Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 46
Offentligt
2112794_0001.png
Samrådsspørgsmål B om dansk stemmeafgivning under punkt 7 i
Menneskerettighedsrådet til besvarelse den 22. november 2019
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
MENA, JTFM
Dato:
18-11-2019
Sag:
2019 - 42079
Tak for muligheden for at svare på spørgsmålene om regeringens hold-
ning til afstemninger under punkt 7 på Menneskerettighedsrådets dags-
orden. Jeg vil besvare de to spørgsmål hver for sig.
* * *
Første delspørgsmål lyder:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der
er ændret i regeringens holdning, således at der nu fra dansk side ikke
længere som princip undlades at stemme under det faste punkt 7 om
Israel i
FN’s
Menneskerettighedsråd?
[Korrektioner]
Inden vi går i gang med sagens substans, vil jeg gerne starte med at
korrigere tre ting, som har betydning for vores videre diskussion.
Det er for det første, at titlen på dagsordenspunkt 7 er:
”Menneskeret-
tighedssituationen i Palæstina og de besatte arabiske områder”.
Det er
altså ikke et dagsordenspunkt, der beskæftiger sig med forhold i Israel
- men alene forholdene i de besatte områder.
1
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
2112794_0002.png
Når det er sagt, vil jeg gerne allerede her slå fast, at det er regeringens
holdning, at der ikke bør være et særskilt dagsordenspunkt, der om-
handler én konkret landespecifik situation. Det gør punkt 7 desværre.
Jeg vil komme tilbage til det forhold senere i min besvarelse.
For det andet: regeringen har ikke ændret sin holdning. For regeringen
har endnu ikke fastlagt sin holdning til de specifikke afstemninger, der
måtte komme under punkt 7.
For det tredje vil jeg minde om, at den daværende regering på Menne-
skerettighedsrådets samling i marts 2019 besluttede at stemme nej til
alle resolutioner under punkt 7. Der var altså ikke tale om, at den davæ-
rende regering undlod at stemme.
[Regeringens tilgang til punkt 7 - forhandlingerne i Geneve]
Lad mig herefter redegøre for regeringens tilgang til punkt 7 på Rådets
dagsorden og herunder prøve at beskrive, hvordan forløbet frem mod
afstemningerne næste år kunne blive.
Rådet samles næste gang i perioden fra den 24. februar - 20. marts 2020.
Der er således godt fire måneder til, at Danmark som medlem af Rådet
skal stemme om resolutioner på menneskerettighedsområdet, herunder
resolutioner under punkt 7. Vi kender ikke det præcise indhold af de
resolutioner i dag.
2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
[EU-delegationens særlige rolle]
Men vi har en forventning om, at forløbet i Geneve som tidligere år
kommer til at indebære forhandlinger mellem EU-delegationen og pa-
læstinenserne helt frem til stemmeafgivningen. Som bekendt er det EU-
delegationen i Geneve, der på alle EU-landenes vegne leder de årlige
forhandlinger med palæstinenserne om resolutionerne under punkt 7.
EU forhandler med den palæstinensiske side om tekstindrømmelser
med udgangspunkt i
EU’s
fælles politik på området. Centralt står her
EU’s rådskonklusioner om den mellemøstlige fredsproces, lige som ek-
sempelvis relevante tekster vedtaget i
FN’s
Sikkerhedsråd spiller en
rolle.
EU’s
logik er, at resolutionerne under punkt 7 på grund af Rådets sam-
mensætning under alle omstændigheder vil blive vedtaget, og at EU i
de konkrete forhandlinger med palæstinenserne kan bidrage til, at tek-
sterne bliver mere balancerede. Det langsigtede mål for EU er, at reso-
lutionerne under punkt 7 flyttes til andre dagsordenspunkter. En sådan
flytning sker kun, hvis palæstinenserne gennem forhandlingerne med
EU ser en fordel i det. I 2019 tog den palæstinensiske side et væsentligt
skridt og flyttede én resolution væk fra punkt 7.
