Udenrigsudvalget 2019-20
URU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2084995_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
REGERINGENS
UDVIKLINGS-
POLITISKE
PRIORITETER
2020
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet 2020-23
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0002.png
Indledning
Klare grønne ambitioner, styrkede indsatser i
nærområderne og en ny markant Afrikapolitik.
Det er de tre hovedpunkter i regeringens
udviklingspolitik for de kommende år.
Danmark skal tage lederskab for den grønne
omstilling, hjemme og internationalt. Danmark
skal hjælpe flere mennesker i nærområderne
og arbejde for et mere retfærdigt og humant
asylsystem. Og Danmark skal bidrage til at skabe
muligheder for ikke mindst Afrikas unge, så flere
kan se og skabe sig en fremtid i deres eget land
fremfor at søge en ny tilværelse i Europa. Rege-
ringen vil samtidig arbejde videre med og styrke
Danmarks indsats for bl.a. ligestilling, kvinder og
pigers rettigheder.
Regeringen tager med finanslovsforslaget for
2020 et første, begyndende skridt mod det, der
skal blive en markant omlægning af de udvik-
lingspolitiske prioriteter. Arbejdet med at sikre
en ny retning og omprioritering vil fortsætte på
de kommende års finanslove. Regeringen vil
føre en udviklingspolitik, der er solidarisk, fair
og retfærdig. Der både er mere grøn, og som
hjælper flere mennesker, end vi gør i dag.
Et bredt flertal af Folketingets partier står bag
Danmarks udviklingspolitiske strategi, Verden
2030 og den politiske aftale herom (2017-2021).
Regeringen vil i tæt dialog med Folketingets
partier og på rette tidspunkt tage initiativ til en
ny strategi, hvor øget klimabistand står centralt.
Regeringen afsætter 0,7 pct. af BNI til udvik-
lingssamarbejde på finanslovsforslaget for
2020. Dermed er Danmark med i en lille tonean-
givende kreds af vestlige lande, der lever op til
FN’s 0,7 pct.-mål.
Den samlede udviklingsbistand på 0,7 pct. af
BNI svarer til 16.948,4 mio. kr. på finanslovsfor-
slaget 2020. Dermed er udviklingsbistanden i
2020 ca. 500 mio. kr. større end på finansloven
2019 pga. stigningen i det danske BNI. Rege-
ringen vil bruge de ekstra ca. 500 mio. kr. til at
øge den grønne bistand i 2020. Samtidig gen-
nemfører regeringen en række omprioriteringer
inden for udviklingsrammen, der – ud over den
grønne stigning - giver mulighed for at styrke
bl.a. indsatsen i nærområder og sætte fokus på
bekæmpelse af irregulær migration, anstæn-
dige jobs mv. i bl.a. Afrika. Omprioriteringer
sker blandt andet på baggrund af, at nogle
bevillinger som f.eks. til uddannelse i humani-
tære kriser er rykket frem til 2019 for at levere
en styrket dansk indsats her og nu. Samtidig er
nogle andre indsatser, der ellers var planlagt til
2020 og frem, nedjusteret eller rykket til senere
år pga. f.eks. forsinkelser, eller fordi regeringen
frem mod 2021 vil tage stilling til, hvordan
samarbejdet fremover skal tilrettelægges.
Regeringen vil allerede i 2019 lægge op til at
anvende såkaldte uallokerede midler (dvs. f.eks.
midler, hvor bevillingen enten er aflyst eller
udskudt pga. forsinkelser m.v.) til at understøtte
det grønne lederskab, en styrket indsats i
nærområderne og i afrikanske prioritetslande.
2
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0003.png
1
En klar grøn ambition
Bl.a. Verdensmål 7
Bæredygtig energi; Ver-
densmål 11 Bæredygtige
byer og lokalsamfund;
Verdensmål 13 Klima-
indsats; Verdensmål 17
Partnerskaber
Verden og Danmark står midt i en klimakrise. Der bliver forbrugt mere
af jordens ressourcer, end den kan bære, og det har mærkbare konse-
kvenser. De sidste fire år er der slået varmerekord på jorden. Men krisen
er ikke bare en klimakrise. Der er samtidig også globale udfordringer for
miljø, biodiversitet og natur.
Danmark skal tage lederskab for den grønne omstilling i verden – og
hæve ambitionerne for klima, miljø og natur. Her er udviklingssam-
arbejdet et afgørende værktøj. Regeringen vil styrke indsatsen for
at begrænse de globale CO2-udledninger. Og hjælpe verdens mest
udsatte befolkninger med at opbygge større modstandsdygtighed mod
klimaforandringerne. Danmark kan sammen med partnere opnå bedre
resultater ved at tænke i sammenhænge på tværs af problemerne.
Bekæmper man klimaforandringer, kan man også bekæmpe sult,
fattigdom og fordrivelse. Det er ofte de fattigste mennesker i udviklings-
landene, der bliver hårdest ramt af klimaforandringer som temperatur-
stigninger, mere tørke og kraftigere regnvejr. Ved f.eks. at hjælpe med
at omlægge landbrugsjord, bedre indsamle og opbevare regnvand og
gøre afgrøder og dyrkningsmetoder mere modstandsdygtige over for
længere tørkeperioder, kan man også afhjælpe fattigdom, bekæmpe sult
og skabe flere lige muligheder for de mest sårbare.
Regeringen lægger op til at øge den dedikerede grønne udviklingsbi-
stand med ca. 600 mio. kr. i 2020. Det er næsten en fordobling i forhold
til 2019. Det er et første vidnesbyrd om, at det grønne område i stigende
grad vil udgøre et afgørende omdrejningspunkt i det danske udviklings-
samarbejde.
