Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 24
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2019-1151
Den 24. oktober 2019
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
SAMLENOTAT
1. Afghanistan ...................................................................................................................................2
2. Situationen i det østlige Middelhavsområde ................................................................................4
3. EU’s udenrigsrepræsentants forslag om en europæisk fredsfacilitet
..........................................6
1
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
2094606_0002.png
1. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer fremgår af streg i marginen.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) forventes en generel drøftelse af udviklingen i Afghanistan og EU’s tilgang i
lyset af det afghanske præsidentvalg den 28. september 2019 og den seneste udvikling i forhandlingerne mellem
USA og Taliban. Drøftelsen skulle have fundet sted på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 14. oktober 2019
men blev udskudt, idet situationen i Syrien dominerede rådsmødet.
2. Baggrund
Den 8. september 2019 aflyste USA's præsident et hemmeligholdt planlagt møde mellem Taliban
og præsident Ashraf Ghani, og forhandlingerne mellem USA og Taliban blev sat på pause men
forventes genoptaget. Den næsten færdigforhandlede aftale indeholdt efter sigende følgende
punkter: 1) Tidslinje for troppereduktioner; 2) anti-terrorgarantier fra Taliban; og 3) start på
intra-afghanske fredsforhandlinger mellem den afghanske regering og Taliban. En egentlig
våbenhvile var ikke en del af aftalen. Siden USA’s udmelding er der ikke igangsat yderligere tiltag
i de intra-afghanske samtaler, som man ellers forventede, at Norge ville facilitere i Oslo.
Afghanistan gennemførte den 28. september 2019 præsidentvalg
det fjerde siden 2001. Valget
blev afviklet under vanskelige sikkerhedsforhold men med færre angreb end frygtet.
Valgdeltagelsen var lav. Af de omkring 9,5 millioner registrerede vælgere tyder foreløbige
meldinger på, at 1,5-2,6 millioner afghanere stemte. Et foreløbigt valgresultat blev ikke
annonceret som planlagt den 19. oktober bl.a. på grund af mistanke om manipulation med de
biometriske systemer flere steder. Der er ikke sat en ny dato for offentliggørelse af det
midlertidige resultat. Ligesom ved tidligere valg har processen været præget af gensidige
beskydninger om valgsvindel og køb af stemmer. Der forventes et tæt løb mellem de to
topkandidater, siddende præsident Ghani og ’CEO’ Abdullah Abdullah. EU’s
udenrigsrepræsentant, Federica Mogherini, bød i en udtalelse den 30. september valget
velkommen og understregede vigtigheden af, at de afghanske valginstitutioner på upartisk,
effektiv og transparent vis forvaltede deres ansvar i overensstemmelse med afghansk lov.
Desuden opfordrede Mogherini kandidaterne til at afvente den afghanske valgkommissions
udmeldinger om valgresultatet. EU har bl.a. bidraget med støtte til afghanske medier for at
fremme en troværdig og dækkende pressedækning af valgprocessen, ligesom man har udsendt en
mindre valgekspertmission.
I november 2018 præsenterede EU’s udenrigsrepræsentant en fempunktsplan for, hvordan EU
kan understøtte en fremtidig politisk fredsaftale. De fem punkter er: 1) At skabe rum for en fuldt
inkluderende fredsproces; 2) understøtte fornødne reformer efter en politisk fredsaftale; 3)
assistere med reintegration af tidligere kombattanter; 4) hjælpe med at garantere freden; og 5)
promovere regional stabilitet gennem handel og infrastrukturprojekter.
3. Formål og indhold
Det forventes, at EU's udenrigsrepræsentant vil redegøre for udviklingen i Afghanistan, herunder
i lyset af præsidentvalget og arbejdet med at levere på EU’s fempunktsplan. Der forventes fortsat
generel opbakning fra EU-kredsen til fempunktsplanen, og at EU holder den kommende
2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
2094606_0003.png
afghanske præsident fast på sine forpligtelser, herunder til reformdagsordenen,
menneskerettigheder, god regeringsførelse, tilbagetagelser og korruptionsbekæmpelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om EU’s udenrigsrepræsentantens redegørelse. Danmark bør udtrykke
støtte til redegørelsen, herunder særligt fempunktsplanen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser gerne en koordineret EU-rolle i Afghanistan. EU bør holde den afghanske
regering fast på reformdagsordenen og øvrige forpligtelser, herunder i relation til menneske-
rettigheder, god regeringsførelse, tilbagetagelser og korruptionsbekæmpelse. Regeringen støtter,
at EU arbejder for en upartisk, effektiv og transparent valgproces. Endelig støtter regeringen en
genoptagelse af forhandlinger mellem USA og Taliban som et led i at fremme en inkluderende
og bæredygtig intra-afghansk fredsaftale.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Afghanistan blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. oktober 2019.
