Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 48
Offentligt
2115055_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2019-1208
Den 27. november 2019
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
SAMLENOTAT
1. EU-Afrika-relationer med sigte mod EU-AU-ministermøde og -topmøde .................................2
2. Fremme og beskyttelse af menneskerettigheder i anledning af FN’s internationale dag for
menneskerettigheder ........................................................................................................................4
3. Oprettelse af civil krisestyringsmission i Den Centralafrikanske Republik (CAR).....................6
1
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
2115055_0002.png
1. EU-Afrika-relationer med sigte mod EU-AU-ministermøde og -topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 9. december 2019 forventes en drøftelse af forholdet mellem EU og
Afrika forud for ministermødet mellem EU og den Afrikanske Union (AU), der ventes afholdt i starten af
2020. Med drøftelsen tages der hul på processen frem mod det senere EU-AU-topmøde, som forventes at finde
sted ultimo 2020 eller primo 2021. Drøftelsen forventes
også at komme ind på EU’s bredere Afrika-politik,
der
har høj prioritet for den indkommende Kommission.
2. Baggrund
EU-AU-topmøderne afholdes hvert tredje år og udgør strategisk vigtige lejligheder til at drøfte,
hvordan udfordringer i Afrika kan løses, samt hvordan potentialet på det afrikanske kontinent
kan udfoldes i fælles europæisk-afrikansk interesse. Generelt er EU-Afrika-forholdet uddybet og
styrket siden det første topmøde blev afholdt i Kairo i 2000. Især vedtagelsen af en fælles EU-
Afrika-strategi på topmødet i 2007 var med til at løfte forholdet til et nyt, strategisk niveau.
Efterfølgende topmøder i 2010, 2014 og senest i 2017 har bekræftet det strategiske partnerskab.
Det seneste EU-AU-topmøde fandt sted i Elfenbenskysten den 29.-30. november 2017 og havde
”Investing in Youth” som overordnet tema.
Der var fokus på aktuelle udfordringer i forhold til
fred og sikkerhed, god regeringsførelse, irregulær migration og mobilitet, vækst og beskæftigelse
samt klima.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 9. december 2019 forventes en drøftelse af EU-Afrika-
forholdet forud for EU-AU udenrigsministermødet primo 2020, der er en trædesten før næste
EU-AU-topmøde, der ventes afholdt et sted i Europa ultimo 2020 eller primo 2021.
Rådsdrøftelsen er således en anledning for EU-kredsen til at tage en første og tidlig
retningsgivende drøftelse af EU’s prioriteter for EU-AU-samarbejdet.
Med afsæt i resultaterne på
EU-AU-topmødet i 2017 ventes der generelt fokus på fred og sikkerhed, irregulær migration,
vækst og beskæftigelse, god regeringsførelse og anti-korruption, samt menneskerettigheder og
klima. Der ventes også referencer til EU’s bredere Afrika-politik. Mange EU-landes høje
politiske prioritering af Afrika, ligesom den indkommende kommissionsformands udmelding
om, at der skal udarbejdes en ny, bredspektret
(”comprehensive”) EU-strategi
for Afrika, vil
udgøre en del af drøftelsens bagtæppe.
Forud for drøftelsen på rådsmødet er Danmark gået sammen med en række ligesindede lande for
at præge forberedelserne af EU-AU-topmødet, samt fremme konkrete topmøderesultater på
klima-dossieret. Dette initiativ vil indgå i drøftelserne på rådsmødet.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte forholdet mellem EU og Afrika, herunder forberedelse af det kommende
EU-AU-ministermøde og -topmøde. Der forventes bred enighed om, at de tematikker, der var i
fokus i 2017, fortsat er relevante som hovedspor i EU’s samarbejde med AU. Herudover ventes
der bred opbakning til den indkommende Europa-Kommissions stærke Afrika-fokus, herunder
behovet for at adressere de grundlæggende årsager til irregulær migration og flygtninge i kraft af
en bredspektret og samtænkt indsats.
2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af relationerne mellem EU og Afrika forventes ikke i sig selv at have
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Evt. opfølgende tiltag kan have økonomiske
konsekvenser. Regeringen vil forholde sig nærmere hertil, når der foreligger konkrete tiltag.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at støtte op om en aktiv og samtænkt
europæisk Afrika-politik.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en aktiv og samtænkt europæisk Afrika-politik, der komplementerer danske
prioriteter i samarbejdet med Afrika. Regeringen arbejder for, at det internationale samfund går
sammen om et markant løft af Afrika med et stærkt fokus på især irregulær migration og
flygtninge, klimaforandringer, fred og sikkerhed, kvinder og pigers seksuelle og reproduktive
rettigheder (SRSR) samt vækst og beskæftigelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s forhold til Afrika som overordnet strategisk drøftelse har tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2015 til orientering, den 9. december 2016 til
orientering, den 5. maj 2017 til orientering, den 3. november 2017 til orientering og den 7.
december 2018 til orientering.