Blandt eksempler på de grønne indsatser er, at regeringen øger klima-
puljen fra 540 mio. kr. til 600 mio. om året – det højeste niveau nogen-
sinde.
Regeringen vil sikre, at Danmark over klimapuljen i 2020 blandt andet
finansierer det første af tre bidrag til Den Grønne klimafond. Målet er,
at Danmark i alt skal give 800 mio. kr. til fonden frem til 2022 – hvilket
svarer til en fordobling af det nuværende niveau.
Det grønne løft skal også gå til miljø-indsatser og til at hjælpe verdens
mest udsatte befolkninger med at styrke deres modstandsdygtighed
mod klimaforandringerne. Det gælder bl.a. 210 mio. kr. til Fonden for de
mindst udviklede lande (LDCF), der i disse år støtter ca. 20 mio. udsatte
mennesker i særligt Afrika. Regeringen vil også afsætte 40 mio. kr. til
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
3
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0004.png
den Internationale Union for Naturbevarelse (IUCN), der bl.a. har projek-
ter til at beskytte biodiversiteten i udviklingslande.
Regeringen vil endvidere afsætte ekstra midler til målrettede energiind-
satser og Verdensmål 7. Det gælder bl.a. 90 mio. kr. til Verdensbankens
energisektorprogram – et dobbelt så stort bidrag i forhold til Danmarks
sidste bidrag i 2016. Energisektorprogrammet hjælper ca. 840 mio.
mennesker, der lever uden elektricitet, med at få adgang til bæredygtig
og rentabel energi. Der lægges desuden op til et bidrag på 30 mio.
kr. til Climate Technology Centre & Network (CTCN), der arbejder med
kapacitetsopbygning og rådgivning for at understøtte en bæredygtig
omstilling i udviklingslandene.
Regeringen vil afsætte 67 mio. kr. til netværket for megabyer og
storbyer, C40. C40 arbejder med at accelerere byers implementering
af klimadagsordenen under Parisaftalen. Bidraget vil dække perioden
2020-2024 og have fokus på klimaindsatser i byer i udviklingslande.
Dertil vil regeringen iværksætte et nyt grøn initiativ i nærområder og
skrøbelige stater på 200 mio. kr. årligt til at håndtere sammenhænge
mellem klimaforandringer, konflikt, fordrivelse og irregulær migration
i Sahel og på Afrikas Horn. Initiativet vil fokusere på områder med stor
risiko for konflikt og fordrivelse. Initiativet skal hjælpe lokalsamfundene
med at finde lokale og forebyggende løsninger på problemer, som
klimaforandringerne gør endnu værre, så befolkningen ikke presses til
at søge længere væk efter et livsgrundlag.
Endelig er det en væsentlig prioritet for regeringen at gøre udviklings-
samarbejdet grønnere på tværs af alle relevante indsatser. Regeringen
vil lægge op til et øget grønt fokus i en række indsatser i Afrika og i
offentlige-private partnerskaber for fair og bæredygtig vækst. Derud-
over vil der fremover være et stærkere grønt aftryk i rådgiverindsatsen
gennem internationale organisationer, og Danmark vil sætte klare mål
for at øge det grønne fokus i EU’s udviklingssamarbejde, udviklings-
bankerne og andre relevante internationale organisationer. Samlet set
forventes de dedikerede grønne indsatser på 1,3 mia. kr. således at blive
suppleret af minimum 1 mia. kr. i tværgående grønne, primært klima-
relaterede, indsatser. Dermed forventes det samlede grønne bidrag (de
direkte dedikerede grønne indsatser og det anslåede grønne i andre
typer af tværgående indsatser) at beløbe sig til min. 2,3 mia. kr.
Allerede i 2019 vil regeringen lægge op til at løfte klima- og miljøindsat-
sen gennem et ekstra bidrag på 60 mio. kr. til FN’s miljøorganisation,
UNEP, som bidrager til den globale miljø- og biodiversitetsbeskyttelse,
samt en ny bevilling på 150 mio. kr. til Global Infrastructure Facility (GIF)
mhp. at accelerere private investeringer i energi- og infrastrukturprojek-
ter.
4
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0005.png
2
Hjælpe flere og mere i
nærområder og skrøbelige
lande - retfærdigt og humant
asylsystem
Bl.a. Verdensmål 1
Fattigdomsbekæmpelse,
Verdensmål 2 Stop sult,
Verdensmål 10 Mindre
ulighed, Verdensmål 16
Fred, retfærdighed og
stærke institutioner.
Ved udgangen af 2018 var 70,8 millioner mennesker i verden på flugt –
det største antal tvungne fordrevne siden 2. verdenskrig. Og 85 pct. af
de tvungne fordrevne befinder sig i et udviklingsland. Det er en kæmpe
udfordring.
Med finanslovsforslaget for 2020 tager regeringen et første skridt til,
at udviklingsbistanden kan understøtte et mere retfærdigt og humant
asylsystem, der også betyder, at færre spontane asylansøgere kom-
mer til Europa. Et af de primære greb er at sikre bedre beskyttelse. Det
gælder både langs migrationsruterne og i nærområder, når der er kriser
og konflikt. Det gælder også i værtsnationer for store flygtningebefolk-
ninger, og det gælder for at sikre færre overgreb og lidelse for flygtninge
og potentielle asylansøgere.