3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
2094606_0004.png
2. Situationen i det østlige Middelhavsområde
KOM dokument foreligger ikke
Revideret notat. Ændringer fremgår af streg i marginen.
1. Resumé
Det forventes, at Rådet (udenrigsanliggender) den 11. november 2019 vil beslutte at åbne mulighed for at indføre
restriktive personspecifikke foranstaltninger (indrejserestriktioner og indefrysning) på baggrund af de tyrkiske
boringer i den cypriotiske eksklusive økonomiske zone (EØZ). Der forventes enighed blandt EU’s medlemsstater
om vedtagelse af det forelagte forslag.
2. Baggrund
Tyrkiet sendte den 3. maj 2019 et boreskib og tre støtteskibe, herunder en fregat, ind i den
cypriotiske eksklusive økonomiske zone (EØZ). På Det Europæiske Råd den 20. juni 2019
redegjorde den cypriotiske præsident for situationen, herunder at Tyrkiet på dagen for mødet
havde sendt endnu et boreskib ind i den cypriotiske EØZ.
Spændingerne om den cypriotiske EØZ tager afsæt i, at der er fundet store gasressourcer i
undergrunden. Tyrkiet har i den sammenhæng dels forhindret skibe fra EU-lande i at foretage
boringer i den cypriotiske EØZ og dels foretaget egne prøveboringer. Cypern anfører, at
Tyrkiets handlinger krænker Cyperns legitime adgang til prøveboringer i landets EØZ og dermed
international ret. Tyrkiet mener omvendt ikke, at den græsk-cypriotiske side har ret til at handle
unilateralt i Cyperns EØZ, uden at det forinden er sikret, at hele øen
også den tyrkisk-
cypriotiske side
vil komme til at nyde godt af en eventuel gevinst.
Det Europæiske Råd opfordrede i sine konklusioner fra den 22. marts 2018 Tyrkiet til at indstille
disse handlinger og respektere Cyperns suveræne rettigheder til at efterforske og udnytte sine
naturressourcer i overensstemmelse med EU-retten og folkeretten. Det Europæiske Råd vedtog
nye og sprogligt styrkede konklusioner på mødet den 20. juni i år. Rådet (udenrigsanliggender)
besluttede den 15. juli 2019 at suspendere højniveaumøder mellem EU og Tyrkiet og at støtte
Kommissionens forslag om at reducere førtiltrædelsesstøtten til Tyrkiet i 2020. I konklusionerne
inviteres den Høje Repræsentant og Kommissionen til at undersøge mulighederne for målrettede
sanktioner.
På cypriotisk foranledning vedtog Rådet (udenrigsanliggender) den 14. oktober 2019
rådskonklusioner, hvorefter der skal udformes en ramme for sanktioner mod personer og
enheder, uden at der dog umiddelbart optages personer, grupper eller enheder. Det Europæiske
Råd støttede disse rådskonklusioner den 18. oktober.
Den 18. oktober fremlagde den Høje Repræsentant og Kommissionen et udkast til rådsafgørelse
og forordning om et nyt sanktionsregime. Sanktionsregimet vil skabe mulighed for at sanktionere
fysiske og juridiske personer med målrettede restriktive foranstaltninger i form af
indrejserestriktioner og indefrysning
uden at der dog umiddelbart optages personer, grupper
eller enheder.
På baggrund af udviklingen kan der fra EU’s side efterfølgende føjes konkrete
personer, grupper eller enheder til sanktionslisten.
