorering og evaluering.
Lavpraktisk kan ”bæredygtigheds-
tjek” undersøge om infrastruktur
og offentlige tjenester fortsat
fungerer inden for sektorerne
landbrug og vand.
• Kompensere for det lukkede kontor
i Niger med flere ansatte. Gerne
lokalt ansatte, der dermed også
kan stå for overvågning og løbende
evaluering af programmer og
projekter.
• Udarbejde en ramme for samar-
bejdsaftaler med andre donorer
og multilaterale organisationer, de
såkaldte ”delegerede partnerska-
ber.” Vurdere de gældende aftaler
ved at se på procedurer, dialog
med myndighederne, strategier og
rapportering. Sådanne retningslin-
jer for delegerede partnerskaber
kan anvendes i Niger, men også i
andre lande hvor der forhandles
tilsvarende aftaler.
• Indsatser inden for landbrug bør
blive bedre tilpasset til Nigers
situation som skrøbelig stat. Der
er blandt andet behov for analyse
af lokale værdikæder og forarbejd-
ning af landbrugsprodukter, som
tager hensyn til konkurrence fra et
mere ressourcestærkt Nigeria.
• Der er behov for nøgleindikatorer
for de relevante menneskerettig-
hedsbegreber. De kan bruges til at
udvikle, dokumentere og illustrere,
hvordan et program påvirker men-
neskerettigheder og demokratiske
værdier.
OM NIGER
Niger er på alle måder et
udfordret land, hvor proble-
merne vokser sig større på
grund af klimaforandringer.
Fattigdom og befolkningens
manglende adgang til basale
tilbud som rent vand, læge-
hjælp, skole og uddannelse
er en hindring for udvikling.
Sikkerhedssituationen er
udfordret af ustabilitet og
militære konflikter i nabolan-
dene, ligesom terrorangreb
fra islamistiske grupper med
tilknytning til Al-Queda, ISIL og
Boko Haram gør situationen
særdeles risikabel.
Niger befinder sig nederst
på UNDP’s liste som verdens
mindst udviklede land. 44,5
procent af befolkningen på
omkring 20 millioner lever
under den internationale
fattigdomsgrænse. Kun 15,5
procent af befolkningen kan
læse og skrive.
Den årlige befolkningstilvækst
på 3,9 procent betyder, at
der i 2030 er udsigt til, at 26
millioner mennesker skal dele
landets sparsomme ressourcer.
Politisk har Niger været
gennem en demokratisk
omvæltning i perioden for
evalueringen, med en ny
forfatning, frie præsidentvalg
og ny lovgivning, der sikrer
demokrati og beskyttelse af
menneskerettigheder. Men
demokratiet i Niger er stadig
udfordret. Landet bliver regeret
af en lille politisk elite. Og der
mangler tillid mellem staten og
civilsamfundet.
Vand
Programmet for vand omfatter også
sanitet og adgang til vandressourcer.
Her har Danmark været en af de
første bilaterale samarbejdspartnere
til at støtte Nigers ministerium for
vand og sanitet direkte.
Landbrug
I Niger arbejder 80 procent af
befolkningen inden for landbrug,
og erhvervet står for 40 procent
af BNP. Men det er hovedsageligt
subsistenslandbrug, og det er i høj
grad udfordret af uforudsigeligt klima
og af lav produktivitet. Men land-
bruget er samtidig det erhverv, som
kan skabe økonomisk vækst, skabe
arbejdspladser, bekæmpe fattigdom
og hjælpe med fødevaresikkerhed.
Danmark har blandt andet været med
til at støtte et nationalt netværk af
lokale landbrugsforeninger, der efter
en vanskelig start nu fungerer.
God regeringsførelse
Programmet for god regeringsførelse
er inddelt i fem områder:
• Demokratisering – som handler om
deltagelse, gennemsigtighed og
politisk ansvarlighed.
• Menneskerettigheder.
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 109: Evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Niger (2009 - 2018)
2144503_0004.png
• En monitorerings- og evalu-
eringsgruppe skal have overblik
over alle indsatser i landet. Den
skal være med til at udvikle en
strategisk tilgang, der sikrer, at
alle programmer bidrager til at nå
målsætningen om at sikre fred og
stabilitet i Niger.
• I evalueringssystemet skal indika-
torerne defineres, så de beskriver
effekten fremfor at fokusere på
aktiviteterne i et program.
• Mere samarbejde og dialog med
danske NGOer engageret i Niger,
gerne på et årligt møde med
mulighed for informationsdeling
og erfaringsudveksling.
Hvis der er ressourcer, så delta-
gelse i møder med lokale partnere.
Det styrker relationer og sikrer,
at beskeder bliver givet direkte.
Det inkluderer også møder med
relevante ministerier for at indgå i
dialog om prioritering og udvikling
af politikker.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet byder evaluerin-
gens konklusioner velkommen. Det
er positivt, at det danske udviklings-
samarbejde i Niger overordnet bliver
bedømt som sammenhængende,
tilpasset og relevant. Danmark priori-
terer Sahel-området, og evalueringen
viser, at udviklingssamarbejdet kan
gøre en positiv forskel i et af verdens
fattigste lande. Det er også tilfreds-
stillende, at det innovative danske
udviklingssamarbejde med at styrke
Nigers egne systemer, institutioner og
aktører virker.
Udenrigsministeriet er enig i anbefa-
lingen om at styrke monitorering og
evaluering. Danmark samarbejder
dog med andre partnere i mange
programmer og er derfor afhængig
af, om de også vil prioritere øget
monitorering og evaluering.
Udenrigsministeriet er enig i, at der
skal afsættes tilstrækkelige ressourcer
på ambassaden i Ouagadougou til at
styre udviklingssamarbejdet i Niger. I
det nye landeprogram er der allerede
ansat yderligere en medarbejder,
ligesom der er indgået en aftale med
et team, der skal stå for monitorering
og evaluering.
Programmet for landbrug skal
tilpasses bedre til landets skrøbelige
situation. Forholdene er under hastig
forandring, så fleksibilitet og tilpas-
ning er nødvendig. Der er ændringer
i gang, for eksempel i Diffa, hvor
sikkerhedssituationen er forværret.
Her har det været nødvendigt med en
indsats, der kan håndtere ungdoms-
arbejdsløsheden. Unge bønder kan
nu få landbrugstræning og støtte til
udstyr.
Der er også enighed i behovet for en klar
definition af en menneskerettighedsba-
seret tilgang og indikatorer, der kan gøre
målsætningerne tydelige. Men også
her er der samarbejdspartnere, der kan
have andre opfattelser af denne tilgang.
Der er ansat en specialist i fred og
stabilitet i gruppen for monitorering
og evaluering. Så i fremtiden kan der
udvikles strategier for, hvordan fred
og stabilitet overordnet kan indgå i
programmerne.
Udenrigsministeriet er enig i, at det er
nødvendigt at styrke koordineringen
med andre dansk-støttede indsatser
i Niger. Især med de danske NGOer
der allerede har en strategisk partner-
skabsaftale. Ambassaden i Ouagadou-
gou vil forsøge at holde et årligt møde
med relevante organisationer.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Cécile Mouchel
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]