Regeringen har et klart mål om, at hjælpen skal ske i nærområderne;
tæt på de hjemegne, som de mange millioner mennesker flygter fra. På
den måde kan Danmark hjælpe mere og flere og der, hvor behovene
er størst. Regeringen lægger vægt på at bringe alle instrumenter i spil
og sikre, at den danske indsats ikke sker i siloer, men i sammenhæn-
gende tiltag. Regeringen har fokus på geografiske områder, der huser
flygtninge og fordrevne, også langs migrationsruterne, eller der hvor
de vender tilbage til. Regeringen vil opprioritere indsatser, der styrker
de forskellige samfunds modstandskraft, stabilisering og udvikling.
Ønsket er først og fremmest, at det kan bidrage til en tilbagevenden og
bæredygtig reintegration af flygtninge og internt fordrevne. Regeringen
styrker både de kortsigtede, hurtige initiativer, der skal afhjælpe huma-
nitære behov, og de mere langsigtede investeringer. Som noget nyt er
fokus på at håndtere udfordringer langs hele migrationsruten.
Samlet set løfter regeringen den del af udviklingsbistanden, der
understøtter et retfærdigt og humant asylsystem og styrker indsatser i
nærområder og skrøbelige lande med 320 mio. kr.
Regeringen vil i 2020 bl.a. øge den humanitære ramme med 100 mio.
kr. til i alt 2,7 mia. kr. om året – det højeste niveau nogensinde. Dermed
sikres mere akut hjælp og bedre levevilkår for verdens flygtninge og
deres værtssamfund. De ekstra midler vil bl.a. gå til et markant øget
bidrag til FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, som dermed samlet
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
5
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0006.png
set vil runde over 500 mio. kr. om året i 2020 og frem. Det skal bl.a.
markere starten på en ny dialog om et styrket multilateralt samarbejde i
håndteringen af flygtninge og irregulære migranter.
Regeringen afsætter endvidere nye 140 mio. kr. til sammenhængende
indsatser i nærområderne. De 120 mio. kr. går til Verdensbankens
programmer i konfliktramte og skrøbelige lande og til at styrke tidlige
indsatser overfor fødevareusikkerhed, med det formål at forhindre
sultkatastrofer. Freds- og Stabiliseringsfonden bliver styrket yderligere
med 20 mio. kr.
Regeringen lægger op til at afsætte nye 80 mio. kr. til at hjælpe med at
bane vejen for et mere retfærdigt og humant asylsystem. Det handler
om teknisk bistand og kapacitetsopbygning i nærområder og transit-
lande for flygtninge og migranter, så landene kan håndtere asylansø-
gere og yde beskyttelse lokalt. Regeringen vil fortsætte den eksisterende
noget-for-noget pulje på 110 mio. kr. til at fremme samarbejde med
oprindelseslande om udsendelse.
Løftet på 320 mio. kr. til indsatser i nærområder og skrøbelige lande skal
ses sammen med det nye grønne initiativ på 200 mio. kr. om året vedr.
klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Sahel og Afrikas Horn
under den grønne bistand (se ovenfor) – i alt 1 mia. kr. over fem år.
Disse løft giver samlet mere end 2 mia. kr. til nye indsatser i nærområder
og skrøbelige stater over de næste fem år. Regeringen vil fortsætte
denne omlægning de næste år for at nå et mål om 3,5 mia. kr. mere i
nærområder og skrøbelige stater frem mod 2025.
På tværs af de relevante rammer forventes øremærket i alt minimum
700 mio. kr. til sammenhængende indsatser, der skal fremme stabilise-
ring, beskyttelse, modstandskraft mv. i og omkring Syrien.
Allerede i 2019 vil regeringen prioritere området yderligere ved bl.a. at
løfte det danske bidrag til det internationale uddannelsesinitiativ i skrø-
belige situationer,
Education Cannot Wait,
med 50 mio. kr. til i alt 250 mio.
kr. Tilsagnet afgives samlet i 2019 for at sikre midlerne er til rådighed nu,
hvor det gælder.
6
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0007.png
3
Gentænkning af Danmarks
Afrika-politik
Bl.a. Verdensmål 1
Fattigdomsbekæmpelse;
Verdensmål 8 Anstændige
jobs; Verdensmål 10 Min-
dre ulighed; Verdensmål
13 Klimaindsats; 16 Fred,
retfærdighed og stærke
institutioner.
Afrika er det mest udsatte kontinent i verden. Der er flest konflikter, der
er enorm ulighed og der er flest skrøbelige lande. Klimaforandringer vil
gå hårdt ud over Afrika. Samtidig fordobles befolkningen frem mod 2050
fra 1,25 til 2,5 milliarder. Der er behov for en øget international solidari-
tet med Afrika. Derudover har udviklingen i Afrika pga. den geografiske
nærhed stor betydning for Europa og Danmark.
Afrika rummer muligheder for styrket samarbejde og handel med
udsigten til verdens yngste og hurtigst voksende middelklasse. Men
det er også et kontinent præget af massiv ulighed og fattigdom, befolk-
ningstilvækst og migrationspres mod Europas grænser. Alt for mange
afrikanske unge ønsker at søge væk fra deres egne lande i jagten på en
bedre fremtid. Der er behov for grundlæggende at ændre vilkårene, så
de unge kan få lov til at være en stærk ressource i at udvikle og styrke
deres eget samfund.