3. Formål og indhold
4
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
2094606_0005.png
Rådet (udenrigsanliggender) ventes den 11. november 2019 at vedtage en ramme for at indføre
restriktive personspecifikke foranstaltninger (indrejserestriktioner og indefrysning) på baggrund
af de tyrkiske boringer i den cypriotiske eksklusive økonomiske zone (EØZ).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Det vurderes, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, og at
dets formål opnås mere effektivt på EU-niveau end af medlemslandene individuelt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Sagen i sig selv forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, konsekvenser
for EU’s
budget, lovgivningsmæssige konsekvenser, erhvervsøkonomiske konsekvenser eller
konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred EU-solidaritet
med Cypern. Nogle medlemsstater ønsker at trække EU’s tilgang til
Tyrkiets boringer i en endnu mere robust retning, mens en bred kreds af medlemsstater ønsker
en balanceret tilgang, der også tager hensyn til vigtigheden af samarbejdet med Tyrkiet som
strategisk partner, på migrationsområdet og i NATO.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt op om de vedtagne konklusioner fra Det Europæiske Råd den 20. juni
2019, fra Udenrigsrådet den 15. juli og fra Udenrigsrådet den 14. oktober (bekræftet af Det
Europæiske Råd den 17. oktober). Danmark er solidarisk med Cypern i denne sag. Tyrkiet må
respektere Cyperns suveræne rettigheder i overensstemmelse med EU-retten og international ret.
Danmark lægger samtidig vægt på, at EU står samlet i dette spørgsmål.
Regeringen finder det vigtigt at fastholde en balanceret og proportionel tilgang i sagen. Det er på
den ene side væsentligt at sende et klart signal fra EU til Tyrkiet. På den anden side er det også
centralt at undgå skridt der unødigt eskalerer spændingerne. Endelig bør eventuelle
sanktionstiltag ses i sammenhæng med den bredere EU-Tyrkiet dagsorden, herunder EU-Tyrkiet
aftalen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. oktober 2019.
5
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
2094606_0006.png
3.
EU’s udenrigsrepræsentants forslag om en europæisk fredsfacilitet
HR (2018) 94
Nyt notat
1. Resumé
EU’s udenrigsrepræsentant fremsatte den 13. juni 2018, med støtte fra Kommissionen, forslag til
beslutning om
etablering af en Europæisk Fredsfacilitet (EPF). Facilitetens overordnede formål er at styrke EU’s evne til at
fremme fred, forebygge konflikter og styrke international sikkerhed ved at samtænke og finansiere indsatser inden
for tre søjler:
1) fællesomkostninger ifm. EU’s militære operationer og missioner, 2) støtte til partneres militære
fredsstøttende operationer samt 3) kapacitetsopbygning af militære aktører i tredjelande. I forslaget lægges der op til
et samlet udgiftsniveau på 9,2 mia. euro (2018-priser) for faciliteten for hele budgetperioden (2021-2027)
finansieret af de deltagende medlemslande ud fra en fordelingsnøgle baseret på landenes BNI.
Det oprindelige forslag lagde op til, at Danmark, grundet forsvarsforbeholdet, ikke ville kunne deltage i
Fredsfaciliteten. Det skyldes, at aktiviteterne i det oprindelige forslag havde hjemmel i både forbeholdsramte
artikler og ikke-forbeholdsramte artikler. Det er dog Rådets Juridiske Tjenestes (RJT) vurdering, at de
underliggende rådsafgørelser
under EPF’en hver især bør have særskilt hjemmel i enten forbeholdsramte eller ikke-
forbeholdsramte artikler. Forhandlingerne om etablering af EPF bevæger sig i denne retning. For Danmark
betyder det, at det forventes at være muligt at skelne mellem aktiviteter, som falder inden for og uden for
forsvarsforbeholdet, og dermed holde dansk deltagelse i og bidrag til faciliteten afgrænset i overensstemmelse hermed.
Danmark vil på denne baggrund skulle bidrage til de af facilitetens aktiviteter, som ikke er omfattet af
forsvarsforbeholdet. Det vil ikke på forhånd stå klart, hvor stor en del af budgettet de aktiviteter vil udgøre.
Regeringen forholder sig overordnet positivt til en
styrket koordination og samtænkning af EU’s eksterne indsatser
og støtter en
styrkelse af kapaciteten i EU’s partnerlande til selv at kunne løse egne konflikter. Derfor forholder
regeringen sig positivt til en Europæisk Fredsfacilitet, som kan varetage disse aktiviteter. Dette skal ses i lyset af,
at Regeringens hovedprioritet i MFF
forhandlingerne er at realisere et udgiftsniveau på 1,00 pct. af EU27’s
BNI.