3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
2115055_0004.png
2. Fremme og beskyttelse af menneskerettigheder i anledning
af FN’s internationale dag
for menneskerettigheder
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte EU’s rolle ifm. fremme og beskyttelse af menneskerettigheder. Dagsordenspunktet er en
anledning til at markere regeringens opbakning til en tværgående indsats for menneskerettigheder i den
fælleseuropæiske udenrigspolitik som fundament for fred, stabilitet og bæredygtig udvikling.
2. Baggrund
Det er en høj prioritet for EU at fremme og beskytte menneskerettigheder, demokrati og
retsstatsprincipper globalt. Menneskerettigheder har en central plads i EU's forbindelser med
andre lande og regioner, og EU bestræber sig på i en række internationale og multilaterale fora at
agere samlet ud fra en fælles menneskerettighedspolitik. Den tiltrædende Kommission ventes at
tillægge menneskerettigheder stor vægt, og medlemslandene er blevet opfordret til at give retning
for en ny handlingsplan for menneskerettigheder og demokrati. Til brug for drøftelsen
forbereder EU’s Fælles Udenrigstjeneste
ligeledes et papir, som ventes at fokusere dels på
forhåndenværende instrumenter og behovet for nye, dels på konkret operationalisering i
partnerlande, hvor udviklingen giver anledning til bekymring. Der er på rådsmødet lagt op til en
generel
drøftelse af EU’s udenrigspolitiske engagement på menneskerettighedsområdet.
Diskussionen foregår på baggrund af et øget pres på værdidagsordenen og tilbageskridt for
menneskerettighederne i mange lande, ikke mindst i EU’s nærområder. De demokratiske værdier
og menneskerettighedsdagsordenen udfordres i større grad i de normative debatter i FN. Hvor
det hidtil har handlet om at flytte dagsordenen i en mere progressiv retning internationalt,
befinder Danmark, EU og ligesindede sig stadig oftere i en situation, hvor udfordringen er at
sikre bevaring af status quo. Samtidig har det vist sig vanskeligere at opnå enighed internt i EU-
kredsen, navnlig fsva. kvinders rettigheder og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.
Der pågår en proces om udarbejdelse af et EU-menneskerettighedssanktionsregime i
rådsarbejdsgruppen for menneskerettigheder, hvor Danmark har taget aktiv del. Det forventes,
at flere medlemslande ligesom Danmark vil udtrykke opbakning til etableringen af
sanktionsregimet under dagsordenspunktet.
Det forventes, at Rådet i starten af 2020 vedtager konklusioner om EU's
menneskerettighedsprioriteter i multilaterale fora. Desuden ventes Kommissionens nye femårig
handlingsplan for menneskerettigheder og demokrati for perioden 2020-2024 lanceret i starten af
2020.
3. Formål og indhold
Sagen er sat på dagsordenen med bl.a. dansk opbakning. Formålet er at fastholde
medlemslandenes fortsatte opbakning til et aktivt EU-engagement for fremme af
menneskerettigheder globalt. Det er særligt vigtigt på et tidspunkt, hvor den nye Kommission
samt den nye Høje Repræsentant for Udenrigsanliggender står over for en snarlig tiltrædelse.
Diskussionen vil samtidig finde sted dagen forinden FN’s internationale dag for
menneskerettigheder den 10. december, hvorfor et stærkt signal fra EU ville være veltimet.
4
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed blandt EU-medlemslandene om, at EU bør optræde med en samlet, stærk
stemme i internationale og multilaterale fora, hvor menneskerettighedsområdet behandles. Der
er dog en række udfordringer forbundet med
den konkrete fastlæggelse af EU’s ageren, særligt
som følge af den værdipolitiske spredning blandt medlemsstaterne. Det forventes ydermere, at
nogle lande vil efterspørge et øget EU-engagement i specifikke lande, herunder i Rusland, hvor
civilsamfundet er under voksende pres, ligesom at de enkelte lande vil fremhæve forskellige
menneskerettighedsprioriteter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter arbejdet for at sikre en stærk og sammenhængende EU-politik på
menneskerettighedsområdet. Det er regeringens holdning, at fremme af menneskerettigheder
skal indgå som et centralt element i den fælleseuropæiske udenrigspolitik som fundamentet for
fred, stabilitet og bæredygtig udvikling. Det er vigtigt for regeringen, at EU og de enkelte EU-
medlemslandene er med til at fremme og fastholde en høj standard for beskyttelsen af
menneskerettighederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
2115055_0006.png
3. Oprettelse af civil krisestyringsmission i Den Centralafrikanske Republik (CAR)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 9. december 2019 forventes der vedtaget rådsbeslutning om oprettelse af en
ny civil CSDP-mission i Den Centralafrikanske Republik (CAR). Missionen skal rådgive myndighederne og
bidrage til sikkerhedssektorreformen i CAR.