Regeringen vil i de kommende år sætte fokus på lande og regioner i
Afrika, hvor Danmark har forudsætninger for at gøre en forskel og kan
fremme danske politiske mål. Regeringen vil arbejde for en markant
prioritering af Afrika i EU, herunder i den europæiske udviklingsbistand,
en styrkelse af EU’s trustfond for Afrika og støtte til klimatilpasning i
Afrika. Regeringen lægger vægt på, at EU arbejder målrettet for at løfte
alle FN’s verdensmål i de afrikanske lande og regioner, der har hårdest
brug for det.
Med finanslovsforslaget for 2020 lægger regeringen op til at ompriori-
tere ca. 650 mio. kr. til indsatser i prioriterede lande og regioner i Afrika.
Danmark har her særligt fokus på Sahel og Afrikas Horn, hvor Danmark
har interesser og værdier på spil. Det langvarige danske samarbejde
med landene giver et solidt afsæt for at gøre en forskel og være med til
grundlæggende at skabe de vilkår, der gør, at unge kan se en fremtid for
sig i deres egne lande, frem for at sætte livet på spil i jagten på et bedre
liv i Europa.
I finanslovsforslaget lægger regeringen op til en række nye tiltag: Rege-
ringen vil bidrage til flere og anstændige jobs i Afrika, hvor den største
ungegeneration nogensinde i disse år træder ud på arbejdsmarkedet.
Det er et vigtigt element i en mere fair og solidarisk internationalt kurs.
Regeringens tilgang til jobskabelse og bæredygtig vækst handler om et
forpligtende samarbejde mellem det offentlige og den private sektor, så
den private sektor i højere grad arbejder for samfundets mål. Det har
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
7
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0008.png
Danmark gode erfaringer med. Regeringen lægger op til at fremme
ansvarlige private investeringer i FN’s verdensmål og klimaforbedringer
i Afrika og afsætter nye 80 mio. kr. hertil. Regeringen vil samtidig styrke
bedre arbejdsforhold i udviklingslandene gennem både en stigning i
Danmarks kernebidrag til den Internationale Arbejdsorganisations (ILO)
til i alt 20 mio. kr. og et nyt bidrag på 15 mio. kr. til ILO’s særlige program
for ”Anstændigt arbejde” (Decent Work) øremærket til Afrika.
Regeringen afsætter 39 mio. kr. til en styrket indsats for civilsamfundets
råderum i udviklingslande, hvoraf mindst 10 mio. kr. vil gå til Afrika.
Regeringen vil derudover give 35 mio. kr. ekstra til i alt 50 mio. kr. til
indsatser, der kan bekæmpe skattely og fremme bedre skattesystemer
som led i at gøre op med global ulighed, hvoraf mindst 25 mio. kr. vil gå
til Afrika.
Regeringen vil afsætte 65 mio. kr. til at støtte fri og retfærdig handel i og
med Afrika gennem et nyt bidrag på 40 mio. kr. til regional økonomisk
integration i Sahel og Vestafrika (Trade Facilitation West Africa) samt et
nyt bidrag på 25 mio. kr. til udrulning af Den Afrikanske Kontinentale
Frihandelsområde (afCFTA) via den Afrikanske Union.
Dertil lægger regeringen op til at afsætte 75 mio. kr. til god regerings-
førelse, demokratisering og civilsamfund i Sahel og Afrikas Horn. Bl.a.
tager regeringen skridt til et markant øget bidrag på 110 mio. kr. til
FN’s Udviklingsprogram, UNDP, heraf mindst 55 mio. kr. til Afrika. Efter
at være blevet markant beskåret af den tidligere regering i 2015 når
Danmarks støtte til UNDP dermed op i nærheden af niveauet for 2014,
så det fremover udgør i alt 350 mio. kr. Regeringen vil lægge særlig
vægt på, at UNDP leverer resultater på at styrke god regeringsførelse og
retfærdige offentlige institutioner i navnlig afrikanske lande.
Regeringen vil afsætte nye midler på 25 mio. kr. til FN’s Internationale
Organisation for Migration (IOM) for at forebygge irregulær migration
og styrke migrationshåndtering med fokus på oprindelses- og transit-
lande i Afrika herunder Sahel og Afrikas Horn.
Regeringen afsætter endvidere ca. 350 mio. kr. i en udisponeret reserve
til nye initiativer i prioriterede lande og regioner i Afrika. Det er midler,
som regeringen ønsker at bruge til at hjælpe afrikanske lande med at
adressere ulighed og de grundlæggende årsager til, at landenes egne
unge ønsker at søge væk fra deres hjemland, ligesom reserven skal
understøtte et retfærdigt og humant asylsystem. Regeringen har sam-
tidig som mål, at minimum 80 mio. kr. i Afrika-reserven går til klima- og
miljørelaterede indsatser.
At løfte afrikanske landes problemer er en global og langsigtet opgave.
En opgave, der kræver et internationalt forpligtende samarbejde. Rege-
ringen vil presse på for et markant løft til Afrika gennem EU, såvel som
8
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0009.png
gennem FN, Verdensbanken mv. Danmark kan selv gå med forrest og
vise vejen med nye indsatser, men det er, når disse indsatser samles op
og gøres store i de internationale organisationer, at Danmark for alvor
bidrager til at skabe grundlæggende forandringer for hele samfund.
Regeringen vil derfor tilrettelægge Danmarks Afrika-indsats på en måde,
så Danmark i højere grad også sætter sit fodaftryk i Afrika gennem de
multilaterale organisationer.
Allerede i 2019 vil regeringen prioritere at styrke Afrikaindsatsen gen-
nem EU med et samlet bidrag til EU’s Trustfond for Afrika på 50 mio. kr.