2. Baggrund
EU’s udenrigsrepræsentant fremsatte den 13. juni 2018, med støtte fra Kommissionen, forslag til
beslutning om etablering af en europæisk fredsfacilitet (HR (2018) 94). Der har siden lanceringen
af EU’s Globale Strategi i juni 2016 pågået et omfattende arbejde
med at styrke EU som global
aktør. Det er i denne kontekst, at der er stillet forslag til en facilitet, som skal bidrage til at styrke
EU’s evne til at forebygge konflikter, opbygge fred og bidrage til international sikkerhed.
I det oprindelige forslag lægges der op til, at Fredsfaciliteten får et samlet udgiftsniveau på 9,2
mia. euro (2018-priser) over hele budgetperioden (2021-2027). Der forslås en finansiering af
faciliteten uden for EU’s generelle budget
(MFF) med en fordelingsnøgle baseret på
medlemslandenes BNI på linje med hovedparten af EU-budgettet. Den samlede økonomiske
ramme forventes at blive fastlagt ifm. forhandlingerne af MFF for 2021-2027, mens indholdet
forhandles i det relevante sektorspor. Kommissionen og EU's Udenrigstjeneste har vurderet, at
midlerne ikke vil kunne indrapporteres som udviklingsbistand.
Det oprindelige forslag har hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 28,
stk. 1, artikel 41, stk. 2, artikel 42, stk. 4 og artikel 30, stk. 1. Der er således tale om både
forbeholdsramte hjemler og ikke-forbeholdsramte hjemler. Det bemærkes i den forbindelse, at
6
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
Danmark er forpligtet til at deltage i de dele af EU's Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik
(FUSP), der ikke er omfattet af forsvarsforbeholdet. EPF’en kommer
til at udgøre en ramme,
hvorunder der skal træffes afgørelser i Rådet, når nye tiltag inden for de tre søjler nævnt ovenfor
skal etableres og finansieres af EPF’en.
Det oprindelige forslag lagde op til, at Danmark grundet forsvarsforbeholdet ikke kunne deltage i
faciliteten og dermed heller ikke ville være forpligtet til årlige bidrag til Fredsfaciliteten. Dette
fordi EPF-forslaget har hjemmel i både forbeholdsramte artikler og ikke-forbeholdsramte
artikler. Den Fælles Udenrigstjeneste har efterfølgende foreslået, at man justerer det oprindelige
udkast til retsakten, således at eventuelle danske midler vil kunne holdes adskilt og derved kan
bruges på aktiviteter, som Danmark kan deltage i. Det er RJT’s vurdering, at underliggende
rådsafgørelser under EPF’en
skal have særskilt hjemmel enten i forbeholdsramte eller ikke-
forbeholdsramte artikler. RJT ønsker bl.a. den tydelige adskillelse mellem hjemmelsgrundlag,
fordi det i så fald vil gøre det klart, hvilke aktiviteter der kunne vælges at finansiere over EU-
budgettet.
Forhandlingerne om etablering af EPF bevæger sig i retning af, at der vil være tydelig adskillelse
mellem hjemmelsgrundlag. For Danmark betyder det, at det vil være muligt at skelne mellem
aktiviteter, som falder inden for og uden for forsvarsforbeholdet og holde en eventuel dansk
deltagelse i og bidrag til faciliteten afgrænset i overensstemmelse hermed. Danmark vil på
baggrund heraf skulle bidrage finansielt til de af facilitetens aktiviteter, som ikke er omfattet af
forsvarsforbeholdet. Det vil ikke på forhånd stå klart, hvor stor en del af budgettet de aktiviteter
vil udgøre. Det er netop en del af Fredsfacilitetens karakter, at midler vil kunne benyttes
fleksibelt. Det betyder dog, at Danmarks bidrag, der netop ikke kan bruges fleksibelt
og
dermed til militære operationer
vil skulle tage højde herfor.
3. Formål og indhold
Forslaget om oprettelsen af en europæisk fredsfacilitet er blevet fremlagt af EU's
udenrigsrepræsentant og skal ses i sammenhæng med Kommissionens forslag til EU’s
flerårige
finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027 og dækker samme periode. Der lægges op til, at
Fredsfaciliteten finansieres uden for EU’s generelle budget,
fordi faciliteten indeholder udgifter
til operationer, der har indvirkning på militær eller forsvarsområdet jf. TEU artikel 41 stk. 2.