2. Baggrund
Den Centralafrikanske Republik (CAR) er fortsat præget af konflikt og en kritisk humanitær
situation. Der er en væsentlig risiko for, at ustabiliteten i landet spredes til øvrige dele af
regionen.
Den 6. februar 2019 underskrev regeringen i CAR og en række af de største bevæbnede
grupperinger i landet en fælles fredsaftale. Det er en skrøbelig fred, der udfordres af fortsat
voldelige angreb fra de væbnede grupperinger.
FN’s mission i CAR
spiller en central rolle i
forsøget på at genoprette stabiliteten i landet. Missionen har dog svært ved at løfte opgaven og
vanskeligt ved at opfylde sit beskyttelsesmandat. EU’s militære træningsmission
i CAR er en
anden vigtig aktør i landet - særligt i relation til arbejdet med at kapacitetsopbygge landets
nationale hær (FACA). EU's militære træningsmission består af ca. 187 personel, der forestår
træning og certificering af alle elementer af FACA. Der er fra EU's Fælles Udenrigstjeneste lagt
vægt
på at styrke EU’s indsats i
sikkerhedssektoren. EU's militære træningsmission blev derfor,
efter ønske fra CARs regering, udvidet medio
2018 med en ”interoperabilitetssøjle”, hvori civile
komponenter indgår. Formålet med denne er at yde strategisk rådgivning om mulige fælles
indsatser for CAR’s politi og
interne sikkerhedsstyrker.
Den foreslåede civile CSDP-mission i CAR forventes at få til opgave at levere strategisk
rådgivning til Ministeriet for Indenrigsanliggender og Offentlig Sikkerhed samt til de interne
sikkerhedsstyrker for at styrke den interne sikkerhed i landet. Opbygningen af
sikkerhedssektoren skal ske i koordination med andre internationale indsatser herunder FN, AU
og EU's andre indsatser.
Missionen skal konkret 1) støtte opbygningen af en regelbaseret styring og ledelseskapacitet i
Ministeriet for Indenrigsanliggender og Offentlig Sikkerhed, 2) støtte udviklingen af de interne
sikkerhedsstyrker og deres operationelle effektivitet og deployering, 3) hjælpe med at udvikle en
integreret støttestruktur til de interne sikkerhedsstyrker gennem tæt koordinering med de
relevante aktører og 4) styrke den analytiske kapacitet inden for områder som strategisk
kommunikation og politisk og sikkerhedsmæssig udvikling.
Det forventes desuden, at missionen vil overtage aktiviteterne i EUs militære træningsmission
nuværende interoperabilitetssøjle.
Det forventes, at missionen i første omgang skal bestå af i alt ca. 46 personer med hovedkvarter i
Bangui med et toårigt mandat. Efter rådsbeslutningen om oprettelse af missionen vil den Fælles
Udenrigstjeneste kunne rekruttere mandskab til kernefunktionerne i missionen. Herefter vil
missionen efter planen kunne blive endeligt lanceret i foråret 2020.
6
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 9. december 2019
Danmark har ikke tilstedeværelse i CAR og landet er ikke et udviklingspolitisk prioritetsland.
Situationen følges primært gennem EU og den danske ambassade i Abuja.
3. Formål og indhold
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget rådsbeslutning, der opretter en civil EU
mission i Den Centralafrikanske Republik til støtte for reform af sikkerhedssektoren. Der
forventes ikke en drøftelse af emnet på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Sagen har
budgetmæssige implikationer inden for rammen af midlerne afsat til EU’s civile CSDP-missioner.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en oprettelse af den nye civile mission. Danmark støtter generelt indsatsen for
at sikre et fredeligt og stabilt CAR, der er i stand til at varetage egen sikkerhed og skabe udvikling
for borgerne i landet. CAR er en såkaldt ”prioriteret humanitær krise” for dansk humanitær
assistance.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Situationen i CAR har senest
været forelagt (skriftligt) til orientering for Folketingets Europaudvalg den 12. juli 2019.
7