Regeringen vil prioritere at hjælpe fattige og skrøbelige prioritetslande i
Afrika og tænke i langsigtede løsninger for særligt udsatte befolknings-
grupper og fordrevne. Derfor vil regeringen lægge op til at give ekstra
bevillinger til FN’s fødevareprograms (WFP) indsats for at sikre bedre
levevilkår for lokalsamfund og mad for skolebørn i Mali. Styrke FN’s
Børneorganisations (UNICEF) indsatser for sårbare børn i Somalia. Og
øge bidraget til et omfattende socialt sikkerhedsnetsprogram i Etiopien,
der hjælper fattige, etiopiske lokalsamfund med at bekæmpe kronisk
fødevareusikkerhed og styrke deres modstandskraft over for de hyppigt
tilbagevendende tørkeperioder.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
9
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0010.png
4
Ligestilling – kvinder og
pigers rettigheder og
muligheder
På trods af fremskridt nogle steder i verden er kvinder og pigers ret-
tigheder mange steder fortsat under massivt pres fra konservative
kræfter; et pres der gennem traditionelle praksisser og lovgivning gør
kvinder ude af stand til at føre et ligeværdigt liv og bidrage på lige fod
med mænd til samfundets udvikling. Alt for mange piger og kvinder
har ikke mulighed for at bestemme over egen krop eller lever med vold,
overgreb og undertrykkelse: Hver dag dør ca. 830 kvinder i forbindelse
med barnefødsler og hver dag bliver 33.000 piger giftet bort, før de
fylder 18. Verden over har 200 millioner kvinder ikke adgang til moderne
prævention og tilstrækkelig familieplanlægning.
Regeringen vil føre en udviklingspolitik, der fremmer piger og kvinders
rettigheder og muligheder i udviklingslandene. Danmark skal bidrage til
en mere lige verden, hvor alle mennesker har mulighed for at bidrage til
udviklingen af deres samfund – uanset seksuel orientering eller køn-
sidentitet. Indsatsen skal ske både gennem konkrete indsatser i danske
prioritetslande og gennem det globale samarbejde for ligestilling via
FN, Nordisk Ministerråd, EU, Europarådet og FN. Markante investeringer
i indsatser for piger og kvinders rettigheder, i deres uddannelse og i
deres sundhed gør en kæmpe forskel ikke bare for den enkelte kvinde,
pige og hendes familie, men også for hele lokalsamfundets bæredygtige
vækst og udvikling.
Regeringen vil med finanslovsforslaget for 2020 styrke arbejdet
med kvinder og pigers ligestilling og rettigheder, inklusiv retten til at
bestemme over egen krop. Regeringen afsætter 755 mio. kr. til globale
indsatser for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder herunder
med fokus på kvinder og piger i humanitære kriser og konflikter – en
indsats der skal styrkes de kommende år. Det handler om at bekæmpe
børneægteskaber og traditionelle, skadelige praksisser, forebygge at
kvinder dør af graviditets- og fødselsrelaterede årsager samt gøre op
med seksuel- og kønsbaseret vold. Der skal mere fokus på adgang til
uddannelse inklusiv seksualundervisning og sundhedsydelser, herunder
familieplanlægning, sikker abort og moderne former for prævention.
Som en del af bidraget i 2020 indledes et samarbejde med organisa-
tionen Population Council om befolkningstilvækst, unge og klimafor-
andringer. Regeringen vil endvidere i 2020 øge kernebidraget til FN’s
organisation for ligestilling (UN Women) med 15 mio. kr. ekstra til i alt 78
mio. kr.
Bl.a. Verdensmål 3
Sundhed; Verdensmål 4
Uddannelse; Verdensmål
5 Ligestilling.
10
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0011.png
Regeringen vil lægge op til at lade bidraget til Den Globale Fond for
Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria stige til i alt 350 mio. kr.
over tre år (2020-2022) i forbindelse med den kommende genopfyld-
ningskonference – det er 50 mio. kr. mere, end der var forudset på
Finanslov 2019. Danmark vil lægge vægt på, at størstedelen af fondens
aktiviteter vil foregå i Afrika, og er særlig opmærksom på at nå kvinder
og piger.
Uddannelse er afgørende for, at kvinder og piger kan opnå lige mulig-
heder og tage hånd om deres eget liv. Uddannelse er samtidig vigtigt
for, at mennesker kan se en fremtid for sig i deres hjemlande. Men
virkeligheden er, at 260 millioner børn verden over ikke går i skole,
og piger har 1,5 gange større risiko for aldrig at komme i skole end
drenge. Regeringen vil fortsætte et årligt bidrag på 300 mio. kr. til det
globale uddannelsesinitiativ, Global Partnership for Education (GPE), der
arbejder for bedre skolegang i udviklingslande for verdens fattigste. Den
danske støtte har særlig vægt på, at midlerne skal komme pigers uddan-
nelse til gode. Regeringen styrker allerede i 2019 Danmarks bidrag til
uddannelsesinitiativet i humanitære kriser, Education Cannot Wait, med
en ny samlet bevilling på 250 mio. kr. over fire år, se også ovenfor.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
11
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0012.png
5
Udviklingssamarbejdet skal
fremme et internationalt
forpligtende samarbejde
Det er regeringens mål, at Danmark løfter et ansvar for verden og enga-
geret indgår i stærke, internationalt forpligtende fællesskaber. Desværre
er netop denne type internationalt samarbejde under pres i disse år – og
det netop i en tid, hvor en række globale kriser – klima, migration og
fordrivelse – kalder på globalt samarbejde og dialog. Danmark skal
derfor engagere sig aktivt i FN, i EU samt i andre internationale organi-
sationer og fora, og hjælpe med at gøre samarbejdet stærkere, så der
kan komme globale svar på globale problemer.