Det er klart, at EU ikke kan opnå indrømmelser i forhandlingerne med
palæstinenserne, medmindre man har noget at forhandle med. I den
konkrete sammenhæng i Geneve forudsætter indrømmelser fra palæsti-
nensisk side, at EU kan levere en betydelig opbakning til resultatet af
forhandlingerne.
3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
Det betyder helt konkret,
at EU’s indflydelse og mulighed for indrøm-
melser fra den palæstinensiske side i sidste ende hænger nøje sammen
med stemmeafgivningen under punkt 7 fra EU-medlemmerne af Rådet.
For palæstinenserne har EU’s stemmeafgivning afgørende betydning.
Derfor forhandles resolutionerne udelukkende med EU - selv om det
naturligvis er alle 47 medlemmer af Rådet, der i sidste ende skal stemme
om dem.
Det er en væsentlig platform for EU for at søge indflydelse på forhand-
lingerne, og den vil regeringen prøve at få mest muligt ud af - også i
forhold til forhandlingerne om punkt 7. Derfor går Danmark aktivt ind
i de kommende drøftelser i Geneve.
Udskiftningerne blandt EU-landene i forhold til medlemskab af Rådet
gør det vanskeligt at forudse de årlige EU-stemmemønstre. I 2020 er
der imidlertid forventning om større EU-opbakning til et forhandlings-
resultat med palæstinenserne end i 2019.
[De danske overvejelser og principper for stemmeafgivning]
Dette var et overblik over, hvordan regeringen på det foreliggende
grundlag forventer forløbet frem mod samlingen i Rådet i 2020. Nu vil
jeg redegøre for, hvordan regeringen agter at håndtere processen i den
kommende tid.
Udgangspunktet er, at regeringen ikke føler sig bundet af den foregå-
ende regerings stemmeafgivning under punkt 7. Det gør vi ikke, fordi
beslutningen om at stemme imod som princip ligger langt fra, hvordan
Danmark normalt søger indflydelse internationalt og ikke mindst i EU-
4
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
2112794_0005.png
og FN-regi som i denne situation. Hvis vi bare som den foregående re-
gering stemmer imod som princip, vil vi ikke have nogen indflydelse.
Regeringen vil derfor lægge særlig vægt på to hensyn i forhold til punkt
7. De udgør regeringens centrale overvejelser for dansk stemmeafgiv-
ning i FN-sammenhæng i almindelighed.
For det første ser vi på indholdet af det, der skal stemmes om, inden vi
fastlægger vores stemme. Særligt i forhold til punkt 7 indgår det også
konkret, om en resolution er blevet flyttet væk fra punkt 7.
For det andet ser vi på EU-samarbejdet. Danmark gør i almindelighed
sin indflydelse i FN gældende gennem EU, som spiller en stadig vigti-
gere rolle i FN inden for danske prioritetsområder. Så det har en betyd-
ning, at Danmark forbliver én af de stærkeste stemmer for et mere hand-
lekraftigt og samlet EU på den internationale scene. Det harmonerer
ikke med, at EU-lande fastlægger deres stemme, allerede inden sagen
bliver drøftet i EU.
Hvert år forhandles og stemmes der om et stort antal ikke-bindende re-
solutioner og erklæringer i FN-regi. Danmark deltager i forhandlin-
gerne og afstemningerne inden for rammerne af regeringens udenrigs-
og indenrigspolitiske prioriteter, som løbende er genstand for drøftelse
med Folketinget.
Regeringen arbejder derfor for størst mulig EU-koordination og enig-
hed i forhold til de konkrete sager og på grundlag af den bestående
5
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
2112794_0006.png
brede enighed i Folketinget om mange udenrigspolitiske emner, herun-
der traditionelt vanskelige emner som Mellemøsten. Det spor vil rege-
ringen også prioritere i forhold til det danske medlemskab af Menne-
skerettighedsrådet.