Formålet med Fredsfaciliteten er at styrke EU’s evne til at fremme fred, forebygge konflikter og
bidrage til international sikkerhed ved at samtænke og finansiere indsatser inden for tre områder:
1. EU’s militære operationer: Fællesomkostninger i forbindelse med EU's egne militære
operationer og missioner under EU's Fælles Sikkerheds- og Forsvarspolitik. Disse
udgifter finansieres i dag fra den såkaldte
”Athena-mekanisme”. Danmark deltager som
følge af forsvarsforbeholdet ikke i EU's egne militære operationer.
2. Støtte til militære aspekter af samarbejdspartneres fredsstøtteoperationer: Denne støtte
kan gives til tredjelande, samt regionale eller internationale organisationer. Sådanne
indsatser er p.t. finansieret i rammen af EU’s
Afrikanske Fredsfacilitet (APF), som
Danmark deltager i.
3. Kapacitetsopbygning af militære aktører i tredjelande: Fredsfaciliteten vil hermed give
mulighed for at finansiere kapacitetsopbygning af partnerlandes militære aktører med
henblik på at bidrage til sikkerhed og konflikthåndtering. Det forventes, at Danmark kan
deltage i disse indsatser.
7
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
Ved at samle finansieringen af ovennævnte indsatsområder i én facilitet vil det blive muligt at
finansiere EU’s eksterne FUSP-aktioner
med militære eller forsvarsmæssige implikationer
gennem ét samlet instrument.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Det er gældende generelt for retsakter under den Fælles
Udenrigs- og Sikkerhedspolitik. Det er vurderingen, at parlamentet løbende vil blive holdt
orienteret om forslaget, jf. TEU artikel 36, der beskriver hvorledes den højtstående repræsentant
for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik skal konsultere parlamentet vedrørende centrale
beslutninger inden for FUSP-området.
5. Nærhedsprincippet
Det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet dets formål opnås
mere effektivt på EU-niveau end af medlemslandene individuelt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der lægges i det fremsatte forslag op til, at Fredsfaciliteten finansieres via bidrag fra EU’s
medlemsstater ud fra en fordelingsnøgle baseret på størrelsen af de enkelte landes BNI af den
samlede EU27 BNI, og at Fredsfaciliteten får et samlet udgiftsniveau på 9,2 mia. euro (2018-
priser) for perioden 2021-2027.
Såfremt EPF’en tilrettelægges på en måde, som muliggør Danmarks deltagelse i dele af EPF’en
vil Danmark være forpligtet til at bidrage til finansieringen.
EPF’en vil dermed få
statsfinansielle
konsekvenser. Størrelsesordenen vil afhænge af forhandlingerne om MFF’en for 2021-2027).
Det
vil endvidere afhænge af det endelige omfang af Danmarks deltagelse i EPF’en, samt fordelingen
af midler mellem de forbeholdsbelagte og ikke-forbeholdsbelagte områder.
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at have erhvervsøkonomiske, miljømæssige eller
lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er på nuværende tidspunkt stadig ikke klart, i hvilket omfang der vil være opbakning fra
medlemslandene til at etablere en fredsfacilitet, der går på tværs af de tre områder beskrevet i
forslaget, og som ligger
uden for MFF’en. Flere medlemslande lægger vægt på, at Athena-
mekanismen, der aktuelt udgør rammeinstrumentet for finansieringen af fællesomkostninger ifm.
EU’s militære operationer og missioner, bør bibeholdes som et særskilt instrument. Andre
ønsker, at
der sker en endnu skarpere opdeling mellem stukturer og administrationen af EU’s
militære operationer og missioner samt de øvrige aktiviteter, men stadig
inden for EPF’en.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser om særskilte
initiativer i relation til MFF’en ikke
foregriber forhandlingerne herom, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at
8
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. november 2019
realisere et samlet udgiftsniveau for EU's aktiviteter svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
Finansiering af faciliteten
skal derfor, uanset teknisk placering uden for MFF’en, findes inden for
rammen af 1,00 pct. af EU27’s BNI.
Regeringen forholder sig overordnet positivt til en styrket koordination og samtænkning af EU’s
eksterne indsatser og til at styrke EU’s evne
til at bidrage til indsatser, der støtter kapaciteten i
EU’s partnerlande til selv at tage vare på deres egen sikkerhed og kunne løse egne konflikter.
Regeringen vil fortsat arbejde for, at der i faciliteten kan skelnes mellem aktiviteter, som vil falde
under det danske forsvarsforbehold, og aktiviteter som ikke gør.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. februar 2019,
og der er oversendt grund- og nærhedsnotatet den 26. juli 2018.
9