Regeringen vil styrke EU’s udviklingspolitiske indsats. Fordi at det er et
middel til bekæmpelse af global fattigdom og ulighed, årsager til irregu-
lær migration og klimaforandringer. EU er en central platform for dansk
udviklingspolitik, der kan hjælpe med at forstørre vores egen politik og
interesser. Danmark kan noget alene, men endnu mere i fællesskab med
EU’s andre medlemslande. Ved at påvirke EU har Danmark mulighed
for bl.a. at tilvejebringe et større udviklingspolitisk fokus på danske
prioriteter som den grønne dagsorden, løft af Afrika og nærområder og
forebyggelse af irregulær migration. Regeringen vil samtidig lægge vægt
på, at EU anvender udviklingsbistanden til at fremme demokrati, men-
neskerettigheder og ligestilling i udviklingslandene, ikke mindst i Afrika.
Regeringen vil samlet set lægge op til omfattende bidrag til både EU, FN,
Verdensbanken og de regionale udviklingsbanker, svarende til mere end
5,3 mia. kr. Således vil Danmark inden for den samlede bistandsramme
på 0,7 pct. bidrage med 1.345 mio. kr. til EU’s faste udviklingsbudget,
mere end 700 mio. kr. til EU’s Udviklingsfond og knap 3,3 mia. kr. til
multilateral bistand via FN, Verdensbanken og regionale udviklingsban-
ker i 2020.
12
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0013.png
BILAG
Tabel 1. Udviklingsbistanden (0,7 pct. af BNI)
Bistand til udviklingslandene under § 6.3
Forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden (adminis-
tration)
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Samlet ulandsramme (0,7 pct. af BNI)
FFL20
mio. kr.
14.280,2
800,3
21,1
1.345,0
39,9
37,5
319,8
12,7
91,9
16.948,4
Tabel 2. Dedikerede grønne indsatser på finansloven*
Klimapulje
Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
Energi- og vandressourcer mv.
Sammenslutningen af byer C40
I alt
FFL20
mio. kr.
600
253
200
175
67
1295
*Tabellen inkluderer de finanslovskonti under §6.3. Bistand til udviklingslandene,
der er dedikeret til det grønne område. Dertil kommer tværgående grønne,
primært klimarelaterede, indsatser.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
13
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0014.png
Tabel 3. Klimapuljen
Bæredygtig energi i Afrika
Støtte til Den Grønne Klimafond
Bilaterale samarbejde inden for vedvarende energi
Klimatilpasning i Kenya og Uganda
Consortium of International Agricultural Research Centers
(CGIAR)
Andet
I alt
FFL20
mio. kr.
65
240
125
100
30
40
600
Tabel 4. Nye indsatser i prioriterede lande og regioner i
Afrika på baggrund af omprioriteringer
Trade Facilitation West Africa
Det Afrikanske Kontinentale Frihandelsområde (AfCFTA) igennem
Den Afrikanske Union (AU)
Stigning i bidrag til FN’s Udviklingsprogram (UNDP), andel
øremærket Afrika
Kofi Annan Peacekeeping Institute mv.
Fremme af private investeringer i Verdensmålene og grøn
omstilling i Afrika
Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO)’s program for
”Anstændigt arbejde” (Decent Work), øremærket Afrika.
FN’s Internationale Organisation for Migration (IOM), øremærket
Afrika
Indsatser til bekæmpelse af skattely og fremme bedre skattesys-
temer, est. andel øremærket Afrika.
Indsatser for civilsamfundets råderum, est. minimum andel
øremærket Afrika
Udisponeret reserve (min. 80 mio. kr. heraf øremærket til grønne
indsatser)
I alt
FFL20
mio. kr.
40
25
55
20
80
15
25
25
10
350
645
14
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0015.png
Tabel 5. §06.32.01. Udviklingslande i Afrika inkl.
udvalgte nye og styrkede øremærkede indsatser
relateret til Afrika
Etiopien
Somalia
Kenya
Ghana
Tanzania
Mali
Øvrige indsatser i Afrika
I alt
Nye indsatser i prioriterede lande og regioner i Afrika (andel af
tabel 4 uden for §06.32.01)*
Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika*
I alt
FFL20
mio. kr.
275
150
850
20
5
5
495
1.800
130
200
2.130
*Der nævnes ud over indsatserne under landeprogrammerne her øremærkede ind-
satser fra prioriteterne på FFL20, som er nye og styrkede bidrag relateret til Afrika,
og der på finansloven er placeret udenfor §06.32.01. Udviklingslande i Afrika. Dertil
kommer kernebidrag og øremærkede bidrag på tværs af udviklingsbistandens sam-
lede portefølje ligeledes relateret til Afrika, primært igennem multilaterale kanaler,
civilsamfund mv.
Tabel 6. Bidrag til SRSR igennem multilaterale kanaler
(eks. bilaterale bidrag*)
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt
civilsamfund
FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
Den Globale Fond for bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og
Malaria
UNFPA (under den humanitære ramme)
Total
UN Women (bidrag til global ligestilling)
FFL20
mio. kr.
350
225
40
100
40
755
78
*Det bemærkes, at SRSR i tillæg til ovenstående indgår bredere på tværs af ud-
viklingsbistanden på baggrund af mainstreamingen bl.a. under landeprogram-
merne.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
15
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0016.png
Tabel 7. Langsigtet multilateral udviklingsbistand
samt bidrag til EU’s udviklingspolitikker*
Multilateral bistand gennem FN mv.