Erfaringen er, at enegang i Rådet ikke fører til resultater. Hvis vi for
alvor vil gøre en forskel, kræver det, at vi indgår i et tæt samarbejde
med andre medlemmer. Det gælder som nævnt først og fremmest de
andre EU-lande. Og i den konkrete situation med punkt 7 er netop EU-
enighed den primære løftestang til at få et resultat i forhandlingerne,
som vi kan bakke op om. Såvel i forhold til indholdet af resolutionerne
som placeringen på dagsordenen.
Lad mig slutte besvarelsen af dette spørgsmål med kort at berøre for-
handlingerne
i FN’s Generalforsamling.
Her er det nemlig lykkedes EU
- gennem tæt forhandling med palæstinenserne og med aktiv dansk del-
tagelse - at få reduceret antallet af resolutioner om konflikten fra 19 til
18. Et lille skridt. Men dog et skridt i den rigtige retning, som vi kan
bygge videre på til næste år. Og vigtigst af alt viser det, hvad man kan
opnå med konstruktiv deltagelse i forhandlingerne.
* * *
Det bringer mig til det andet spørgsmål, som lyder:
”…hvorfor
Dan-
mark [dermed] arbejder for negativ særbehandling af Israel, når der
eksempelvis ikke eksisterer faste særdagsordenspunkter i FN’s Menne-
skerettighedsråd for lande som f.eks. Saudi Arabien, Yemen og Qatar,
hvor der sker grove menneskerettighedskrænkelser?”
6
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
2112794_0007.png
[Korrektion]
Lad mig også her starte med at rette en misforståelse. Hverken Danmark
eller regeringen arbejder for negativ særbehandling af Israel.
Den på-
stand kan jeg fuldstændigt afvise.
Tværtimod er det som nævnt i starten af denne besvarelse regeringens
holdning - helt som den foregående regerings - at punkt 7 ikke burde
findes på Rådets dagsorden. Ligesom den opfattelse deles bredt i EU-
kredsen.
Men punkt 7 er der altså. Etableringen af det indgik som en del af den
politiske aftale om Rådet i 2006 - og det er ikke realistisk, at punktet
bliver fjernet her og nu. Regeringen har derfor grundlæggende et andet
syn end den foregående regering på, hvordan vi bedst håndterer den
udfordring. Det kræver et langt sejt træk. Og regeringens vurdering er,
at dette træk bedst sker i et tæt samarbejde med EU.
[Udtømning af indhold under punkt 7]
Derfor vil vi i tæt samarbejde med EU fortsætte arbejdet for at udtømme
punkt 7 på Menneskerettighedsrådets dagsorden, f. eks. ved gradvis
flytning af resolutionerne til andre dagsordenspunkter, der behandler
forskellige kritiske landesituationer. Vi vil også fortsætte med at følge
den mangeårige EU-praksis om ikke at tale under den generelle debat
under punkt 7.
Tilgangen reflekterer regeringens position og den grundlæggende dan-
ske praksis om at søge indflydelse gennem samarbejde - også i FN-regi.
7
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Om regeringens holdning til det faste dagsordenspunkt 7 om Israel i FN's Menneskerettighedsråd
[Afslutning]
Lad mig til sidst opsummere mine vigtigste pointer i dette samråd.
Regeringen er utvetydigt imod eksistensen af det faste punkt 7 på
Menneskerettighedsrådets dagsorden. Det er både principielt og
i praksis forkert, at dette punkt er reserveret til én konkret lande-
specifik situation. Det har jeg meldt tydeligt offentligt ud, jeg har
forud for samrådet understreget det i min skriftlige besvarelse til
spørgeren, og jeg har gentaget det i dag.
Regeringen arbejder derfor for helt at afskaffe punktet. Parallelt
hermed vil vi i tæt samarbejde med EU fortsætte arbejdet for at
tømme punkt 7 for indhold.
Den mest effektive tilgang vil være den konstruktive linje, som
den nye regering har anlagt. Vi vil ind i kampen - ikke se på den
fra sidelinjen.
Tak.
8