Udviklingsbanker og -fonde
Den Europæiske Udviklingsfond
Fællesskabsfinansieret EU-bistand (udenfor §6.3.)
Total
FFL20
mio. kr.
1908
1376
713
1345
5342
*Her fremgår udviklingsbistanden over de multilateralt dedikerede finanslovskonti
under §6.3. Bistand til udviklingslandene samt den fællesskabsfinansierede EU-
bistand. Herudover støttes indsatser igennem multilaterale kanaler under bl.a. den
bilaterale udviklingsbistand samt tematisk/geografiske øremærkede bidrag.
Tabel 8. Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov for 2020
2019
(mio. kr.)
2019-priser
06.31 Reserver
06.31.79 Reserver og budgetreguleringer
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.31.79.30 Valutakursreguleringer
06.32 Bilateral bistand
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.09 Sydsudan
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Afghanistan
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.18 Øvrige indsatser i Latinamerika
06.32.02.10 Indsatser i Syrien og nabolande
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
3.888,8
2.076,2
275,0
100,0
580,0
0
5,0
0
525,0
0
0
235,0
356,2
210,0
5,0
0
0
5,0
0
200,0
0
3.778,5
1.800,4
275,0
0
150,0
0
5,0
850,0
0
20,0
0
5,0
495,4
210,0
5,0
0
0
5,0
0
200,0
0
3.794,4
1.197,9
115,0
0
100,0
0
350,0
0
0
0
450,0
5,0
177,9
864,0
270,0
200,0
135,0
159,0
0
0
100,0
4.047,3
1.526,0
5,0
500,0
0
0
300,0
0
0
0
300,0
300,0
121,0
803,0
200,0
245,0
145,0
113,0
0
0
100,0
4.051,6
1.913,1
195,0
0
0
0
300,0
0
350,0
0
300,0
550,0
218,1
403,0
0
0
160,0
143,0
0
0
100,0
-39,7
-39,7
53,1
-92,8
F år
(mio. kr.)
2020-priser
115,0
115,0
115,0
0
2021
(mio. kr.)
2020-priser
100,0
100,0
100,0
0
2022
(mio. kr.)
2020-priser
100,0
100,0
100,0
0
2023
(mio. kr.)
2020-priser
100,0
100,0
100,0
0
16
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0017.png
2019
(mio. kr.)
2019-priser
06.32.04 Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.04.14 IT-, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings- og
kommunikationsudgifter
06.32.04.15 Rådgivende enheder
06.32.07 Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati og menneskerettigheder
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.90 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.08.35 OHCHR - FN’s Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10 Migration
06.32.10.12 EU’s Tyrkietfacilitet
06.32.10.13 Udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15 Øvrige multilaterale migrationsindsatser
06.32.11 Naboskabsprogram
06.32.11.10 Programindsatser
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.33 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34 Naturressourcer, energi og klimaforandringer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i
udviklingslandene
06.34.01.10 Klima, irregulær migration og konflikt i Afrika
06.34.01.35 Sammenslutningen af byer C40
06.34.01.40 Energi- og vandressourcer mv.
06.34.01.50 FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Klimapulje
06.34.01.75 Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforan-
dringer
06.34.01.85 Ozonfonden
264,9
6,0
40,0
97,7
121,2
22,9
22,9
769,8
53,0
65,0
179,6
380,0
32,2
60,0
200,0
155,0
45,0
185,0
0
160,0
25,0
0
160,0
140,0
20,0
945,4
945,4
664,0
20,0
261,4
630,0
630,0
0
0
0
10,0
50,0
540,0
30,0
0
F år
(mio. kr.)
2020-priser
267,0
4,0
40,0
99,4
123,6
26,4
26,4
824,7
53,0
65,0
206,7
400,0
40,0
60,0
200,0
163,0
37,0
290,0
0
190,0
50,0
50,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.295,0
1.295,0
200,0
67,0
175,0
0
0
600,0
253,0
0
2021
(mio. kr.)
2020-priser
267,0
4,0
40,0
99,4
123,6
35,5
35,5
780,0
53,0
65,0
162,0
400,0
40,0
60,0
200,0
163,0
37,0
290,0
0
190,0
50,0
50,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.295,0
1.295,0
200,0
0
190,5
0
0
600,0
268,5
36,0
2022
(mio. kr.)
2020-priser
266,0
3,0
40,0
99,4
123,6
38,0
38,0
764,3
53,0
65,0
146,3
400,0
40,0
60,0
200,0
155,0
45,0
290,0
0
190,0
50,0
50,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.295,0
1.295,0
200,0
0
193,5
30,0
0
600,0
271,5
0
2023
(mio. kr.)
2020-priser
266,0
3,0
40,0
99,4
123,6
40,5
40,5
779,0
53,0
65,0
161,0
400,0
40,0
60,0
200,0
155,0
45,0
290,0
0
190,0
50,0
50,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.295,0
1.295,0
200,0
0
193,5
30,0
0
600,0
271,5
0
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
17
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0018.png
2019
(mio. kr.)
2019-priser
06.35 Oplysningsvirksomhed
06.35.01 Oplysning i Danmark mv
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv
06.35.01.18 Evaluering
06.36 Multilateral bistand gennem FN mv.
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN-byen
06.36.01.16 FN’s Resident Coordinator-system
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling
06.36.03.10 FNs Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved
globalt civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO’s udviklingsak-
tiviteter
06.36.03.13 FN’s Ligestilllingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberku-
lose og Malaria
06.36.03.17 Det globale vaccinationsinitiativ (GAVI)
06.36.04 Multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.04.12 Øvrige multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilat-
erale bidrag
06.36.06.10 FN’s organisation for industriel udvikling (UNIDO)
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.36.06.25 FN’s kontor for Kriminalitet og Narkotika (UNODC)
06.37 Udviklingsbanker, -fonde og EU
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12 Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.17 Verdensbankens globale facilitet for katastrofe-
forebyggelse
06.37.01.19 Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt
og fordrivelse
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
58,0
58,0
31,0
12,0
15,0
1.996,7
452,0
217,0
175,0
60,0
125,0
125,0
838,0
350,0
175,0
35,0
63,0
40,0
150,0
25,0
425,0
300,0
50,0
75,0
156,7
0
120,0
6,7
30,0
0
2.003,0
633,8
70,0
565,0
0
-1,2
0
0
100,0
0
F år
(mio. kr.)
2020-priser
55,0
55,0
28,0
12,0
15,0
1.908,0
502,0
327,0
175,0
0
125,0
125,0
828,0
350,0
225,0
35,0
78,0
40,0
100,0
0
300,0
300,0
0
0
153,0
0
120,0
0
33,0
0
2.088,9
968,8
70,0
780,0
0
-1,2
0
120,0
85,0
85,0
2021
(mio. kr.)
2020-priser
71,5
71,5
44,5
12,0
15,0
1.896,7
502,0
327,0
175,0
0
125,0
125,0
828,0
350,0
200,0
35,0
78,0
40,0
125,0
0
300,0
300,0
0
0
141,7
0
120,0
6,7
15,0
0
1.865,4
778,8
70,0
710,0
0
-1,2
0
0
115,0
115,0
2022
(mio. kr.)
2020-priser
55,0
55,0
28,0
12,0
15,0
1.922,0
522,0
327,0
195,0
0
125,0
125,0
828,0
350,0
200,0
35,0
78,0
40,0
125,0
0
300,0
300,0
0
0
147,0
0
120,0
9,0
18,0
0
1.914,3
868,8
70,0
800,0
0
-1,2
0
0
115,0
115,0
2023
(mio. kr.)
2020-priser
55,0
55,0
28,0
12,0
15,0
1.916,7
522,0
327,0
195,0
0
125,0
125,0
828,0
350,0
225,0
35,0
78,0
40,0
100,0
0
300,0
300,0
0
0
141,7
0
120,0
6,7
15,0
0
1.941,7
817,1
52,3
766,0
0
-1,2
0
0
185,0
185,0
18
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0019.png
2019
(mio. kr.)
2019-priser
06.37.02.11 Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB)
06.37.02.12 Den interamerikanske Udviklingsbank (IDB)
06.37.02.13 Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og
øvrige fonde
06.37.03.10 Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.11 Den asiatiske Udviklingsfond
06.37.03.13 Den nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den europæiske Udviklingsfond
06.37.04.11 EU-lån til Tyrkiet
06.38 Partnerskaber for bæredygtig vækst
06.38.01 Mobilisering af finansiering til investeringer
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Sustainable Infrastructure Finance
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.02 Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
06.38.02.12 Partnerskaber for markedsdrevet vækst
06.38.02.13 Vækstrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN’s arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.16 Støtte til aktiviteter inden forhandel og udvikling
06.38.02.17 Energi- og vandressourcer mv.
06.38.02.18 Strategiske indsatser i vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.38.02.21 Arbejdsmarkeder og rammebetingelser
06.39 Humanitær bistand
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer
06.39.01.10 FN’s Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
06.39.01.11 FN’s organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN’s Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 Humanitær fødevarebistand (WFP)
06.39.01.14 Den internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN’s Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN’s organisation for minerydning (UNMAS)
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og
langvarige kriser
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
§ 06.3 Total
0
0
100,0
556,2
430,0
0
0
126,2
713,0
713,0
0
1.676,5
792,0
250,0
42,0
500,0
0
884,5
245,0
55,0
90,0
9,5
70,0
70,0
20,0
200,0
60,0
65,0
2.600,0
675,0
160,0
70,0
30,0
210,0
40,0
150,0
15,0
1.925,0
844,0
1.081,0
13.758,7
F år
(mio. kr.)
2020-priser
0
0
0
322,1
175,0
0
0
147,1
713,0
713,0
0
1.404,0
500,0
0
100,0
400,0
0
904,0
255,0
74,0
110,0
35,0
50,0
0
20,0
220,0
75,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.280,2
2021
(mio. kr.)
2020-priser
0
0
0
346,6
175,0
0
0
171,6
625,0
625,0
0
1.605,0
830,0
200,0
80,0
500,0
50,0
775,0
94,0
76,0
115,0
20,0
0
0
10,0
320,0
75,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.263,8
2022
(mio. kr.)
2020-priser
0
0
0
365,5
175,0
0
0
190,5
565,0
565,0
0
1.248,0
580,0
0
80,0
500,0
0
668,0
85,0
78,0
115,0
20,0
0
0
10,0
220,0
75,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.217,4
2023
(mio. kr.)
2020-priser
0
0
0
374,6
175,0
0
0
199,6
565,0
565,0
0
1.228,0
630,0
0
130,0
500,0
0
598,0
15,0
78,0
115,0
20,0
0
0
10,0
220,0
75,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.223,8
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
19
URU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2020
2084995_0020.png
REGERINGENS UDVIKLINGS-
POLITISKE PRIORITETER 2020
Oktober 2019
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
OTW A/S
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-93760-16-5